2015-07-14, 03:06
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Om jag förstått det korrekt tror du att din hypotetiske gud kommer att döma vissa individer till evig tortyr.

Nu är detta egentligen OT, eftersom denna tråd egentligen handlar om JV, och JV tror uppenbarligen inte att deras gud straffar med evig tortyr. Men jag måste ändå få fråga dig: Hur kan du med ett rent samvete dyrka en hypotetisk gud om du tror kommer att döma vissa individer till evig tortyr? Hur rationaliserar du ett sådant bestialiskt straff? Det finns ingenting en människa kan göra som förtjänar ett sådant bestialiskt straff.

Jag anser att egenskaperna hos gudomen som någon valt att dyrka säger något om vederbörandes moraliska referensramar. Om man väljer att dyrka en gud som man tror kommer att dömma folk till evig tortyr, ger man med andra ord bifall till denne gudomens eviga tortyr. Med andra ord ger man bifall till ett bestialiskt straff som ingen människa kan göra sig förtjänt av.

Jag anser att ovanstående försök till skämt är ungefär som att skämta om judar som hamnade i koncentrationsläger. Men det finns en skillnad, evig tortyr är mycket värre än vad som försiggick i Hitlers koncentrationsläger, eftersom evig tortyr är oändligt lidande. Med andra ord är den gudomen som du valt att dyrka oändligt mycket mer grymmare än vad Hitler någonsin var.

Jag har ingen hypotetisk gud, jag har en sann Gud.
Och hur du fick ihop mitt inlägg med Holocaust kommer nog förbli ett mysterium för jag är föga intresserad av din förklaring. Du verkar ju resonera som intellektuellt utmanad och det känns inte schysst att starta en diskussion med dig.
Citera
2015-07-14, 03:08
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Jo, det är självfallet viktigt att känna till historien. Och allt var givetvis inte dynga då. Budskapet då var i stort detsamma som det är idag.

Inte alls, skulle Russel återuppstå idag skulle han inte känna igen sitt samfund som han grundade och skulle även bli utesluten om han inte höll med om vad den styrande kretsen idag hittar på.
Citera
2015-07-14, 03:20
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur kristet är det att tro att människor kommer att bokstavligen plågas för evigt?

Det är en hemsk Gud du tror på, det måste väl ändå vara värre än att göra pinan kort i Harmageddon? Människor slutar att existera, dom känner ingen smärta och är inte medvetna i en evighet. Du vill hellre att Gud torterar människor i en evighet i ett helvete, snacka om sjukt.

Hur kristet är det att tro att Gud kommer döda barn i alla åldrar endast pga deras förälder/föräldrar inte valt att viga sina liv åt ett tryckeri och fastighetsföretag?

Hur kristet är det att tro att de procentuellt väldigt få överlevande måste kliva över sina nära och käras lemlästade kroppar och se på medans kråkorna äter upp deras ögon? Känna stanken av deras ruttnade kroppar, tänk dig flera miljarder ruttnande kroppar utspridda överallt. Hur stor lust har man då att leva i evighet? Och Gud kan ju inte "radera" ens sorg heller eftersom vi inte ska vara robotar.

Och, hela jorden ska vara förstörd, allt raserat. Och de få överlevanden måste städa upp jorden under tusen år. Med vad? Alla maskinerier och verktyg och spadar måste ju vara förstörda och upplösta. Låter fruktansvärt att spendera så pass lång tid som tusen hela år på det viset för att sen i slutet på dom tusen åren, när Satan släpps lös för ett litet tag, kanske frestas och falla av så blir man avrättad ändå. Vad är meningen? Varför säger då Jesus att om man överlämnar sig åt honom så lovar han en evigt liv. Inga kanske, utan garanterat.

Din tro låter ju i alla fall inte mer logisk eller trovärdig än min. Men, jag läser Bibeln, du läser Vakttornet. Vem ska man förlita sig på?
Senast redigerad av Vasectomater 2015-07-14 kl. 03:23.
Citera
2015-07-14, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Hur kristet är det att tro att Gud kommer döda barn i alla åldrar endast pga deras förälder/föräldrar inte valt att viga sina liv åt ett tryckeri och fastighetsföretag?

Hur kristet är det att tro att de procentuellt väldigt få överlevande måste kliva över sina nära och käras lemlästade kroppar och se på medans kråkorna äter upp deras ögon? Känna stanken av deras ruttnade kroppar, tänk dig flera miljarder ruttnande kroppar utspridda överallt. Hur stor lust har man då att leva i evighet? Och Gud kan ju inte "radera" ens sorg heller eftersom vi inte ska vara robotar.

