2015-07-25, 23:29
Medlem
Hej, har länge siktat på Handels, och insåg för en tid sedan att mina betyg inte lär räcka till (bör landa på c:a 19.10-19.20 när jag går ut trean). Jag vänder nu blicken mot "särskilda meriter", där jag hoppas ha något att hämta. Jag har nämligen spelat piano sedan länge på en rätt hög nivå, och i samband med det åkt på en kulturresa till S:t Petersburg och spelat upp där.

På sin hemsida skriver HHS endast att de särskilda aktiviteterna ska ha utförts i direkt anslutning till eller parallellt med gymnasiestudierna, och lämnar i övrigt mycket att önska angående kraven för kunna söka i kvoten. Är det någon som har blivit antagen - eller inte antagen, för den delen - via kvoten? Hur såg era meriter ut, och hur presenterade ni dem för antagningen? Vilka betyg hade ni, och hur stor roll spelade dessa?

Tacksam för alla svar.
Citera
2015-07-26, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOlssons
Hej, har länge siktat på Handels, och insåg för en tid sedan att mina betyg inte lär räcka till (bör landa på c:a 19.10-19.20 när jag går ut trean). Jag vänder nu blicken mot "särskilda meriter", där jag hoppas ha något att hämta. Jag har nämligen spelat piano sedan länge på en rätt hög nivå, och i samband med det åkt på en kulturresa till S:t Petersburg och spelat upp där.

På sin hemsida skriver HHS endast att de särskilda aktiviteterna ska ha utförts i direkt anslutning till eller parallellt med gymnasiestudierna, och lämnar i övrigt mycket att önska angående kraven för kunna söka i kvoten. Är det någon som har blivit antagen - eller inte antagen, för den delen - via kvoten? Hur såg era meriter ut, och hur presenterade ni dem för antagningen? Vilka betyg hade ni, och hur stor roll spelade dessa?

Tacksam för alla svar.
Nu är jag inte säker på hur gymnasiet fungerar längre, men kan du inte lägga till kurser som du ser till att få toppbetyg i och byta ut dom du redan nu listat ut inte kommer vara tillräckligt höga i, i ditt betygsprotokoll?
Citera
2015-07-26, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Nu är jag inte säker på hur gymnasiet fungerar längre, men kan du inte lägga till kurser som du ser till att få toppbetyg i och byta ut dom du redan nu listat ut inte kommer vara tillräckligt höga i, i ditt betygsprotokoll?

Nej, så fungerar det inte mig veterligen. Man kan lägga till kurser för utökad behörighet, men dessa räknas inte med i betygssnittet utan fungerar endast som namnet lyder. Komvux är inte till för studenterna längre, obviously.

Skulle det finnas ett kryphål öppnar det givetvis andra dörrar, jag är inte 100% påläst inom ämnet.
Citera
2015-07-26, 00:17
Medlem
Citat:
Nej, så fungerar det inte mig veterligen. Man kan lägga till kurser för utökad behörighet, men dessa räknas inte med i betygssnittet utan fungerar endast som namnet lyder. Komvux är inte till för studenterna längre, obviously.

Skulle det finnas ett kryphål öppnar det givetvis andra dörrar, jag är inte 100% påläst inom ämnet.

Du kan läsa extra kurser som läggs under utökade som du sedan byter ut mot kurser du har sämre betyg i. Är egentligen inte tillåtet men går att ordna om du går upp till skolledningen och förklarar hur viktigt det är för din framtid osv
Citera
2015-07-26, 19:25
Medlem
flashbacktrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det är förmodligen inte så många som läst grundkurser i ekonomi på både SU och HHS, så det blir nog klent med svar från någon som kan jämföra egen förstahandserfarenhet. Däremot finns det naturligtvis de som läst en hel kandidat på något annat lärosäte och sedan master på HHS, men då jämför man ju kandidatkurser med masterkurser så det blir lite skevt i förhållande till din fråga.

