2014-08-29, 22:40
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Infrastrukturen i Stockholm är pinsamt underutvecklad, särskilt kommunaltrafiken.
Skulle hålla med om att Stockholm är enormt internationellt övervärderat (av svenskar, alltså), att ekonomin i Sverige är ett möjligt luftslott, samt att infrastrukturen i Stockholm är horribel.

Men angående just kommunaltrafiken som sådan, vad jämför du med? Det finns bättre, men det finns också så, så mycket sämre. Kommunaltrafik är tyvärr vidrigt i största allmänhet. Dagen blir helt klart sämre av att ta T-banan i Stockholm, men för det mesta är lukten uthärdlig med lite vilja, för det mesta smittas man inte av något konstigt eller blir påhoppad av någon, och för det mesta får man faktiskt till och med sitta ned. Samma med pendeln och samma med bussarna.
Senast redigerad av Trillske 2014-08-29 kl. 22:42.
2014-08-30, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Skulle hålla med om att Stockholm är enormt internationellt övervärderat (av svenskar, alltså), att ekonomin i Sverige är ett möjligt luftslott, samt att infrastrukturen i Stockholm är horribel.
Utbudsmässigt (natur, nöje, kultur, offentliga utrymmen som lekplatser, etc) är Stockholm en helt otrolig stad året om. För mig är problemet inflyttningen av pretentiösa människor från andra delar av landet som förstört både bostadsmarknaden och känslan av att röra sig i Stockholm.

Citat:
Men angående just kommunaltrafiken som sådan, vad jämför du med? Det finns bättre, men det finns också så, så mycket sämre. Kommunaltrafik är tyvärr vidrigt i största allmänhet. Dagen blir helt klart sämre av att ta T-banan i Stockholm, men för det mesta är lukten uthärdlig med lite vilja, för det mesta smittas man inte av något konstigt eller blir påhoppad av någon, och för det mesta får man faktiskt till och med sitta ned. Samma med pendeln och samma med bussarna.
Jag jämför med Stockholm. Staden (och behovet) har vuxit enormt, men kapaciteten har varit samma i säkert 10-15 år nu.
2014-08-30, 09:19
Medlem
Citat:
Infrastrukturen i Stockholm är pinsamt underutvecklad, särskilt kommunaltrafiken.
Skulle nog vilja påstå att kommunaltrafiken är ganska bra i Stockholm.
Jag använder den varje dag och har så gjort i ca 30 år.

Däremot är förtätningen av staden väldigt överskattad och nu vill man riva fotbollsplaner för att bygga bostäder, att en stad ska bestå av mer än bostäder fattar tydligen inte alla, fotbollsplaner är en lika viktig del av infrastrukturen som bostäder.
Bygg mer i närförort i stället.
Senast redigerad av kroppskultur 2014-08-30 kl. 09:22.
2014-08-30, 09:32
Bannlyst
Nu har vi fått en tvärbana också. Den är väl inte dålig den heller?

Det går att säga blankt nej till nya stora bostadsprojekt, det är inte olagligt och det är inte olämpligt. Men i huvudstadens omgivningar är det bara moderaterna i Danderyds kommun, dessa moderater verkar ju faktiskt fortfarande vara demokratiskt lagda moderater, som gör så dvs gör ingenting på just det området.

Undrar hur Ekerö-politikerna tänker. "Usch för vår stora vackra kommun. Det går för långsamt. Åkrarna, och varför inte skogarna också, borde ju byggas bort med köplador och billeder. Hela Ekerö kan bli ett Barkarby om vi bara sätter igång. Halleluja."

Nej, hoppas de tänker mer som Danderyd gör.
2014-08-30, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Skulle nog vilja påstå att kommunaltrafiken är ganska bra i Stockholm.
Jag använder den varje dag och har så gjort i ca 30 år.
Bor man i Sollentuna kan man ta bussen till stan under rusningstrafik på under en halvtimme, och slippa trängseln på pendeln - det är fantastiskt bra. Bor man i Vällingby är man fast på en överfull tunnelbana med långt mellan avgångarna - det är fantastiskt dåligt.

Det finns absolut exempel på hur lokaltrafiken i Stockholm är ett föredöme för andra länder, min kritik handlar främst om hur kapaciteten på spårtrafiken inte vuxit med staden.

Citat:
Däremot är förtätningen av staden väldigt överskattad och nu vill man riva fotbollsplaner för att bygga bostäder, att en stad ska bestå av mer än bostäder fattar tydligen inte alla, fotbollsplaner är en lika viktig del av infrastrukturen som bostäder.
Bygg mer i närförort i stället.
Vilken fotbollsplan talar du om?
2014-08-30, 15:20
Medlem
Citat:
Bor man i Sollentuna kan man ta bussen till stan under rusningstrafik på under en halvtimme, och slippa trängseln på pendeln - det är fantastiskt bra. Bor man i Vällingby är man fast på en överfull tunnelbana med långt mellan avgångarna - det är fantastiskt dåligt.

