2015-03-19, 23:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
På tv4nyheterna sa de nyss att polisen tagit en massa droger från gängen. Bl.a 6 kilo cannabis och 131 kilo marijuana, tror jag det var. Ska se om jag hittar klippet.

Edit: http://www.tv4play.se/program/link?video_id=3099215
Jag tänkte på om det fanns en diskussion, då att det ökade våldet och skottlossningar sker.
Som bråk om marknadsandelar.
Nu pratas det en del om hämnd pga tidigare händelser.
Dock verkar det som om det är pga droger den första skedde också.
Om jag nu inte fattat det fel.

Finner att det verkar finnas en ovilja att diskutera om varför våldets grundorsak.
Det är därför jag undrar om det fanns nått i media, där man pekade just på cannabis som en orsak till det hela.
Citera
2015-03-20, 10:59
Medlem
zumgallis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag tänkte på om det fanns en diskussion, då att det ökade våldet och skottlossningar sker.

Finner att det verkar finnas en ovilja att diskutera om varför våldets grundorsak.
Det är därför jag undrar om det fanns nått i media, där man pekade just på cannabis som en orsak till det hela.

Jag såg en debatt på nätet som de höll i Göteborg i vintras med Russell Branson som gäst i panelen. Där sitter även Ted Goldberg, en KD minister och även en från KRIS. Där tar de upp lite angående skjutningarna i Göteborg (inte så mycket som du efterfrågar kanske). De pratar mestadels om politiken vi har i Sverige och vilka åtgärder som bör göras. En del intressanta åsikter och ståndpunkter.

https://www.youtube.com/watch?v=9zT1FxJ5ulA
Citera
2015-03-20, 12:52
Medlem
Drogtester väntar eleverna
Citera
2015-03-20, 19:27
Medlem
Pot vs. booze? A pediatrician weighs in
Citera
2015-03-20, 20:31
Medlem
Mollips avatar
Citat:

Det finns nåt i media därför att för nåt år sen eller om det var lite mer så beskrev polisen skottlossingarna i Göteborg som ett Haschkrig, och då sa också media det.Polisen definierade händelserna med sin beskrivning.Vad polisens pr-avdelning inte räknat med var att tvärtemot vad man trodde skulle den beskrivningen skulle användas som ett argument för en reglerad försäljning av Cannabis (av Metro bl.a) och det var ju inte bra.Gissa om polisen slutade att beskriva gängskjutningarna som ett krig om Cannabis eller inte efter det?
Citera
2015-03-20, 21:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Det finns nåt i media därför att för nåt år sen eller om det var lite mer så beskrev polisen skottlossingarna i Göteborg som ett Haschkrig, och då sa också media det.Polisen definierade händelserna med sin beskrivning.Vad polisens pr-avdelning inte räknat med var att tvärtemot vad man trodde skulle den beskrivningen skulle användas som ett argument för en reglerad försäljning av Cannabis (av Metro bl.a) och det var ju inte bra.Gissa om polisen slutade att beskriva gängskjutningarna som ett krig om Cannabis eller inte efter det?
Nått sånt som jag misstänkte.
Hoppades efter denna händelse, att man skulle pekafingret på grundproblemet någonstans i media.
Men verkar väldigt skralt med detta.
Citera
2015-03-20, 23:09
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Nått sånt som jag misstänkte.
Hoppades efter denna händelse, att man skulle pekafingret på grundproblemet någonstans i media.
Men verkar väldigt skralt med detta.

Ska man vara helt ärlig så verkar det inte bara vara ett "haschkrig", utan de har även hittat stora mängder kokain och heroin när de gjort husrannsakan hos de inblandade. Jag tycker personligen att alla droger borde legaliseras - inte minst pga saker som skottlossningar mellan konkurrande gäng - men det är betydligt svårare att "sälja in"en allmän droglegalisering hos folk än att "bara" legalisera cannabis.
Citera
2015-03-20, 23:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Ska man vara helt ärlig så verkar det inte bara vara ett "haschkrig", utan de har även hittat stora mängder kokain och heroin när de gjort husrannsakan hos de inblandade. Jag tycker personligen att alla droger borde legaliseras - inte minst pga saker som skottlossningar mellan konkurrande gäng - men det är betydligt svårare att "sälja in"en allmän droglegalisering hos folk än att "bara" legalisera cannabis.
Och även amfetamin, som verkligen de hade hittat mycket av.
Jag är för en legalisering också, av alla droger.
Men en med en striktare reglering på en del droger(en diskussion som nog inte passar sig här, och ur denna striktare reglering ska utformas, har jag inte klart för mig).
Cannabis, MDMA, svamp och nån mer av dessa lättare drogerna, bör gå att handla över disk utan större restriktioner mer än ålder.
Sen kraftfullare hallucinogener, kan en reglering vara att man måste gå en "kurs".
Som gör att man förstår vad som händer, och hur bearbeta sina upplevelser.

Och varför inte drogkunskap, där man lär sig i hur använda respektive drog och dos.
Idag i detta forum ser man många som bara vill skicka i sig så mycket som möjlig, på så kort tid som möjligt.
Men så mycket THC som möjligt, annars är du en mes.

Edit:
Vill se mer av att man berättar varför man skjuter och bråkar så mycket i dessa områden.
Inte bara säga det är gäng, och de ska vi stävja.
Vilket iofs är inte fel som så.
Så hoppas vi kan se om det kommer fram nått i media, som tar upp detta att det är faktiskt drogmarknaden man bråkar om.
Och förslag i hur man ska lösa detta, och då givetvis med tanke på en fundering på om man ska lätta lagarna kring droger.
Så man tar bort pengarna från dessa grupper.
En man säger ofta, är om man legaliserar droger.
Så kommer man bara göra andra brott, men om det finns nått man kan tjäna pengar på.
Så lär man knappast låta bli göra det idag.
Senast redigerad av klyban 2015-03-20 kl. 23:23.
Citera
2015-03-20, 23:26
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Haschkrig var polisens beskrivning av skjutningarna.Polisen trodde antingen själva på den enkelspåriga logiken där Cannabis i sig var orsaken till ett brutalt gängkrig, eller så möjligen ville dom bara "förmedla det budskapet" till allmänheten för att alla skulle förstå vilken hemsk drog det är, samtidigt som dom hade en annan alternativ bild av händelserna som dom ansåg vara mer korrekt men höll för sig själva.Hursomhelst slutade dom efter att beskrivningarna slog slint.
Senast redigerad av Mollip 2015-03-20 kl. 23:28.
Citera
2015-03-21, 09:53
Medlem
tj.s avatar
Ungas attityd till cannabis diskuterades i dagens nyhetsmorgon på TV4.
Citera
2015-03-21, 09:58
Medlem
murtennios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Ungas attityd till cannabis diskuterades i dagens nyhetsmorgon på TV4.

Du har möjligtvis ingen länk?

Edit: såg att det sänds live atm.
Citera
2015-03-21, 10:00
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murtennio
Du har möjligtvis ingen länk?
Nej, men om du kikar runt i TV4:s videobibliotek kan du säkert hitta den. Möjligt att programmet måste måste avslutas innan de laddar upp den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in