Citat:
Frågan du inte besvarade var "Det är väldigt specifika krav som du anser måste uppfyllas för att räntehöjning ska få folk att omvärdera sitt boende. Hur har du kommit fram till dessa krav?"
Citat:
På vad baserar du antagandet att fyra procentenheters räntestigning innebär två procentenheters ökad arbetslöshet?
Det har jag förklarat hela två ggr.
Du har påstått att du undervisar i nationalekonomi. Gör man nu det så kan jag inte se att man behöver fråga som du gör.
Idag har vi ca 8% arbetslöshet. Antag nu att den stiger med 2%.
Du har påstått att du undervisar i nationalekonomi. Gör man nu det så kan jag inte se att man behöver fråga som du gör.
Idag har vi ca 8% arbetslöshet. Antag nu att den stiger med 2%.
Citat:
Av resterande 1.4% är hälften sådana som har så låg skuldsättning att det inte är meningsfullt att flytta.
Vad är medianbelåningen, och hur resonerade du när du kom fram till att det var brytpunkten?
Citat:
Normalt sett säger man att en tredjedel av hushållen i Sverige är singelhushåll, men okej.
Av resterande 0.7% så säger vi att hälften är ensamstående och hälften sammanboende.
Citat:
En annan sak du inte räknat med är barn, hur kommer det sig?
Sannolikheten att båda av de sammanboende drabbas är så låg att den är försumbar. Kvar har vi då 0.35%. De är ensamstående och har så pass skuld att en flytt till något billigare blir nödvändigt.
Nu har jag inte tagit hänsyn till att en del av de 0.35% kan få nytt jobb under akasseperioden, och därför kanske inte blir tvungen att flytta. Så det skulle minska ned siffran, men det kompenseras av att en del av de redan arbetslösa nu kanske inte får jobb.
Nu har jag inte tagit hänsyn till att en del av de 0.35% kan få nytt jobb under akasseperioden, och därför kanske inte blir tvungen att flytta. Så det skulle minska ned siffran, men det kompenseras av att en del av de redan arbetslösa nu kanske inte får jobb.
Citat:
Tankeläsning är inte min starka sida, det är svårt för mig att förstå vad du grundar dina uträkningar på för antaganden och data - vilket är anledningen till att jag frågade.
Det var väl inte så svårt att du inte klarar det själv.
Citat:
Jag påpekade att oförutsägbara, så kallade "osannolika" saker hänt tidigare, och att man inte borde se en potentiell snabb räntehöjning till 6 % som rena fantasier (dina ord). Att få det till att jag tycker att tioårsräntan ligger fel är att blanda äpplen och päron. Antingen läste du fel, eller så misstolkade du med flit för att göra någon slags poäng, eller så resonerar du som Martingale-förespråkarna vid roulettebordet.
Ska du tillskriva mig sådana dumheter får du allt visa det.
Citat:
Menar du att jag måste komma med en egen uppskattning för att jag frågar dig hur du kommit fram till din?
Fö så avkräver du mig detaljerade uträkningar på det jag skriver. Kanske dags att du lever upp till det själv.
Citat:
Ja, jag vet att de finns. Frågan jag ställde var hur du resonerade. Hade du struntat i din brandförsäkring om valet fanns? Om inte, vad uppskattar du risken för att huset brinner ner vara (ditt försäkringsbolag har siffror på det) och hur mycket lägre risk behövs för att du ska anse att någonting är så osannolikt att det hamnar i "rena fantasier"-facket?
Det är inget bra exempel då de flesta har lån på villan och man då är skyldig att hålla den försäkrad.
Men vi kan ta ett annat exempel. Vill man slippa ifrån variationer i ränta kan man försäkra sig mot de. Man får då en fast ränta och betalar en premie på det (=räntan ökar). Har du hört talas om folk som skippar den försäkringen och har rörlig bolåneränta?
Dvs som du skriver ignorerar risken och använder premien till annat.
Men vi kan ta ett annat exempel. Vill man slippa ifrån variationer i ränta kan man försäkra sig mot de. Man får då en fast ränta och betalar en premie på det (=räntan ökar). Har du hört talas om folk som skippar den försäkringen och har rörlig bolåneränta?
Dvs som du skriver ignorerar risken och använder premien till annat.
När diskussionen är vad som sker när räntan går från 2 % till 6 % och du säger att arbetslösheten går från 8 % till 10 % så är det svårt att tolka det som att du inte gör det antagandet.