Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Problemet med kreditkramarna är att ni dels kör anekdotisk bevisföring, jag köpte för länge sedan, spar varenda sekin och har "miljoner" på börsen.
hur ska man annars kunna beskriva marknaden för en person som uppenbarligen inte är med själv på marknaden?
Marknaden kan inte definieras som den lilla andel som ska in med minimal insats, utan är snarare mer lik min egen beskrivning med tillhörande "anekdotisk bevisföring".
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Således drar ni slutsatsen att alla är i samma sits när de flesta sitter med feta lån och har huvudelen av sin " förmögenhet " i bostaden.
alla är inte det, men många har råd att betala för sig eftersom de varit inne på marknaden länge. Och därmed kan de höga priserna förklaras.
Bubbelbabblare tror att marknaden felaktigt är de som ska in med minimal insats. Men det är bara en bråkdel av den totala marknaden och har en ytterst marginell effekt på priserna i stort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Samtidigt stiger prisena allt snabbare och i väldigt attraktiva små kranskommuner ser vi prisökningar runt 20 %, vilket motiveras med stigande efterfrågan?
mycket möjligt att det kan vara så i storstäderna i takt med att bostadsköerna växer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Att varje bostadsbyte trycker upp prisnivåerna ytterligare och att en medelklasstjänsteman med lön över snittet får det i det närmaste omöjligt att någonsin lösa lånen verkar inte bekomma er ty räntan kommer alltid vara runt nollan.
nej det bekommer mig inte att det finns folk som inte har för syfte att betala av sina bolån helt. I synnerhet inte i Sthlm med de höga priser som råder där. Att binda upp så mycket kapital i en bostad är bra korkat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Att lönerna sackar efter gör heller inget då inflyttning löser det problemet?
Lycka till
nja snarare har lönerna ökat och kostnaderna för lån minskat, samtidigt som byggandet inte hänger med. Då kan det bara bli höga priser. Hyresrätt får man ju knappast...