2015-07-19, 10:16
Medlem
Lermontovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndOfDays
Jag är rätt ny här och jag förstår inte vad du menar när du säger att båda går mot index. Jag tänker antagligen fel någonstans, men när jag kollar på vilka företag som är representerade i båda fonderna är det ju helt olika. Avanza Zero har ju just de större företagen på Stockholmsbörsen medan Spiltan bara har investmentbolag.

Är det så att de företagen som är med i Spiltan i sin tur investerar i indexfonder så att jag i princip också investerar i något som följer index bara det att det sker i två steg?

Inte helt lätt att förklara med bara några få ord. Alla aktivt förvaltade fonder försöker slå index då det är det man betalar dem för. För annars kan man lika gärna köpa andelar i en aktiefond som följer ett index och det till en mycket billigare kostnad (som exempel Avanza Zero).

Det är mitt svar. Men kolla gärna på andra ställen där man förklarar detta. Här tycker jag att man förklarar det hela ganska bra: http://www.nordnetbloggen.se/vad-ar-index/14/02/2014
Citera
2015-07-19, 11:01
Medlem
Extreme75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me4Victory
Är hedgefonder något som är värt att sätta in pengar på nu när det verkar vara ganska oroligt?
Har annars över 100 000 som jag skulle behöva sätta in någonstans så att de inte håller på och ruttna på ett sparkonto.
Är nybörjare på det här så har läst på en del och tänkte ha en globalfond, en småbolag och kanske en branschfond.

Global: Franklin Global Sm-Md Cap Gr A Acc USD
Sverige:Spiltan aktiefond stabil
Bransch:Folksam framtidsfond. Här är jag dock väldigt osäker och vet inte mer än att jag inte tänker välja något som är inriktat på bioteknik.

Jag har bara Franklin Indien Fonder.
Citera
2015-07-20, 12:00
Medlem
Länsförsäkringar Global Index: 70%

Avanza Zero: 20%

Spiltan Investment: 10%

Klassisk 70-30 global-Sverige fördelning
Citera
2015-07-20, 13:45
Medlem
RDM90s avatar
Fick extra tillskott a la 17k
Fördelades såhär:

AMF Aktiefond Europa - 2 550

Swedbank Robur Indexfond USA - 3 400

SPP Aktiefond USA - 3 400

AVANZA ZERO - 3 400

Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 4 250

Har innehav i dessa sedan tidigare, tycker ni att jag är fel ute? Jag har läst och läst och läst men skam den som slutar lära sig i livet.
Citera
2015-07-20, 17:46
Medlem
Me4Victorys avatar
Jag har nu bestämt mig för:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 33%
Länsförsäkringar Global Index 33%
SPP Aktiefond Japan 16%

Får se vart jag lägger resterande. Tror det blir folksam framtidsfond
Citera
2015-07-20, 17:50
Medlem
Me4Victorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RDM90
Fick extra tillskott a la 17k
Fördelades såhär:

AMF Aktiefond Europa - 2 550

Swedbank Robur Indexfond USA - 3 400

SPP Aktiefond USA - 3 400

AVANZA ZERO - 3 400

Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 4 250

Har innehav i dessa sedan tidigare, tycker ni att jag är fel ute? Jag har läst och läst och läst men skam den som slutar lära sig i livet.
Jag är noob på det här så ifrågasätter inte direkt men varför väljer man både avanza zero och spiltan?
Citera
2015-07-20, 19:31
Medlem
General.Maximus.s avatar
Hejsan!

Skriver hellre här än att skapa ny tråd.

Jag har blivit lite sugen på att börja spara lite i fonder och har kanske 50-60k att (teoretiskt) röra mig med, kanske mer kanske mindre. Osäker på hur mycket jag vågar satsa då jag studerar fortfarande.
Har kollat på Avanza och Morningstar och försökt jämföra lite siffror. Det jag kollat på är fondavgift, rating, avkastning för 1,3 och 5 år, Sharpekvot och standardavvikelse, dock mest de tre första.

De fonder jag är intresserad av är:
  • DNB Global Indeks
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag
  • SPP Aktiefond USA
  • JPM Global Healthcare A
  • Folksam Framtidsfond
  • SEB Bioteknikfond - Lux utd SEK

Någon som har koll på om detta ser okej ut? Jag är lite osäker på SEB Bioteknik men jag blev lite lockad eftersom den har exploderat de senaste åren men någon gång tar det väl stopp så kanske bara lägger några tusen här.

