Citat:
Ursprungligen postat av
flashbacktroll
Halloj!
Läste ett par termin företagsekonomi på SU för en tid sedan, tyckte det verkade lätt och kul. Är kunskaperna därifrån något man kan ha nytta av på HHS? Man fick ju lära sig en hel del grunder på SU... kanske är högre nivå på HHS, men likheterna borde väl finnas tycker jag.
Du kan dessvärre inte tillgodoräkna dig poängen, men kommer definitivt ha fördel av det. Likheterna är där, och utan att ha koll på SU, skulle jag inte påstå att det man lär ut på HHS skiljer sig nämnvärt gentemot andra institutioner i Sverige; nivån skulle jag säga är ungefär densamma i majoriteten av kurserna.
Citat:
Ursprungligen postat av
flashbacktroll
Hur är mentaliteten hos studenterna generellt? Stereotypen man föreställer sig är nån wannabe Gordon Gekko/Patrick Bateman som bara bryr sig om vinstmaximering och snabba klipp

Jag har själv svårt att identifiera mig med den typen av idéer, utan tycker att finansvärlden behöver mer av ansvarskänsla, etik & moral, långsiktighet, osv.
Du finner många olika sorters människor. Det som förenar är att det är ambitiösa människor. Det finns naturligtvis finanskarriärister/Gekko-wannabes, men de flesta utav dem mognar efter ett halvår.
Citat:
Ursprungligen postat av
flashbacktroll
Vilka andra intressen har studenterna generellt? Finns utrymme för diskussioner kring politik, litteratur, historia, och sånt? Finns det kanske rentav föreningar för sånt på skolan?
Finns alla möjliga politiska föreningar, både till vänster och höger; Socialdemokratiska föreningen är relativt aktiv och tämligen stor. Finns
Literature Society,
Handelshögskolans feministförening samt projektet
Focus:CSR som exempel på kåraktiviteter som rimmar illa med stereotypen. Finns ett gäng aktiva sport-"lag" där vem som helst oavsett nivå kan komma på träningarna. Allt från fotboll till cheerleading till volleyboll till basket till badminton. Summa summarum finns det nog något för alla; känn ingen press att du inte skulle "passa in".
Citat:
Ursprungligen postat av
flashbacktroll
Hur ligger svårighetsgraden jämfört med andra program som annars ses som tunga (jurist, ind ek, läkare osv)? Är extrajobb på 30-50% vid sidan av lugnt?
Jag har endast begränsad erfarenhet av andra studier, men jag skulle säga att nivån/intensiteten/svårighetsgraden är betydligt
lättare. Många studenter har extrajobb och är involverade aktiviteter vid sidan om studierna; detta har väl resulterat att skolan
blivit tvingade till att anpassa svårighetsgraden. Jag gillar inte riktigt den vägen, men å andra sidan är skolans absolut styrka kontakten med näringslivet. Det ska väl påpekas att det är ytterst individuellt dessutom. Vissa behöver lägga ner betydligt mycket mer tid än andra, medan vissa glider igenom utan att lägga ner särskilt mycket tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
nihilverum
Jag skulle tro att en typisk student ligger på något mindre än 40 timmar per vecka i genomsnitt över ett läsår om man lägger ihop schemalagd tid och grupparbeten/egna studier. Sedan kan det ju variera från kurs till kurs eftersom det som sagt är ganska olika studieteknik som fungerar i olika kurser. Är man bättre på textbaserade, kvalitativa studier så går förmodligen de kurserna på mindre tid och de mer kvantitativa kurserna på längre tid. Är man mer matematiskt lagd blir det förmodligen tvärtom.
Angående det här med hur mycket tid man lägger ner på studierna måste det påpekas flertalet gånger att det är väldigt individuellt. Rent generellt, tror jag, dock att 40 timmar i veckan är i grov överkant. I min närmsta umgängeskrets skulle jag tro att en normal vecka innefattar ca. 10-15 timmars plugg (i princip pluggas det inget, utan det gås på någon föreläsning och därefter görs obligatoriska uppgifter) medan det är 60 timmar + de två sista veckorna innan tentorna. I vissa kurser som är grupparbetesintensiva gäller dock att man lägger ner betydligt mer tid även när det inte är tentaperiod. Om man har extraarbete är det guld att ha en flexibel arbetsgivare så man får lov att vara ledig under tentaperioden.
Citat:
Ursprungligen postat av
BandhagenUltras969
De som jobbar inom kåren på skolan, har det tagit ett års uppehåll från studierna?
Ja, vissa. Vissa i KS (kårstyrelsen) är arvoderade motsvarande CSN. Många andra som är väldigt kåraktiva går ner i studietakt.
Angående studentutbyte
Det ryktas om (och som jag förstår det är det i princip klart) att systemet kommer göras om för att inte enbart inkludera studietakt (vilket innebär att klara de 12 första tentorna (första 1,5 året) vid första försöket) samt ambassadörsmeriter (framförallt (till 95%) gäller det engagemang i kåren). Jag hade definitivt, dock, gått in med inställningen att klara allt i början. Det är fullt upp med det sociala och livet är skitkul under hösten, men det är inte så många timmar som krävs för att klara matteduggan (som framförallt är den folk inte klarar). Dessutom är det internationella kontoret under all kritik och fuckade upp totalt inför årets ansökning.