Citat:
Ursprungligen postat av
flashbacktroll
Halloj!
Lurar på att ev söka HHS nästa år. Har dock lite funderingar som kanske nån vänlig handelsstudent vill svara på.
Läste ett par termin företagsekonomi på SU för en tid sedan, tyckte det verkade lätt och kul. Är kunskaperna därifrån något man kan ha nytta av på HHS? Man fick ju lära sig en hel del grunder på SU... kanske är högre nivå på HHS, men likheterna borde väl finnas tycker jag.
Hur är mentaliteten hos studenterna generellt? Stereotypen man föreställer sig är nån wannabe Gordon Gekko/Patrick Bateman som bara bryr sig om vinstmaximering och snabba klipp

Jag har själv svårt att identifiera mig med den typen av idéer, utan tycker att finansvärlden behöver mer av ansvarskänsla, etik & moral, långsiktighet, osv.
Vilka andra intressen har studenterna generellt? Finns utrymme för diskussioner kring politik, litteratur, historia, och sånt? Finns det kanske rentav föreningar för sånt på skolan?
Hur ligger svårighetsgraden jämfört med andra program som annars ses som tunga (jurist, ind ek, läkare osv)? Är extrajobb på 30-50% vid sidan av lugnt?
Vill bara sondera terrängen lite

Det är förmodligen inte så många som läst grundkurser i ekonomi på både SU och HHS, så det blir nog klent med svar från någon som kan jämföra egen förstahandserfarenhet. Däremot finns det naturligtvis de som läst en hel kandidat på något annat lärosäte och sedan master på HHS, men då jämför man ju kandidatkurser med masterkurser så det blir lite skevt i förhållande till din fråga.
I princip bör det konkreta kursinnehållet vara någorlunda likvärdigt. Som du kanske vet kan du dock inte formellt tillgodoräkna kurser från SU (eller något annat svenskt lärosäte) på HHS, även om kurserna är inom ekonomi. Du borde dock känna igen en hel del begrepp och förmodligen klara dig med något mindre tentapluggande på de likartade kurserna jämfört med de som inte läst ekonomi på högskolenivå tidigare.
Jag kan inte säga att dina stereotyper matchar min personliga erfarenhet av studenterna på HHS. En stereotyp som däremot tveklöst stämmer är att det är ganska många studenter som har efternamn som är adliga och/eller bekanta från personer som har ledande roller i stora svenska bolag.
Det finns ganska gott om studentföreningar som det är vettigt att engagera sig i för att kunna ha konkret erfarenhet av organisationsarbete att peka på när du skall söka arbete efter examen. Vilka specifika föreningar som finns är det nog bäst att nuvarande studenter svarar på så att du får ett aktuellt svar. På min tid fanns det åtminstone ett Utrikespolitiskt Forum, och möjligen även en inrikespolitisk variant.
Vad gäller svårighetsgraden i studierna så är den största svårigheten jämfört med andra "tunga" program i första hand att det krävs ganska ordentligt annorlunda studietekniker i olika kurser för att få bra studieresultat. Du har kurser som är rent textbaserade/kvalitativa (organisationsteori, marknadsföring och en obligatorisk kurs i juridik), kurser som är blandat kvalitativa och kvantitativa (nationalekonomi och redovisning) och kurser som uteslutande är kvantitativa (statistik och finansiell ekonomi).
Jag gick personligen på teknisk fysik på KTH parallellt med HHS, och på ett program som teknisk fysik är det ju nästan exakt samma studieteknik som fungerar bra i alla kurser (detta gäller nog i någon omfattning även industriell ekonomi). Gissningsvis är även juristprogrammet relativt likartat från kurs till kurs vad gäller vilken studieteknik som fungerar. Detta gäller däremot inte alls på HHS, utan man behöver som sagt klara de olika typer av studietekniker som jag beskrev ovan.
Deltidsarbete parallellt med studierna är både vanligt och lämpligt för att du skall ha ett mer komplett CV när du tar examen jämfört med att "bara" ha studerat. Med tanke på att HHS ligger i Stockholm så finns naturligtvis ett hyfsat utbud av möjliga deltidsjobb att ha under studierna. Jag skulle dock råda dig att inte söka deltidsjobb till första terminen. Nu har visserligen du tidigare erfarenhet av studier på högskolenivå, men det kanske visar sig att du tycker att HHS är svårare än SU. Därför är det vettigt att vänta till åtminstone andra terminen så att du kan se hur det faktiskt går med studierna i början.