2015-08-04, 09:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och då låg inflationen på vadå? Eller påstår du att vi kommer ha räntor på 10-12% och en inflation på 0, dvs realräntor på 10-12%? Det kan jag garantera att du i så fall är ensam om att vänta dig!

Bubbelbabblare rycker gärna loss saker ur sitt sammanhang för att visa på risker. Bilden blir då ofullständig och helt galen, men vad bryr sig en bubbelbabblare om det?
Klart inflationen stiger men den äter även av din köpkraft eller hur? Var det inte betalningsförmågan som var det " avgörande"?

Sen verkar du inte fatta att kalkylräntan är till för att kvalitetssäkra bankernas portföljer, dvs man sätter höga nivåer för att klara oväntade händelser.

Annars borde kalkylräntan idag ligga ca 1 % över faktiskt ränta givet bindningstid.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-08-04 kl. 09:43.
2015-08-04, 09:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Klart inflationen stiger men den äter även av din köpkraft eller hur? Var det inte betalningsförmågan som var det " avgörande"?

Sen verkar du inte fatta att kalkylräntan är till för att kvalitetssäkra bankernas portföljer, dvs man sätter höga nivåer för att klara oväntade händelser.

Annars borde kalkylräntan idag ligga ca 1 % över faktiskt ränta givet bindningstid.
Återigen tar du saker ur ett sammanhang. Köpkraften beror även på löneökningen, eller hur? Ökad inflation, ökade krav på löneökningar. Följs de åt händer inte ett skit med min köpkraft. Däremot holkar inflationen ur värdet på mina lån.

Bra att du har fattat vad kalkylräntan har för syfte. Däremot har du inte fattat hur den sätts eller används. Man sätter realistiskt höga nivåer, inte orealistiskt höga nivåer. I annat fall kunde de ju sätta en kalkylränta på 25% och ligga på den nivån jämt. Risken för banken blir då helt eliminerad - samtidigt som man också effektivt drar undan mattan för sig själv eftersom nästan ingen skulle få låna=inga affärer för banken.

Banken kommer alltså inte knuffa upp kalkylräntan till orealistiskt höga nivåer, utan göra en värdering där de tar en balanserad risk utan att döda sin egen sektor. Capice?
2015-08-04, 10:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Problemet med kreditkramarna är att ni dels kör anekdotisk bevisföring, jag köpte för länge sedan, spar varenda sekin och har "miljoner" på börsen.
hur ska man annars kunna beskriva marknaden för en person som uppenbarligen inte är med själv på marknaden?

Marknaden kan inte definieras som den lilla andel som ska in med minimal insats, utan är snarare mer lik min egen beskrivning med tillhörande "anekdotisk bevisföring".

Citat:
Således drar ni slutsatsen att alla är i samma sits när de flesta sitter med feta lån och har huvudelen av sin " förmögenhet " i bostaden.
alla är inte det, men många har råd att betala för sig eftersom de varit inne på marknaden länge. Och därmed kan de höga priserna förklaras.

Bubbelbabblare tror att marknaden felaktigt är de som ska in med minimal insats. Men det är bara en bråkdel av den totala marknaden och har en ytterst marginell effekt på priserna i stort.

Citat:
Samtidigt stiger prisena allt snabbare och i väldigt attraktiva små kranskommuner ser vi prisökningar runt 20 %, vilket motiveras med stigande efterfrågan?
mycket möjligt att det kan vara så i storstäderna i takt med att bostadsköerna växer.

Citat:
Att varje bostadsbyte trycker upp prisnivåerna ytterligare och att en medelklasstjänsteman med lön över snittet får det i det närmaste omöjligt att någonsin lösa lånen verkar inte bekomma er ty räntan kommer alltid vara runt nollan.
nej det bekommer mig inte att det finns folk som inte har för syfte att betala av sina bolån helt. I synnerhet inte i Sthlm med de höga priser som råder där. Att binda upp så mycket kapital i en bostad är bra korkat.

Citat:
Att lönerna sackar efter gör heller inget då inflyttning löser det problemet?

