2015-08-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clevz
En snabb fråga från en nybörjare Jag är högerhänt och har spelat hockey/innebandy i hela mitt liv från vänster, helt naturligt med andra ord. Nu när jag ska börja spela golf så bör man ju enligt 99% av alla personer byta håll och slå från höger istället. Grejen är att jag just nu känner mig mycket mer trygg i vänstersvingen, något jag gjort i hela mitt liv i tex brännbollen i skolan så körde jag alltid från vänster när mina högerhänta kompisar bytte sida.

Jag vill egentligen bara ha er lite mer rutinerade åsikter om det här. Bör jag byta håll direkt för att inte slösa bort massa tid eller är det bara en smaksak egentligen? Finns det många proffs som kör åt "fel" håll tex?
Jag hade definitivt bytt till höger direkt. Finns många anledningar.
Utbudet är större; dels på reor, dels på andrahandsmarknaden. (Titta på t.ex. blocket)
Man kanske vill testa någons nya klubba, testa hur det är att spela med stiff eller x-stiff.
Man kanske bara tar med sig puttern fram till green men upptäcker att man behöver en wedge och kan då låna av en medspelare som har en med sig.
Överlag känns allting enklare. Finns inga fördelar med att spela som vänsterspelare. Jag hade definitivt försökt spela höger.
Citera
2015-08-13, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clevz
Okej. Men ponera att jag vill bli bäst i världen i golf, kommer jag då under något stadie att bli missgynnad av att slå från "fel" håll? Det är lite så jag tänker, för om så är fallet så kan jag lika gärna börja öva från rätt håll från start även om det kommer ta lite längre tid i början Om det däremot inte gör någon egentlig skillnad så kommer jag köra vidare från vänster.
Att vara högerhänt men ändå spela från vänster? Det verkar ju ha funkat för Phil Mickelson
Jag var i exakt samma sits som du, och jag gick på att känslan var bättre från vänster.
Min morbror, som började spela golf i unga dar någon gång på 70-talet, fick det sagt till sig att om man är högerhänt, då "måste" man spela från höger vilket han då gjorde. Han gjorde det även ganska bra då han som bäst hade +2 i hcp, men det roliga är att han sa till mig att om han hade börjat idag med dagens golfkultur så hade han TVEKLÖST spelat från vänster. Det är accepterat att man spelar från vänster även fast man inte är vänsterhänt, men förr i tiden fanns det inte att man gjorde så. Det var liksom helt uteslutet.

Sen finns det väl säkert några som lever kvar vid samma gamla traditioner, men det är såna rikspuckon som ser ner på folk som bär vita skor även fast dom inte är singelhandicapare och annat sådant trams.

Sen det här med att det inte finns lika mycket utrustning till oss vänsterspelare; visst stämmer det, MEN det finns så att vi gott och väl klarar oss. Det är liksom ingenting som skulle göra att du inte kan ta steget till att bli proffs, även om det kanske är mer önsketänkande!
Citera
2015-08-13, 02:05
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jättejenny
Utbudet är större; dels på reor, dels på andrahandsmarknaden. (Titta på t.ex. blocket)
Man kanske vill testa någons nya klubba, testa hur det är att spela med stiff eller x-stiff.
Man kanske bara tar med sig puttern fram till green men upptäcker att man behöver en wedge och kan då låna av en medspelare som har en med sig.
Överlag känns allting enklare. Finns inga fördelar med att spela som vänsterspelare. Jag hade definitivt försökt spela höger.

Vilka nackdelar förutom utrustningsbiten finns det för oss vänsterspelare? Inte direkt så att högerlirare är bättre än vänsterlirare. Sen om man har tex dormy eller som jag har dimbo så är det inte heller svårt att hitta vettiga skaft, låna wedge av en kompis? Kanske om man inte spelar seriöst men jag kan förstå poängen, men enligt några olika pros jag pratat med säger alla att fördelningen mellan höger/vänster är nästan 50/50 bland nya spelare, således kommer det i framtiden bli mer och mer vänsterutrustning.

