2015-07-27, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oleeyyo
Har ni fått något mejl från skolan ännu med vidare information? Jag har bara fått småttingpaketet

bump
Citera
2015-07-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raffetext
Finns platser kvar till allt?

Det finns väl bara fyra evenemang man ska köpa biljett till?: HMGPSS, småttingsresan, ugglanhäng och rebusjakten? Alla dem finns det 30+ platser till iaf

Nu står det 30+ för "Småttingbiljett BE + RM", men kan svära på att det igår stod "Småttingbiljett RM" samt att antalet kvarstående biljetter uppgick till 4.
Citera
2015-07-27, 19:31
Medlem
Läs på Facebook-sidan så står det en förklaring. Tydligen varit något strul.
Citera
2015-07-27, 19:43
Medlem
Har kommit in på mastern och då ska man ju skicka dem en "certified copy of the BSc diploma", men vad räknas som certified? Jag har mitt diploma som jag enkelt kan göra en kopia av men räcker det att två personer vidimerar kopian eller måste det vara det utfärdande universitetet som vidimerar och kanske sätter en stämpel?

Har mailat till HHS men de är på semester till den 10 augusti.
Citera
2015-07-28, 00:50
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Har kommit in på mastern och då ska man ju skicka dem en "certified copy of the BSc diploma", men vad räknas som certified? Jag har mitt diploma som jag enkelt kan göra en kopia av men räcker det att två personer vidimerar kopian eller måste det vara det utfärdande universitetet som vidimerar och kanske sätter en stämpel?

Har mailat till HHS men de är på semester till den 10 augusti.

Det är fasiken lite meckigt, men ja den ska vara signad/stämplad av ditt universitet. Men ditt orginaldiplom lär väl ha någon form av signatur?

Annars är det bara ringa UU samt Hhs och förklara läget, alla är medvetna om att det är semestertider så tror båda parterna är medgörliga.
Citera
2015-07-28, 20:36
Medlem
GoWithTheFlow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerGardell
Förra året kom 6 av 35 personer med 1.85 in via HP-kvoten i urval 2.
Inlägg skrivet 2015.
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
8/12 kom in med 1.85 förra året.
Inlägg skrivet 2014.

Vart får man tag på denna info?
Någon som kan förklara hur man kalkylerar detta?
Extremt tacksam.
Senast redigerad av GoWithTheFlow1 2015-07-28 kl. 20:45.
Citera
2015-07-28, 20:48
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoWithTheFlow1
Inlägg skrivet 2015.
Inlägg skrivet 2014.

Extremt tacksam.

Förmodligen antingen genom att maila antagningsenheten på HHS och fråga, eller genom att fråga runt bland de som går första året och blivit antagna på sitt resultat på högskoleprovet.
Citera
2015-07-28, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Det är fasiken lite meckigt, men ja den ska vara signad/stämplad av ditt universitet. Men ditt orginaldiplom lär väl ha någon form av signatur?

Annars är det bara ringa UU samt Hhs och förklara läget, alla är medvetna om att det är semestertider så tror båda parterna är medgörliga.

Fick svar samtidigt från HHS som bekräftade detta. Får styra upp en stämpel/signatur från universitetet då helt enkelt. Tack för svar!
Citera
2015-07-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoWithTheFlow1
Inlägg skrivet 2015.
Inlägg skrivet 2014.

Extremt tacksam.

Har för mig att förra året kom 8/12 in med 1.85, vilket Bob mycket riktigt skriver. 2013 dock, så vet jag att 6 av 35 blev antagna med 1.80 . Herr Gardell har rätt i mycket men antagningen till hans tidigare skola är inte en av dem.

Någon som hört något om antagningen i Urval 2, syftar främst på Hp gruppen, känns väldigt surt att de höjer gränserna såpass mycket året man själv söker.

Lite smått berusad som man är så citerade jag fel inlägg, men hoppas han som frågar ser detta inlägg.
Citera
2015-07-29, 00:34
Medlem
ChristerGardells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penna26
Har för mig att förra året kom 8/12 in med 1.85, vilket Bob mycket riktigt skriver. 2013 dock, så vet jag att 6 av 35 blev antagna med 1.80 . Herr Gardell har rätt i mycket men antagningen till hans tidigare skola är inte en av dem.

Någon som hört något om antagningen i Urval 2, syftar främst på Hp gruppen, känns väldigt surt att de höjer gränserna såpass mycket året man själv söker.

Lite smått berusad som man är så citerade jag fel inlägg, men hoppas han som frågar ser detta inlägg.
Även jag verkar ha dragits med i förvirringen kring HP-kvoten ja. Vill minnas att jag har skrivit ett annat inlägg för att rätta det tidigare citerade, men som du mycket riktigt påpekar var det 6 av 35 med 1.80 som kom in i urval 2 år 2013. Tilläggas bör att samtliga dessa antogs redan i urval 1 och att ingen ytterligare antogs genom HP-kvoten i urval 2 det året.
Citera
2015-07-29, 11:31
Medlem
slashwuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
Halloj!
Läste ett par termin företagsekonomi på SU för en tid sedan, tyckte det verkade lätt och kul. Är kunskaperna därifrån något man kan ha nytta av på HHS? Man fick ju lära sig en hel del grunder på SU... kanske är högre nivå på HHS, men likheterna borde väl finnas tycker jag.
Du kan dessvärre inte tillgodoräkna dig poängen, men kommer definitivt ha fördel av det. Likheterna är där, och utan att ha koll på SU, skulle jag inte påstå att det man lär ut på HHS skiljer sig nämnvärt gentemot andra institutioner i Sverige; nivån skulle jag säga är ungefär densamma i majoriteten av kurserna.

