2015-07-19, 19:28
Medlem
Jkrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Ja förra året var vi ett bottenlag och då får backarna som spelar mycket mycket i minus. Var inte så mycket deras fel utan mer att vi hade en dålig offensiv där bara Sörensen, Samme och Ljungh hotade offensivt. I år har vi Sörensen, Sallinen, Ljungh, Anderson och Thoresen som är seriens bästa spelare. Vi kommer iaf ha två riktigt bra kedjor.
Tex såhär. Inte många lag som matchar dessa kedjor.
Thoresen-Anderson-Brodin
Sörensen-Sallinen-Fällström

Ska jävligt mycket till om vi ska komma sämre än ifjol. Är nöjd om vi hamnar på plats 6-8.
Det är tyvärr inte så enkelt att man garanterat kommer hamna högre upp i tabellen nästa säsong bara för att man har ett bättre lag på papperet. Det finns hur många exempel som helst på lag som ska bli ett mer spelande lag sin andra säsong i högsta ligan, och där det slutat med flopp. Leksand är det senaste exemplet på det. Vid denna tidpunkt förra året var alla övertygade om att Leksand hade ett bättre material än året innan. Man hade värvat mer spelande spelare, för att tvätta bort sin "tråkhetsstämpel" från säsongen innan.

Jag säger inte att ni KOMMER gå i samma fälla, men risken finns. Bland annat kan man argumentera för att er trupp förra året överpresterade till stor del (vilket många nykomlingar brukar göra). Man skulle kunna säga att ni kom in i er "egentliga nivå" i slutet av förra säsongen, då ni hade ett antal raka matcher utan vinst och dessutom blev utspelade av Luleå som rök i kvarten.
Citera
2015-07-19, 19:31
Medlem
Citat:
Det är väl bra att backar gör poäng?
Bra men långt ifrån nödvändigt så länge forwards producerar. När vi tog guld 2013 var Nisse Burström poängbäste back med urstarka 14 poäng.

Backarna ska kunna hitta lösningar för bra uppspel samt hålla rent i egen zon, allt annat är bara bonus i min bok.
Citera
2015-07-19, 19:39
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Bara för att man kommer från allsvenskan betyder inte att man håller allsvensk klass. Eller tyckte du det om Gunderson också när han tog steget upp? Mora-duon Bengtsson och Wikstrand? Brouillette och Grundell allsvensk klass Som sagt, Kilström på 6 poäng var poängbäst av de som är kvar + Zanetti, Pudas och Porseland. Skulle bli förvånad om någon av dem gör över 15 poäng
Kan du inte besvara den andra delen av mitt inlägg istället? Pajas.

Grundel gjorde 5 poäng förra året. Och är väl bästa poängplockare i SHL förra säsongen.
Senast redigerad av Illusioner 2015-07-19 kl. 19:45.
Citera
2015-07-19, 20:03
Medlem
Moroten89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Snart ispremiär och varken Ledda eller Jämtin är sajnade.

Sjuk värld.

Det blir nog Allsvenskan för bägge två.
Gissningsvis så tror jag att Ledin går till Björklöven eller Asplöven.
Jämtin däremot känns som att han kan hamna vartsomhelst, men jag tycker han borde gå till AIK och försöka hjälpa dem upp.
Citera
2015-07-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri
Bra men långt ifrån nödvändigt så länge forwards producerar. När vi tog guld 2013 var Nisse Burström poängbäste back med urstarka 14 poäng.
Alla har inte samma lyxiga forwardsuppsättning som SKE haft på senare år. De hade nog tagit guld även med Brynäs nuvarande backar
Citera
2015-07-19, 20:58
Medlem
Citat:
Ja förra året var vi ett bottenlag och då får backarna som spelar mycket mycket i minus. Var inte så mycket deras fel utan mer att vi hade en dålig offensiv där bara Sörensen, Samme och Ljungh hotade offensivt. I år har vi Sörensen, Sallinen, Ljungh, Anderson och Thoresen som är seriens bästa spelare. Vi kommer iaf ha två riktigt bra kedjor.
Tex såhär. Inte många lag som matchar dessa kedjor.
Thoresen-Anderson-Brodin
Sörensen-Sallinen-Fällström

Ska jävligt mycket till om vi ska komma sämre än ifjol. Är nöjd om vi hamnar på plats 6-8.