Att man "ska" spela höger är en gammal kvarleva som golfen bör bli av med. Man spelar från det håll som känns bäst, varför göra en svår sport ännu svårare genom att medvetet spela från fel håll?
Citera
2015-08-13, 15:51
Medlem
slashindexs avatar
Satt och funderade på det här med val av boll. Att bollen spelar en stor roll är ju ingen nyhet, men hur ska man välja rätt? Finns det någonstans man kan gå och prova ut vilken typ av boll som passar ens spelstil bäst? Ungefär som en custom fitting på klubbor. Är det någon som har koll på om t.ex Dormy erbjuder en sådan tjänst?
Citera
2015-08-13, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jättejenny

Nu ska jag inte vara sån, men att spela åt ett hål som känns mindre bekvämt av dessa anledningar var nog bland det dummaste jag hört. Det går att göra fynd även som vänsterspelare. Sen finns det "budgetalternativ" bland nya klubbor, kolla exempelvis Cobras XL-serie. Att prova olika skaft är inget problem längre då skaften bara är att skruva lös, förutsatt att personen köper en nyare driver.

Klart han ska spela det håll som känns bäst. Att sitta och vara dumsnål för att eventuellt kunna fynda ett billigt set på blocket är trångsynt.
Citera
2015-08-13, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slashindex
Satt och funderade på det här med val av boll. Att bollen spelar en stor roll är ju ingen nyhet, men hur ska man välja rätt? Finns det någonstans man kan gå och prova ut vilken typ av boll som passar ens spelstil bäst? Ungefär som en custom fitting på klubbor. Är det någon som har koll på om t.ex Dormy erbjuder en sådan tjänst?

Callaway körde ifjol med sina SR-bollar som hade olika spann av svinghastighet där spelaren kunde välja boll utifrån sin svinghastighet. Just att ha en custom-fit på bollar blir svårt och dyrt. Du lär ju vilja slå en 5-6 bollar av varje modell och detta bör ju göras utomhus för att se bollflykten annars är det värdelöst. Du lär ju slå en 4-5 olika märken och kanske 2-3 modeller vilket blir ett 50-tal bollar. Kostnaden för bara bollarna blir ju över 2000kr. Sen ska du ha en pro som står och tittar på medan som också ska tjäna något på det.

Bästa alternativet är nog att köpa ett 3-pack av de bollar du är intresserad av och ta ut på banan och prova.
Citera
2015-08-13, 22:34
Medlem
slashindexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Callaway körde ifjol med sina SR-bollar som hade olika spann av svinghastighet där spelaren kunde välja boll utifrån sin svinghastighet. Just att ha en custom-fit på bollar blir svårt och dyrt. Du lär ju vilja slå en 5-6 bollar av varje modell och detta bör ju göras utomhus för att se bollflykten annars är det värdelöst. Du lär ju slå en 4-5 olika märken och kanske 2-3 modeller vilket blir ett 50-tal bollar. Kostnaden för bara bollarna blir ju över 2000kr. Sen ska du ha en pro som står och tittar på medan som också ska tjäna något på det.

Bästa alternativet är nog att köpa ett 3-pack av de bollar du är intresserad av och ta ut på banan och prova.

Tänkte mer att man kunde gå och kolla svinghastighet, smash osv. Och sedan få förslag utifrån det på lämpliga bollar.
Citera
2015-08-14, 00:08
Medlem
SheiiZus avatar
Citat:
Tänkte mer att man kunde gå och kolla svinghastighet, smash osv. Och sedan få förslag utifrån det på lämpliga bollar.

Du kan pröva göra testet på njgolf.se. Vet inte hur mycket vetenskap det ligger bakom men de föreslår åtminstone bollar efter de kriterier du väljer som viktiga i testet.
Citera
2015-08-14, 01:48
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:

Finns ju lite kriterier man kan gå efter..

Svinghastighet
Handikapp
Känsla
Längd
Pris

Kan ju ta mig själv som exempel.

SH med driver 120 mph lite lägre med järn
Hcp ~10 +-
Gillar inte "klickande" bollar likt 20xixixi som den nike-bollen ger tex, samtidigt så slår jag högt och vill inte ha alldeles för mycket spinn i bollen.
Snittar drives på ca 260 i år.
Vill egentligen inte lägga ut multum på bollar så mitt val blir:

Titleist Nxt Tour-S, spelar även på ProV1-X och lite andra premiumbollar som jag hittar längs banan.

