2015-06-26, 12:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
De allra flesta bor inte i Stockholm, MEN märkligt att priserna gick ner i Köpenhamn?

Köpenhamn är inte sthlm och har inte samma kommunistiska hyresmarknad att dras med som sthlm.

Man ska akta sig för att jämföra olika bostadsmarknader rakt av. Alla har sin egen historia.
2015-06-26, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Köpenhamn är inte sthlm och har inte samma kommunistiska hyresmarknad att dras med som sthlm.

Man ska akta sig för att jämföra olika bostadsmarknader rakt av. Alla har sin egen historia.

Hahaha, nej självklart kan det inte hända här

Men tråden är väl 7 år gammal och blir väl 7 år till kan jag tänka så vi får väl se
2015-06-26, 12:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du skall ett svar en sista gång!

Om du köper en lägenhet som är dyr (kanske för dyr för just dig) och du i och med det har sårt att amortera hårt så kommer du bo dyrt i jämförelse med en som köpt ett hus till rimligt pris som personen amorterar hårt på. DU kommer alltid vara i bankens våld när det gäller räntor och du kommer vara i föreningens våld när det gäller avgifter.
Det är mycket kostnaderna ska upp för att marknaden inte ska ha råd med bostäderna.

Betalningsviljan på andrahandsmarkanden är extremt hög i förhållande till kostnadsnivåerna fortfarande.

Citat:
Så självklart är det allra billigaste att bo i hus utan lån, näst billigast bo i hus med lagom lån, allra dyrast är att bo i en BR med högt lån, hög avgift. Men just du har vare sig hög avgift eller högt lån, men när räntorna höjs så höjs säkert din avgift oxå eftersom jag misstänker att föreningen har skulder.
Det finns inget som säger att det är billigast att bo i hus. Det beror helt på vilket hus du har och energikostnader mm.

Att hus skulle vara billigare än BRF? knappast hörrö... Eftersom det är fler i huset som delar på kostnadskakan så blir det relativt prisvärt att bo i BRF jämfört med en villa.

Citat:
Men alla de med höga lån och höga avgift kommer känna av minsta lilla räntehöjning, vill då flera av dessa byta "ner" sig (är väl snarare att de byter till rätt prisklass för dem) så kommer bostadspriser att sjunka.. enkel matematik.
Det är nog ingen risk hörrö.

20 tusen i månaden för en 2:a i centrala sthlm är betalningsviljan just nu. Men är kostnadsnivåerna där? Nej för tusan.
2015-06-26, 12:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hahaha, nej självklart kan det inte hända här

Men tråden är väl 7 år gammal och blir väl 7 år till kan jag tänka så vi får väl se

Ska bli intressant vilka bubbelbabblare som orkar hänga kvar... Det börjar bli allt mer pinsamt ju längre tiden går.
2015-06-26, 13:20
Medlem
Citat:
Ska bli intressant vilka bubbelbabblare som orkar hänga kvar... Det börjar bli allt mer pinsamt ju längre tiden går.
Kurt-Sune äger alla bubbelbabblande foliehattar, speciellt idioten Bajsmannen. Hahaha
2015-06-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brandao
Totalt jävla omöjligt att få en lägenhet i Stockholm innanför tullarna? Hur ska man gå tillväga?

Vet du verkligen inte hur man fixar ett svartkontrakt ???
2015-06-26, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Kurt-Sune äger alla bubbelbabblande foliehattar, speciellt idioten Bajsmannen. Hahaha

SUREKNUT äger sin lägenhet och föraktar de som inte gör det.
2015-06-26, 14:01
Medlem
Citat:
Det finns inget som säger att det är billigast att bo i hus. Det beror helt på vilket hus du har och energikostnader mm.

Att hus skulle vara billigare än BRF? knappast hörrö... Eftersom det är fler i huset som delar på kostnadskakan så blir det relativt prisvärt att bo i BRF jämfört med en villa.

.

Jag vet vad det kostar att bo i hus. Köpte mitt första hus som 19 åring, har sedan dess bott i 5 hus till (bor i mitt sjätte nu) och även lyckats bo i 2 st borätter under denna tid. Hyreslägenhet har jag dock aldrig bott i men äger ett hyreshus så ett och ett annat har man väl lyckats snappa upp om hyresrätter.

Allt handlar om hur mycket lån man har och avgifter (och även andra utgifter) och just nu är svensken mer belånad än någonsin tidigare, om inte vi får en bokrasch framöver så är vi kanske det första land i världen som lyckas vara överbelånade utan att marknaden justerar detta, du vill tro detta medan jag tror du har mer än lovligt fel.

Misstänker att du inte är så extremt gammal (du nämnde att dina föräldrar köpte sitt boende under 90-tals krisen), en fråga hur länge har du ägt din BR? Hur många kriser har du varit med om?
2015-06-26, 14:03
Medlem
Citat:

20 tusen i månaden för en 2:a i centrala sthlm är betalningsviljan just nu. Men är kostnadsnivåerna där? Nej för tusan.

Och hur många av de 9,5 miljoner invånare vi har skulle vilja (eller kunna betala) detta?
2015-06-26, 14:22
Medlem
Citat:
Och hur många av de 9,5 miljoner invånare vi har skulle vilja (eller kunna betala) detta?

Många är min gissning.
2015-06-26, 14:38
Medlem
Citat:
Om man tittar rent historiskt så kan man se vilken förlorare man blir om man foliehattar sig och binder sin ränta på högre nivåer än den rörliga.

Anledningen till att det varit en så dålig affär att binda sina lån är förstås den nedåtgående trenden för räntorna de senaste 20 åren. Så för att det ska fortsätta vara en lika dålig affär måste denna trend fortsätta, vilket innebär att tioåriga statsobligationer har -3% i ränta om 10 år (och -10% om 20 år). Jag skulle säga att ett trendbrott av något slag är mer sannolikt.

Citat:
Om det nu är så att man kan binda sin ränta på 10 år under 3% hos banken, så är det väl knappast ett tecken på att några räntor ska skena?

Marknaden hade helt åt helvete fel när den prissatte tioåriga obligationer för tio år sedan. Varför skulle den inte ha det nu?
2015-06-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101

Marknaden hade helt åt helvete fel när den prissatte tioåriga obligationer för tio år sedan. Varför skulle den inte ha det nu?

Ca år 99-00 någon gång så band jag mina räntor på 8 år på över 7%, var en jävligt dålig affär men räntorna hade ju legat upp mot 15% bara några år tidigare..

Löste lånet efter några år men har aldrig haft bundet sedan dess. Men allt beror på ens privata ekonomi, tål man inte ränteuppgångar eller har ett jobb som man periodvis riskerar att bli arbetslös från så bör man binda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in