Little-X-Gordon
Rakhshani-Pajen-Hardt

Pesonen-Zackrisson-Calof
Ritola-Holmström-Jimmie

Rajala-Lagace-Micfliker
Sweatt-Harju-Hedman

Kiiskinen-Rosén-Gynge
Reddox-Hennessy-Hillding

Micke Johansson-Ryno-Persson
Nygård-Earl-Gulas

Brithén-Christensen-Thörnberg
Laine-Abbott-Tedenby

Possler-Wilson-Thomas
Haataja-Ritchie-Butler

Johnson-Janmark-Abbott
Figren-Lundqvist-Lasch

Med stor reservation för att de här kedjorna kanske inte kommer se ut exakt såhär såklart, men nog finns det top-6 i andra lag som håller liknande eller bättre nivå än Djurgårdens om man har lite koll, det tycker jag. Och då är ändå Thoresen en av ligans bästa, kanske den allra bästa, och Sörensen en med hög potential för produktion.

Skulle åtminstone säga att samtliga 8 listade lag ovanför kan "matcha" kvalitén i Djurgårdens top-6. Inte nödvändigtvis bättre, men åtminstone ungefär samma kvalitet som grupp eller bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri

Backarna ska kunna hitta lösningar för bra uppspel samt hålla rent i egen zon, allt annat är bara bonus i min bok.

Men en bonus är ju bra. För varje mål som backarna skapar får man ett mål att räkna, så är det.
Citera
2015-07-19, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Kan du inte besvara den andra delen av mitt inlägg istället? Pajas.

Grundel gjorde 5 poäng förra året. Och är väl bästa poängplockare i SHL förra säsongen.
Vad är det jag ska besvara din pajas?! En sån som Brouillette håller mycket högre klass än Brynäs alla nuvarande backar, och Grundell och Gartner håller minst samma klass som era defensiva backar. Porseland är bara för jävla usel. Minns honom i Rögletröjan som en yr höns som gav bort puckar i varje byte. Pudas är väl den ende som är någorlunda duglig offensivt och som inte är helt väck defensivt. Ironin i det hela är att han är från KHK KHK har mao en bättre och stabilare backuppsättning än Brynäs. Hade ni haft Andersen kvar så hade det känts stabilare. Som det är nu är det fan en smärre katastrof med SHL-mått mätt.
Citera
2015-07-19, 21:25
Medlem
m4tt145s avatar
KHKs backbesättning är totalt klappkass, att jämföra den med Brynäs är lite pinsamt.
Citera
2015-07-19, 21:34
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
En sån som Brouillette håller mycket högre klass än Brynäs alla nuvarande backar, och Grundel och Gartner håller minst samma klass som era defensiva backar.
Brouilette har gjort smått otroliga 0.28 pp/g i AHL. Som offensiv back. Medan den enligt dig usle Kilström mäktat med 0.21 pp/g i sina matcher i SHL. Det som defensiv back.

Grundel kan jag hålla med om. Han gick dock till KHK för att få en större roll. Och enligt FBKare här kommer han knappast klara det särskilt bra.
Angående Gartner är det konstigt att han spelat i Allsvenskan i princip hela sin karriär om han nu är så pass bra. Medan både Kilström och Bertilsson spelat uteslutande i SHL.

Och ska vi snacka rutin så ser Brynäs sjukt mycket tyngre ut.

KHK
540 matcher i SHL + 310 matcher i AHL + 12 matcher i NHL = 107, 75 matcher/spelare

Brynäs
1192 matcher i SHL + 336 matcher i andra högstaligor i Europa = 218, 28 matcher/spelare

Citat:
Porseland är bara för jävla usel. Minns honom i Rögletröjan som en yr höns som gav bort puckar i varje byte. Pudas är väl den ende som är någorlunda duglig offensivt och som inte är helt väck defensivt. Ironin i det hela är att han är från KHK KHK har mao en bättre och stabilare backuppsättning än Brynäs.
Ska bli spännande att se om Porseland är så dålig som du skriver. Han har ändå snittat 17:48 i sina matcher i KHL. Och har en total +/- på +12.

