2015-06-26, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja storbankerna lägger på större vinstmarginaler, det är inget nytt, det har de alltid gjort. Marknadsräntorna är dock mycket lägre.

Marknaden gör de bästa bedömningarna, det är vad jag har sagt och den som tror att bolåneräntorna kommer vara klart högre än 2,66% den kommande tioårsperioden har möjlighet att binda till den räntan för hela den perioden och därmed säkerställa att det inte kommer kosta mer än så.

Du sa att "en vanlig bolåntagare i genomsnitt får betala 2,66%" för en 10-årig ränta, vilket inte är sant då en vanlig bolåntagare i genomsnitt lånar av en storbank. Men det är helt irrelevant eftersom en försvinnande liten andel binder sin ränta i 10 år.

Då vi har konstaterat att bolånetagarna inte binder sina lån så länge - då är ditt argument att marknaden vet vad räntan kommer vara de kommande 10 åren. Jag hävdar att detta inte är sant. Jag hävdar att marknaden spekulerar. Du hänvisar till marknadens spekulation som om det vore fakta. Väldigt tveksam argumentation.
2015-06-26, 02:47
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Varifrån kommer din nästan religiösa övertygelse att marknaden alltid vet bäst, marknaden har aldrig fel?

Kan marknaden se in i framtiden också?
Varifrån har du fått övertygelsen att den fria marknaden sätter räntan. Du är väldigt felinformerad.
Senast redigerad av hakansukkur 2015-06-26 kl. 02:51.
2015-06-26, 02:48
Medlem
Ursäkta, dubbelpost. Men läs gärna inlägget nedan 2-3 gånger så att det verkligen går in i huvudet på er som tror att det är en omöjlighet med höjd ränta.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-06-26 kl. 03:06.
2015-06-26, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det kan betyda att bostadspriserna faller 5%. Och då fattas det 45%.

Jag skulle vilja se något mer solitt resonemang där man kan se konsekvenserna.

Du behöver bara peka på ett möjligt scenario. Inte vet säkert att det ska inträffa. Stor skillnad.

Visst hör det väl till tråden vad som skulle kunna ta kål på "bostadsbubblan". Jag skulle tvärtom säga att det är högst relevant.

Nu räknar du bara upp lite ord. Jag skulle vilja se en rationell händelsekedja som leder till höga räntor eller arbetslöshet. Eller en kraftig ekonomisk tillbakagång.

Starta t ex med Grexit, som en tänkbar händelse. Hur kan vi se att det leder till så pass höjda räntor att bostadspriserna i Sverige går ned med 50%. Det skulle jag vilja se.

Ja, dom är exponerade. Nordea är en av de största bankerna i Europa. Men om nu Nordea får ekonomiska svårigheter, hur leder det till att räntorna går upp i Sverige. Och hur mycket. De ska ju gå upp rejält.

-----------------------
Det finns tänkbara scenarion. Jag ska ge ett. Svamp höjer skattetrycket till 100%. Då får vi problem. Sedan får var och en begrunda vad sannolikheten för det är och om vi behöver beakta det.

Men det finns kanske sådana som är mer sannolika.

Jag kommer inte sitta här och hitta på en fiktiv finanskris åt dig Gromph. Men du ska få en väldigt konkret händelsekedja som leder till höga räntor. Den är tagen ur Riksbankens stabilitetsrapport:

"Snabba och oväntade prisrörelser på tillgångsmarknaderna, med en ökad stress på de internationella finansiella marknaderna som följd, kan påverka stabiliteten i det svenska finansiella systemet. Det beror bland annat på de svenska storbankernas beroende av marknadsfinansiering i utländsk valuta.

I ett stressat läge är det troligt att bankerna får sämre tillgång till finansiering och att denna blir dyrare. Det gäller i synnerhet om investerarna samtidigt bedömer att riskerna i Sverige har ökat, exempelvis till följd av utvecklingen på bostadsmarknaden.

Högre finansieringskostnader för bankerna påverkar i sin tur de räntor som hushåll och företag betalar på sina lån. Eftersom de svenska hushållen är högt skuldsatta och en stor del av lånen är till rörlig ränta, kan räntehöjningar snabbt påverka hushållens konsumtionsutrymme."

http://www.riksbank.se/Documents/Rapporter/FSR/2015/FSR_1/rap_fsr1_150603_sve.pdf
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-06-26 kl. 03:02.
2015-06-26, 03:07
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakansukkur
Varifrån har du fått övertygelsen att den fria marknaden sätter räntan. Du är väldigt felinformerad.

Ärligt talat, jag förstår inte hur din fråga skulle vara relevant till mitt inlägg.
2015-06-26, 03:25
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Ärligt talat, jag förstår inte hur din fråga skulle vara relevant till mitt inlägg.
Du ifågasätter om man kan förlita sig på marknaden att sätta räntor, då anser jag det relevant för dig att veta att marknaden idag inte sätter räntor längre utan dessa sätts av några tomtar som tror sig veta bättre.
2015-06-26, 03:34
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakansukkur
Du ifågasätter om man kan förlita sig på marknaden att sätta räntor, då anser jag det relevant för dig att veta att marknaden idag inte sätter räntor längre utan dessa sätts av några tomtar som tror sig veta bättre.