I princip bör det konkreta kursinnehållet vara någorlunda likvärdigt. Som du kanske vet kan du dock inte formellt tillgodoräkna kurser från SU (eller något annat svenskt lärosäte) på HHS, även om kurserna är inom ekonomi. Du borde dock känna igen en hel del begrepp och förmodligen klara dig med något mindre tentapluggande på de likartade kurserna jämfört med de som inte läst ekonomi på högskolenivå tidigare.

Jag kan inte säga att dina stereotyper matchar min personliga erfarenhet av studenterna på HHS. En stereotyp som däremot tveklöst stämmer är att det är ganska många studenter som har efternamn som är adliga och/eller bekanta från personer som har ledande roller i stora svenska bolag.

Det finns ganska gott om studentföreningar som det är vettigt att engagera sig i för att kunna ha konkret erfarenhet av organisationsarbete att peka på när du skall söka arbete efter examen. Vilka specifika föreningar som finns är det nog bäst att nuvarande studenter svarar på så att du får ett aktuellt svar. På min tid fanns det åtminstone ett Utrikespolitiskt Forum, och möjligen även en inrikespolitisk variant.

Vad gäller svårighetsgraden i studierna så är den största svårigheten jämfört med andra "tunga" program i första hand att det krävs ganska ordentligt annorlunda studietekniker i olika kurser för att få bra studieresultat. Du har kurser som är rent textbaserade/kvalitativa (organisationsteori, marknadsföring och en obligatorisk kurs i juridik), kurser som är blandat kvalitativa och kvantitativa (nationalekonomi och redovisning) och kurser som uteslutande är kvantitativa (statistik och finansiell ekonomi).

Jag gick personligen på teknisk fysik på KTH parallellt med HHS, och på ett program som teknisk fysik är det ju nästan exakt samma studieteknik som fungerar bra i alla kurser (detta gäller nog i någon omfattning även industriell ekonomi). Gissningsvis är även juristprogrammet relativt likartat från kurs till kurs vad gäller vilken studieteknik som fungerar. Detta gäller däremot inte alls på HHS, utan man behöver som sagt klara de olika typer av studietekniker som jag beskrev ovan.

Deltidsarbete parallellt med studierna är både vanligt och lämpligt för att du skall ha ett mer komplett CV när du tar examen jämfört med att "bara" ha studerat. Med tanke på att HHS ligger i Stockholm så finns naturligtvis ett hyfsat utbud av möjliga deltidsjobb att ha under studierna. Jag skulle dock råda dig att inte söka deltidsjobb till första terminen. Nu har visserligen du tidigare erfarenhet av studier på högskolenivå, men det kanske visar sig att du tycker att HHS är svårare än SU. Därför är det vettigt att vänta till åtminstone andra terminen så att du kan se hur det faktiskt går med studierna i början.

Åh tack för ett bra och utförligt svar!

Undrar också lite kring studietempot och schemats upplägg. Förstår såklart att det alltid blir mer plugg inför tentorna, men annars då? Är en "vanlig dag" typ att man åker in på nån föreläsning, kanske sitter och grupparbetar lite, och sedan beger sig hem och läser nån timme hemma på kvällen? Eller brukar det fordras att man lägger ner flera timmar varje dag hemma på plugg, inklusive heldagar (6-8 h) på helgerna?
Citera
2015-07-26, 19:58
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
Åh tack för ett bra och utförligt svar!

Undrar också lite kring studietempot och schemats upplägg. Förstår såklart att det alltid blir mer plugg inför tentorna, men annars då? Är en "vanlig dag" typ att man åker in på nån föreläsning, kanske sitter och grupparbetar lite, och sedan beger sig hem och läser nån timme hemma på kvällen? Eller brukar det fordras att man lägger ner flera timmar varje dag hemma på plugg, inklusive heldagar (6-8 h) på helgerna?