Det finns absolut exempel på hur lokaltrafiken i Stockholm är ett föredöme för andra länder, min kritik handlar främst om hur kapaciteten på spårtrafiken inte vuxit med staden.
Jag åker ofta tvärbanan direkt från min bostad direkt till min arbetsplats, jag kan hålla med om att tvärförbindelser bör byggas ut
Ett problem med Stockholm är allt vatten, nu ska man iofs utnyttja det för lokaltrafik, hoppas det slår väl ut
Citat:
Vilken fotbollsplan talar du om?
Stadshagen
2014-08-30, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Stadshagen
Vad är det för jävla virrpanna som fått för sig det? Enda vettiga planen i närheten... Inte ens De mest bygglada Yimby-fantaster jag känner i Sthlm skulle komma på tanken att riva IP. Möjligen bygga om.
2014-08-31, 16:54
Medlem
Så länge tillgången på krediter är god så kommer prisutvecklingen fortsätta. Vargen kommer inte för att man ropar på den. Inget politiskt parti vill göra någon radikal ändring man vill bara bromsa utlåningen inte utlösa prisfall. Därför kommer aldrig stora ändringar ske över en natt, om man ska begränsa ränteavdragen så handlar det om få procent från början. Ska man öka kontantinsatsen så handlar det kanske om några procent också.
2014-08-31, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Hur menar du med att Stockholm är övervärderat? På vilket sätt gör gemene svensken den värderingen?

Problemet med att jämföra städer jämfört med andra marknader är att "cost of switch" är enorm. Befolkningen i en stad kommer inte överväga att flytta till en annan stad hundratals mil bort bara för att vissa parametrar ändrats och gjort den andra staden mer attraktiv. Jag bor själv i Stockholm men det är inte för att jag värderat staden mot resten av Europas huvudstäder och kommit fram till att Stockholm är nummer ett. Stockholm blir bästa alternativet för mig eftersom jag kan språket, kulturen och har mest kontakter här. Så länge staden inte går ner sig totalt lär den fortsätta ligga bäst till för mig, även om huspriserna i Tallinn skulle sjunka eller Dortmund bygger ut sin tunnelbana.
2014-09-01, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av superhajen
Så länge tillgången på krediter är god så kommer prisutvecklingen fortsätta. Vargen kommer inte för att man ropar på den. Inget politiskt parti...

Men utlöstes verkligen de kraftiga prisfallen i USA, på Irland, i Spanien, av att tillgången på krediter blev mindre god?

De politiska förslagen hit och dit kommer att förlora i betydelse iochmed att försiktigheten börjar sprida sig. De yngre, även i behov av bostad, börjar snegla de också på vilka priserna faktiskt är. De struntar inte i risk de heller, även om det har sett ut så bland gemene man.
2014-09-01, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Hur menar du med att Stockholm är övervärderat? På vilket sätt gör gemene svensken den värderingen?

Problemet med att jämföra städer jämfört med andra marknader är att "cost of switch" är enorm. Befolkningen i en stad kommer inte överväga att flytta till en annan stad hundratals mil bort bara för att vissa parametrar ändrats och gjort den andra staden mer attraktiv. Jag bor själv i Stockholm men det är inte för att jag värderat staden mot resten av Europas huvudstäder och kommit fram till att Stockholm är nummer ett. Stockholm blir bästa alternativet för mig eftersom jag kan språket, kulturen och har mest kontakter här. Så länge staden inte går ner sig totalt lär den fortsätta ligga bäst till för mig, även om huspriserna i Tallinn skulle sjunka eller Dortmund bygger ut sin tunnelbana.
Jag tror inte att han menade så. Däremot är det inte helt ovanligt att träffa på (nästan uteslutande inflyttade) stockholmare som på fullaste allvar tror att t ex någon från USA som tänker på Europa ser Stockholm i topp bredvid London, Rom och Paris.

Stockholm är fantastiskt, ingen tvekan om saken, särskilt med tanke på sin pyttelilla storlek (utanför tullarna existerar i princip inget av intresse, förutom för dem som bor där) - men egot bland (främst inflyttade) stockholmare är så stort att det inte får plats. Själv vägrar jag flytta tillbaka dit på grund av hur jag sett min födelsestad gå från att vara en fantastiskt eklektisk och charmig stad till att bli ett enda stort jävla Bugaboo-hipster-artisanal-surdegshotell-jippo. Inte ens ölhaken klarar sig undan vitmålade väggar och pretentiösa menyer.
2014-09-01, 11:53
Bannlyst
Jag uppskattar din attityd gentemot surdegsbröd och gud vet allt. Men om man promenerar längs Sveavägen eller man sitter och äter en pizza på Kungsholmen, varför skulle man tycka att "Stockholm är fantastiskt" då? Eller är det skärgården strax utanför, gör inte den Åbo fantastiskt isåfall också? Jag bor här. Vad jag uppskattar i Sverige är dess olika landsändar och området däremellan. Den här staden är mest buller och en massa folk som man inte vill veta av. Stockholmsporr har det bjudits på i tråden, men det har mest låtit att komma från 24-åringar som läser någon dussinutbildning på universitetet. Var finns "fundamentan", på utsikten över...ja vad den nu heter, fjärdfan mellan Södermalm och Djurgården?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in