2015-07-10, 20:54
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tror att jag ändå hade rätt i min bedömning tidigare, usch.

Lugn, det är bara den kognitiva dissonansen som hugger till.
Citera
2015-07-10, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Här är i alla fall lite foton på lyxlägenheterna Vakttornet köpte nyss för $57 i Fishkill, NY. Att använda som tillfälliga bostäder för beteliterna. Är det ödmjukt? Är det till sånt här skattefria donerade pengar ska gå till? Att investeras i lyx?
https://plus.google.com/103834881558552775254/photos

Och Lett har mage att begära de små infödda JV barnens glasspengar?
http://youtu.be/6GqgahOtAK0

Hyckleriet står en upp i halsen, i alla fall om man inte har på sig Vakttornets rosafärgade solglasögon.

Verkar inte som om länken fungerar till fotona. Men googla gärna på Rivercrest luxury apartments, Fishkill, NY.

PS, följ länken i detta JW.com inlägg;

http://www.jehovahs-witness.com/topi...xury-apts-mean

Företag inom religionsbranchen behöver inte redovisa sina resultat-och balansräkningar offentligt.
Men, Brooklyn gav snarare en miljard dollar, inte en biljon...i USA är billion ordet för miljard. Men visst, en miljard dollar är inte småpotatis.

Sen är frågan om organisationen blöder pengar , t ex om det hände något vid bankkraschen år 2008. Det har visat sig att JP Morgan Bank är delägare i Sällskapet Vakttornet...och man frågar sig varför.....

Men jag tror inte någon utomstående har koll på organisationens finanser. Jag tror dock att organisationen skulle vinna på mer transparens......såtillvida man inte har oegentligheter att dölja.
Citera
2015-07-11, 00:28
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Företag inom religionsbranchen behöver inte redovisa sina resultat-och balansräkningar offentligt.
Men, Brooklyn gav snarare en miljard dollar, inte en biljon...i USA är billion ordet för miljard. Men visst, en miljard dollar är inte småpotatis.

Sen är frågan om organisationen blöder pengar , t ex om det hände något vid bankkraschen år 2008. Det har visat sig att JP Morgan Bank är delägare i Sällskapet Vakttornet...och man frågar sig varför.....

Men jag tror inte någon utomstående har koll på organisationens finanser. Jag tror dock att organisationen skulle vinna på mer transparens......såtillvida man inte har oegentligheter att dölja.

Jag bankar genom JP Morgan också, kanske därför mina 401K's inte växer...

Jag tycker som så att när man tigger pengar så som organisationen gjort den senaste tiden samtidigt som man köper upp lyxområden och bygger nytt så är det enda rätta att spela med öppna kort. Men jag tror att den största läckan av pengar är alla dessa pedofilstämningar som pågått över hela världen de senaste åren. Och det slutar oftast med att båda partnerna "settles out of court" och VT får betala okända med antagligen stora summor pengar så att offren ska hålla käft till omvärlden.

Jag tror inte de flesta vittnena vet om att deras slantar de lägger i bidragsbössorna går till hushmoney till pedofiloffer och även lyxlägenheter med pool, golfbanor och egen biosalong. Inte undra på att dom inte KAN redovisa.
Senast redigerad av Vasectomater 2015-07-11 kl. 00:31.
Citera
2015-07-11, 00:55
Medlem
Citat:
Jag bankar genom JP Morgan också, kanske därför mina 401K's inte växer...

Jag tycker som så att när man tigger pengar så som organisationen gjort den senaste tiden samtidigt som man köper upp lyxområden och bygger nytt så är det enda rätta att spela med öppna kort. Men jag tror att den största läckan av pengar är alla dessa pedofilstämningar som pågått över hela världen de senaste åren. Och det slutar oftast med att båda partnerna "settles out of court" och VT får betala okända med antagligen stora summor pengar så att offren ska hålla käft till omvärlden.

Jag tror inte de flesta vittnena vet om att deras slantar de lägger i bidragsbössorna går till hushmoney till pedofiloffer och även lyxlägenheter med pool, golfbanor och egen biosalong. Inte undra på att dom inte KAN redovisa.

