Citat:
Ursprungligen postat av
Eberhard
Jag märker att du fullständigt ignorerar det faktum att Jesus och apostlarna enligt NT INTE använde Namnet utan att de i stället använde ersättningsord, inte bara "Herren" och "Gud" utan "Himmelen", "Makten", "Majestätet" osv.
Detta kan du inte bevisa, detta är ett antagande från din sida eftersom vi inte har originalen av NT kvar, bara kopior och fragment, den äldsta menar man skrevs 125-150 e.Kr.:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Papyrus_P52
Detta är åtminstone ungefär 25 år efter det att Johannes talade om antikristna hade börjat ta över, den sanna kristendomens avfall:
"
Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden."(1 Joh 2:18 Bibel2000)
"
När det gäller vår herre Jesu Kristi ankomst, då vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte strax tappa fattningen och bli uppskrämda, om man hänvisar till Anden eller till något som vi skulle ha sagt eller skrivit och säger att Herrens dag är här.
Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud." (2 Thess 2:1-4 Bibel2000)
Judarna hade långt innan detta utvecklat fobi att uttala Guds namn, som besmittade den sanna kristendomen vid dess avfall, och detta visas tydligt i hur man efter en tid ersatte Guds namn med en titel i Septuaginta.
Du har också en massa andra felaktigheter och förvrängningar, som jag skulle vilja kommentera, men som jag inte kommer att kommenterar eftersom jag anser att du är en notorisk lögnare och mästare på att förvränga, ignorera och med maktuttryck försöka skrämma andra till tystnad. Om jag skulle ge mig i en debatt med dig så skulle du se till att du vinner debatten med alla möjliga medel.
Du producerar inlägg som för det mesta handlar om att motsäga Jehovas vittnen, du kommer inte med ett eget alternativ, vilket vore det kristna sättet att göra. Vart menar du människor ska vända sig till istället för Jehovas vittnen, din egen församling vill du inte avslöja konstigt nog.
Du försvarar sällan andra kristna frågor som t.ex. att Gud skulle vara ond och Satan god, påståenden som kommer från ateister, du är hellre intresserad av att smutskasta Jv istället för att rentvå Gud. Jag är inte rädd för att göra mig obekväm och få glåpord för det, jag ger mig in i även sådana debatter.
Jag skriver detta för att uppmärksamma andra om detta. Och om dom som är genuint intresserade av alla påståenden som Eberhard (och andra) kommer med, i syfte att bilda sig en egen objektiv bild av det hela, så kan dom fråga mig eller dom lokala Jehovas vittnen om detta, inget problem.