Citat:
Ursprungligen postat av
jamesdean
Jag tror att det som åsyftas är UNGASS 2016, som äger rum 19-21 april 2016:
https://www.unodc.org/ungass2016/
Om jag förstår hemsidans krångliga byråkratiska engelska korrekt så är det ett möte där enbart narkotika och narkotikapolitik ska diskuteras. Annars på olika FN-möten brukar narkotika bara vara en av många olika saker som diskuteras. Jag tror inte några formella beslut ska fattas på UNGASS utan det verkar mer vara ett möte där olika myndigheter från olika länder osv ska ha en massa möten och diskutera. Förmodligen kommer det bli en del debatter där svenssonpolitiker från mysiga medelklass-städer i Sverige försöker säga till sydamerikanska politiker vars familjemedlemmar dödats av karteller hur Sydamerika borde lösa sina kartell-problen... Kan bli intressant.
Våren 2016 är starten på en massa möten under flera år och som jag förstått det ska det utmynna i en ny narkotika konvention, eller inte...
Det finns också mycket som talar för en ändrad syn på narkotikafrågan inom FN.Bl.a WHO har ju officiellt sagt vara för en skademinmerande politik, FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon och en del andra säger samma sak, Obama t.ex. Eller som RNS Per Johansson kallar dom - knarkliberala lobbyn.Här rappporterar han oroligt från ett
förberedande möte från 2014.
Citat:
Förberedelserna inför stora narkotikamötet i FN:s generalförsamling 2016, där narkotikakonventionerna ska genomlysas, kunde knappast börjat sämre
D.v.s. det började tydligen strålande.
Citat:
För några år sedan var mänskliga rättigheter den stora frågan i den internationella narkotikadebatten. Den frågan har nu hamnat i skuggan av frågan om hälsa
2006 lät han gladare från ett annat möte i samma syfte:
Citat:
Summan av kardemumman är att vi lyckats hålla narkotikaepidemin någorlunda i schack. Det vill säga: kontrollpolitiken fungerar, vilket den andra sidan anser att de har massiva bevis för att den inte gör. Det sorgliga är dock att man i internationella kretsar inte applicerar normalt epidemipreventivt tänkande på just denna epidemi.
Vilken kille han är Per Johansson!Huvet på skaft?Ja tack.