Jag skulle tro att en typisk student ligger på något mindre än 40 timmar per vecka i genomsnitt över ett läsår om man lägger ihop schemalagd tid och grupparbeten/egna studier. Sedan kan det ju variera från kurs till kurs eftersom det som sagt är ganska olika studieteknik som fungerar i olika kurser. Är man bättre på textbaserade, kvalitativa studier så går förmodligen de kurserna på mindre tid och de mer kvantitativa kurserna på längre tid. Är man mer matematiskt lagd blir det förmodligen tvärtom.

De kvalitativa kurserna innehåller ingenting alls som är svårt att begripa utan det handlar mest om att det är ganska mycket text att läsa och (om man skall uttrycka sig lite krasst om dessa kurser) många punktlistor att komma ihåg.

När det gäller de kvantitativa kurserna så måste man begripa ganska abstrakta koncept på ett annat sätt för att kunna räkna rätt. Jag skulle tro att det fortfarande är så att de obligatoriska statistikkurserna är de som har störst andel underkända på första tentatillfällena, så det antyder väl att en genomsnittlig HHS-student är mer kvalitativt än kvantitativt lagd.

Jag tror att det är lite mer schemalagda föreläsningar och seminarier än på SU, men det är definitivt inte lika mycket som på tekniska utbildningar. Man har alltså ganska gott om tid att plugga i grupp eller själv.

Vill man försöka få ovanligt höga betyg överlag får man nog räkna med att lägga mer än 40 timmar per vecka, men det är viktigt att tänka på att det inte är som på gymnasiet. Det finns knappast något stort värde i att få A i alla kurser jämfört med att få låt säga 40% A, 40% B och 20% C kombinerat med relevant arbetserfarenhet (betygen D och E är svåra att få i praktiken eftersom det är väldigt smala poängintervall som leder till dessa betyg jämfört med de andra betygen). Jag är rätt säker på att inte en enda person i min årskurs fick högsta betyg i alla kurser och jag tror att det är extremt sällsynt även om man ser över flera årskurser, just för att det är så olika studietekniker som fungerar i olika kurser.
Citera
2015-07-26, 21:25
Medlem
Har ni som ska börja till hösten bokat in er på de evenemang som man ska köpa biljett till? Verkar bara finnas platser kvar för RM på rebusjakten.
Citera
2015-07-26, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potash
Har ni som ska börja till hösten bokat in er på de evenemang som man ska köpa biljett till? Verkar bara finnas platser kvar för RM på rebusjakten.

Antar att de flesta fick ett samtal från kåren som antagligen drev på folk, orkade själv inte göra något men det verkar ju slut nu tyvärr.
Citera
2015-07-26, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potash

Finns platser kvar till allt?

Det finns väl bara fyra evenemang man ska köpa biljett till?: HMGPSS, småttingsresan, ugglanhäng och rebusjakten? Alla dem finns det 30+ platser till iaf
Citera
2015-07-26, 23:57
Medlem
Ingen som har erfarenhet av antagning via kvoten "särskilda meriter"?
Senast redigerad av TheOlssons 2015-07-27 kl. 00:00. Anledning: Frågeställning ställd i forumet besvarad genom sökning. Ny fråga ställd.
Citera
2015-07-27, 00:00
Medlem
Citat:
"Vilka betyg krävs?
Vad var lägsta antagningspoäng till ekonomie kandidatprogrammet höstterminen 2014?
Lägsta antagningspoäng bland de antagna till höstterminen 2014 var: 18,7 i direktgruppen, 18,46 i kompletteringsgruppen, 17,66 i BIEX och 1,5 i högskoleprovsgruppen. Observera att HHS inte tillämpar meritpoäng så maxpoäng är alltså 20,0."

https://www.hhs.se/sv/utbildning/bsc/rm/antagning/fragor--svar/

Var kollar jag fel? Låg inte lägsta antagna kring 19.20?

Gäller RM inte B&E.
Citera
2015-07-27, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Haha något är väl galet med hemsidan antagligen.

Naej, såg att jag hade kollat på Retail Management, och inte E&B... My bad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in