2015-07-26, 20:04
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Tror det är mer att dom ska kunna säga att dom försöker stoppa cannabisen än att dom faktiskt tror det ska göra någon skillnad.
Polisen är huvudaktörerna i Sveriges narkotikapolitik och jo nog tror säkert många av dom att dom gör en massa nytta.Det vore väl inte så kul att gå till jobbet för någon och tycka att det dom gör inte kanske är så smart eller optimalt?Det borde naturligtvis finnas en del som insett att det dom håller på med troligen inte är det bästa angreppsättet.Det finns däremot inte en chans i helvette att dom skulle öppna mun om det om så vore.Det kanske är bättre att ljuga för sig själv och fokusera på sammanhållningen med kollegorna i stället för att avvika som en dissident och tvingas förflyttas?

Politisk retorik går nästan alltid ut på att berätta hur bra allt nuvarande är och kritik tas internt.Om t.ex en från regeringen i morgon utåt skulle döma ut narkotikapolitiken som misslyckad skulle det naturligtvis undergräva hela dagens system och den personen skulle få se sig om efter ett nytt jobb.

Det kommer att behövas att FN ändrar sin narkotikapolicy innan Sverige gör något som går åt rätt håll och 2016 kan det vara början på det.
Citera
2015-07-26, 20:41
Medlem
murtennios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Det kommer att behövas att FN ändrar sin narkotikapolicy innan Sverige gör något som går åt rätt håll och 2016 kan det vara början på det.

Vet du när under 2016 de skulle utvärdera sin policy?
Citera
2015-07-26, 20:58
Medlem
DasBTSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murtennio

http://www.un.org/press/en/2015/sgsm16853.doc.htm

Förhoppningsvis händer det redan någonting åt det bättre hållet någon gång i september.

Citat:
Ursprungligen postat av Secretary-General Ban Ki-moon
We must consider alternatives to criminalization and incarceration of people who use drugs and focus criminal justice efforts on those involved in supply. We should increase the focus on public health, prevention, treatment and care, as well as on economic, social and cultural strategies.
Citera
2015-07-26, 23:52
Medlem
Snoop Dogg: Nu bojkottar jag Sverige
Citera
2015-07-27, 11:28
Medlem
Trist.. Vilka nötter till snutar, kan man inte tänka steget längre?
Att kränka en världsstjärna som är på besök och säkerligen också drar in pengar till svenska arrangörer, bara för att hålla på sin skitnödiga urspårade jävla narkotikapolitik som bevisligen stjälper mer än hjälper.. Blir så jävla uppgiven 😩
Citera
2015-07-27, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sketchen
Trist.. Vilka nötter till snutar, kan man inte tänka steget längre?
Att kränka en världsstjärna som är på besök och säkerligen också drar in pengar till svenska arrangörer, bara för att hålla på sin skitnödiga urspårade jävla narkotikapolitik som bevisligen stjälper mer än hjälper.. Blir så jävla uppgiven 😩

För att inte nämna att dom inte kommer kunna döma honom heller, han säger ju bara att han rökte för en vecka sen i Colorado, och åklagaren kan inte bevisa motsatsen, alltså va det rent slöseri av arbetstimmar.
Citera
2015-07-27, 13:36
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murtennio

Jag tror att det som åsyftas är UNGASS 2016, som äger rum 19-21 april 2016: https://www.unodc.org/ungass2016/

Om jag förstår hemsidans krångliga byråkratiska engelska korrekt så är det ett möte där enbart narkotika och narkotikapolitik ska diskuteras. Annars på olika FN-möten brukar narkotika bara vara en av många olika saker som diskuteras. Jag tror inte några formella beslut ska fattas på UNGASS utan det verkar mer vara ett möte där olika myndigheter från olika länder osv ska ha en massa möten och diskutera. Förmodligen kommer det bli en del debatter där svenssonpolitiker från mysiga medelklass-städer i Sverige försöker säga till sydamerikanska politiker vars familjemedlemmar dödats av karteller hur Sydamerika borde lösa sina kartell-problen... Kan bli intressant.
Citera
2015-07-27, 23:58
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Jag tror att det som åsyftas är UNGASS 2016, som äger rum 19-21 april 2016: https://www.unodc.org/ungass2016/

