2015-07-20, 15:57
Medlem
StackarsGummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnakern
Det luktar dålig förlorare. Snart kommer du inse att andra inte alltid kan anpassa sig till dig, utan att det faktiskt är dina handlingar som räknas. Trodde vi avklarade detta för länge sedan i tråden. För övrigt kan jag tillägga att jag inte kom in genom BIEX utan tillhör även jag skaran med 1,85. Lyckligtvis hittade jag mig in på annat sätt. Skärp dig så ses vi kanske.
OK, you are the bigger man, I get it.
Men ett tips tillbaka...den där framgångsmentaliteten som du bär på...projicera(=rätt ordval?) inte denna på andra..även fast du gör det med välvilja. Du kommer uppfattas som ung, dum, naiv.

"halååååå, var positiv nu och hoppa upp på sadeln igen"
*käften slyna och låt mig analysera skiten ur ett cyniskt perspektiv innan jag hoppar upp på sadeln igen* = positivity aint getting nobody paid, bitch. Sedan kan du hänvisa till Napoleon Hill eller annat trams.

"Det är faktiskt dina handlingar som räknas".
No shit, de facto är att HHS har tagit ett år från mig.

Har du sett hur fördelningen sett ut tidigare år - sedan 2010 för att vara mer precis?
Det ligger runt snitt 10% på HP-kvoten.
Nu är det 5,16% eller vad det är - utan förvarning.
Argumentera med det.

Fetmarkerat från ditt inlägg:
Gamla-pengar-kontakter eller en snygg rekommendation från en framgångsrik entreprenör är inget jag har (vilket 90% av alla skjärtungar som kommer in på Övriga meriter har). Så det är HP som gäller för mig. Men jaja, grattis till din plats och för ditt bidrag till tråden.
Senast redigerad av StackarsGumma 2015-07-20 kl. 16:12.
Citera
2015-07-20, 16:12
Medlem
Jag har reservplats 6 i urval 1 i gruppen BII. Bör jag komma in i urval 2?
Citera
2015-07-20, 16:14
Medlem
StackarsGummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rizzdt
Jag har reservplats 6 i urval 1 i gruppen BII. Bör jag komma in i urval 2?
Välkommen till flashback.
Vänligen se länk:

https://www.flashback.org/t961057
Reserv på högskola - hur stor chans?

Du är så gott som antagen.
Gratulerar.
Börja leta bostad!
Senast redigerad av StackarsGumma 2015-07-20 kl. 16:18.
Citera
2015-07-20, 16:18
Medlem
Fuxtapositions avatar
Det sög ju verkligen att de drog ner HP-platserna så drastiskt, antar dock att de har sina anledningar. Får putsa till 1,90 till 2,00 så är vi hemma sen! Sitter och mögar med köplats 6 så helt kört är det nog inte eller vad säger vi? Är det någon som har hört en anledning till sänkningen?
Citera
2015-07-20, 16:22
Medlem
StackarsGummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuxtaposition
Är det någon som har hört en anledning till sänkningen?
Ett antal människor har varit i kontakt med diverse typer som bör ha info om detta.
Svaret är NEJ.
De vill inte svara på detta.
De hänvisar till död fakta: vänligen se vår hemsida. Där står det att vi reglerar HP-kvoten mellan 5-15%.

HHS är en privat verksamhet, HHS gör som de vill med antagningen med viss form av lydnad till UHR-myndigheten. De behöver inte förklara.
Dock finns det gott med konspirationer i tråden, välj och vraka.
Citera
2015-07-20, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StackarsGumma
"Det är faktiskt dina handlingar som räknas".
No shit, de facto är att HHS har tagit ett år från mig.

Har du sett hur fördelningen sett ut tidigare år - sedan 2010 för att vara mer precis?
Det ligger runt snitt 10% på HP-kvoten.
Nu är det 5,16% eller vad det är - utan förvarning.
Argumentera med det.

Har HHS satt dig i karantän i ett år eller vad är det frågan om? HHS har ingen skyldighet att ta in dig överhuvudtaget. Bara för att din mamma tycker att du platsar på HHS så behöver inte det vara den objektiva sanningen utifrån de meriter och fördelningar HHS använder i gallringsprocessen. Du var inte tillräckligt bra och får helt enkelt hitta på något annat att göra under ett år. Flippa burgare på donken kanske? Eller är herrn alldeles för fisförnäm för det?
Citera
2015-07-21, 11:21
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Någon med bättre insyn som vet varför de svenska PE-husen inte är lika närvarande på HHS som exempelvis Londons storbanker? Tänker mig att NC, Altor, IK, Litorina m.fl måste svälja en del nyexade HHS-studenter, eller man kanske måste ner och göra en vända i the city för att sedan få komma tillbaka?
Citera
2015-07-21, 23:08
Medlem
StackarsGummas avatar
R.I.P
Lycka till allihop.
Stackarsgumma is offline.
Citera
2015-07-22, 08:42
Medlem
Hej! Tips på förberedningsmaterial när det gäller matten och vilka kurslitteraturer är det man ska ha t1?
Hur pluggar man i hhs är det främst böcker, föreläsningar eller sammanfattningar etc?
Citera
2015-07-23, 05:05
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Någon med bättre insyn som vet varför de svenska PE-husen inte är lika närvarande på HHS som exempelvis Londons storbanker? Tänker mig att NC, Altor, IK, Litorina m.fl måste svälja en del nyexade HHS-studenter, eller man kanske måste ner och göra en vända i the city för att sedan få komma tillbaka?
För att Londonbankerna sväljer 20 gånger fler nyexade studenter och har 100 gånger större rekryteringsbudget.
Citera
2015-07-25, 21:17
Medlem
flashbacktrolls avatar
Halloj!

