Citat:
Ursprungligen postat av
Strand.
Har 15tkr att tillgå till fonder. Jag funderar på dessa tre:
Avanza Zero - 5tkr
Splitan Aktiefond Investmentbolag - 5tkr
DNB Global Indeks - 5tkr
Funderar också på om jag ska månadsspara i dessa tre fonder. Vad tror ni? Bör jag endast starta månadssparande i dessa fonder, eller andra mer lämpliga för den delen, och lägga pengarna på annat (aktier tex) - eller ska jag köra på så här + ett månadssparande? Tanken är väl att sparandet ska vara på en 5-10 års period, något mot det senare hållet.
Byta ut någon mot tex SPP Aktiefond USA, eller rent av köra på med alla fyra fonder?
Jag har nyligen satt upp ett fondsparande med ungefär samma siffror som dig. Istället för att vara såpass tung i Sverige kan det vara bra att öka globalfonden. Det kan även vara värt att ha med lite tillväxtländer och Asien. Månadssparande är ett ypperligt sätt att sprida risken då du både köper när priset är högt och när det är lågt. Jag hade inte vågat gå "all-in" nu när börsen är så pass hög. Det finns dock de som inte håller med om detta (
http://www.rikatillsammans.se/2014/07/08/lasarfraga-ga-all-in-med-sina-pengar-eller-sprida-ut-dem-over-tid-del-1-av-3/)
Jag har kört:
20 % Sverige
Avanza Zero
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
15 % Europa
SPP Aktiefond Europa
50 % Global
DNB Global Indeks
Länsförsäkringar Global Index
15 % Tillväxt
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index (Det är såpass mycket Asien i denna så jag har sålt av mina Swedbank Robur Indexfond Asien. Japan får man dessutom i Globalfonderna.)
Utöver detta kan det vara värt att ha en krockkudde. Jag kör en kombination av Catella Avkastning, Spiltan Räntefond Sverige, Atlant Stability och Catella Hedgefond (högriskare i sammanhanget, men klarade senaste finanskrisen riktigt bra enligt mig). Storleken på krockkudde beror på vilken risk du vill ta med ditt fondsparande, så allt från 0-50 % kan vara rimligt. Ett tips är att ta din ålder i procent och ha detta som krockkudde. Till exempel om du är 30 så kör du 30 % krockkudde och 70 % aktiefonder.