2015-06-27, 13:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag skulle beskriva mig själv som en lätt agnostisk gnostisk teist.

Att detta är motsägelsefullt bevisar väl bara hur begrepp såsom "ateism" och "agnosticism" inte är så självklara som de kan tyckas.

Nej, men nu är din röriga demagogi tämligen värdelös.

Citat:
Det som kallas gnosticism bygger nästan på agnosticism, kan man argumentera. Gnosticismen innehåller BLAND ANNAT idén om att kunskap om Guds existens inte är möjlig -- där själva att FÖRSTÅ Gud är det "högsta" man kan nå.... (Gud "finns" endast genom förståelsen av Gud)

Inget nytt i denna revival av "absolut idealism".

Citat:
Dock finns det så oerhört mycket som klassificeras som gnosticism att det ligger väldigt långt utanför okunniga människors simplistiska "finns Gud? ja eller nej" tankevärld.
All form av gudstro i kristen tradition som inte är baserad på det Gud-Fadern begreppet kan kanske kallas gnostisk. Som sagt är det dock svårt med definitioner. Är det jag som definierar min tro, eller är det andra?

Det enda som tveklöst brukar kallas gnostiskt är de extremt komplexa beskrivningar som Irenaeus gjorde om gnosticismen, och jag är tveksam till om han var korrekt informerad. I övrigt finns det egentligen inget gnostiskt material som forskare är eniga om ska kallas gnostisk. Vilket kanske bevisar att den extrema "grubblande" gnosticismen kanske bara fanns i Irenaeus skalle.

Du förväxlar filosofisk gnosis med religiös do.

Citat:
Bogomilen kanske kan bekräfta det jag skriver, om han är på det humöret (vilket han sällan är).

Jag intyger gärna att du som vanligt inte har en susning om vad du talar om.
Citera
2015-07-09, 18:44
Medlem
Bogomils avatar
Så är det dags igen.

Denna gång med fokus på pådyvlings-fixeringen som är den gemensama nämnaren för alla tre subkategorier* i min tes om falangen av mentalt dysfunktionell teism.

Det är värt att notera, att pådyvling tar sig lite annorlunda uttryck inom dom olika subkategorier. T.ex. gör det zombierna till papegojer som ändlöst upprepar det samma, dom mentalsjuka till förespråkare av dom mest bisarre verklighets-sökande metoder och sociopatarna arga.

Som del-belägg för detta vill jag påpeka, att pådyvalande teister käbblas lika mycket inbördes, som dom gör med extern opposition.

* Zombi'ism, mentalsjukdom och sociopati.
Citera
2015-07-14, 22:32
Bannlyst
Till stor del handlar det om uppväxt och miljö. Är du uppväxt i en familj där båda föräldrarna är muslimer, så kommer du med största sannolikhet bli det med. Ännu mer om du växer upp i ett land som Indonesien där 90 procent av befolkningen är muslimer. Där ses det istället som konstigt att inte tro på någon Gud. Medans här i Sverige så är det raka motsatsen, då vi är det mest sekulariserade landet på jorden just nu.
Citera
2015-07-19, 12:05
Medlem
Användaren bogomil tyckte vi skulle diskutera mitt mentala tillstånd och dess relation till religion i denna tråd. Någon kommentar på det?
Citera
2015-07-19, 12:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Användaren bogomil tyckte vi skulle diskutera mitt mentala tillstånd och dess relation till religion i denna tråd. Någon kommentar på det?

Ja. Den typ av pådyvlande teism du tillhör är kategori 2: Klinisk mentalsjukdom. Mer specifikt ett Dunning-Kruger syndrom som har sitt ursprung i nån typ av existentiell förvirring (ångest gisser jag på), som söker trygghet i "safety by numbers"-missionerande.
Citera
2015-07-19, 12:35
Medlem
goran744s avatar
Jag kan skönja att mänskligheten består av en skock psykotiska varelser på jakt efter något.
Befinner oss i oändligheten, bosatta på planeten Tellus...
En massa tänkare, galningar, sköningar i en salig blandning.
Religion är en kvark i oändligheten. Precis som livet i sig och döden.
Citera
2015-07-19, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ja. Den typ av pådyvlande teism du tillhör är kategori 2: Klinisk mentalsjukdom. Mer specifikt ett Dunning-Kruger syndrom som har sitt ursprung i nån typ av existentiell förvirring (ångest gisser jag på), som söker trygghet i "safety by numbers"-missionerande.

Okej tack.

Finns det mer att säga i frågan?

Är pådyvlande anti-teism också en "mentalsjukdom" förresten?
Citera
2015-07-19, 13:26
Medlem
Citat:
Okej tack.

Finns det mer att säga i frågan?

Ja det kanske den kan vara. Om den är ologisk och bygger på fantasier....
Citera
2015-07-19, 17:27
Medlem
Golachabs avatar
Är ni alla kunniga inom psykologi, psyiatri och det som hör till det mänskliga psyket eller fantiserar ni och demoniserar här bara?
Citera
2015-07-19, 17:30
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Är ni alla kunniga inom psykologi, psyiatri och det som hör till det mänskliga psyket eller fantiserar ni och demoniserar här bara?
Är förmodligen det sista du skrev. OCH en hel hög av fördomar som extra krydda på det hela.
Citera
2015-07-19, 17:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det kan den naturligvis vara i vissa fall.
Citera
2015-07-19, 17:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab

För min del har jag båda en del akademisk- och yrkes-bakgrund på området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in