2015-09-03, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Ishockeyspelares åsikt om cannabis upprör (Finland)

De får inte ens ha en åsikt alltså... Jag hade sagt att jag lämnar klubben så snart som möjligt.

Han ska tvingas få stöd och "proffshjälp"? För vad? Behöver han ens något av det? Eller menar de en sorts hjärntvätt för att få honom att byta åsikter?

Medicinsk cannabis är tillåten i Finland så jag trodde de var smartare än så.

Alltså "proffshjälp"? Har han ens rökt då?(för att inte nämna är han fast i ett missbruk?) Själv är jag för en legalisering och står för det både på sociala medier och irl, men inte rört cannabis på ~4 år nu...tror inte ens polisen kan få det till att jag är en missbrukare.
Citera
2015-09-04, 00:14
Medlem
jamesdeans avatar
Dömdes till livstid för marijuanabrott – nu frias han efter tjugo år

Skönt att han är ute. Jag minns att jag skrev på en namninsamling för något år sen om att han borde frigivas, men hade glömt bort det tills jag såg denna artikeln.
Citera
2015-09-04, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Dömdes till livstid för marijuanabrott – nu frias han efter tjugo år

Skönt att han är ute. Jag minns att jag skrev på en namninsamling för något år sen om att han borde frigivas, men hade glömt bort det tills jag såg denna artikeln.

Ouch det straffet måste ha gjort riktigt ont.. Lite svårt att ens se att man kan döma någon så hårt för att antagligen statuera ett exempel.
Citera
2015-09-04, 17:55
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sketchen
Ouch det straffet måste ha gjort riktigt ont.. Lite svårt att ens se att man kan döma någon så hårt för att antagligen statuera ett exempel.

Om jag minns rätt så var hans straff resultatet av att delstaten Missouri där han bodde vid tillfället hade ett så kallat "three strikes"-system, vilket innebär att man per automatik blir dömd till livstids fängelse tredje gången man blir dömd för ett brott som ger mer än en viss tids fängelse. Eftersom detta var tredje gången som snubben åkt dit för langning fick han livstid. Delstaten har sen dess avskaffat three strikes-systemet och skulle han åkt dit för samma sak nu skulle han "bara" fått några få år som straff. Three strikes-lagar har fått hård kritik just eftersom de gör att människor kan få livstids fängelse för struntsaker, vilket bidrar till att USA har fler fängslade medborgare per capita än något annat land i västvärlden.
Citera
2015-09-04, 20:33
Medlem
Citat:
Om jag minns rätt så var hans straff resultatet av att delstaten Missouri där han bodde vid tillfället hade ett så kallat "three strikes"-system, vilket innebär att man per automatik blir dömd till livstids fängelse tredje gången man blir dömd för ett brott som ger mer än en viss tids fängelse. Eftersom detta var tredje gången som snubben åkt dit för langning fick han livstid. Delstaten har sen dess avskaffat three strikes-systemet och skulle han åkt dit för samma sak nu skulle han "bara" fått några få år som straff. Three strikes-lagar har fått hård kritik just eftersom de gör att människor kan få livstids fängelse för struntsaker, vilket bidrar till att USA har fler fängslade medborgare per capita än något annat land i västvärlden.

Var det samma snubbe som åkte dit för fyra rullade jointar kanske? Har för mig att det var någon gubbe som åkte på ett långt straff för det och det var en av det första marijuana domarna någonsin.
Citera
2015-09-04, 22:11
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sketchen
Var det samma snubbe som åkte dit för fyra rullade jointar kanske? Har för mig att det var någon gubbe som åkte på ett långt straff för det och det var en av det första marijuana domarna någonsin.

Tror inte det är samma, men är inte helt säker. Three strikes-grejen började i Kalifornien på 90-talet och anammades sen av flera delstater, så fallet du pratar om var nog tidigare.
Citera
2015-09-04, 22:15
Medlem
jamesdeans avatar
http://www.sydsvenskan.se/sverige/greps-for-grovt-narkotikabrott/

Citat:
Narkotikaspanare slog till mot flera misstänkta personer vid Hyllie på torsdagskvällen.

Tre personer greps på plats och poliser bar iväg med tre stora baggar med narkotika. Enligt uppgift rör det sig om cannabis.

Intressant att se på första bilden hur civilpolisen är klädd i sneakers och träningsbyxor. Jag vet inte vad jag hade förväntat mig, men intressant att se hur han klär sig i typ "white trash"-kläder för att smälta in och inte se ut som en snut.
Citera
2015-09-05, 03:33
Medlem
B´stards avatar
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/tre-bloss-som-slackte-ett-liv/

Där ser ni hur det kan gå om man röker på!
Citera
2015-09-05, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard

Tänker sticka ut huvudet här ock kanske verka okänslig men det här med skrämselpropaganda har ju inte visat sig vara det bästa sättet att gå, fast det är väl rätt så likt Sverige att försöka utbilda genom att sätta skräck i unga elever. Måste också inflika att det var nog ett av de mest extrema fall jag hört talas om, känns lite som att: Nej nu ökar graden av cannabisrökning nu måste vi ha en föreläsning för våra unga så de förstår vad som kan hända!! Om de håller på med den där växten som gör människor galna!!
Lite Reefer Madness över det hela.. Sen är jag lite nyfiken på att veta hur alkoholföreläsningarna i Sverige ser ut? och kidsen kommer hem efter en sådan föreläsning går hem och har lärt sig att alkohol toppar listorna i våld,mord trasiga familjer.. Samtidigt som man gör reportage i nöjessidor om vilka barer det är bäst röj på, och vilket lådvin som passar bäst för att avnjutas den där efterlängtade fredagen då majoriteten av befolkningen ändå har en storönskan om att berusa sig för att slippa tänka på vardagen.. Inget fel med det, problemet är väl att dem som inte gillar att dricka och finner ett annat berusningsmedel, alltså de som inte tillhör min grupp eller den stora massan dem ska vi stämpla, anklaga, stöta ut och straffa och skrämma så de känner sig så små och bortgjorda.. För de här med brasset det är inte att leka med.. Men Olle han som dricker två helrör om dagen, ja han är bara lite glad i spriten som det så fint heter..
Citera
2015-09-05, 08:18
Medlem
mulkens avatar
Jag tror inte ens det är sant. Exakt samma historia som både Reefer Madness och scientologerna svängt med alla dessa vansinnesår.
Citera
2015-09-05, 12:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tror inte det är samma, men är inte helt säker. Three strikes-grejen började i Kalifornien på 90-talet och anammades sen av flera delstater, så fallet du pratar om var nog tidigare.
Den lagen var ju "underbar", för mig det var en som hade snott kakor och åkte dit på denna three strike lagen.
Citera
2015-09-05, 12:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard

Denna finns nog tom en tråd om.
Jag har för mig föräldrarna själva ringde polisen, och skapade en extrem press stress i situationen och för denna tjej.
Jag förstår att föräldrarna tror att det var cannabisen som tog deras dotters liv.
Då jag antar ingen har ifrågasatt den apparat som de riktade mot sin dotter, och den stress de riktade mot sin dotter.
Som antagligen hade ett dåligt rus före, denna stress som sen introducerades.

Annars är ju det ett par kommuner som skippar sådan här skräck propaganda.
Då den är kontraproduktiv, borde vara fler kommuner än Jönköping och Kalmar som tagit detta beslut om skippa polisens "drogundervisning".
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jonkopingsnytt/droginformation-fick-motsatt-effekt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in