2015-08-04, 06:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad är det som talar för att räntan de närmaste tio åren ska ligga över 3,35%?

Enda gången det var rejält lönsamt att köra bundet var under en kortare period 92, då det var nästan halva priset på långt bundet lån. Men även där fick ju banken rätt...

Slutsats 1: du kan inte lura banken.

Slutsats 2: Bundna lån blir dyrare i genomsnitt.

Slutsats 3: Räntorna på lång sikt är rekordlåga, vilket förklarar prisuppgången på bostäder fundamentalt.
Att det är vansinne att ha nollräntor och styra allt för mycket pengar felprissatta delar av ekonomin ex bostäder.
Får Ingves liv i inflationen så kan det gå fort.
2015-08-04, 06:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att det är vansinne att ha nollräntor och styra allt för mycket pengar felprissatta delar av ekonomin ex bostäder.
Får Ingves liv i inflationen så kan det gå fort.

På vilket sätt är bostäder "felprissatta", när vi bor rekordbilligt och ska göra så för en lång tid framöver? Och går det egentligen för den där Ingves. Han får nog sänka lite mer snart tror jag.

Fast man ska vara på det klara med att det inte bara är reporäntan som avgör bolåneräntorna.
2015-08-04, 06:30
Medlem
Rektangels avatar
Genom billiga krediter kan man mycket riktigt bo billigt trots höga skulder.
Så länge dessa förutsättningar gäller lär inget dramatiskt prisfall ske.

Nu lär väl en mindre lägenhet i ett attraktivt område värderat runt 10-20 normala årslöner, vilket innebär att de ska värderas till vad den boende borde kunna spara ihop under en livtid. I annat fall är det ett pyramidspel. Nu talar jag i reala termer och inte i nominella penningsummor.

Hoppet står för de boende att nästa generation även de har liknande villkor och är villiga att betala ännu mer men då talar jag inte i nominella belopp utan i reala. Eller att regionen har bättre lönetillväxt än det svenska samhället i övrigt trots att infrastrukturen är hårt ansträngd. Även servicepersonal som sopgubbar, resturangfolk, tunnelbaneförare och annat borde rimligen ha råd att bo i regionen för att den ska fungera. Ska lönetillväxten hos de anställda i den finansiella sektorn kunna hålla uppe bostadspriserna?

Under tiden detta sker växer vårt bankväsende mer än ekonomin i övrigt och alltmer av vanligt folks boendekostnader i landet i övrigt hamnar som snabbt uppblåsta vinster hos bankerna. Är detta i längden hållbart..?

Har vi en överdimensionerad tärande finansiell sektor i Sverige? Redan nu består börsvärdet i OMXS30 index till snart 30% av bankernas marknadsvärde. Under de sista åren har de alla varit klara börsvinnare då deras vinster ökar mer än näringslivet i övrigt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/OMXS30

Är man sant nyliberal borde vi lägga ned det olönsamma näringslivet och allokera det arbetande kapitalet till bankverksamhet? Därefter tar vi alla banklån till att köpa bankaktier?

Därefter lever vi lyckliga i alla dar och värdet i vår investering består av alla de utanför som vill betala ännu mer för att komma in i gemenskapen i innerstaden.

Senast redigerad av Rektangel 2015-08-04 kl. 06:48.
2015-08-04, 06:42
Medlem
Rektangels avatar
Låga och fallande räntor är en indikation om att nåt är fel i ekonomin.

Skulderna ökar och räntorna faller och ännu billigare blir det att bo. De nytillkomna till bostadssektorn kan då alltid betala mer än föregående och basen i pyramiden fylls återigen på och alla kan bruka sin bostad som bankomat.

Vad händer den dag räntorna inte längre faller...? Redan nu har vi negativ ränta och klara deflationsimpulser i ekonomin.

Ska Ingves sänka räntan till -5%...för att upprätthålla illusionen eller ska han helt enkelt hota med att konfiskera likvida medel på bankkonto för att absurt nog få fart på konsumtionen och inflationen?

Då söker sig naturligtvis kapitalet till börsen eller driver upp tillgångsvärdena ännu högre.

Är detta i längden hållbart...?
2015-08-04, 06:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
På vilket sätt är bostäder "felprissatta", när vi bor rekordbilligt och ska göra så för en lång tid framöver? Och går det egentligen för den där Ingves. Han får nog sänka lite mer snart tror jag.

Fast man ska vara på det klara med att det inte bara är reporäntan som avgör bolåneräntorna.
Läs vad Rektangel redan skrivit, att låta billiga krediter blåsa upp värdena på fastigheter är ohållbart, tillgångssidan utgörs av fastigheter och en inte obetydlig del bank och fastighetsbolagsaktier eller bolag verksamma i sektorn åtminstone till en hyfsad del.
Smäller bubblan så åker inte bara de som köpt dyrt med utan banker och fastighetsbolag, byggbolag, åkerier mm.
Följden blir tvärstopp i svensk ekonomi under ett antal år framöver.
2015-08-04, 06:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Läs vad Rektangel redan skrivit, att låta billiga krediter blåsa upp värdena på fastigheter är ohållbart, tillgångssidan utgörs av fastigheter och en inte obetydlig del bank och fastighetsbolagsaktier eller bolag verksamma i sektorn åtminstone till en hyfsad del.

Jaha så hur ska man prissätta bostäder då? Vad gör marknaden fel i sin bedömning? Själv betalar jag 7-8000 mindre än motsvarande hyresrätt. Du menar alltså att jag betalar för mycket?

Citat:
Smäller bubblan så åker inte bara de som köpt dyrt med utan banker och fastighetsbolag, byggbolag, åkerier mm.
Följden blir tvärstopp i svensk ekonomi under ett antal år framöver.