Och, hela jorden ska vara förstörd, allt raserat. Och de få överlevanden måste städa upp jorden under tusen år. Med vad? Alla maskinerier och verktyg och spadar måste ju vara förstörda och upplösta. Låter fruktansvärt att spendera så pass lång tid som tusen hela år på det viset för att sen i slutet på dom tusen åren, när Satan släpps lös för ett litet tag, kanske frestas och falla av så blir man avrättad ändå. Vad är meningen? Varför säger då Jesus att om man överlämnar sig åt honom så lovar han en evigt liv. Inga kanske, utan garanterat.

Din tro låter ju i alla fall inte mer logisk eller trovärdig än min. Men, jag läser Bibeln, du läser Vakttornet. Vem ska man förlita sig på?

lol :P hur har du fått för dig att du kan tolka allt som står i bibeln bokstavligen?
Citera
2015-07-14, 04:46
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
lol :P hur har du fått för dig att du kan tolka allt som står i bibeln bokstavligen?

Och du har fått för dig att en grupp självutnämnda "guds språkrör" ofullkomliga män vet precis hur den ska tolkas då? Trots att dom gång på gång har bevisats ha fel, fel och fel?
Ä
Citera
2015-07-14, 10:18
Medlem
Citat:
Och du har fått för dig att en grupp självutnämnda "guds språkrör" ofullkomliga män vet precis hur den ska tolkas då? Trots att dom gång på gång har bevisats ha fel, fel och fel?
Ä

Det är i alla fall mer förnuftigt än att tro att allt i bibeln ska tolkas bokstavligt.

Det faller på sin orimlighet att t.ex. Jesu liknelser ska tas bokstavligt, eftersom det helt enkelt är liknelser:

"Och han talade till dem med många liknelser:"(Matteus 13:3 Bibel2000)
Citera
2015-07-14, 10:47
Medlem
Citat:

Nej, det är förstås inte trovärdigt. Guds ord däremot är det.

Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig. 5Mo 5:9

Alla som hatar Gud får sitt straff, och det vet du lika väl som jag att det finns många hatare här. JV förkunnar inte evangeliet. Det är som du säger bara påhitt att de kommer att städa jorden i tusen år. Bibeln säger att jorden kommer att förstöras vid Kristi återkomst, något JV förnekar. Det är helt trovärdigt eftersom Gud inte kommer att ingripa förrän...

Och om inte den tiden förkortades skulle ingen människa bli räddad. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas. Matt 24:22

Förhållanden på jorden kommer alltså att bli så allvarliga att ingen kan överleva det till slut. Dessutom kommer jorden att kastas i den brinnande sjön enligt Uppenbarelsen, så den här jorden kommer inte att vara kvar ens en gång. Det är bara JV:s falska tolkningar - tro de inte!
Citera
2015-07-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur menar du att döden och dödsriket bokstavligen kastas i en bokstavlig eld?

"Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön." (Upp 20:14 Bibel2000)

Frågan är berättigad. Uppenbarelseboken rör sig med bilder som inte får uppfattas bokstavligt. I verkligheten kan ett abstrakt begrepp som döden inte kastas i en bokstavlig brinnande sjö. I stället upphör döden, som Upp. 21: 4 säger. "Döden skall icke mer vara till". (1917)

Det starka bildspråket i vissa sammanhang kommer från GT, där det också är uppenbart att det är ett bildspråk. Upp. 14:10,11 bygger t ex på Jes. 34:9,10. Den texten säger inte att Edom, Israels granne i forntiden, skulle bokstavligen brinna i all evighet eller att dess eld aldrig skulle slockna. Elden gjorde sin verkan så länge det fanns något att förtära, därefter upphörde den. Dock skulle minnet av domen alltid finnas kvar. Det är betydelsen av att röken av branden alltid skulle stiga upp.

Att en domseld inte skulle kunna "utsläckas" betydde att den skullle få utföra sitt förtärande verk så länge det fanns något att förtära. Detta visas tydligt i Jer. 17:27 och Hes. 20:47,48. Jerusalem, dess portar och dess träd brann inte i all oändlighet utan bara så länge portarna, staden och träden fanns kvar.
Senast redigerad av Eberhard 2015-07-14 kl. 10:58. Anledning: felstavning
Citera
2015-07-14, 11:31
Medlem
qbits avatar
Citat:
Jag har ingen hypotetisk gud, jag har en sann Gud. ...