Troligen så ligger en uppgörelse med "Gag order" på mellan 10 och 20 miljoner dollar. det finns några enstaka fall där summorna läckt ut!

Tydligen så är det en väldigt stor pedofilhärva i England som håller på att uppdagas nu.....där framstående beteliter i London varit inblandade.
Styrelsen för det engelska avdelningkontoret fick tydligen kicken......deras status som skattebefriad organisation låg illa till efter skandalerna!

http://www.silentlambs.org/JWORG-IBSAScandal.htm
Citera
2015-07-11, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Du har en haltande logik i det du skriver.
Jesus kom för att återställa sann tillbedjan.
Du vet att JHWH ska finnas ca 7000 gånger i bibeln.
Tror du inte att Jesus använde sin faders namn när han gick här på jorden?
Skulle Jesus ha följt Judisk tradition i form av vidskepelse, är det den Jesus du läser om i NT?
När Jesus sade att jag ska förhärliga ditt namn, vilket namn tänkte då lärjungarna på?
En titel i form av Herren?
När en Jude såg bokstäverna JHWH vilket namn fick han då för sin inre syn?
Ett namn han inte vågade uttala, men som han rimligtvis borde ha uttalat tyst i sitt sinne.

Vem kan ligga bakom att namnet ska döljas?
Någon som trots att han är framträdande i bibeln inte fått sitt namn skrivet någonstans utan bara fått två titlar satan som betyder motståndare och djävulen som betyder baktalare,
Kan han ligga bakom försöken att dölja Guds namn?
Alla som därför försöka dölja Guds namn, vems ärenden går dem?

Blir inte treenighets läran dessutom svår att förklara om man sätter in Guds namn där det hör hemma? Då blir ju distinktionen mellan Gud (Jehova) och Jesus så mycket tydligare.
Kan det finnas ett intresse hos de som förespråkar treenighetsläran att dölja namnet?

Jag märker att du fullständigt ignorerar det faktum att Jesus och apostlarna enligt NT INTE använde Namnet utan att de i stället använde ersättningsord, inte bara "Herren" och "Gud" utan "Himmelen", "Makten", "Majestätet" osv. Ditt tidigare löfte att tackla dessa fakta låtsas du bara inte om. Jesus använde inte Namnet en enda gång i de många böner som finns dokumenterade i NT, inte ens i "Fader Vår" eller den långa bönen i Joh. 17. Precis som samtidens judar talade han om "Guds namn" utan att uttala det. Jag kan inte hjälpa att det är så utan måste acceptera dessa fakta, något som du inte gör. Nya Testamentets text är helt säkerställd. Vi har inte en förfalskad text. Och den helt säkra texten innehåller inte Namnet så mycket som en enda gång.

Du ignorerar också att Jesus inte en enda gång kritiserade de religiösa motståndarna för att inte använda Namnet, inte ens i Matt. 23. Du ignorerar också att dessa religiösa motståndare inte anklagade Jesus för att uttala Namnet, fastän de kom med flera andra anklagelser. Du bara struntar i att Jesus i stället för att uttala Namnet i sin anspelning på Ps. 110:1 i stället uttalade ersättningsordet "Makten". (Mark. 14:62) Du tar inte till dig NTs undervisning utan föredrar den tradition som din rörelse driver.

Eftersom NT är inspirerat av Gud, är det Gud som ligger bakom texten som undviker och ersätter Namnet. Det är förvisso inte djävulen som ligger bakom NTs text.

Det behövs ingen treenighetslära för att hålla på vad som klart visas i NT. Frågan om treenighetsläran har inte ett dugg med frågan om Namnet i NT att göra.
Citera
2015-07-11, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jag märker att du fullständigt ignorerar det faktum att Jesus och apostlarna enligt NT INTE använde Namnet utan att de i stället använde ersättningsord, inte bara "Herren" och "Gud" utan "Himmelen", "Makten", "Majestätet" osv.

