2015-06-26, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Många är min gissning.

Jag skulle aldrig betala 20 k i månaden för en 2:a men jag är nog mer ekonomisk än genomsnittet kan jag tänka.
2015-06-26, 15:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Många är min gissning.
Så är det. Delar man 2 pers på hyran så är det överkomligt om än dyrt. Jämfört med att köpa sitt boende är det extremt dyrt. Ändå står andrahandshyresgästerna på rad...
2015-06-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag skulle aldrig betala 20 k i månaden för en 2:a men jag är nog mer ekonomisk än genomsnittet kan jag tänka.

Så farligt mycket är det ju inte egentligen. Är man två personer med bra löner är det ju inga problem alls och det kommer finnas massvis med pengar över.
2015-06-26, 16:03
Medlem
Trillskes avatar
Märks att ni inte har koll på andrahandsmarknaden. Betalningsviljan i innerstan är inte 20k för en generell tvåa. Däremot drygt 9k för en generell etta i bra del av stan. Som ni själv förstår är dock inte priserna för en tvåa dubbla priserna för en etta, eftersom det blir en allmän "någonstans att bo"-premie på en så här kass marknad, speciellt under snabbt lågriskboende dvs hyres.

Sen kan det kliva över 9k för en etta (och uppemot 20k för en två) om det är en väldig speciell lägenhet (tex ovanligt stor), men standard ligger där.

Och ja att tex betala 9.2k för en liten etta i bra läge i innerstan gör folk, ofta i temporärt syfte.

Det tråkiga för er "ur arslet-gissning" är dock att folks betalningsförmåga sticker rätt snabbt när vi kommer över de nivåerna, det vill säga vilja räcker inte ens. Stockholms innerstad är inte ett överklassområde (ännu, iaf).

Företag kan självfallet betala dyrare priser dock.

Vad gäller privatpersoner handlar det främst om överbetalning för rent skräp, tex betala 7-8k för veckopendling i sunkig etta. Åter till "hitta något"-premien och taket (betalningsförmåga). Även små fula rum i delad lägenhet kan landa på 5-6 utan problem dvs inte skitlångt ifrån en etta.
Senast redigerad av Trillske 2015-06-26 kl. 16:13.
2015-06-26, 16:10
Medlem
Bubblan existerar, åtminstone i VISBY och åtminstone denna och nästa vecka.
NCC har nämligen byggt upp en riktig sådan, 5 meter hög, 10 meter i diameter
och den skall ligga på STRANDVÄGEN vid Kallbadhuset i Visby.

"Stor nog att rymma angelägna frågor som hur vi bygger en levande stad på ett
socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbart sätt där människor vill arbeta och
fler har råd att bo." står det i annonsen. Läs även på ncc.se

Däremot kommer den uppblåsta skapelsen inte att vara stor nog att rymma
hela Kurtans gigantiska ego ...
2015-06-26, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej jag fick inget fortfarande inget svar... Men eftersom jag gillar att räkna får du gärna presentera alternativet till ägande, så ska jag räkna på det.

Det här är enda alternativen jag får fram:

1. Köpa en bostadsrätt

2. Hyra samma lägenhet i andrahand i minst 7-8 år, troligtvis längre eftersom kön växer.

Vad tror du blir billigast?

Jag fortsätter copy/pasta mina gamla inlägg då inget verkar gå in i din tjocka skalle.

Alternativet till att skuldsätta sig är att inte skuldsätta sig. Låt oss hålla det separat. Har hushållet inte råd att låna innebär det samma kreditrisk oavsett om hushållet i fråga har svårt eller lätt att hitta andra alternativ.

Sen verkar du vilja måla upp ett scenario där variablerna är antingen Stockholms innerstad eller ett tält i skogen.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-06-26 kl. 16:55.
2015-06-26, 17:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har aldrig hävdat att banker och ekonomer är bra på att förutsäga hur räntorna ska utvecklas men du kanske kan svara på de frågorna jag har upprepat till dig också?

Jaha tror du inte, du påstod nyss att bankerna inte har fel när jag kritiserade deras stresstest för enskilda hushåll vid tagande av bolån?
Kan det vara så att det bara likt en balansräkning ger en nulägesbild men säger inget om betalningsförmågan på sikt? kan det vara så att räntebanan kan bli helt annorlunda 2025 än vad räntehandlarna och analytikerna tror 2015?

Det enda svar du vill ha att ingen bubbla finns och att bopriserna som sämst kommer ligga still under några år?
Personligen är jag övertygad om att det finns en bubbla men jag tror å andra sidan att den inte behöver spricka med en smäll utan med rätt åtgärder så pyser den ut över lång tid under förutsättning att vi kan hålla uppe tillväxten och reallöneökningarna.
Sen är jag mer skeptisk till att politikerna pallar lösa frågan före det smäller.
2015-06-26, 17:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jaha tror du inte, du påstod nyss att bankerna inte har fel när jag kritiserade deras stresstest för enskilda hushåll vid tagande av bolån?

Citera mig istället för att hitta på lögner.
2015-06-26, 17:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ska bli intressant vilka bubbelbabblare som orkar hänga kvar... Det börjar bli allt mer pinsamt ju längre tiden går.
Mer intressant är väl att du med det mer idiotiska exemplet efter det andra tillbakavisar varje argument för en bubbla.
Jag börjar undra om du inte är ett troll snarare än en fanatisk BR innehavare, jag har själv varit med om en ombildning från en HR till en BR, bra affär ekonomiskt och skötseln av fastigheterna blev både effektivare och bättre.
Jag har inget emot BR tvärtom men fattar man inte att priserna drivs av förväntan och extremt billiga pengar så är man på gränsen till debil.
2015-06-26, 17:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Citera mig istället för att hitta på lögner.
jaha kommer du inte ihåg dina egna inlägg där du frågade mig om bankerna har fel?
2015-06-26, 17:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
jaha kommer du inte ihåg dina egna inlägg där du frågade mig om bankerna har fel?

Som jag skrev, citera mig istället för att komma med lögnaktiga eller förvridna påståenden om vad jag har sagt. Dina tolkningar och vridningar om vad jag sagt får du stå för själv. Jag står för mina formuleringar och inget annat.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-06-26 kl. 17:50.
2015-06-26, 17:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Som jag skrev, citera mig istället för att komma med lögnaktiga eller förvridna påståenden om vad jag har sagt. Dina tolkningar och vridningar om vad jag sagt får du stå för själv. Jag står för mina formuleringar och inget annat.

och vad sägs om denna?

Citat:
Så bankerna räknar fel menar du?

Och det är förstås helt omöjligt att göra en lite billigare semesterresa ett år om räntorna då tillfälligt skulle vara höga?

När bankerna räknar igår de däremot att man ska ha råd med semester varje på liksom en del annat som det går att pruta på om tillfälliga kriser uppstår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in