2015-07-25, 08:48
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Jag har många gånger funderat på fritös, sen inser jag att om jag faktiskt äger en fritös så kommer jag, garanterat gå upp 10kg utan problem, och jag väger redan för mycket som det är

Jag har gjort pommes, lökringar och en hög olika sorters chips i min gjutjärnsgryta och det har fungerat skapligt, absolut inte lika smidigt som med en fritös såklart, men med tanke på hur sällan och hur lite jag gjort det tror jag att jag klarar mig. Även om det vore gött med en fritös
Om du trots allt skaffar en fritös så köp en där du kan ta bort elektronik delen helt. Dom som är inbyggt är fan inte roliga att diska. Jag kastade min förra av den orsaken.
Citera
2015-07-25, 13:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoshi.crew
Japp jag förstår verkligen nu hur illa det kunde ha gått. Jag blir nästan lite rädd när jag tänker på det.

Jag tänkte hälla i 1 dl vatten så jag gjorde det, men det började ryka och stänka så fort så jag gick ifrån snabbt, troligen kom ca 0,5 dl in. Oljan hade stått på spisen (7 av 9 i värme) i ca 15 min eller mer, så jag vet inte riktigt hur många grader den hade kunnat komma upp i men jag tror under 200. Det var inte heller särskilt mycket olja heller, kanske ca 3 dl. Hällde bara så den skulle täcka botten på den lilla kastrullen.

Jag hade inte lagt på potatisskivorna än. Jag vet inte vad det var för något recept min syster hittade, tror det var från en youtube video. Men hon brukar lägga på de när den har börjat koka. Felet för mig var väl att den inte kunde koka för jag inte hade blandat i vatten. Hon "kokar" chips skivorna på något sätt, det är väl något snabbt sätt att göra chips på. Tycker att det sättet att göra chips i ugn verkar bättre.
Skulle gissa på att du klara dig för att du inte hade så mycket olja.
Sen borde oljan varit rätt hög temp, minst 180 grader om nu inte spisen är anskrämligt dålig.

Se om du kan fiska upp det där receptet, vore intressant och se hur de gör.
Citera
2015-07-25, 13:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag har många gånger funderat på fritös, sen inser jag att om jag faktiskt äger en fritös så kommer jag, garanterat gå upp 10kg utan problem, och jag väger redan för mycket som det är

Jag har gjort pommes, lökringar och en hög olika sorters chips i min gjutjärnsgryta och det har fungerat skapligt, absolut inte lika smidigt som med en fritös såklart, men med tanke på hur sällan och hur lite jag gjort det tror jag att jag klarar mig. Även om det vore gött med en fritös
Jag gick andra vägen, jag kasta min fritös och kör enbart i gryta.
Inte för vikten skull, men hade att göra rent den där jävla fritösen.

Så köpte mig en infraröd termometer och kör i gryta nu.
Sen häller jag tillbaka oljan i flaskorna efter användning, och har olika för fisk och kött/grönsaker.

Faktiskt aldrig haft lock tillhanda, men borde nog ha det.
Med tanke på att någon gång kanske man är tankspridd och glömmer av grytan.
Vet ju att det hänt man blivit distraherad av nått, sen kanske gått och på toa.
Sen är den oljan på plattan helt bortglömd
Citera
2015-07-25, 13:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Om du trots allt skaffar en fritös så köp en där du kan ta bort elektronik delen helt. Dom som är inbyggt är fan inte roliga att diska. Jag kastade min förra av den orsaken.
Jag kunde ta ur mina värmeslingor, men tröttna på den ändå och att diska den.
Citera
2015-07-25, 16:38
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag kunde ta ur mina värmeslingor, men tröttna på den ändå och att diska den.
Sant. Jag har också en gryta. Det är en gryta med frityrkorg som jag hittade på second hand. Riktigt bra, bara att slänga i diskmaskinen
Citera
2015-07-25, 19:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Sant. Jag har också en gryta. Det är en gryta med frityrkorg som jag hittade på second hand. Riktigt bra, bara att slänga i diskmaskinen
Har en lite gryta, med en sån korg.
Men friterar i en 5l gryta oftast, och använde en hålslev som ser ut som en trådsil.
Som är för ta upp friterade saker.
Citera
2015-07-25, 19:33
Medlem
Yoshi.crews avatar
Citat:
Fast du kan ju göra skapliga chips på 10 minuter med bara vanlig olja i en liten kastrull. Skiva potatisen tunt, hetta upp oljan, fritera tills gyllenbruna, lägg på papper, salta och låt svalna så är dom klara sedan.