Detta kan du inte bevisa, detta är ett antagande från din sida eftersom vi inte har originalen av NT kvar, bara kopior och fragment, den äldsta menar man skrevs 125-150 e.Kr.:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Papyrus_P52

Detta är åtminstone ungefär 25 år efter det att Johannes talade om antikristna hade börjat ta över, den sanna kristendomens avfall:

"Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden."(1 Joh 2:18 Bibel2000)

"När det gäller vår herre Jesu Kristi ankomst, då vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte strax tappa fattningen och bli uppskrämda, om man hänvisar till Anden eller till något som vi skulle ha sagt eller skrivit och säger att Herrens dag är här.

Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud.
" (2 Thess 2:1-4 Bibel2000)

Judarna hade långt innan detta utvecklat fobi att uttala Guds namn, som besmittade den sanna kristendomen vid dess avfall, och detta visas tydligt i hur man efter en tid ersatte Guds namn med en titel i Septuaginta.

Du har också en massa andra felaktigheter och förvrängningar, som jag skulle vilja kommentera, men som jag inte kommer att kommenterar eftersom jag anser att du är en notorisk lögnare och mästare på att förvränga, ignorera och med maktuttryck försöka skrämma andra till tystnad. Om jag skulle ge mig i en debatt med dig så skulle du se till att du vinner debatten med alla möjliga medel.

Du producerar inlägg som för det mesta handlar om att motsäga Jehovas vittnen, du kommer inte med ett eget alternativ, vilket vore det kristna sättet att göra. Vart menar du människor ska vända sig till istället för Jehovas vittnen, din egen församling vill du inte avslöja konstigt nog.

Du försvarar sällan andra kristna frågor som t.ex. att Gud skulle vara ond och Satan god, påståenden som kommer från ateister, du är hellre intresserad av att smutskasta Jv istället för att rentvå Gud. Jag är inte rädd för att göra mig obekväm och få glåpord för det, jag ger mig in i även sådana debatter.

Jag skriver detta för att uppmärksamma andra om detta. Och om dom som är genuint intresserade av alla påståenden som Eberhard (och andra) kommer med, i syfte att bilda sig en egen objektiv bild av det hela, så kan dom fråga mig eller dom lokala Jehovas vittnen om detta, inget problem.
Citera
2015-07-11, 17:48
Medlem
Vasectomaters avatar
Jesus sa "Fader", vilket är mycket mer intimt. Vem kallar sin fader för hans tilltalsnamn, det skulle i de flesta hem låta oförskämt. Jag har då aldrig kallat min pappa för nåt annat än pappa, aldrig hans tilltalsnamn trots att jag naturligtvis mycket väl vet vad det är.
Citera
2015-07-11, 18:02
Medlem
Vasectomaters avatar
ttsp;
***Du producerar inlägg som för det mesta handlar om att motsäga Jehovas vittnen, du kommer inte med ett eget alternativ, vilket vore det kristna sättet att göra. Vart menar du människor ska vända sig till istället för Jehovas vittnen, din egen församling vill du inte avslöja konstigt nog.***

Umm...hur vore det om vi vände oss till Jesus Kristus? Det är liksom hela vitsen med NT.
Jesus säger i Apostlagärningarna 1:8; Men ni ska få kraft när den heliga anden kommer över er och ni ska vara vittnen om MIG både i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och till jordens mest avlägsna del" Inte att "ni måste först sluta er till ett tryckeri och fastighetsföretag och följa en grupp på sju män som är er medlare"

Det mest bedrägliga i ovan vers är ju att den styrande kretsen påstår att den endast är riktad till de 144 tusen smorda, endast de får helig ande.
Citera
2015-07-11, 18:08
Medlem
Citat:
Jesus sa "Fader", vilket är mycket mer intimt. Vem kallar sin fader för hans tilltalsnamn, det skulle i de flesta hem låta oförskämt. Jag har då aldrig kallat min pappa för nåt annat än pappa, aldrig hans tilltalsnamn trots att jag naturligtvis mycket väl vet vad det är.