Lycka till
nja snarare har lönerna ökat och kostnaderna för lån minskat, samtidigt som byggandet inte hänger med. Då kan det bara bli höga priser. Hyresrätt får man ju knappast...
2015-08-04, 10:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Återigen tar du saker ur ett sammanhang. Köpkraften beror även på löneökningen, eller hur? Ökad inflation, ökade krav på löneökningar. Följs de åt händer inte ett skit med min köpkraft. Däremot holkar inflationen ur värdet på mina lån.

Bra att du har fattat vad kalkylräntan har för syfte. Däremot har du inte fattat hur den sätts eller används. Man sätter realistiskt höga nivåer, inte orealistiskt höga nivåer. I annat fall kunde de ju sätta en kalkylränta på 25% och ligga på den nivån jämt. Risken för banken blir då helt eliminerad - samtidigt som man också effektivt drar undan mattan för sig själv eftersom nästan ingen skulle få låna=inga affärer för banken.

Banken kommer alltså inte knuffa upp kalkylräntan till orealistiskt höga nivåer, utan göra en värdering där de tar en balanserad risk utan att döda sin egen sektor. Capice?
Lite lustigt att du blir så stressad över självklarheter.
Ni är lite som spyflugor i spann med grädde, ni sprattlar runt surrandes och mycket nöjda i den söta grädden utan att bekymmra er om att orken tar slut förr eller senare.

Inflationens välsignelse för lånen tas ut av dess förbannelse för köpkraften så är det någon som tar den ur sitt samnanhang så är det du.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-08-04 kl. 10:21.
2015-08-04, 10:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Lite lustigt att du blir så stressad över självklarheter.
Ni är lite som spyflugor i spann med grädde, ni sprattlar runt surrandes och mycket nöjda i den söta grädden utan att bekymmra er om att orken tar slut förr eller senare.

7-8000 kr per månad sparar jag löpande på att äga själv. Dessa pengar tar inte slut eftersom jag sparar varenda öre och mer därtill.

Hade jag hyrt hade jag inte haft råd att göra detsamma. Eller gör jag fel tycker du? Det är bättre att sälja bostadsrätten och hyra en lgh för 7-8000 kr mer per månad?
2015-08-04, 10:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
hur ska man annars kunna beskriva marknaden för en person som uppenbarligen inte är med själv på marknaden?

Marknaden kan inte definieras som den lilla andel som ska in med minimal insats, utan är snarare mer lik min egen beskrivning med tillhörande "anekdotisk bevisföring".

alla är inte det, men många har råd att betala för sig eftersom de varit inne på marknaden länge. Och därmed kan de höga priserna förklaras.

Bubbelbabblare tror att marknaden felaktigt är de som ska in med minimal insats. Men det är bara en bråkdel av den totala marknaden och har en ytterst marginell effekt på priserna i stort.

mycket möjligt att det kan vara så i storstäderna i takt med att bostadsköerna växer.

nej det bekommer mig inte att det finns folk som inte har för syfte att betala av sina bolån helt. I synnerhet inte i Sthlm med de höga priser som råder där. Att binda upp så mycket kapital i en bostad är bra korkat.

nja snarare har lönerna ökat och kostnaderna för lån minskat, samtidigt som byggandet inte hänger med. Då kan det bara bli höga priser. Hyresrätt får man ju knappast...
Jaha och när tjänstemannen är pensionär och får 40 % i lönesänkning? Vad gör denne och frun med lånen då?
2015-08-04, 10:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jaha och när tjänstemannen är pensionär och får 40 % i lönesänkning? Vad gör denne och frun med lånen då?

Bor kvar eller flyttar in på servicehem? Finns faktiskt sådana också.... Och det blir en jäkla massa pengar över iaf.

Eller så flyttar de dit bostäder är billigare, eller köper en mindre bostad? Oftast minskar ju behovet av yta när man blir äldre.

Och då kan man ju kanske göra sig skuldfri genom att gå ner i storlek bara.
2015-08-04, 10:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
7-8000 kr per månad sparar jag löpande på att äga själv. Dessa pengar tar inte slut eftersom jag sparar varenda öre och mer därtill.

