2015-07-12, 23:43
Medlem
Strand.s avatar
Har 15tkr att tillgå till fonder. Jag funderar på dessa tre:

Avanza Zero - 5tkr
Splitan Aktiefond Investmentbolag - 5tkr
DNB Global Indeks - 5tkr

Funderar också på om jag ska månadsspara i dessa tre fonder. Vad tror ni? Bör jag endast starta månadssparande i dessa fonder, eller andra mer lämpliga för den delen, och lägga pengarna på annat (aktier tex) - eller ska jag köra på så här + ett månadssparande? Tanken är väl att sparandet ska vara på en 5-10 års period, något mot det senare hållet.

Byta ut någon mot tex SPP Aktiefond USA, eller rent av köra på med alla fyra fonder?
Senast redigerad av Strand. 2015-07-12 kl. 23:58.
Citera
2015-07-13, 13:30
Medlem
contagiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Har 15tkr att tillgå till fonder. Jag funderar på dessa tre:

Avanza Zero - 5tkr
Splitan Aktiefond Investmentbolag - 5tkr
DNB Global Indeks - 5tkr

Funderar också på om jag ska månadsspara i dessa tre fonder. Vad tror ni? Bör jag endast starta månadssparande i dessa fonder, eller andra mer lämpliga för den delen, och lägga pengarna på annat (aktier tex) - eller ska jag köra på så här + ett månadssparande? Tanken är väl att sparandet ska vara på en 5-10 års period, något mot det senare hållet.

Byta ut någon mot tex SPP Aktiefond USA, eller rent av köra på med alla fyra fonder?

Jag har nyligen satt upp ett fondsparande med ungefär samma siffror som dig. Istället för att vara såpass tung i Sverige kan det vara bra att öka globalfonden. Det kan även vara värt att ha med lite tillväxtländer och Asien. Månadssparande är ett ypperligt sätt att sprida risken då du både köper när priset är högt och när det är lågt. Jag hade inte vågat gå "all-in" nu när börsen är så pass hög. Det finns dock de som inte håller med om detta (http://www.rikatillsammans.se/2014/07/08/lasarfraga-ga-all-in-med-sina-pengar-eller-sprida-ut-dem-over-tid-del-1-av-3/)

Jag har kört:

20 % Sverige
Avanza Zero
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

15 % Europa
SPP Aktiefond Europa

50 % Global
DNB Global Indeks
Länsförsäkringar Global Index

15 % Tillväxt
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index (Det är såpass mycket Asien i denna så jag har sålt av mina Swedbank Robur Indexfond Asien. Japan får man dessutom i Globalfonderna.)

Utöver detta kan det vara värt att ha en krockkudde. Jag kör en kombination av Catella Avkastning, Spiltan Räntefond Sverige, Atlant Stability och Catella Hedgefond (högriskare i sammanhanget, men klarade senaste finanskrisen riktigt bra enligt mig). Storleken på krockkudde beror på vilken risk du vill ta med ditt fondsparande, så allt från 0-50 % kan vara rimligt. Ett tips är att ta din ålder i procent och ha detta som krockkudde. Till exempel om du är 30 så kör du 30 % krockkudde och 70 % aktiefonder.
Citera
2015-07-14, 08:05
Medlem
Varför månadsspara. Skapar ju bara inlåsningseffekter så att man inte kan sälja när det behövs och köper när det inte alls är lämpligt.
Grekland betalar inte räkningen till IMF så det blir ny kris och osäkerhet. Det talas också om nyval.
Man skulle ha gått full in i fredags och sålt idag eller eventuellt i morgon. Får se hur börsen reagerar idag.
Undvik fonder som inte köps och säljs samma dag och titta också på "syns på kontot" i Avanza.
Bäst om affären är klar och sälj och köp syns på kontot nästa dag. Finns inte värre än att bli fastlåst av slöfonder.
Asien skulle jag undvika helt idag.
Krockkudde med räntefonder är väl mest att låsa fast pengar till nollränta. Ligg kontant i stället så det finns pengar på kontot när köpläge uppstår i dagens extremt volatila situation.
Senast redigerad av biomatec 2015-07-14 kl. 08:14.
Citera
2015-07-14, 15:52
Medlem
contagiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Varför månadsspara. Skapar ju bara inlåsningseffekter så att man inte kan sälja när det behövs och köper när det inte alls är lämpligt.
Grekland betalar inte räkningen till IMF så det blir ny kris och osäkerhet. Det talas också om nyval.
Man skulle ha gått full in i fredags och sålt idag eller eventuellt i morgon. Får se hur börsen reagerar idag.
Undvik fonder som inte köps och säljs samma dag och titta också på "syns på kontot" i Avanza.
Bäst om affären är klar och sälj och köp syns på kontot nästa dag. Finns inte värre än att bli fastlåst av slöfonder.
Asien skulle jag undvika helt idag.
Krockkudde med räntefonder är väl mest att låsa fast pengar till nollränta. Ligg kontant i stället så det finns pengar på kontot när köpläge uppstår i dagens extremt volatila situation.

