2009-04-21, 00:03
Medlem
Squidwards avatar
Ett norskt tvinslag om cannabis. Det mest intressanta är när en expert uttalar sig, ungefär fyra minuter in i inslaget, om fördelarna med att legalisera cannabis. Bland annat vilken vinst samhället skulle göra om alkoholmissbrukare skulle börja röka gräs istället.

http://www.youtube.com/watch?v=uDc-5O5KC8M
Citera
2009-04-21, 11:32
Medlem
SunshineBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squidward
Ett norskt tvinslag om cannabis. Det mest intressanta är när en expert uttalar sig, ungefär fyra minuter in i inslaget, om fördelarna med att legalisera cannabis. Bland annat vilken vinst samhället skulle göra om alkoholmissbrukare skulle börja röka gräs istället.

http://www.youtube.com/watch?v=uDc-5O5KC8M

Hur mycket jag än gillar det och hoppas det blir så, så är alkohol fysiskt beroendeframkallande och kan framkalla bl.a delirium tremens, och av den anledningen har jag svårt att tro att de bara kommer byta drog sådär :/
Citera
2009-04-21, 15:21
Medlem
Squidwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineBlind
Hur mycket jag än gillar det och hoppas det blir så, så är alkohol fysiskt beroendeframkallande och kan framkalla bl.a delirium tremens, och av den anledningen har jag svårt att tro att de bara kommer byta drog sådär :/

Nej, du har rätt. En alkolist kommer knappast byta ut spriten mot gräs. Men vad Nicolay B. Johansen säger är att samhället skulle göra stora vinster om alkoholkulturen ersätts med en motsvarande gräskultur. Han nämner också att folk mister respekten för lagar om man kriminaliserar stora grupper. Ungefär som att kriminalisera en hel generation ungdomar genom IPRED.

Jag har alltid trott att Norge var mer konservativa än Sverige i den här frågan. Men de verkar ju i alla fall ha en debatt.
Citera
2009-04-21, 16:44
Medlem
Tror inte det finns nått Europeisk land som skulle va mer konservativ än Sverige i den här frågan...
Ironiskt nog har ju hampa odlats även i Sverige innan förbudet, och en del av den industrin är ju åter igång tack o lov, men folk måste börja köpa mer hampa produkter!
Citera
2009-04-21, 17:01
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineBlind

Riktigt nergångna alkoholister kanske inte bytar, av samma anledning som en heroinimissbrukare knappast lär byta till cannabis. Men jag känner många "måttlighetsdrickare", typ sådana som super sig fulla på fester då och då, som skurit ner rejält på sitt akoholbruk när de börjat röka gräs.
Citera
2009-04-22, 00:36
Medlem
bästisweedens avatar
Okej att röka mot ensamhet

Citat:
49. FÅRAHERDE I ITALIEN FÅR ANVÄNDA CANNABIS MOT ENSAMHET

En fåraherde i norra Italien greps med en liten mängd
cannabis men frikändes av landets högsta domstol för
att hans ensamma livsstil rättfärdigade örten.

När den 45-åriga herden greps i sin bil med 38 gram
cannabis var han på väg upp i bergen av Alto Adige i
norra Italien för att under en längre tid vandra med
sin flock.

Frikännandet förklarades med att en så liten mängd
cannabis för personligt bruk får anses som ok då han
under en längre tid skulle vara isolerad från människor.

Mannen, identifierad enbart som Giorgio D, dömdes för
innehav av en lägre instans men HD upprätthöll därmed
överklagan.

Det är inte första gången man valt att agera skonsamt
mot marijuana i annorlunda sammanhang. I juli 2008
övervände samma domstol en dom mot en rastafarier med
hänvisning till att han behövde örten i sin religiösa
utövning.
Artikel från Bovens tidning.

Jag blev rätt förvånad över denna artikel och hur de dömde i Italien. Nu börjar de rättfärdiga bruk annat än medicinskt bruk. Coolt!
Citera
2009-04-22, 00:50
Medlem
Squidwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Riktigt nergångna alkoholister kanske inte bytar, av samma anledning som en heroinimissbrukare knappast lär byta till cannabis. Men jag känner många "måttlighetsdrickare", typ sådana som super sig fulla på fester då och då, som skurit ner rejält på sitt akoholbruk när de börjat röka gräs.

Jag känner igen det där av egen erfarenhet. Känner liksom ingen anledning till att supa till ordentligt när jag har tillgång till röka. Bara ta ett par öl någon gång då och då räcker. Har haft rejäl torka på rökafronten ett tag nu och det märks på min alkoholkonsumtion. Kroppen tar stryk av sprit. Inget snack om saken. Alkohol är tyvärr det enda rusmedlet jag enkelt kan få tag på förutom nätdroger, som man inte vet vad det är för skit i. Har testat Spice men gillar det inte. Tack vet jag hemodlat gräs. Då vet man i alla fall vad man får samt att riskerna är väldokumenterade.
Citera
2009-04-22, 01:33
Medlem
SunshineBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean

Det är jag medveten om och håller med, men det var ju inte det han pratade om.
Citera
2009-04-22, 01:34
Medlem
SunshineBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squidward
Nej, du har rätt. En alkolist kommer knappast byta ut spriten mot gräs. Men vad Nicolay B. Johansen säger är att samhället skulle göra stora vinster om alkoholkulturen ersätts med en motsvarande gräskultur. Han nämner också att folk mister respekten för lagar om man kriminaliserar stora grupper. Ungefär som att kriminalisera en hel generation ungdomar genom IPRED.

Jag har alltid trott att Norge var mer konservativa än Sverige i den här frågan. Men de verkar ju i alla fall ha en debatt.

Precis.
Och sen har han ju rätt i vad han säger. Speciellt det med att folk mister respekten för lagar. Jag hade accepterat att klassas som "kriminell" för att jag röker på så pass att jag tog det med en klackspark, men jag har inte så lätt för att skratta åt IPRED t.ex... Jag har totalt tappat respekten för rättsväsendet.
Citera
2009-04-22, 15:00
Medlem
luxxxinteriors avatar
ok, kanske inte helt relevant här, men vadå, allt kan inte va pro... och den här kommentaren garvade jag åt:

"Jag röker inte på längre. Jag betalar bara nån snubbe tvåhundra spänn för att komma över, trycka försiktigt på min bröstkorg och tala om för mig att alla mina idéer är genialiska"

sen att snubben är en kass jävel och förmodligen absolut borde fortsätta röka på är en annan 5

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article4955360.ab
Citera
2009-04-22, 15:20
Medlem
Showzs avatar
Är inte gräs legalt i Italien om man är anhängare till rastafari?
Citera
2009-04-22, 16:21
Medlem
AKKo-Itachis avatar
http://www.metro.se/se/article/tt/2009/04/22/cannabisel/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in