Citat:
Ursprungligen postat av
slashindex
Tänkte mer att man kunde gå och kolla svinghastighet, smash osv. Och sedan få förslag utifrån det på lämpliga bollar.
Finns ju lite kriterier man kan gå efter..
Svinghastighet
Handikapp
Känsla
Längd
Pris
Kan ju ta mig själv som exempel.
SH med driver 120 mph lite lägre med järn
Hcp ~10 +-
Gillar inte "klickande" bollar likt 20xixixi som den nike-bollen ger tex, samtidigt så slår jag högt och vill inte ha alldeles för mycket spinn i bollen.
Snittar drives på ca 260 i år.
Vill egentligen inte lägga ut multum på bollar så mitt val blir:
Titleist Nxt Tour-S, spelar även på ProV1-X och lite andra premiumbollar som jag hittar längs banan.
Så egentligen finns inga "rätta" bollar, jag tycker det är betydligt viktigare hur du själv känner för bollen. Du kanske gör Bridgestones CF för bollar och dom vill at du lirar på deras B330 eller vad den heter men när du spelar med den har du ingen känsla alls för den bollen, och istället lirar du på en Top Flite hitteboll.
Det som jag känner är att när man kommer ner såpass i hcp att du kan utnyttja en ProV1 tex så ska du lira med liknande bollar. Men om man tar Lasse 53 med 26 i hcp så spelar det för hans del ingen roll om han lirar ProV1 eller Top Flite, han kan inte utnyttja egenskaperna som dom bollarna medför.
Jävla massa text och ganska trött så kan vara lite osammanhängande men hoppas det blir lite klarare.