Anledningen till att jag kör (breda) fonder är för att förenkla så mycket som möjligt, så att jag slipper hålla mig uppdaterad i diverse kvartalsrapporter och liknande. Samma sak med månadssparandet, det gör att jag slipper köpa när jag tror att börsen är lågt respektive högt värderad. I slutändan kommer jag hamna på ett helt okej snitt istället, förhoppningsvis... Vill man sitta ett par timmar om dagen är det antagligen mer effektivt att försöka tajma börsen, och då istället köra aktier (även om det verkar vara få som lyckas slå index med den metoden). För mig som bara vill ha ett bra ställe att låta mina pengar växa och inte behöva tänka mer än ett par gånger om året tycker jag att metoden fungerar bra. Men alla är vi såklart olika. Krockkudden är ju också såklart en smaksak, men jag tycker att det är bra att kunna öka den i oroligare tider som jag tror vi är på väg mot.
Citera
2015-07-16, 10:58
Medlem
starbounds avatar
Börjar bli sugen på att ha en liten stek i denna.

Rhenman Healthcare

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/276448/rhenman-healthcare-eq-l-s-rc1-sek

http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/05/05/hedgefonder-som-tal-borsen/
Citera
2015-07-17, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankferdinand
Jag har också funderat lite över detta. Visst har den presterat lite bättre över tiden. Det som talar för att även inkludera Avanza är den lägre avgiften samt lite ytterligare diversifiering.

Brummer MS ska egentligen motsvara den summa jag annars skulle placera i räntor och obligationer om läget inte vore som det är idag. Är detta klokt eller får jag inte den riskminskning jag söker?

Blir tvärtom att du ökar din marknadsrisk med avanza zero.
Citera
2015-07-17, 12:27
Medlem
Me4Victorys avatar
Är hedgefonder något som är värt att sätta in pengar på nu när det verkar vara ganska oroligt?
Har annars över 100 000 som jag skulle behöva sätta in någonstans så att de inte håller på och ruttna på ett sparkonto.
Är nybörjare på det här så har läst på en del och tänkte ha en globalfond, en småbolag och kanske en branschfond.

Global: Franklin Global Sm-Md Cap Gr A Acc USD
Sverige:Spiltan aktiefond stabil
Bransch:Folksam framtidsfond. Här är jag dock väldigt osäker och vet inte mer än att jag inte tänker välja något som är inriktat på bioteknik.
Citera
2015-07-17, 13:29
Medlem
Me4Victorys avatar
Ska även nämna att pengarna antagligen inte kommer att röras på 2-3 år
Citera
2015-07-18, 10:44
Medlem
Lermontovs avatar
Avanza Zero - 25 %
Länsförsäkringar Global Index - 25 %
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index - 12,5 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 25 %
Swedbank Robur Indexfond Asien - 12,5 %

Sparhorisont: Minst ett par decennier. Lägger in cash vid varje löning.

Jag har hållit igång i något halvår. Känner mig inte helt bekväm än. Funderingar:

1 ) Behövs både Avanza Zero och Spiltan?
2 ) Behövs både Länsförsäkringar Tillväxtmarknad och Swedbank Robur Indexfond Asien? Funderar på att sälja av Länsförsäkringar som har 0,4 % i förvaltningsavgift och lägga allt på Swedbank Robur som har bara 0,2 % i avgift.
Senast redigerad av Lermontov 2015-07-18 kl. 10:46.
Citera
2015-07-18, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lermontov
Avanza Zero - 25 %
Länsförsäkringar Global Index - 25 %
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index - 12,5 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 25 %
Swedbank Robur Indexfond Asien - 12,5 %

Sparhorisont: Minst ett par decennier. Lägger in cash vid varje löning.

Jag har hållit igång i något halvår. Känner mig inte helt bekväm än. Funderingar:

1 ) Behövs både Avanza Zero och Spiltan?
2 ) Behövs både Länsförsäkringar Tillväxtmarknad och Swedbank Robur Indexfond Asien? Funderar på att sälja av Länsförsäkringar som har 0,4 % i förvaltningsavgift och lägga allt på Swedbank Robur som har bara 0,2 % i avgift.

Jag tycker personligen att Spiltan räcker gott och väl. Båda går ju mot index men spiltan är lite bredare än så och har ju även gått bättre.
Citera
2015-07-18, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Jag tycker personligen att Spiltan räcker gott och väl. Båda går ju mot index men spiltan är lite bredare än så och har ju även gått bättre.

Jag är rätt ny här och jag förstår inte vad du menar när du säger att båda går mot index. Jag tänker antagligen fel någonstans, men när jag kollar på vilka företag som är representerade i båda fonderna är det ju helt olika. Avanza Zero har ju just de större företagen på Stockholmsbörsen medan Spiltan bara har investmentbolag.

Är det så att de företagen som är med i Spiltan i sin tur investerar i indexfonder så att jag i princip också investerar i något som följer index bara det att det sker i två steg?
Citera
2015-07-19, 10:10
Medlem
Lermontovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben

Ja, det verkar klokast och jag lutar mot att göra som du säger.

Men vad tror du om min fråga två, "behöver" jag både Länsförsäkringar Tillväxtmarknad och Swedbank Robur Indexfond Asien? Eller är jag i detaljer och petar och det är en bara en simpel fråga om tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in