Jag är även lite intresserad över hur fördelningen ska se ut mellan fonderna och mottar gärna tips och råd här.
Citera
2015-07-20, 20:18
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Hejsan!

Skriver hellre här än att skapa ny tråd.

Jag har blivit lite sugen på att börja spara lite i fonder och har kanske 50-60k att (teoretiskt) röra mig med, kanske mer kanske mindre. Osäker på hur mycket jag vågar satsa då jag studerar fortfarande.
Har kollat på Avanza och Morningstar och försökt jämföra lite siffror. Det jag kollat på är fondavgift, rating, avkastning för 1,3 och 5 år, Sharpekvot och standardavvikelse, dock mest de tre första.

De fonder jag är intresserad av är:
  • DNB Global Indeks
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag
  • SPP Aktiefond USA
  • JPM Global Healthcare A
  • Folksam Framtidsfond
  • SEB Bioteknikfond - Lux utd SEK

Någon som har koll på om detta ser okej ut? Jag är lite osäker på SEB Bioteknik men jag blev lite lockad eftersom den har exploderat de senaste åren men någon gång tar det väl stopp så kanske bara lägger några tusen här.

Jag är även lite intresserad över hur fördelningen ska se ut mellan fonderna och mottar gärna tips och råd här.

Jag är lite tveksam till att ha branschfonder. Hur resonerar du där? Varför vill du ha dem vid sidan av de bredare fonderna? Att de har presterat bra den senaste veckan/månaden/året är inget bra skäl.

Vad är framtidsfondens fokus?
Citera
2015-07-20, 21:20
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Jag är lite tveksam till att ha branschfonder. Hur resonerar du där? Varför vill du ha dem vid sidan av de bredare fonderna? Att de har presterat bra den senaste veckan/månaden/året är inget bra skäl.

Vad är framtidsfondens fokus?

Just bioteknik- och läkemedelsbranschen känns mindre konjunkturskänsliga än andra branscher så jag tänkte att det kan vara trevligt att ha lite pengar där. Även fast du påpekar det så har dessa fonder (och andra i samma bransch) gått bra under rätt lång tid, 10 år, så det känns som rätt säkra kort.
Sen är min amatörmässiga syn på det hela att läkemedel och bioteknik (i synnerhet läkemedel) är branscher som i princip alltid kommer att måste finnas. Tillsammans med att teknologins utveckling sker i accelerarande takt tror jag dessa branscher kommer att gå fint framöver.

Framtidsfondens fokus är i ny teknik, ett område jag också tror på över tid. Kollar jag på olika kurvor för 10årsperioder är den största dippen vid finanskrisen men det är något som den hämtat sig snabbt ifrån.
Och som ovan sker teknologins utveckling i accelererande takt vilket jag tror bådar gott.

Men jag är som sagt nybörjare på det här och har inte analyserat företagen som ingår i fonderna specifikt utan jag tittar på hur fonderna/branscherna gått över 1,3,5 och 10 års perioder och försöker bilda mig en uppfattning om varför det ser ut som det gör.
Sen försöker jag googla lite på hur framtiden ser ut för dessa branscher.
Citera
2015-07-20, 21:30
Medlem
JustZlatans avatar
Undrar en sak om Skandia Cancerfonden. Är det en fond som en sparare kan tjäna pengar på likt all andra fonder eller går alla pengar till välgörenhet?
Citera
2015-07-20, 23:26
Medlem
RDM90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me4Victory
Jag är noob på det här så ifrågasätter inte direkt men varför väljer man både avanza zero och spiltan?

Bra fråga som jag inte har något direkt bra svar på men; båda (försöker) följer Stockholmsbörsen men ändå så skiljer det sig lite när man kollar vilket bolag man har största innehav på, på så sätt sprida risken som du ser har Spiltan +9.02% senaste månaden medan Avanza 35% sämre utveckling på +5.82%
Citera
2015-07-21, 13:40
Medlem
grasuggan99s avatar
Tänkte sätta ihop en ny fond då jag gick likvid innan sommaren. Min horisont är 10-15 år framåt i tiden och jag vill ha exponering mot olika marknader. Medelhög risk mao.
Dessa är fonderna jag inkluderat hittills:

DNB Health Care
Avanza zero
Tundra Vietnam
Spiltan investment

Samt en fond som inriktar sig mot Emerging markets (med liten exponering mot Vietnam). Om någon har tips på en intressant sådan så tas tips emot tacksamt. Kommer att investera 80% av kapitalet i fonder och 20% i aktier med hög risk/reward.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in