Citat:
Ursprungligen postat av
Husing
Jag är lite tveksam till att ha branschfonder. Hur resonerar du där? Varför vill du ha dem vid sidan av de bredare fonderna? Att de har presterat bra den senaste veckan/månaden/året är inget bra skäl.
Vad är framtidsfondens fokus?
Just bioteknik- och läkemedelsbranschen känns mindre konjunkturskänsliga än andra branscher så jag tänkte att det kan vara trevligt att ha lite pengar där. Även fast du påpekar det så har dessa fonder (och andra i samma bransch) gått bra under rätt lång tid, 10 år, så det känns som rätt säkra kort.
Sen är min amatörmässiga syn på det hela att läkemedel och bioteknik (i synnerhet läkemedel) är branscher som i princip alltid kommer att måste finnas. Tillsammans med att teknologins utveckling sker i accelerarande takt tror jag dessa branscher kommer att gå fint framöver.
Framtidsfondens fokus är i ny teknik, ett område jag också tror på över tid. Kollar jag på olika kurvor för 10årsperioder är den största dippen vid finanskrisen men det är något som den hämtat sig snabbt ifrån.
Och som ovan sker teknologins utveckling i accelererande takt vilket jag tror bådar gott.
Men jag är som sagt nybörjare på det här och har inte analyserat företagen som ingår i fonderna specifikt utan jag tittar på hur fonderna/branscherna gått över 1,3,5 och 10 års perioder och försöker bilda mig en uppfattning om varför det ser ut som det gör.
Sen försöker jag googla lite på hur framtiden ser ut för dessa branscher.