Lurar på att ev söka HHS nästa år. Har dock lite funderingar som kanske nån vänlig handelsstudent vill svara på.

Läste ett par termin företagsekonomi på SU för en tid sedan, tyckte det verkade lätt och kul. Är kunskaperna därifrån något man kan ha nytta av på HHS? Man fick ju lära sig en hel del grunder på SU... kanske är högre nivå på HHS, men likheterna borde väl finnas tycker jag.

Hur är mentaliteten hos studenterna generellt? Stereotypen man föreställer sig är nån wannabe Gordon Gekko/Patrick Bateman som bara bryr sig om vinstmaximering och snabba klipp Jag har själv svårt att identifiera mig med den typen av idéer, utan tycker att finansvärlden behöver mer av ansvarskänsla, etik & moral, långsiktighet, osv.

Vilka andra intressen har studenterna generellt? Finns utrymme för diskussioner kring politik, litteratur, historia, och sånt? Finns det kanske rentav föreningar för sånt på skolan?

Hur ligger svårighetsgraden jämfört med andra program som annars ses som tunga (jurist, ind ek, läkare osv)? Är extrajobb på 30-50% vid sidan av lugnt?

Vill bara sondera terrängen lite
Senast redigerad av flashbacktroll 2015-07-25 kl. 21:36.
Citera
2015-07-25, 22:05
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
Halloj!

Lurar på att ev söka HHS nästa år. Har dock lite funderingar som kanske nån vänlig handelsstudent vill svara på.

Läste ett par termin företagsekonomi på SU för en tid sedan, tyckte det verkade lätt och kul. Är kunskaperna därifrån något man kan ha nytta av på HHS? Man fick ju lära sig en hel del grunder på SU... kanske är högre nivå på HHS, men likheterna borde väl finnas tycker jag.

Hur är mentaliteten hos studenterna generellt? Stereotypen man föreställer sig är nån wannabe Gordon Gekko/Patrick Bateman som bara bryr sig om vinstmaximering och snabba klipp Jag har själv svårt att identifiera mig med den typen av idéer, utan tycker att finansvärlden behöver mer av ansvarskänsla, etik & moral, långsiktighet, osv.

Vilka andra intressen har studenterna generellt? Finns utrymme för diskussioner kring politik, litteratur, historia, och sånt? Finns det kanske rentav föreningar för sånt på skolan?

Hur ligger svårighetsgraden jämfört med andra program som annars ses som tunga (jurist, ind ek, läkare osv)? Är extrajobb på 30-50% vid sidan av lugnt?

Vill bara sondera terrängen lite

Det är förmodligen inte så många som läst grundkurser i ekonomi på både SU och HHS, så det blir nog klent med svar från någon som kan jämföra egen förstahandserfarenhet. Däremot finns det naturligtvis de som läst en hel kandidat på något annat lärosäte och sedan master på HHS, men då jämför man ju kandidatkurser med masterkurser så det blir lite skevt i förhållande till din fråga.

I princip bör det konkreta kursinnehållet vara någorlunda likvärdigt. Som du kanske vet kan du dock inte formellt tillgodoräkna kurser från SU (eller något annat svenskt lärosäte) på HHS, även om kurserna är inom ekonomi. Du borde dock känna igen en hel del begrepp och förmodligen klara dig med något mindre tentapluggande på de likartade kurserna jämfört med de som inte läst ekonomi på högskolenivå tidigare.

Jag kan inte säga att dina stereotyper matchar min personliga erfarenhet av studenterna på HHS. En stereotyp som däremot tveklöst stämmer är att det är ganska många studenter som har efternamn som är adliga och/eller bekanta från personer som har ledande roller i stora svenska bolag.

Det finns ganska gott om studentföreningar som det är vettigt att engagera sig i för att kunna ha konkret erfarenhet av organisationsarbete att peka på när du skall söka arbete efter examen. Vilka specifika föreningar som finns är det nog bäst att nuvarande studenter svarar på så att du får ett aktuellt svar. På min tid fanns det åtminstone ett Utrikespolitiskt Forum, och möjligen även en inrikespolitisk variant.

Vad gäller svårighetsgraden i studierna så är den största svårigheten jämfört med andra "tunga" program i första hand att det krävs ganska ordentligt annorlunda studietekniker i olika kurser för att få bra studieresultat. Du har kurser som är rent textbaserade/kvalitativa (organisationsteori, marknadsföring och en obligatorisk kurs i juridik), kurser som är blandat kvalitativa och kvantitativa (nationalekonomi och redovisning) och kurser som uteslutande är kvantitativa (statistik och finansiell ekonomi).

Jag gick personligen på teknisk fysik på KTH parallellt med HHS, och på ett program som teknisk fysik är det ju nästan exakt samma studieteknik som fungerar bra i alla kurser (detta gäller nog i någon omfattning även industriell ekonomi). Gissningsvis är även juristprogrammet relativt likartat från kurs till kurs vad gäller vilken studieteknik som fungerar. Detta gäller däremot inte alls på HHS, utan man behöver som sagt klara de olika typer av studietekniker som jag beskrev ovan.

Deltidsarbete parallellt med studierna är både vanligt och lämpligt för att du skall ha ett mer komplett CV när du tar examen jämfört med att "bara" ha studerat. Med tanke på att HHS ligger i Stockholm så finns naturligtvis ett hyfsat utbud av möjliga deltidsjobb att ha under studierna. Jag skulle dock råda dig att inte söka deltidsjobb till första terminen. Nu har visserligen du tidigare erfarenhet av studier på högskolenivå, men det kanske visar sig att du tycker att HHS är svårare än SU. Därför är det vettigt att vänta till åtminstone andra terminen så att du kan se hur det faktiskt går med studierna i början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in