Vad är det som säger att det måste vara en bubbla bara för att priset på bostäder gått upp? Som jag ser det är det av uppenbara fundamentala skäl.
2015-08-04, 08:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så white flight skall rädda fastighetspriserna?

Vadå rädda?

Jag förklarade bara varför du hade fel bör du sa att invandringen inte kan pressa upp priserna eftersom de enligt dig inte kan köpa bostäder.

De medverkar ändå till att de med bäst förutsättningar flyr från problemområden och börjar konkurrera om andra bostäder.

Jag känner även personligen imvandrare från Iran som flytt till villa i Täby. Ja det var lite tidigare och de var båda högutbildade och köpte villan så fort de var klar med utbildningarna och fixade jobb.

Att de som kan flyr från problemområden är inget nytt och det driver upp priserna på andra mer attraktiva platser.

Men just ja, du tror inte att efterfrågan påverkar priserna och att det därför borde kosta lika mycket på alla
platser i hela landet. Konstigt bara att det inte är så i verkligheten.
2015-08-04, 09:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad är det som säger att det måste vara en bubbla bara för att priset på bostäder gått upp? Som jag ser det är det av uppenbara fundamentala skäl.

Ja det är uppenbart att det finns fundamentala faktorer bakom den stora prisuppgången, och även om det inte hade funnits det behöver det inte vara en bubbla. Det kunde förstås också bästa så att det var omotiverat lågt pris tidigare, en antibubbla alltså.

Nu är ändå min uppfattning att det är det förstnämnda som gäller. Kraftigt ökad efterfrågan och kraftigt sänkta räntor som är bestående under överskådlig tid.

Men man ska heller inte glömma att när vi tidigare haft höga räntor har även inflationen varit hög. Dvs realräntorna har inte varit speciellt mycket. Därmed fanns det kanske ändå en klar underprissättning tidigare. Många förstår inte att kalkylera med realräntor och gjorde därför felaktiga bedömningar av kostnaderna tidigare.
2015-08-04, 09:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vadå rädda?

Jag förklarade bara varför du hade fel bör du sa att invandringen inte kan pressa upp priserna eftersom de enligt dig inte kan köpa bostäder.

De medverkar ändå till att de med bäst förutsättningar flyr från problemområden och börjar konkurrera om andra bostäder.

Jag känner även personligen imvandrare från Iran som flytt till villa i Täby. Ja det var lite tidigare och de var båda högutbildade och köpte villan så fort de var klar med utbildningarna och fixade jobb.

Att de som kan flyr från problemområden är inget nytt och det driver upp priserna på andra mer attraktiva platser.

Men just ja, du tror inte att efterfrågan påverkar priserna och att det därför borde kosta lika mycket på alla

problemet med bubbeltomtar är att de inte förstår att betalningsviljan för bostäder i vissa områden kan öka i takt med att segregationen och utanförskapet gör det.

Hur långt det kan sträcka sig prismässigt vet bara de som betalar för sig för att slippa bo i eller nära ett ghetto.

Vad de heller inte förstår att det finns folk som har råd att betala för sig. Bara för att de själva inte har råd betyder inte att andra inte har det.
2015-08-04, 09:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vadå rädda?

Vad bra vi fick det utrett, white flight och lite Iranska akademiker i Täby, saken är biff.
Som sagt så läs mina tidigare postningar så berör jag det du påstår och länkar till SCB.
Priserna är lägre men de har stigit där med beroende på lägre lånekostnader.
2015-08-04, 09:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
problemet med bubbeltomtar är att de inte förstår att betalningsviljan för bostäder i vissa områden kan öka i takt med att segregationen och utanförskapet gör det.

Hur långt det kan sträcka sig prismässigt vet bara de som betalar för sig för att slippa bo i eller nära ett ghetto.

Vad de heller inte förstår att det finns folk som har råd att betala för sig. Bara för att de själva inte har råd betyder inte att andra inte har det.
Problemet med kreditkramarna är att ni dels kör anekdotisk bevisföring, jag köpte för länge sedan, spar varenda sekin och har "miljoner" på börsen.

Således drar ni slutsatsen att alla är i samma sits när de flesta sitter med feta lån och har huvudelen av sin " förmögenhet " i bostaden.

Samtidigt stiger prisena allt snabbare och i väldigt attraktiva små kranskommuner ser vi prisökningar runt 20 %, vilket motiveras med stigande efterfrågan?
Att varje bostadsbyte trycker upp prisnivåerna ytterligare och att en medelklasstjänsteman med lön över snittet får det i det närmaste omöjligt att någonsin lösa lånen verkar inte bekomma er ty räntan kommer alltid vara runt nollan.
Att lönerna sackar efter gör heller inget då inflyttning löser det problemet?

Lycka till
2015-08-04, 09:38
Avslutad
Citat:
Inget " slentrianmässigt" över vad jag påstår, inte allt för länge sedan vi hade räntor på 10-12 %.
Snarare så verkar du argumentera från ett " kan ej hända, får ej hända" tänkande, skulle vi hamna i den sitsen så är dagens fastighetspriser ett minne blott och då kan det inte hända.
Och då låg inflationen på vadå? Eller påstår du att vi kommer ha räntor på 10-12% och en inflation på 0, dvs realräntor på 10-12%? Det kan jag garantera att du i så fall är ensam om att vänta dig!

Bubbelbabblare rycker gärna loss saker ur sitt sammanhang för att visa på risker. Bilden blir då ofullständig och helt galen, men vad bryr sig en bubbelbabblare om det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in