2015-07-13, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Som sagt, om det står skrivet måste jag underordna mig det. Och min önskan är inte att någon ska hamna där, förutom kanske Hitler då. Och Stalin. Och alla pedofiler, mördare och...så vidare.

Jag kan däremot inte ändra i Bibeln och säga att det inte står så, bara för att jag inte gillar det. Att påstå att Gud är hemsk, får stå för dig själv. Gud är rättvis.

Hur menar du att döden och dödsriket bokstavligen kastas i en bokstavlig eld?

"Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön." (Upp 20:14 Bibel2000)
Citera
2015-07-13, 22:10
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Står ingenstans i bibeln om något helvete. Vart har du läst det nånstans?

Jag har skrivit om det i flera av mina ovan inlägg, vv läs bakåt. Men om du vill kan jag återigen diskutera helvetet, fast det måste ske lite senare ikväll, det är bara tidig eftermiddag här just nu och jag måste ut på ärenden snart.
Citera
2015-07-13, 22:27
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ja, för hur skulle Gud annars ha uttryckt sig om helvetet nu var verkligt, eftersom att tex "gnissla tänder" och plågas i all evighet tydligen inte gills? Och hur kunde Jesus predika till de döda? Osv.

Den som inte har Jesus i sitt liv har inte heller evigt liv enligt Bibeln. Och det måste jag rätta mig efter. Vart vittnena hamnar vet jag inte och jag önskar inte er en evighet i ett helvete heller. ...

Om jag förstått det korrekt tror du att din hypotetiske gud kommer att döma vissa individer till evig tortyr.

Nu är detta egentligen OT, eftersom denna tråd egentligen handlar om JV, och JV tror uppenbarligen inte att deras gud straffar med evig tortyr. Men jag måste ändå få fråga dig: Hur kan du med ett rent samvete dyrka en hypotetisk gud om du tror kommer att döma vissa individer till evig tortyr? Hur rationaliserar du ett sådant bestialiskt straff? Det finns ingenting en människa kan göra som förtjänar ett sådant bestialiskt straff.

Jag anser att egenskaperna hos gudomen som någon valt att dyrka säger något om vederbörandes moraliska referensramar. Om man väljer att dyrka en gud som man tror kommer att dömma folk till evig tortyr, ger man med andra ord bifall till denne gudomens eviga tortyr. Med andra ord ger man bifall till ett bestialiskt straff som ingen människa kan göra sig förtjänt av.

Citat:
... Inte för att vara lustig, men jag får faktiskt en bild i huvet av ca 6 miljoner aktiva vittnen i ett glödande eldhav med varsin eldgaffel i händerna och dom vägrar alla ändå tro på helvetet. "Det här har det inte stått om i Vakttornet!! Lugn bröder och systrar, det är bara tillfällig klimatförändring, det blir bättre snart efter Harma!!"

Jag anser att ovanstående försök till skämt är ungefär som att skämta om judar som hamnade i koncentrationsläger. Men det finns en skillnad, evig tortyr är mycket värre än vad som försiggick i Hitlers koncentrationsläger, eftersom evig tortyr är oändligt lidande. Med andra ord är den gudomen som du valt att dyrka oändligt mycket mer grymmare än vad Hitler någonsin var.
Citera
2015-07-13, 22:30
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Jag har skrivit om det i flera av mina ovan inlägg, vv läs bakåt. Men om du vill kan jag återigen diskutera helvetet, fast det måste ske lite senare ikväll, det är bara tidig eftermiddag här just nu och jag måste ut på ärenden snart.

nae ok, det är lugnt Nån annan gång kanske.
Citera
2015-07-13, 23:01
Medlem
Citat:
Ah ok. Jag ser dock inte riktigt poängen med att börja gräva allt för mycket i det här. Det finns goda skäl till att man har fått ändra uppfattning i mycket som man trodde på under Russels tid. Varför hakar du upp dig så mycket på saker som skrevs för 100 år sedan? Jehovas vittnens organisation och kunskapen i bibeln har utvecklats mycket sedan dess.