Citat:
Hur är mentaliteten hos studenterna generellt? Stereotypen man föreställer sig är nån wannabe Gordon Gekko/Patrick Bateman som bara bryr sig om vinstmaximering och snabba klipp Jag har själv svårt att identifiera mig med den typen av idéer, utan tycker att finansvärlden behöver mer av ansvarskänsla, etik & moral, långsiktighet, osv.
Du finner många olika sorters människor. Det som förenar är att det är ambitiösa människor. Det finns naturligtvis finanskarriärister/Gekko-wannabes, men de flesta utav dem mognar efter ett halvår.

Citat:
Vilka andra intressen har studenterna generellt? Finns utrymme för diskussioner kring politik, litteratur, historia, och sånt? Finns det kanske rentav föreningar för sånt på skolan?
Finns alla möjliga politiska föreningar, både till vänster och höger; Socialdemokratiska föreningen är relativt aktiv och tämligen stor. Finns Literature Society, Handelshögskolans feministförening samt projektet Focus:CSR som exempel på kåraktiviteter som rimmar illa med stereotypen. Finns ett gäng aktiva sport-"lag" där vem som helst oavsett nivå kan komma på träningarna. Allt från fotboll till cheerleading till volleyboll till basket till badminton. Summa summarum finns det nog något för alla; känn ingen press att du inte skulle "passa in".

Citat:

Hur ligger svårighetsgraden jämfört med andra program som annars ses som tunga (jurist, ind ek, läkare osv)? Är extrajobb på 30-50% vid sidan av lugnt?

Jag har endast begränsad erfarenhet av andra studier, men jag skulle säga att nivån/intensiteten/svårighetsgraden är betydligt lättare. Många studenter har extrajobb och är involverade aktiviteter vid sidan om studierna; detta har väl resulterat att skolan blivit tvingade till att anpassa svårighetsgraden. Jag gillar inte riktigt den vägen, men å andra sidan är skolans absolut styrka kontakten med näringslivet. Det ska väl påpekas att det är ytterst individuellt dessutom. Vissa behöver lägga ner betydligt mycket mer tid än andra, medan vissa glider igenom utan att lägga ner särskilt mycket tid.

Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag skulle tro att en typisk student ligger på något mindre än 40 timmar per vecka i genomsnitt över ett läsår om man lägger ihop schemalagd tid och grupparbeten/egna studier. Sedan kan det ju variera från kurs till kurs eftersom det som sagt är ganska olika studieteknik som fungerar i olika kurser. Är man bättre på textbaserade, kvalitativa studier så går förmodligen de kurserna på mindre tid och de mer kvantitativa kurserna på längre tid. Är man mer matematiskt lagd blir det förmodligen tvärtom.

Angående det här med hur mycket tid man lägger ner på studierna måste det påpekas flertalet gånger att det är väldigt individuellt. Rent generellt, tror jag, dock att 40 timmar i veckan är i grov överkant. I min närmsta umgängeskrets skulle jag tro att en normal vecka innefattar ca. 10-15 timmars plugg (i princip pluggas det inget, utan det gås på någon föreläsning och därefter görs obligatoriska uppgifter) medan det är 60 timmar + de två sista veckorna innan tentorna. I vissa kurser som är grupparbetesintensiva gäller dock att man lägger ner betydligt mer tid även när det inte är tentaperiod. Om man har extraarbete är det guld att ha en flexibel arbetsgivare så man får lov att vara ledig under tentaperioden.

Citat:
Ursprungligen postat av BandhagenUltras969
De som jobbar inom kåren på skolan, har det tagit ett års uppehåll från studierna?
Ja, vissa. Vissa i KS (kårstyrelsen) är arvoderade motsvarande CSN. Många andra som är väldigt kåraktiva går ner i studietakt.

Angående studentutbyte
Det ryktas om (och som jag förstår det är det i princip klart) att systemet kommer göras om för att inte enbart inkludera studietakt (vilket innebär att klara de 12 första tentorna (första 1,5 året) vid första försöket) samt ambassadörsmeriter (framförallt (till 95%) gäller det engagemang i kåren). Jag hade definitivt, dock, gått in med inställningen att klara allt i början. Det är fullt upp med det sociala och livet är skitkul under hösten, men det är inte så många timmar som krävs för att klara matteduggan (som framförallt är den folk inte klarar). Dessutom är det internationella kontoret under all kritik och fuckade upp totalt inför årets ansökning.
Citera
2015-07-29, 14:23
Medlem
Vad är det som gör den där matteduggan så svår? Överskattning från studenter eller bara att den är jävligt svår?

*Worried*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in