2015-07-06, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Är det någon som ser ovan att HusetsEgna svarar på min fråga om var hin tror att låntagarnas ränteinbetalningar tar vägen?

Själv ser jag inget spår av det.

Mest ter det sig som att HusetsEgna tror att de upphör att existera när de når banken.

HusetsEgna: Var tar ränteinbetalningarna vägen?
Svara nu på den frågan. Eller så säger du att du inte har den blekaste aning.

Ränta betalas av någon som lånar pengar och tas emot av någon som lånar ut pengar.

Du vet att Centralbanker sänker räntan när de vill att inflation och konsumtion ska öka.

Nu har jag svarat. Nu vill jag att du svara på det här. Kan du förklara hur en räntehöjning påverkar konsumtionen?
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-07-06 kl. 10:06.
2015-07-06, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag ser inte att någon av dessa visar att det sker spekulation som driver upp priser.

I flera fall saknas den nödvändiga belåningen. Och i inget fall undanhålls varan från marknaden. Och undanhåller man inte varan från marknaden så sker ingen prispåverkan.

Om någon ser att något sådan finns beskrivet får ni gärna göra en sådan beskrivning här.

Annars rekommenderar jag ett försök "på riktigt".

Vadå saknas "saknas den nödvändiga belåningen"?

Jag hade hoppats att du inte skulle vara så fundamentalistisk. Eftersom du nu hävdar att tillkomsten av spekulativa köpare inte skulle öka priserna så måste faktiskt du förklara dig. Hur kan fler budgivare inte öka priserna?
2015-07-06, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, relativt värdet på min tillgång har min skuld minskat. Bara genom att äga.
@HusetsEgna - hade du något att invända mot att värdeöknngen minskat min skuld i reala termer?
2015-07-06, 10:52
Medlem
Citat:
@HusetsEgna - hade du något att invända mot att värdeöknngen minskat min skuld i reala termer?
men är du helt jävla blåst? din skuld har inte minskat i några "termer" alls.
2015-07-06, 11:01
Medlem
Citat:

Reala termer = Bortser från prisförändringar/inflation

Jag har nog inget mer att invända utan konstaterar att du helt enkelt inte förstår.

Vilket är skrämmande då du verkar sitta på ett 4 miljoners lån.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-07-06 kl. 11:04.
2015-07-06, 11:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna

Jag har nog inget mer att invända utan konstaterar att du helt enkelt inte förstår.

Vilket är skrämmande då du verkar sitta på ett 4 miljoners lån.
Vad är det du inte förstår?
2015-07-06, 11:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
men är du helt jävla blåst? din skuld har inte minskat i några "termer" alls.
Reala termer inkluderat också prisförändringar, som HusetsEgna varit vänlig nog att klargöra för alla som inte har koll på det.
2015-07-06, 11:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu har jag svarat. Nu vill jag att du svara på det här. Kan du förklara hur en räntehöjning påverkar konsumtionen?

Det är just sånt här som ickeekonomer inte förstår sig på. Kolla gärna i den närliggande historien från exempelvis 2004-2008 vad som hände med räntan och priserna.

Gick priserna ner för att räntan gick upp?
2015-07-06, 12:49
Medlem
Citat:
Reala termer inkluderat också prisförändringar, som HusetsEgna varit vänlig nog att klargöra för alla som inte har koll på det.

Skärp dig nu.

2015-07-06, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är just sånt här som ickeekonomer inte förstår sig på. Kolla gärna i den närliggande historien från exempelvis 2004-2008 vad som hände med räntan och priserna.

Gick priserna ner för att räntan gick upp?

Frågan var: Kan du förklara hur en räntehöjning påverkar konsumtionen?
2015-07-06, 14:22
Medlem
Citat:
Du är inte dummast i tråden, du är dummast på hela flashback, din avatar passar bra, mycket likt.
2015-07-06, 14:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Frågan var: Kan du förklara hur en räntehöjning påverkar konsumtionen?

Vitsen med en räntehöjning är ju att kyla ner konsumtionen. Men då har ju å andra sidan konsumtionen redan ökat till följd av löneökningar mm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in