Ett påstående utan belägg. Utan belägg är diskussionen om din gud per definition hypotetisk.

Citat:
... Och hur du fick ihop mitt inlägg med Holocaust kommer nog förbli ett mysterium för jag är föga intresserad av din förklaring. Du verkar ju resonera som intellektuellt utmanad och det känns inte schysst att starta en diskussion med dig.

Jag ville bara försöka förstå hur du med ett gott samvete kan välja att dyrka en gud som du tror kommer att döma individer till evig tortyr och evigt lidande. Hur rationaliserar du ett sådant bestialiskt straff? Vad menar du på att en människa kan göra under sin livstid som förtjänar ett sådant bestialiskt straff?
Citera
2015-07-14, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Nej, det är förstås inte trovärdigt. Guds ord däremot är det.

Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig. 5Mo 5:9

Alla som hatar Gud får sitt straff, och det vet du lika väl som jag att det finns många hatare här. JV förkunnar inte evangeliet. Det är som du säger bara påhitt att de kommer att städa jorden i tusen år. Bibeln säger att jorden kommer att förstöras vid Kristi återkomst, något JV förnekar. Det är helt trovärdigt eftersom Gud inte kommer att ingripa förrän...

Och om inte den tiden förkortades skulle ingen människa bli räddad. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas. Matt 24:22

Förhållanden på jorden kommer alltså att bli så allvarliga att ingen kan överleva det till slut. Dessutom kommer jorden att kastas i den brinnande sjön enligt Uppenbarelsen, så den här jorden kommer inte att vara kvar ens en gång. Det är bara JV:s falska tolkningar - tro de inte!

Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas.
Citera
2015-07-14, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Budskapet i "Den Fullbordade Hemligheten" var dynga, och den boken var det huvudsakliga redskapet i förkunnelsen, tillsammans med broschyren "Millioner som nu lefva skola aldrig dö", också den full av dynga, bla hela förkunnelsen om 1925. Budskapet då var förvisso inte "i stort detsamma som det är idag."

Det var ju detaljerade förutsägelser om vad som skulle hända inom ett fåtal år från 1917...man man ansåg t ex att ett jordiskt israel skulle bildas ett visst år runt 1920...det finns hur mycket egendomliga förutsägelser och beräkningar som helt. T ex skulle det finnas 19 miljarder människor vid slutet av 1000-årsriket.

MAn kan inte säga att budskapet är det samma...så gott som på varje sida finns det yttranden som dagens JV måste finna helt otroliga att Sällskapet haft som lära.

Att jg brukar välja ut det där exemplet med ångloket är bara för att det är så häpnadsväckande.....och jag erkänner...jag kollade upp det först innan jag trodde på citatet.
Citera
2015-07-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone

Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas.
Att upprepa det jag skriver som en papegoja tillför inte debatten någonting alls.

För att förtydliga står det att vi vid Herrens återkomst ska möta honom i luften. I luften ja. För att jorden inte längre finns kvar. Och för att vi blivit förvandlade till andar. Levande.

Med stöd av vad Herren lärt oss säger vi er detta: vi som är kvar här i livet då Herren kommer skall inte gå före de avlidna. Ty när Herren själv stiger ner från himlen och hans befallning ljuder genom ärkeängelns röst och Guds basun, då skall de som är döda i Kristus uppstå först, och därefter skall vi som är kvar i livet föras bort bland molnen tillsammans med dem för att möta Herren i luften. Och sedan skall vi alltid vara hos honom. 1Thess 4:15-17

Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga kan inte ärva oförgänglighet. Vad jag nu säger er är ett mysterium: vi skall inte alla dö, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi (som är kvar i livet = levande) förvandlas. 1Kor 15:50-52

Alltså är det JV säger skitsnack. Denna jorden kommer, som det står skrivet, att förintas. Det kommer inte att finnas någon jord, därför tvingas vi alla bli andar, döda som levande. Vi förvandlas på samma sätt som Jesus.

Medan han bad förvandlades hans ansikte, och hans kläder blev vita och lysande. Och två män samtalade med honom. Det var Mose och Elia som visade sig i härlighet (som änglar), och de talade om hans uttåg ur världen som han skulle fullborda i Jerusalem. Mark 9:29-31

Den "Jesu förhärligade kropp" vissa kristna talar om är alltså INTE en kropp av kött och blod (1Kor 15:50) utan en andekropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in