2016-03-04, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp, så sluta med ditt studentikosa bevisbörda-jonglerande.

Ta i så fall upp det med dessa "många ateister" ... istället för att skapa generaliserande strawmen.

Aha du menar som att säga att religiösa är mentalsjuka?
Citera
2016-03-04, 10:49
Medlem
-benito-s avatar
Ingen idé att diskutera med hedningarna ni får se att vem som har rätt när ni brinner i helvetet! 😈
Citera
2016-03-04, 10:56
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Ingen idé att diskutera med hedningarna ni får se att vem som har rätt när ni brinner i helvetet! 😈
Vem vet? Du kanske får möjlighet att kunna fortsätta diskussionen där.
Citera
2016-03-04, 11:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp, så sluta med ditt studentikosa bevisbörda-jonglerande.

Ta i så fall upp det med dessa "många ateister" ... istället för att skapa generaliserande strawmen.

Citat:
Ursprungligen postat av manurihn.32
Aha du menar som att säga att religiösa är mentalsjuka?

Tvärtom. Jag menar att PÅDYVLANDE teister ( eller troende/religionister) är mentalt dysfunktionella.

Dina strawmen får du stå för själv.
Citera
2016-03-04, 12:20
Medlem
HORJESUSs avatar
Miljö å arv är dom största bovarna i dramat
Citera
2016-03-04, 17:58
Medlem
Citat:
Att många ateister är dryga jävlar som kör ner sin tro i halsen på folk likt den värsta Islamisten.

Och då frågar jag återigen: vilken tro är det ateister har och vad har dina generaliseringar om ateister med topic att göra?
Citera
2016-03-04, 18:02
Medlem
Citat:
Vi tror att det inte finns en högre makt. I nuläget kan man inte bevisa det. Man kommer närmare med vetenskapens hjälp men att säga att man nått fram hela vägen är fan inte sant.
Som jag misstänkte, ordleken omkring ordet "tro". Det går inte hävda att ateismen "också är en tro" i en diskussion som handlar om religiös tro, då det är två helt olika saker.

Om du vill läsa mer om detta, eller diskutera saken vidare, så har vi ju denna tråd: (FB) Ateism är INTE en tro (Sammanfogad tråd /Mod)

Att kalla ateism för en tro, är som att kalla "inte spela golf" för en sport.

Citat:
Jag skrev finniga tonåringar för argument som att "religion är en mentalsjukdom" är sånt man själv körde med på gymnasiet för att provocera och trycka ner sådana som inte höll med. Sånt som kommunister i Sovjetunionen satte i praktiken. Ett argument som låter som något man slänger ur sig när argumenten tryter och det finns trots allt en uppsjö av bättre argument mot religion utan att låta som en efterbliven Stalinist.
Så dig själv som finnig tonåring är alltså vad du utgår ifrån när du generaliserar om ateister?
Citera
2016-03-04, 20:59
Medlem
LiberalGuys avatar
Man marker hur okunniga folk ar nar ni pastar att schizofreni ar samma som tro. Min syster jobbar med psykiskt sjuka och ingen av dem har visat tendens till tro eller nagon gud. Religiosa manniskor har inget bekymmer med att visa upp sig och vara bland folk medans schizofreni drar sig undan och isolerar sig fran omvarlden.

Schizofreni visar sig framförallt genom:

Att man blir inåtvänd och drar drar sig undan familj och vänner.
Hallucinationer och besynnerliga vanföreställningar, som att man är förföljd eller övervakad utan att vara det.
Oro, sömnsvårigheter eller plötsliga vredesutbrott.
Citera
2016-03-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Man marker hur okunniga folk ar nar ni pastar att schizofreni ar samma som tro. Min syster jobbar med psykiskt sjuka och ingen av dem har visat tendens till tro eller nagon gud. Religiosa manniskor har inget bekymmer med att visa upp sig och vara bland folk medans schizofreni drar sig undan och isolerar sig fran omvarlden.

Schizofreni visar sig framförallt genom:

Att man blir inåtvänd och drar drar sig undan familj och vänner.
Hallucinationer och besynnerliga vanföreställningar, som att man är förföljd eller övervakad utan att vara det.
Oro, sömnsvårigheter eller plötsliga vredesutbrott.
Förföljd, vanföreställningar och ev. hallucinationer verkar stämma på vissa troende i alla fall ....
Men jag håller med dig, det går inte att jämföra med schizofroni.
Citera
2016-03-04, 23:41
Medlem
HORJESUSs avatar
Mentalsjukdom är det nog bara i vissa fall.

Däremot är svagbegåvningen bevisad överlag.
Finns naturligtvis undantag även där.
Citera
2016-03-05, 05:48
Medlem
Memnoths avatar
Jag skulle nog säga att ett religiöst syfte att skapa ett framtida paradis är mera godhjärtat och logiskt än ett sekulärt samhälle där allt bara går ut på att vara förslavad till utbildning och arbete.
Citera
2016-03-05, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnoth
Jag skulle nog säga att ett religiöst syfte att skapa ett framtida paradis är mera godhjärtat och logiskt än ett sekulärt samhälle där allt bara går ut på att vara förslavad till utbildning och arbete.
Varför är det bättre att vara outbildad och arbetslös? Hur fungerar ett sådant samhälle?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in