Kommer bli ytterst intressant att se Pudas ta klivet upp till SHL. Han var ju uppenbarligen KHKs bästa back förra året.

Citat:
Hade ni haft Andersen kvar så hade det känts stabilare. Som det är nu är det fan en smärre katastrof med SHL-mått mätt.
Han kommer ersättas. Du kan vara lugn.

Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
KHKs backbesättning är totalt klappkass, att jämföra den med Brynäs är lite pinsamt.
Det är inte jag som är enögd då med andra ord? Brynäs är på den undre halvan, men sämre än KHK? Jisses.

Citat:
Ursprungligen postat av Custemo99
Skulle åtminstone säga att samtliga 8 listade lag ovanför kan "matcha" kvalitén i Djurgårdens top-6. Inte nödvändigtvis bättre, men åtminstone ungefär samma kvalitet som grupp eller bättre.
Brynäs top 6 är lite sämre men inte så långt efter:
Johnson - Scott - Rödin
Ollas - Vrána - Lindblom/Brodecki/PaW
Senast redigerad av Illusioner 2015-07-19 kl. 21:39.
Citera
2015-07-19, 21:55
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkroken
Det är tyvärr inte så enkelt att man garanterat kommer hamna högre upp i tabellen nästa säsong bara för att man har ett bättre lag på papperet. Det finns hur många exempel som helst på lag som ska bli ett mer spelande lag sin andra säsong i högsta ligan, och där det slutat med flopp. Leksand är det senaste exemplet på det. Vid denna tidpunkt förra året var alla övertygade om att Leksand hade ett bättre material än året innan. Man hade värvat mer spelande spelare, för att tvätta bort sin "tråkhetsstämpel" från säsongen innan.

Jag säger inte att ni KOMMER gå i samma fälla, men risken finns. Bland annat kan man argumentera för att er trupp förra året överpresterade till stor del (vilket många nykomlingar brukar göra). Man skulle kunna säga att ni kom in i er "egentliga nivå" i slutet av förra säsongen, då ni hade ett antal raka matcher utan vinst och dessutom blev utspelade av Luleå som rök i kvarten.

Jo jag var avis på många av Leksands vassa värvningar på forwardssidan förra sillyn och trodde de inte skulle misslyckas så fatalt. Så givetvis finns risken. Men det är ju alltid bättre att ha bra spelare än dåliga. Tror inte vi kommer bli ett topplag direkt. Det brukar ta några år att bli det. Men känns iaf att vi är på rätt väg.
När vi förlorade som mest hade vi typ 1/3 av laget skadade också från vår redan rätt dåliga trupp. Holm spelade tex center en hel del.
Men ser gärna att vi är nederlagstippade och inte tippas i toppen. Linus Norberg har väl oss som tvåa nu. Så bra är vi ändå inte.
Citera
2015-07-19, 22:05
Medlem
Pappersnesduks avatar
Citat:
Jo jag var avis på många av Leksands vassa värvningar på forwardssidan förra sillyn och trodde de inte skulle misslyckas så fatalt. Så givetvis finns risken. Men det är ju alltid bättre att ha bra spelare än dåliga. Tror inte vi kommer bli ett topplag direkt. Det brukar ta några år att bli det. Men känns iaf att vi är på rätt väg.
När vi förlorade som mest hade vi typ 1/3 av laget skadade också från vår redan rätt dåliga trupp. Holm spelade tex center en hel del.
Men ser gärna att vi är nederlagstippade och inte tippas i toppen. Linus Norberg har väl oss som tvåa nu. Så bra är vi ändå inte.

Vassa värvningar? Vilka?
Citera
2015-07-19, 22:11
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersnesduk
Vassa värvningar? Vilka?

Savinainen, Sallinen, Jack Connoly(som jag då trodde mycket på). Det här var i jämförelse med mitt DIFs värvningar förra säsongen. Vi värvade liksom Lill-Runken, Alvarez, Trukhno och Erik Nyström.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in