[quote=grelin1999|53828228]
Citat:
Jag har också tänkt idag och kommit fram till att jag är en något agnostisk "troende på något högre", och har nog alltid varit. Eller iaf sedan jag var liten. På mellanstadiet eller så.
Varje individ med ambition har en inre drivkraft mot någon slags vision, bara det att somliga fastnar i sina cirklar och förstår inte är de jagar sina illusioner, istället för att använda denna inre drifkraft.
Att fantasin är kännetecknande för mänsklig individ behöver man inte se som att fantasin självt har något syfte, enda syftet är att det genererar krativitet. Du måste vara kreativ, för att sägas ha nytta av dessa liksom mentala vingar att kunna bära - när fantasin för sig självt ockuperar en individ men den inte förstår hur använda den energin.. kan det utvecklas vanmakt eftersom fantasin självt behöver förr el senare associeras och rotas.
Det jag menar med värdelöst grubblande, dem som känner att det fyller någon mening i att sitta och dagdrömma och känner sig väldigt filosofiska, i själva verket kan de ha avstannat, de känner inte längre mening i att ha fastnat (men hittar inte längre planlösa "ingivelsen som slog slint) som offer för sina grubblerier och börjar glorifiera trassliga funderingar intill meningslöshet, inom religion finner dessa människor varandra.. och som du vet nu... kan de aldrig få fatt i det den meningsfullhet de ofrivilligt fastnat i, att förväxla en förvirrad fantasi, till att på fullt allvar ses som mening-med-livet.
Jag tror fortf. det är en form av jag-svaghet, som inte är så meningsfull som människan ändå vill försvara sig med att det är. Att ägna sig åt fantasi som aldrig finner väg ut utan bara sväller, är motsatsen till hur kreativt fantasiflöde når fram till värdefulla insikter som via övergång till mer konsoliderade tankearbete... fått ny form (tack vare denna fantasi) och NÅR utforskningens villkor.. det konstruktiva sökandet... som i sin tur når fram... och där det associativa tänkandet KAN förenas med fantasins ursprungliga syfte, det som de drabbande grubblandet det drabbande dagdrömmeriet aldrig får fatt i, eftersom det ju faktiskt förlorat sig i att inte längre förstå vad som fick den att fantisera och avstanna - det är skillnaden, när fantasin genererar lust att söka, gentemot förlamar och blir ett fluffigt jag-finns-till-fantiserande , varför-finns-jag-till-grubbleri, varför-händer-detta-mig-trasslet.... vad -har-jag-gjort-att-förtjäna detta massiva fantasiflöde-grubbleriet och det BELÄGRAR din hjärna, att aldrig förstå.. så länge man känner-mening-med-sig-själv och sina miljoner tankar.. att försöka hitta på en källa till dessa tankar, eftersom du aldrig kommer hitta den källan... det är inte därför du tänker och känner!
Du tänker och känner, för att slippa som barnet, fascineras av att du kan tänka o känna, barnet fascineras av sin existens och att kunna... barn är lika exalterade över att kunna knyta ett skosnöre som den dagen de förstår att det var deras egen tanke som kunde lura andra... och ha makt.
Men barnet fortskrider i användandet av fantasin, när barnet får gud att tänka på, vänder kreativa flödet, var så säker!
Skillnaden med gudsfantiserandet och den tillfredsställelsen att fastna i den jakten är att riktig forskning/sökande...där kreativt flöde är ett absolut måste, är att det ena är narcissistiskt och FÖRHÄRLIGAR tankens känsla! Dt andra har mognat ifrån den naiva tillfredsställelsen att fascineras av sina-egna-känslor som följer av jakten i sig.
Likna det vid platonisk förälskelse... det är tanken på förälskelse som driver med objektet, medan riktig förälskelse.. når fram till ansvarskänslan, som VÄNDER fantasin.. till en helt annan kvalitet.. som går in i ..
en pseudovärld av slummer.
Det märks en tydligt skillnad på en naturvetenskapligt förankrad filosofs ansvarskänsla, då den alltid lyckas finna tillbaka till fantasins ursprungliga trigger... gudsjägaren... grubblaren, har däremot förlorat sig i att själv börja alstra illusioner, inte längre visioner... förstår du?
Du vet inte längre varför du är så upphängd eftersom självspeglingen trixar med dig med enbart känslorna och tillståndet det får dig själv i, som fascinerande.
Du är trixad av din egen hjärnas flöde, som du inte kan ta vara på längre, jag tror du behöver sortera mera, men sortering och klasssificering är ju ett skällsord i din värld.. inte sant
Men krävs bra självcensurering att bli som du, och bra självrannsakan att komma på sig som drömjägare och ta sig vidare och ut.
Citat:
När ett barn först hör om Gud så får man liksom en känsla. Känslor hos små barn är lite som en snöbollseffekt (för att citera H.b.b.). Först en liten känsla som saknar ord. Sen blir den till tankar, ord, mening... Man studerar, talar om det, osv.
Men du förstår aldrig varför, eftersom du förlorat dig i självspeglingen av naiv art. du kommer inte ur fascinationen att exaltera det meningslösa som leder dig till att sitta med gamla böcker i tron att du ska lösa livsgåtan, "varför"
och börjar forma ett narcissistiskt präglat försvar och kräver fortsatt beröm för det..
Det beröm som ett barn behöver, men inte längre när den fått detta beröm, när det är tillfredsställt skulle barn som fortsatt får beröm för vad de redan fått erkännande för, drabbas det av tristess så de forskar vidare.. i takt med den kognitiva mognaden, och tankarna blir inte bara nyfikna utan beroende av omvärldens funktionalitet, varför de (med tillfredsställelse av bejakandet, som sagt, först) känner trygghet att vilja förvärva mer, och mer... och mer.
De får smak på förverkligandet, vilket är det kreativa tänkandets mening och mål. Det målet har du ju inte ens fått korn på, du gudsjägare, letar ännu som ett vilset barn.
Det är i sanning, komiskt.
... för att en inre otillfredsställelse har någonstans gått i baklås, i identitetsutvecklingen.
...var är egenvärdet, att stabilt kunna vara färdig med? du pratar om att förstöra den solida plattformen, som fungerar som en kontrollmekanism i huvudet, men allt bara svajar i ditt huvud, så fort en text har "gud" så börjar din hjärna utlösa de illusioner du menar är framåtskridande?
...säg en enda person som inte kan sätta sig ner, och ge upp livet.. börja tänka på det istället, och vänta på att varför-frågan, blir löst av att tänka-på-gud?
Ni behöver förhärliga det, för att inte drabbas av total meningslöshet, av att aldrig hitta riktigt fram. Men förhärligandet i sig, är avslöjande.
Gudssökandet var som mest offentligt sanktionerat, i en värld där grav analfebetism, och oförmåga att förmedla sig... var ännu grundtillståndet i folkmedvetandet, där blev gud en stoooor stor entitet, att "filosofera" omkring, medan tiden går...
Det var otroligt längrsedan nu, kreativa tankeflöden har åstadkommit mycket sedan dess, och det är ingen myt att "gnuga geniknölar", hjrnan behöver också massage..
Det är ingen massage, att cirkla inåt i grubblandet om vem man är och varför man är...
Citat:
"Finns Gud". Denna barnsliga tanke, men hur många barn har inte frågat sig det?
Barnatron är självfokuserad. "Om jag får en cykel i julklapp så finns Gud". Typ sånt.
Det var ingen som sa till mig att Gud finns och skickar mig till helvetet. Nej sånt kände jag inte till.
Frågan i sig, är meningslös.