Citat:
Ursprungligen postat av
jalokin
1. Hur kan Gud vara Gud, ifall han skulle haft en skapare?
2. Gud är evig, alltid funnits och kommer alltid finnas. Han har ingen början och inget slut. Hur skulle Gud annars kunna skapa världen?
Ja, "Gud" är kanske ett annat namn för det som är evigt. "Var kommer vårt universum från", svaret är att det som är evigt är Gud. Och att detta "Gud" gett upphov till oss människor är ganska fantastiskt, även om vi troligen kan utesluta att "Gud" har de mänskliga känslor vi ibland lägger på Gud. ("Gud blev arg") Hur kan Gud bli arg om ilska är en mänsklig känsla? I så fall skulle Gud vara en manifestation av en människa och det kan vi inte tillåta om vi är teister.
Hur förhåller sig då "Gud" till "gudar" såsom i andra religioner? En bra fråga vi inte kan besvara. Men att
tro på en Gud är inte mer logiskt än att
avfärda all tro på en Gud i nån form. Den som inte tror på "en gud" alls i nån form, måste istället börja dyrka sig själv och sitt ego, och det är inte heller logiskt. Typ folk som säger man ska "tro på sig själv", ja men vem är denna "jag själv"? Det är ju inget evigt, frågan är om det ens finns något som heter "jag själv", annat än bilden av detta i ens eget ego.
Teismen är egentligen ganska icke-religiös i sin grund ändå. Det finns inga sakrament. Sakrament är mänskliga påfund.
Är budorden sanna? Jag vet inte.
Egentligen är nog judendomen lite fel på det, fast de flesta judar är ändå reformistiska numer. Gud som ord kan väl inte vara heligt, det tror jag inte. Själv brukar jag förbanna "heliga ande" när jag har möjlighet. fan fan fan.