2015-05-13, 19:18
Medlem
Grievers avatar
50% LF Global index
25% Avanza Zero
25% Spiltan aktiefond investmentbolag

Hur låter det? Borde jag justera om nåt? Lägga till nåt? Är inte jätteinne på fonder, utan vill bara ha något stabilt att spara i.
Citera
2015-05-13, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Just nu sedan ett par veckor ligger min fonddepå helt likvid.

Varför likvid?

Måste ju vara lite bittert att sitta på avbytarbänken och se på medan förmögenheter skapas!

Pengar som inte är satta i arbete gör ingen nytta...
Citera
2015-05-13, 20:20
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyrelseProffset
Varför likvid?

Måste ju vara lite bittert att sitta på avbytarbänken och se på medan förmögenheter skapas!

Pengar som inte är satta i arbete gör ingen nytta...
Jag vet. Problemet var en ickefungerande riskspridning vilket orsakade fritt fall i depån. Då släpper jag rubbet och planerar om vilket ska ske nu i helgen. Därefter skalar jag in mig igen.
Citera
2015-05-13, 21:38
Medlem
Sneks avatar
Nuvarande fondportfölj:

SPP Aktiefond Sverige - 23,3% (ska byta till Avanza Zero inom kort)
Indexfond Asien - 10% (sålde av 50% av innehavet vid större uppgång för nån vecka sen)
SPP Aktiefond Global - 43,3%
Indexfond Europa - 16,6%
Medica - 3,3%
Pictet Biotech - 3,3%

Ska sälja av både Medica och biotech. Funderar på att lägga till alternativt öka något med pengarna jag säljer dessa 2 för, vad tros? Asien ligger jag -7% i nu, köpvärt eller är asien på väg ner mer? Har ingen koll utanför sverige.
Citera
2015-05-14, 00:10
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snek
Nuvarande fondportfölj:

SPP Aktiefond Sverige - 23,3% (ska byta till Avanza Zero inom kort)
Indexfond Asien - 10% (sålde av 50% av innehavet vid större uppgång för nån vecka sen)
SPP Aktiefond Global - 43,3%
Indexfond Europa - 16,6%
Medica - 3,3%
Pictet Biotech - 3,3%

Ska sälja av både Medica och biotech. Funderar på att lägga till alternativt öka något med pengarna jag säljer dessa 2 för, vad tros? Asien ligger jag -7% i nu, köpvärt eller är asien på väg ner mer? Har ingen koll utanför sverige.
Det låter som om du håller på att göra ett de av få misstag man kan göra med fonder, särskilt när det gäller billiga indexfonder, nämligen att hålla på att trejda dom fram och tillbaka. Satsa på att köpa och behålla istället. Skillnaden mellan SPP Sverige och Avanza Zero är inte tillräcklig stor för att motivera att pengarna befinner sig utanför börsen i ett par dagar, särskilt inte då SPP följer ett bredare index. Övergå istället till att spara i Avanza Zero medan du behåller innehavet i SPP Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Griever
50% LF Global index
25% Avanza Zero

Hur låter det? Borde jag justera om nåt? Lägga till nåt? Är inte jätteinne på fonder, utan vill bara ha något stabilt att spara i.
Det där ser utmärkt ut. Enkelt och bra, som det bör vara.
Senast redigerad av Laszlo Kovacs 2015-05-14 kl. 00:14.
Citera
2015-05-14, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
50% LF Global index
25% Avanza Zero

Det där blir skitbra ska du se, så länge du har is i magen och pumpar in cash ist för att sälja så fort det går ner lite.

Du har 50-50 globalt-Sverige, själv hade jag haft större del global och mindre Sverige, typ 70-30, men det är en smaksak.

OT: hur räknar man ut sin totala avgift för alla sina fonder tillsammans?
Citera
2015-05-14, 12:07
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Det där blir skitbra ska du se, så länge du har is i magen och pumpar in cash ist för att sälja så fort det går ner lite.

Du har 50-50 globalt-Sverige, själv hade jag haft större del global och mindre Sverige, typ 70-30, men det är en smaksak.

OT: hur räknar man ut sin totala avgift för alla sina fonder tillsammans?

x=andel av den totala portföljen
y=fondavgiften

x1*y1+x2*y2+...+xn*yn=totala avgiften
Citera
2015-05-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
x=andel av den totala portföljen
y=fondavgiften

x1*y1+x2*y2+...+xn*yn=totala avgiften

Kan du/nån förklara på ett enklare sätt? Förstår ej.
Citera
2015-05-14, 17:50
Medlem
x=fond och y=avgift.

Jag fick också huvudvärk så jag använde den här: http://www.handymath.com/cgi-bin/average.cgi?submit=Entry

Kom ihåg att skriva punkt istället för komma, bara (t.ex. 0.2 istället för 0,2).

Simpelt upplägg är bra. Det blir rörigare när jag sprider Sverige-delen över fyra nordiska fonder + Spiltan Investmentbolag men eftersom Nordnet har dessa gratisfonder tycker jag det är vettigt ur både risk- och avkastningsperspektiv. Via funktionen att automatspara alla/delar av tillgängliga likvider på depån enligt förutbestämd mall så blir det inte direkt något extra besvär. Det är mest om jag vill lägga till lite räntefond som jag får räkna om, men det kanske jag lika gärna kan göra separat.
Citera
2015-05-14, 18:49
Medlem
Förstår fortfarande inte... Och inte den där kalkylatorn heller. Förklara gärna så enkelt det går..

• om man har fyra fonder, där tre av dom har 0,2% i avgift, och den fjärde har 0%, blir ens totala avgift 0,2 eller 0,6 (0,2x3) då?

I mitt huvud känns det logiskt att alla ens fonders förvaltningsavgifter adderas bara?...
Citera
2015-05-14, 18:52
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Förstår fortfarande inte... Och inte den där kalkylatorn heller. Förklara gärna så enkelt det går..

• om man har fyra fonder, där tre av dom har 0,2% i avgift, och den fjärde har 0%, blir ens totala avgift 0,2 eller 0,6 (0,2x3) då?

I mitt huvud känns det logiskt att alla ens fonders förvaltningsavgifter adderas bara?...
Summan av avgifterna dividerat med antalet fonder i depån. I detta fallet (0,2+0,2+0,2+0,0)/4 = 0,15%. På ett ungefär beroende på hur mycket i varje, annars får du vikta.
Citera
2015-05-15, 14:20
Medlem
Jag har bestämt mig för att köra en passiv portfölj med billiga Indexfonder och en mindre portfölj med lite kryddfonder som jag aktivt skall förvalta, dock med väldigt små belopp. Jag tror inte jag kan slå index så låter de som kan detta göra jobbet :P
Hur skall man lägga upp det på bästa sätt? Skapa ett konto för varje portfölj? Eller kan man skapa 2 portföljer på samma fondkonto hos Avanza?

Min passiva fond ser ut enlgit nedan:
Avanza Zero
Länsförsäkringar Global Index
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Indexfond Asien

Någon mer man bör ha med för bättre riskspridning?

I den mindre portföljen tänkte jag ha lite branchfonder som typ läkemedel osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in