Om jag förstår hemsidans krångliga byråkratiska engelska korrekt så är det ett möte där enbart narkotika och narkotikapolitik ska diskuteras. Annars på olika FN-möten brukar narkotika bara vara en av många olika saker som diskuteras. Jag tror inte några formella beslut ska fattas på UNGASS utan det verkar mer vara ett möte där olika myndigheter från olika länder osv ska ha en massa möten och diskutera. Förmodligen kommer det bli en del debatter där svenssonpolitiker från mysiga medelklass-städer i Sverige försöker säga till sydamerikanska politiker vars familjemedlemmar dödats av karteller hur Sydamerika borde lösa sina kartell-problen... Kan bli intressant.

Våren 2016 är starten på en massa möten under flera år och som jag förstått det ska det utmynna i en ny narkotika konvention, eller inte...

Det finns också mycket som talar för en ändrad syn på narkotikafrågan inom FN.Bl.a WHO har ju officiellt sagt vara för en skademinmerande politik, FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon och en del andra säger samma sak, Obama t.ex. Eller som RNS Per Johansson kallar dom - knarkliberala lobbyn.Här rappporterar han oroligt från ett förberedande möte från 2014.
Citat:
Förberedelserna inför stora narkotikamötet i FN:s generalförsamling 2016, där narkotikakonventionerna ska genomlysas, kunde knappast börjat sämre
D.v.s. det började tydligen strålande.
Citat:
För några år sedan var mänskliga rättigheter den stora frågan i den internationella narkotikadebatten. Den frågan har nu hamnat i skuggan av frågan om hälsa
2006 lät han gladare från ett annat möte i samma syfte:
Citat:
Summan av kardemumman är att vi lyckats hålla narkotikaepidemin någorlunda i schack. Det vill säga: kontrollpolitiken fungerar, vilket den andra sidan anser att de har massiva bevis för att den inte gör. Det sorgliga är dock att man i internationella kretsar inte applicerar normalt epidemipreventivt tänkande på just denna epidemi.
Vilken kille han är Per Johansson!Huvet på skaft?Ja tack.
Citera
2015-07-28, 03:05
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Våren 2016 är starten på en massa möten under flera år och som jag förstått det ska det utmynna i en ny narkotika konvention, eller inte...

Det finns också mycket som talar för en ändrad syn på narkotikafrågan inom FN.Bl.a WHO har ju officiellt sagt vara för en skademinmerande politik, FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon och en del andra säger samma sak, Obama t.ex. Eller som RNS Per Johansson kallar dom - knarkliberala lobbyn.Här rappporterar han oroligt från ett förberedande möte från 2014.
D.v.s. det började tydligen strålande.

2006 lät han gladare från ett annat möte i samma syfte:
Vilken kille han är Per Johansson!Huvet på skaft?Ja tack.

Epidemi-citatet är klassisk Nils Beijerot-retorik, han var den som populariserade konceptet att man ska se användning av narkotika som en epidemi och han föreslo att man borde isolera missbrukare från övriga samhället genom att skicka dem på arbetsläger (tack och lov gick det aldrig riktigt så långt) Tydligen lever detta idiotiska synsätt kvar idag och han beklagar sig över att andra länder inte tagit till sig av detta ovetenskapliga och avhumaniserande sättet att se på droger. Men i hans värld är det fakta att droger är en "epidemi" och han tycker därför det är "sorgligt" att andra länder inte accepterar den här sanningen.
Citera
2015-07-28, 08:26
Medlem
murtennios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean

Ska bli väldigt intressant, indeed. Men du! Det är klart att svensken vet hur sydamerikanen ska lösa sina problem. Vi har ju vår moral!!!
Citera
2015-07-28, 08:42
Medlem
LucNNs avatar
Antagligen beror problemen i sydamerika på vit svensk rasifiering av den inhemska befolkningen, som då utåtreagerar och tar till sig den kapitalistiska maktsjukan. Vi skickar genuspedagoger och på två veckor kommer allt vara lugnt igen.
Citera
2015-07-28, 10:10
Medlem
”Ny solidarisk narkotikapolitik behövs, inte legalisering”

Vad säger man? Hur kan man ha så fel på så många punkter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in