2009-04-13, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffie
Jag stressar eftersom sista kompletteringsdag för tidigare utfärdade komvuxbetyg är 15:e april, och på hemsidan står det att de inte har tagit emot några handlingar. Och dels stressar jag eftersom jag alltid stressar xD Nu har jag iaf skickat upp dem igen, kan inte skada, och det lugnade nerverna en smula.

Ah, tack för informationen Men borde inte de i Strömsund registrera på hemsidan att de har mottagit handlingarna, även om de inte blir synliga där förrän långt senare när de har ögnat igenom all information?

Att betyg utfärdade innan den 15:e april inte skulle räknas om de skickas in efter 15:e april har jag svårt att tro (är i lite samma sits, skickade mitt betyg i måndags förra veckan). Om så nu vorre fallet så är det bara gå till sitt vux centrum och be dem utfärda ett nytt betyg, då efter den 15:e april. Om du kollar på ditt betyg så ser du att "utfärdat" endast är när det är utskrivet av ditt vux centrum (det andra datumet är när betyget är satt av läraren och har alltså inget med när det är utfärdat att göra).

När jag ringde VHS så sa tjejen jag snackade med att det inte spelade någon roll om jag kryssade i att mina kompletteringar kommer vara inne före den 15:e april eller den 18:e (eller vilket datum det nu är) juni. Alltså lär det inte vara så noga när kompletteringen är inne så länge den är inne före den 18:e juni (eller vilket datum det nu är).

Som jag förstått det så scannar Strömsund bara in betygen. Min kompis som sitter på VHS i Stockholm öppnar alltså den innscannade bilden som Strömsund lagt upp på deras nätverk och för över informationen till det program som sedan Studera.nu hämtar sin info från. Alltså kommer du inte se det på hemsidan förens min kompis har skrivit över det. Att betyget först ska upp till Strömsund låter jävligt korkat men så är det tydligen bara.
Senast redigerad av ATRA 2009-04-13 kl. 17:25.
Citera
2009-04-13, 17:54
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Jag stressar eftersom sista kompletteringsdag för tidigare utfärdade komvuxbetyg är 15:e april, och på hemsidan står det att de inte har tagit emot några handlingar. Och dels stressar jag eftersom jag alltid stressar xD Nu har jag iaf skickat upp dem igen, kan inte skada, och det lugnade nerverna en smula.
Det där stämmer knappast. 18 juni är det datum som gäller. Annat som anges är bara av arbetsbelastningstekniska skäl av VHS.
Senast redigerad av bernanke 2009-04-13 kl. 17:56.
Citera
2009-04-13, 18:01
Medlem
Så det dröjer 4 veckor innan man ens får veta om ens handlingar är inkomna? Herregud ;P

Tack för den detaljerade informationen iaf!

"Handlingar och meriter som inkommer efter sista kompletteringsdag, räknas som sena kompletteringar. Om det finns lediga platser efter urval kan sena kompletteringar medräknas.", från www.studera.nu

Det där låter rätt negativt i mina öron, eller?
Senast redigerad av fluffie 2009-04-13 kl. 18:10.
Citera
2009-04-13, 18:16
Medlem
bernankes avatar
Citat:
"Handlingar och meriter som inkommer efter sista kompletteringsdag, räknas som sena kompletteringar. Om det finns lediga platser efter urval kan sena kompletteringar medräknas.", från www.studera.nu

Det där låter rätt negativt i mina öron, eller?
Sista kompletteringsdag är den 18 juni...
Citera
2009-04-13, 23:14
Medlem
Citat:
Någon annan som har sökt dit till hösten 09? =)
Yes, söker med 20,0 och 2,0 så det känns ganska lugnt även om dom skulle lotta i betygskvoten.
Citera
2009-04-14, 15:29
Medlem
juppys avatar
Citat:
Vi får väl helt enkelt lita till turen. Allt upp till 30:e reserv borde ju vara lugnt, om man tittar på förra året, men som sagt; Blir man reserv så KOMMER man oroa sig. Fyfan, inget jag ser fram emot.

Har du källa på det eller hur vet du det?
Citera
2009-04-14, 15:38
Medlem
Är det bara vi som är cyniker, eller existerar en verklig risk att bli bortlottad med ett 20,0? I så fall, worst case scenario, hur många procent kommer bli bortlottade?
Citera
2009-04-14, 16:17
Medlem
Alltså sluta fråga "kommer jag lottas om jag har 20,0" och dylikt. Jag ska ska inte söka till handels och har inget direkt intresse utav det, så jag vet inte ifall det finns några speciella regler för just handels. Men ang lottning är det ju samma sak på alla skolor. Det går inte att förutse. Hur fan ska någon på FB kunna förutse hur stort antal personer som söker med ett visst betyg?

Det går inte att förutse så sluta fråga och ta det som det kommer.
Citera
2009-04-14, 16:43
Medlem
juppys avatar
Jag har sökt in me 20,0 och även sökt med särskilda meriter i idrott och jag oroar mig inte speciellt mycket, ännu. Blir nog värre i juli .

Däremot oroar jag mig lite över boende. Jag kommer ha cirka 750 ködagar på sssb.se när vi får intagningsbeskedet och jag undrar om det är någon som vet vad för boende man kan förvänta sig då? Det bästa hade varit ett studentrum på Kurland. Genomsnittet ligger på 580 dagar men max. ligger på 1300. Antar att det kommer vara mycket folk i juli men är det någon som vet vad man kan förvänta sig med 750 ködagar?

EDIT: Om man läser bachelor degree på Handels och sen ska fortsätta med masters på handels då behöver man väl inte göra IELTS eller TOEFL?
Senast redigerad av juppy 2009-04-14 kl. 17:39.
Citera
2009-04-14, 19:28
Medlem
Astromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juppy
EDIT: Om man läser bachelor degree på Handels och sen ska fortsätta med masters på handels då behöver man väl inte göra IELTS eller TOEFL?

nej
Citera
2009-04-14, 19:50
Medlem
Är det många som söker HHS mastrar och är det väldigt svårt att komma in från med en bachelor från Göteborg?
Citera
2009-04-14, 19:52
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juppy
Jag har sökt in me 20,0 och även sökt med särskilda meriter i idrott och jag oroar mig inte speciellt mycket, ännu. Blir nog värre i juli .

Däremot oroar jag mig lite över boende. Jag kommer ha cirka 750 ködagar på sssb.se när vi får intagningsbeskedet och jag undrar om det är någon som vet vad för boende man kan förvänta sig då? Det bästa hade varit ett studentrum på Kurland. Genomsnittet ligger på 580 dagar men max. ligger på 1300. Antar att det kommer vara mycket folk i juli men är det någon som vet vad man kan förvänta sig med 750 ködagar?
Idun och komplexen på Gärdet och vid KTH funkar och med 750 dagar borde det vara lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in