Så skulle ett välanpassat vittne uttrycka sig, men....detta är grejer som skrevs i modern tid...av en organisation som påstår sig vara Guds utvalda organisation. Det är inte någon text som producerats under den mörka medeltiden.

JAg kan se åtminstone två intressanta aspekter på sådana texter.......dels den historiska; vad en organisation de facto hade för läror och vad de predikade. Men också den psykologiska/sociologiska aspekten är minst lika intressant.......fick man folk att tro på detta tex att Leviatan i Jobs bok var ett ånglok eller att den stora skaran var 411.800 000 människor. OCh fr a hur förhåller sig nuvarande medlemmar till ett sådant alster. Visst, vi kan garva åt tokerierna men detta var "sanningar" en gång i tiden, förvisso inte så långlivade......men , hur har Sällskapet hanterat sin historia? Uppmuntrar man t ex medlemmarna att läsa Rusells och Rutherfords böcker...eller försöker man avråda medlemmarna från gammal litteratur.
Men kanske det viktigaste, hur reagerar det enskilda vittnet när han/hon ser en sådan sammanställning? JAg skulle gissa att de flesta skulle tappa hakan om de ens vågade läsa en sådan sammanställning...fr a skulle de flesta sluta läsa efter några rader.

Så, hur det enskilda vittnet tar sådant visar tydligt den intellektuella hederligheten vederbörande har.
Citera
2015-07-13, 23:06
Medlem
Citat:
Ja, för hur skulle Gud annars ha uttryckt sig om helvetet nu var verkligt, eftersom att tex "gnissla tänder" och plågas i all evighet tydligen inte gills? Och hur kunde Jesus predika till de döda? Osv.

Den som inte har Jesus i sitt liv har inte heller evigt liv enligt Bibeln. Och det måste jag rätta mig efter. Vart vittnena hamnar vet jag inte och jag önskar inte er en evighet i ett helvete heller. Inte för att vara lustig, men jag får faktiskt en bild i huvet av ca 6 miljoner aktiva vittnen i ett glödande eldhav med varsin eldgaffel i händerna och dom vägrar alla ändå tro på helvetet. "Det här har det inte stått om i Vakttornet!! Lugn bröder och systrar, det är bara tillfällig klimatförändring, det blir bättre snart efter Harma!!"

Om Gud mot förmodan skulle finnas har han säkert stort förbarmande med sektoffer. Skulle Gud finnas så är det nog Rutherford och några till han främst är ute efter!
Citera
2015-07-13, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur kristet är det att tro att människor kommer att bokstavligen plågas för evigt?

Det är en hemsk Gud du tror på, det måste väl ändå vara värre än att göra pinan kort i Harmageddon? Människor slutar att existera, dom känner ingen smärta och är inte medvetna i en evighet. Du vill hellre att Gud torterar människor i en evighet i ett helvete, snacka om sjukt.

OM Gud vill utrota människor...varför göra det under så dramatiska former som Harmageddon??? En allsmäktig Gud hade kunnat fixa det mycket smidigare.......poff *borta*
Citera
2015-07-13, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Om jag förstått det korrekt tror du att din hypotetiske gud kommer att döma vissa individer till evig tortyr.

Nu är detta egentligen OT, eftersom denna tråd egentligen handlar om JV, och JV tror uppenbarligen inte att deras gud straffar med evig tortyr. Men jag måste ändå få fråga dig: Hur kan du med ett rent samvete dyrka en hypotetisk gud om du tror kommer att döma vissa individer till evig tortyr? Hur rationaliserar du ett sådant bestialiskt straff? Det finns ingenting en människa kan göra som förtjänar ett sådant bestialiskt straff.

Jag anser att egenskaperna hos gudomen som någon valt att dyrka säger något om vederbörandes moraliska referensramar. Om man väljer att dyrka en gud som man tror kommer att dömma folk till evig tortyr, ger man med andra ord bifall till denne gudomens eviga tortyr. Med andra ord ger man bifall till ett bestialiskt straff som ingen människa kan göra sig förtjänt av.