Men om någon frågar vad din faders namn är, vad säger du då?

"Då sade Mose till Gud: ”Om jag nu kommer till israeliterna och säger att deras fäders Gud har sänt mig till dem och de frågar efter hans namn, vad skall jag då svara?" (2Mose 3:13 Bibel2000)

Vad är Jesu faders namn menar du, alltså vad är Guds namn menar du?
Citera
2015-07-11, 18:19
Medlem
Vasectomaters avatar
En till sak jag funderar över är JVs doktrin att "döden förlåter synden", men vad var då Jesus uppgift när han dog för våra synders skull? Endast en motvikt för Adams synd? Om inte det är hädelse, att på ett sånt fräckt sätt ändra på Jesus gåva så vet jag då inte mer.

Som sagt, de falska profeterna ska komma och stänga himlarna för folket. Och ca 1% av jordens befolkning ska gå på lögnen. Men vi alla, även de döda, ska få stå till svars på domedagen, då Jesus andra advent sker på riktigt (varje öga ska se, dvs inte en osynlig återkomst) och även om man fallit offer för en sekt så har man ett eget ansvar också. Och enligt Bibeln är det att granska varje inspirerat uttalande. Inte stoppa huvudet i sanden så pass djupt att man hittar olja.
Citera
2015-07-11, 18:25
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men om någon frågar vad din faders namn är, vad säger du då?

"Då sade Mose till Gud: ”Om jag nu kommer till israeliterna och säger att deras fäders Gud har sänt mig till dem och de frågar efter hans namn, vad skall jag då svara?" (2Mose 3:13 Bibel2000)

Vad är Jesu faders namn menar du, alltså vad är Guds namn menar du?

Faderns namn är JHVH, men har man en nära relation med Honom är det direkt olämpligt och även oförskämt att upprepa det namnet gång på gång. Fader är kärleksfullt och ödmjukt.

Jehova är dessutom endast uppfunnet av en katolsk munk på 12 eller 13 hundratalet som korsade tetragrammet med det hebreiska ordet "adonai", så som kristen måste jag underordna mig Bibeln, inte en munk som inte vet nåt. Och Bibeln lär (Jesus lärde) att vi ska kalla Honom Fader.
Senast redigerad av Vasectomater 2015-07-11 kl. 18:49.
Citera
2015-07-11, 18:58
Medlem
Vasectomaters avatar
Varför har VT satt sig i Jesus ställe? Jesus sa att "kom till MIG för frälsning, JAG är er medlare", men organisationen påstår att vi måste komma till DOM för frälsning och DOM är vår medlare till Gud.

Från VTs Insiktsboken; Välsignelser för mänskligheten i allmänhet. Jesus är medlare enbart för dem som ingår i det nya förbundet. Men han är också Guds överstepräst och Abrahams avkomma, och i och med att han fullgör sina uppgifter i samband med dessa två ämbeten kommer han att bli till välsignelse för den övriga delen av mänskligheten, eftersom alla nationer skall bli välsignade med hjälp av Abrahams avkomma. Först välsignar Kristus, som i första hand är avkomman (Gal 3:16, 29), dem som ingår i det nya förbundet, vilka i och med det blir andrahandsmedlemmar av avkomman. Genom det nya förbundet, som Jesus är medlare för, görs de till kungar och präster och kommer att ha del i att låta de välsignelser som Jesu offer och hans styre medför tillfalla alla jordens nationer. När Kristi uppgift som medlare är fullgjord, i och med att ”Guds Israel” insätts i denna ställning, kommer det således att bli till nytta och välsignelse för hela mänskligheten. (Gal 6:16; 1Mo 22:17, 18)

Så Jesus är endast en välsignelse för resten av JVn som först måste vända sig till de smorda (numera endast de 7 medlemmarna i styrande kretsen) för att ha endast ett hopp om evigt liv, inte ett löfte, som Jesus sa.
Senast redigerad av Vasectomater 2015-07-11 kl. 19:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in