2016-02-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man får även låga kostnader om man har lån. Glömt bort det bajsbosse?
Trodde man fick lägre kostnader om man inte hade några lån
2016-02-02, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Jag förstår inte riktigt varför det skulle bli så eller varför BR/villor skulle krascha om man byggde mera. Allt som byggs idag och troligen även om man började bygga som dårar får hyror som är höga.

Nybyggen i Stockholm har hyror kring 2 500 kr per kvm. En 3:a om 75 kvm kostar då i månaden 15 625 kr.

En trea kan man idag köpa i närförort för 5 000 000 kr. Med 75% belåning ger det följande kostnad. (5000000*0,75)*0,015/12+3500 = 8187,5 kr i månaden brutto och 6780 kr netto. Dvs mindre än hälften av vad en hyresrätt kostar.

Om räntan vore 4,5% så skulle boendekostnaden bli 17 562 kr brutto och 13 343 kr netto.

Varför skulle då priserna på BR/villor krascha bara för att man börjar bygga mer HR, med rådande ränteläge skulle jag definitivt inte tro att priserna skulle minska radikalt. Om räntorna går upp når man till slut en break-even sett till kostnaderna men det är en bra bit dit.

Tror knappast vägen dit enbart hade bestått i hyresrätter och att staten själv skulle stå som hyrestvärd. Vägen dit skulle antagligen innebära subvensioneringar för nybyggen i kombination med andra lösningar i detta högst osannorlika scenario. Ponera då att vi kommer i ett läge där tillgången är större än efterfrågan, ja då sjunker priserna givetvis. Kanske en liten räntehöjning på det och då kan vi kanske vara där likt jänkarna 2008. MMHmhmhmhmh finanskris!
2016-02-02, 19:22
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Tror knappast vägen dit enbart hade bestått i hyresrätter och att staten själv skulle stå som hyrestvärd. Vägen dit skulle antagligen innebära subvensioneringar för nybyggen i kombination med andra lösningar i detta högst osannorlika scenario. Ponera då att vi kommer i ett läge där tillgången är större än efterfrågan, ja då sjunker priserna givetvis. Kanske en liten räntehöjning på det och då kan vi kanske vara där likt jänkarna 2008. MMHmhmhmhmh finanskris!

För många om och men...

Det är högst osannolikt att inkompetenta och impotenta politiker klarar av någonting alls. I bästa fall klarar de av att luckra upp regelverket något för byggande men det kommer leda till massiva protester när folk får ett höghus 15 meter från sitt vardagsrumsfönster som skymmer dras en gång så fina utsikt och så är vi tillbaka på ruta 1.

Det leder till ett ökat byggande men inte mer då det saknas resurser för att bygga mer. Pengar för att bygga är det minsta problemet.

Så jag tror fortsatt inte att ökat byggande kommer leda till någon priskrasch. Snarare så att hyrorna kommer anpassas för att motsvara vad det kostar att bo i en motsvarande bostadsrätt och bostadsrätterna är snarare för billiga för att det ska vara lönsamt att bygga hyresrätter. Alltså borde priserna på BR gå upp än mer oavsett byggande av HR?

OBS! Endast spekulation. Kom gärna med teoretiskt sannolika mothugg.
2016-02-02, 19:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Trodde man fick lägre kostnader om man inte hade några lån

mm man sparar ungefär 900 kr per månad och miljon man inte lånar. Mer än så är det inte bajsbosse.
2016-02-02, 20:08
Medlem
Citat:
mm man sparar ungefär 900 kr per månad och miljon man inte lånar. Mer än så är det inte bajsbosse.
Ja för räntorna kommer aldrig gå upp och ränteavdrag kommer aldrig sänkas.
Om folk inte klarar av att amortera nu så undrar jag hur de skall ha råd när räntorna stigit och ränteavdraget fasats ut?
2016-02-02, 20:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja för räntorna kommer aldrig gå upp och ränteavdrag kommer aldrig sänkas.
alla vet att räntorna kommer gå upp, men det blir inga extrema räntor de närmaste åren.

Och att bero på ränteavdragen: http://www.dn.se/debatt/bostadssamtalen-far-inte-sla-mot-hushallens-ekonomi/

Citat:
Om folk inte klarar av att amortera nu så undrar jag hur de skall ha råd när räntorna stigit och ränteavdraget fasats ut?

Om man måste klara 7% bolåneräntor för att få låna, har man verkligen inte råd att amortera då med dagens låga räntor?
2016-02-02, 20:39
Medlem
Redo

Nu var det ett tag sedan jag gjorde ett inlägg senast och det känns högaktuellt att slänga in ett nytt medan jag har vägarna förbi.

Att huspriserna har slått i taket är något experterna verkar vara eniga om vilket jag har påpekat flera gånger.
Nu återstår det att se när priserna börjar att sjunka till normala nivåer. Att
banken redan infört amorteringskrav har gjort att vi inte ser samma sjuka ökning på priserna vi såg i fjol och det ska dom ett stort eloge för.

Mvh
Senast redigerad av Pompripossan 2016-02-02 kl. 20:41. Anledning: Redo
2016-02-02, 20:39
Medlem
Glömde visst en sak

http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/sparasmart/article21863418.ab
2016-02-02, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Tror faktisk inte ungdomar verkar ha problem, eftersom de dyrast bostäder per kvm verkar vara små lägenheter. Tvärtom tycker jag se det är just så kallad ungdomar budar 20kvm korridorer till 100k/kvm. Hus och större lägenheter är mera normerande.

Men det tror jag därför att det är vad inflation ställer till med, den skapar fattigdom. Om nu hus- och lägenhetsägarna är så ofantligt rika av att ha varit belånade så har andra drabbats av samma olycka som inte har varit belånade, och knappt har några besparingar, och det är rimligt att anta att det är de som ännu inte har köpt någonting. De unga var inte starka inför boköp ens för 15-20 år sedan (när det begav sig för mig).
2016-02-02, 20:48
Medlem
Citat:
Om man måste klara 7% bolåneräntor för att få låna, har man verkligen inte råd att amortera då med dagens låga räntor?

Tydligen inte eftersom svenskens skulder aldrig har varit högre än nu.
2016-02-02, 22:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Inte lönerna heller... Och insatserna blir också allt högre.

Men tillgångssidan är ju inte din starka sida förstås
2016-02-02, 23:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Citat:
Inte lönerna heller... Och insatserna blir också allt högre.

Men tillgångssidan är ju inte din starka sida förstås

Under 2015 kom dessutom flera rapporter om att svenskarna aldrig tidigare haft så mycket pengar på sparkonton, trots de låga räntorna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in