Hade jag hyrt hade jag inte haft råd att göra detsamma. Eller gör jag fel tycker du? Det är bättre att sälja bostadsrätten och hyra en lgh för 7-8000 kr mer per månad?
Har jag påstått det? Varför mal du om hyresrätter hela tiden?

Givetvis är det bra att äga sitt boende och spara pengar.

Problemet är att det är för billigt att låna och vi måste bromsa prisutvecklingen så att köpkraft och löner kan minska avståndet och skuldkvoten slutar öka och börjar sjunka sakta.
2015-08-04, 10:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Har jag påstått det? Varför mal du om hyresrätter hela tiden?
därför att jag pratar om alternativet till ägande och det måste väl ändå vara att hyra? Eller menar du att man ska tälta?

Citat:
Givetvis är det bra att äga sitt boende och spara pengar.
bra att du håller med där

Citat:
Problemet är att det är för billigt att låna och vi måste bromsa prisutvecklingen så att köpkraft och löner kan minska avståndet och skuldkvoten slutar öka och börjar sjunka sakta.

Vaddå "för billigt"? Bolån är en av bankernas bästa produkter som de tjänar absolut mest pengar på? Ju lägre pris desto bättre för konsumenterna.
2015-08-04, 10:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
därför att jag pratar om alternativet till ägande och det måste väl ändå vara att hyra? Eller menar du att man ska tälta?

bra att du håller med där

Vaddå "för billigt"? Bolån är en av bankernas bästa produkter som de tjänar absolut mest pengar på? Ju lägre pris desto bättre för konsumenterna.
Bankerna tjänar alldeles för mycket pengar helt rätt, fimpa ränteavdragen och inför amorteringstvång, dra gärna igång ombildningarna av Hr till Br igen, inte mig emot.
2015-08-04, 10:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Bankerna tjänar alldeles för mycket pengar helt rätt,
jaha också säger du att det är för billigt. Hur ska du ha det egentligen?

Citat:
fimpa ränteavdragen och inför amorteringstvång, dra gärna igång ombildningarna av Hr till Br igen, inte mig emot.

Amorteringstvång har bankerna redan infört på eget initiativ. Och ränteavdragen kan man av förståeliga skäl inte ta bort över en natt.

Införandet av marknadshyror skulle ha en bra dämpande effekt på bostadsmarknaden, men det vågar sig inga politiker på.
2015-08-04, 12:31
Medlem
Citat:
Om det vore så att det fanns alternativ på bostadsmarknaden och massa billiga hyresrätter så skulle man ju såklart kunna diskutera en eventuell bubbla.

Men det vi ser för varje dag som går är allt mindre hyresrätter och mer ägt boende. Inte konstigt att det blivit så när vi har en hyresmarknad som inte fungerar.

Och det kommer inte att bli bättre förrän den dagen det kryllar av lediga bostäder där folk vill bo. Men kommer det att hända? Nej knappast...

Vad bubbelbabblare aldrig gör är att diskutera alternativen till ägande. De tittar oftast bara på priset och menar "titta vad det gått upp", "Det måste vara en bubbla!" osv osv.

Detta helt utan att titta på alternativen, nämligen att hyra svindyrt på andrahandsmarknaden eller kanske med viss tur komma över en dyr nyproducerad hyresrätt.

Jag har frågat om alternativen till att äga (för en person som inte stått 20-30 år i bostadskö) på populära marknader, men aldrig fått något rimligt svar från en bubbelbabblare.

Men jag antar att det är tomt där, vilket det också rimligtvis bör vara.

Vet inte hur mpnga gånger man skall svara dig men du fortsätter med "att du aldrig får några svar"

Det handlar om skuld, liten skuld eller stor skuld, 2 personer kan ju äga exakt likadana bostäder på samma plats, den ene har noll i skuld den andre har 1 mille i skuld. Du och bolånetorskarna menar att det är ok att ha stor skuld så länge bostaden är värd detsamma eller mer.

Har majoriteten stor skuld och räntan går tillbaka på ner normala 4% så får många problem och vill då bo billigare, kommer bli trångt i dörren då du

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in