Så egentligen finns inga "rätta" bollar, jag tycker det är betydligt viktigare hur du själv känner för bollen. Du kanske gör Bridgestones CF för bollar och dom vill at du lirar på deras B330 eller vad den heter men när du spelar med den har du ingen känsla alls för den bollen, och istället lirar du på en Top Flite hitteboll.

Det som jag känner är att när man kommer ner såpass i hcp att du kan utnyttja en ProV1 tex så ska du lira med liknande bollar. Men om man tar Lasse 53 med 26 i hcp så spelar det för hans del ingen roll om han lirar ProV1 eller Top Flite, han kan inte utnyttja egenskaperna som dom bollarna medför.

Jävla massa text och ganska trött så kan vara lite osammanhängande men hoppas det blir lite klarare.
Citera
2015-08-14, 19:24
Medlem
Citat:

Jag skulle säga att bland det viktigaste vad gäller bollar är att alltid spela på samma modell. Så man inte ena hålet slår en Wilson Ultra för att nästa hål plocka fram en Srixon Z-ztar när Ultran gick ut i skogen. Det skiljer en hel del i spinn, känsla, längd, mm. För scoren är det därför viktigt att ha en och samma boll så man lär sig hur den kommer bete sig.

Som så mycket annat i golf sitter mycket i huvudet, man måste trivas med känslan i en boll. Lättaste sättet att hitta en favorit är att testa med de bollar man hittar, eller köpa begagnade mixar av bollar billigt eller köpa 3-pack av några modeller man tror på och testa på banan för att se vilken man gillar bäst. Tror det ger betydligt mer än att mäta upp diverse siffror och försöka hitta rätt den vägen.

Priset är för många viktigt såklart. Slår man bort 3-4 bollar per runda blir det dyrt om man ska ha nya ProV1. Att köpa en boll som är så dyr att man sen står på tee och oroar sig för att det skulle kosta 45kr att hooka ut den i skogen är nog inte bra för spelet. Lasse 56 med 26 i hcp kommer nog inte utnyttja spinnen man kan få av en dyrare tourboll, men känner han förtroende för känslan den ger och inte bryr sig om priset så ska även lasse 56 spela tourbollar.
Senast redigerad av RegaJ 2015-08-14 kl. 19:27.
Citera
2015-08-14, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Vilka nackdelar förutom utrustningsbiten finns det för oss vänsterspelare? Inte direkt så att högerlirare är bättre än vänsterlirare. Sen om man har tex dormy eller som jag har dimbo så är det inte heller svårt att hitta vettiga skaft, låna wedge av en kompis? Kanske om man inte spelar seriöst men jag kan förstå poängen, men enligt några olika pros jag pratat med säger alla att fördelningen mellan höger/vänster är nästan 50/50 bland nya spelare, således kommer det i framtiden bli mer och mer vänsterutrustning.

Att man "ska" spela höger är en gammal kvarleva som golfen bör bli av med. Man spelar från det håll som känns bäst, varför göra en svår sport ännu svårare genom att medvetet spela från fel håll?
Finns väl inga nackdelar förutom just utrustningbiten. Finns väl inte heller några fördelar.
Om man ställer de anledningar jag listade mot arbetet som krävs för en helt färsk nybörjare att svinga från höger istället för vänster, rekommenderar jag att svinga från höger. Jag tror att det underlättar under hela spelandet (inte spelet) under hela "karriären".
Googlade lite på saken och kommer över denna länk i vilken man kan läsa anledningen till varför högerhänta bör spela höger.

Att det skulle vara 50/50 idag tror jag är 0% sant, men vad vet jag...
Citera
2015-08-15, 20:00
Medlem
Om man när nybörjare och slår bort mycket bollar/inte träffar rent osv så räcker det med enkla 99 kronors bollar Wilson på Stadium eller liknande. Men när man har börjat få en konsekvent bollträff och klarar av att spela på en boll under längre tid så kan man börja titta på dyrare och bättre bollar med multikompression som spinner bra i närspelet och flyger långt. Ska man ha nytta av exempelvis Pro V1or så måste man också ge förutsättningar för bollen att agera på det sätt man vill. Annars är risken stor att man blir förbannad för att man bränner tusentals kronor på bollar som bara försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in