Jag anser att ovanstående försök till skämt är ungefär som att skämta om judar som hamnade i koncentrationsläger. Men det finns en skillnad, evig tortyr är mycket värre än vad som försiggick i Hitlers koncentrationsläger, eftersom evig tortyr är oändligt lidande. Med andra ord är den gudomen som du valt att dyrka oändligt mycket mer grymmare än vad Hitler någonsin var.

Fr a så kan vi se en tämligen oförblommerad sadism hos bokstavtroende av olika denominationer och religioner.
Sannolikt blir det så när man skapar sig gudar...till sin egen avbild. Intressanta fall för våra vänner religionspsykologerna.
Citera
2015-07-13, 23:42
Medlem
Citat:
Ah ok. Jag ser dock inte riktigt poängen med att börja gräva allt för mycket i det här. Det finns goda skäl till att man har fått ändra uppfattning i mycket som man trodde på under Russels tid. Varför hakar du upp dig så mycket på saker som skrevs för 100 år sedan? Jehovas vittnens organisation och kunskapen i bibeln har utvecklats mycket sedan dess.

Nu är det så att Jv lär att man blev utvalda av Gud 1919. Därför har det stor betydelse hur saker och ting var strax före den tiden. Om man spred ren dynga som sanning och dessutom förkastade dem som inte ville kännas vid denna dynga är det ju inte Guds ärenden utan sina egna man i verkligheten har gått. Gud har aldrig menat att man skulle acceptera dynga som kommande från honom. Och han utväljer ingen som är fullt sysselsatt med att sprida dynga. Den för JV så viktiga läran om utväljandet 1919 ligger alltså i vågskålen. Därför är det självfallet viktigt att ta reda på fakta.
Citera
2015-07-13, 23:51
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Nu är det så att Jv lär att man blev utvalda av Gud 1919. Därför har det stor betydelse hur saker och ting var strax före den tiden. Om man spred ren dynga som sanning och dessutom förkastade dem som inte ville kännas vid denna dynga är det ju inte Guds ärenden utan sina egna man i verkligheten har gått. Gud har aldrig menat att man skulle acceptera dynga som kommande från honom. Och han utväljer ingen som är fullt sysselsatt med att sprida dynga. Den för JV så viktiga läran om utväljandet 1919 ligger alltså i vågskålen. Därför är det självfallet viktigt att ta reda på fakta.

Jo, det är självfallet viktigt att känna till historien. Och allt var givetvis inte dynga då. Budskapet då var i stort detsamma som det är idag.
Citera
2015-07-13, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Titta igen listan med "sanningar" från "Den fullbordade hemligheten" en gång till! Och gör det noga.

Där identifierades "leviatan" i Jobs bok som just ett ånglok. Skratta gärna åt mitt påstående, men det är faktiskt sant. Detta var alltså officiell JV-teologi när Gud valde ut sin jordiska organisation år 1919, d v s två år efter den aktuella bokens utgivande.

Uttalandet om ångloket är bara en av de många vansinnigheterna i "Den Fullbordade Hemligheten. En annan beklämmande sak var förutsägelserna att kyrkorna skulle gå under 1918. Publikationen måste vara den i särklass sämsta bok som rörelsen någonsin satsat på. Och den var ett måste i rörelsen och förkunnelsen långt in på 20-talet. Den drog Gud och hans Ord i smutsen.
Citera
2015-07-13, 23:57
Medlem
Citat:
Jo, det är självfallet viktigt att känna till historien. Och allt var givetvis inte dynga då. Budskapet då var i stort detsamma som det är idag.

Budskapet i "Den Fullbordade Hemligheten" var dynga, och den boken var det huvudsakliga redskapet i förkunnelsen, tillsammans med broschyren "Millioner som nu lefva skola aldrig dö", också den full av dynga, bla hela förkunnelsen om 1925. Budskapet då var förvisso inte "i stort detsamma som det är idag."
Senast redigerad av Eberhard 2015-07-14 kl. 00:17. Anledning: Felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in