Att koka potatisen först gör ju att man får bort stärkelse i den, men jag kan inte tänka mig att man ska göra på något annat sätt än att koka, skiva, låta torka och sen köra som jag beskrev ovan. Att blanda het olja och vatten är 9ggr av 10 en katastrof av ofantliga mått. Ska du fritera så se alltid till att ha ett lock som sluter tätt, eller en matta eller något att kväva eländet med.

Det var säkert så min syrra gjorde nu när du säger det, tack för tipset iallafall, får prova det någon gång. Om det börjar poppa och snälla när man lägger på potatisskivorna på oljan. Jag fick för mig att det skulle börja poppa och smälla innan man la på potatisen, men antagligen så var det när man ska fritera de som det börjar poppa och smälla lite.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Skulle gissa på att du klara dig för att du inte hade så mycket olja.
Sen borde oljan varit rätt hög temp, minst 180 grader om nu inte spisen är anskrämligt dålig.

Se om du kan fiska upp det där receptet, vore intressant och se hur de gör.

Det var det som receptet som Snuffelbutt skrev, alltså att heta upp oljan och sen lägga på den skivade potatisen och fritera tills de blir gyllenbruna.
När syrran gjorde såna chips så poppade de och smällde, inte överdrivet utan bara litegrann och då trodde jag att det var att oljan kokade så man skulle vänta tills det. Fast det var såklart bara att det poppade och smällde när man la på potatisskivorna förmodligen.
Citera
2015-07-25, 22:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoshi.crew
Det var säkert så min syrra gjorde nu när du säger det, tack för tipset iallafall, får prova det någon gång. Om det börjar poppa och snälla när man lägger på potatisskivorna på oljan. Jag fick för mig att det skulle börja poppa och smälla innan man la på potatisen, men antagligen så var det när man ska fritera de som det börjar poppa och smälla lite.

Det var det som receptet som Snuffelbutt skrev, alltså att heta upp oljan och sen lägga på den skivade potatisen och fritera tills de blir gyllenbruna.
När syrran gjorde såna chips så poppade de och smällde, inte överdrivet utan bara litegrann och då trodde jag att det var att oljan kokade så man skulle vänta tills det. Fast det var såklart bara att det poppade och smällde när man la på potatisskivorna förmodligen.
Men det receptet, är väl inget vatten man ska tillsätta.
Att det börjar bubbla och spotta, det gör det alltid när man lägger saker man ska fritera i oljan.
Men då får man inte en explosionsartad reaktion.
Citera
2015-07-26, 12:13
Medlem
Har en gammal manuell köttkvarn som jag vill slipa "skruven" och hålplattan på.

Kan jag ta ett gammalt skridskobryne och dra fram och tillbaka över hålplattan?

Hur gör jag med skruven?
Citera
2015-07-26, 14:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Har en gammal manuell köttkvarn som jag vill slipa "skruven" och hålplattan på.

Kan jag ta ett gammalt skridskobryne och dra fram och tillbaka över hålplattan?

Hur gör jag med skruven?

Skruven ska inte vara "vass", dess enda syfte är att mata fram köttet till skivan.
Citera
2015-07-26, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Skruven ska inte vara "vass", dess enda syfte är att mata fram köttet till skivan.

Gött! Vad tror du om att använda bryne för hålplattan?
Citera
2015-07-26, 17:41
Medlem
m4tt145s avatar
Hej, hade tänkt göra lite skinksås sen till pasta. Ska ha champinjoner i, dock har dom legat i frysen, tinar dom nu. Hur gör jag för att dom inte ska bli så blaskiga? Steker dom separat först? Eller bara försöka hälla av så gott det går, det handlar om en handfull kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in