Ok.
2015-06-26, 05:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Varifrån kommer din nästan religiösa övertygelse att marknaden alltid vet bäst, marknaden har aldrig fel?

Kan marknaden se in i framtiden också?

Jag har inte skrivit att marknaden aldrig kan ha fel, det är dina ord. Däremot att marknadens bedömning är den bästa bedömningen vi har att utgå ifrån.

Den uppfattningen kommer från verkligheten. Det finns otaliga exempel på hur marknadens bedömningar visar sig vara bättre än alla experters bedömningar och det är inte så konstigt då marknaden består av ett stort antal individer som tillsammans har mycket stor kunskap och information. Dessutom är det summan av alla individers agerande efter hur de tar position för att skapa bästa möjliga riskjusterade avkastning.

Eller för att ta ett konkret exempel. Riksbanken styr de korta räntorna i Sverige men trots att de i högsta grad kan bestämma hur det ska bli så har marknaden haft långt mycket mer rätt i sin bedömning hur det ska bli.

Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Du sa att "en vanlig bolåntagare i genomsnitt får betala 2,66%" för en 10-årig ränta, vilket inte är sant då en vanlig bolåntagare i genomsnitt lånar av en storbank. Men det är helt irrelevant eftersom en försvinnande liten andel binder sin ränta i 10 år.

Då vi har konstaterat att bolånetagarna inte binder sina lån så länge - då är ditt argument att marknaden vet vad räntan kommer vara de kommande 10 åren. Jag hävdar att detta inte är sant. Jag hävdar att marknaden spekulerar. Du hänvisar till marknadens spekulation som om det vore fakta. Väldigt tveksam argumentation.

Om du läser ordentligt ser du att jag skrev detta:

Citat:
Jag har sagt att jag vet vad marknaden anser om hur räntan ska vara under den kommande tioårsperioden och att det är den bästa bedömningen vi har att utgå ifrån. Jag har också sagt att en vanlig bolåntagare i genomsnitt får betala 2,66% hos Länsförsäkringar för ett bolån bundet på 10 år.

De som alltså är övertygade om att räntan kommer ligga högre än så under den kommande tioårsperioden kan säkerställa att de ändå får denna låga ränta genom att binda nu. Marknaden tar i regel ut en riskpremie för att bundna räntor så uppenbarligen anser marknaden att det kommer kosta mindre än så med rörligt lån under perioden.

Det är vad jag sagt och inget annat. Du däremot vågar inte säga något alls. Inga som helst svar på mina frågor vågar du ge.
2015-06-26, 06:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag har sagt att jag vet vad marknaden anser om hur räntan ska vara under den kommande tioårsperioden och att det är den bästa bedömningen vi har att utgå ifrån. Jag har också sagt att en vanlig bolåntagare i genomsnitt får betala 2,66% hos Länsförsäkringar för ett bolån bundet på 10 år.

De som alltså är övertygade om att räntan kommer ligga högre än så under den kommande tioårsperioden kan säkerställa att de ändå får denna låga ränta genom att binda nu. Marknaden tar i regel ut en riskpremie för att bundna räntor så uppenbarligen anser marknaden att det kommer kosta mindre än så med rörligt lån under perioden.

Det är vad jag sagt och inget annat. Du däremot vågar inte säga något alls. Inga som helst svar på mina frågor vågar du ge.
Just nu anser marknaden det om 3 år kan prognosen se helt annorlunda ut och då binder du inga lån på 2,5% ( idag ligger 10 åriga bolån runt 3,2-3,5 %).
Sen är räntekostnaden bara en del, den kan dessutom snabbt stiga trots oförändrad ränta om ränteavdragen ryker, sen kommer elpriserna stiga och oljan och sker det så stiger priserna på biobränsle.
Hur ser beskattningen ut, fastigheter går inte att flytta, så när välfärden börjar falla i bitar så kommer garanterat fastigheter bli intressant att höja skatten på.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-06-26 kl. 06:40.
2015-06-26, 06:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Just nu anser marknaden det om 3 år kan prognosen se helt annorlunda ut och då binder du inga lån på 2,5% ( idag ligger 10 åriga bolån runt 3,2-3,5 %).

Vilka belägg har du för att det om 3 år inte går att binda några lån till 2,5%?

Och att det finns banker som tar mer än 2,66% för tioåriga bolån innebär förstås att du har möjlighet att skänka pengar till dessa banker om du har lust med det. Vill du däremot inte skänka bort dina pengar kan du gå till de som har lägst genomsnittsränta. Valet är ditt.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-06-26 kl. 07:02.
2015-06-26, 07:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Vilka belägg har du för att det om 3 år inte går att binda några lån till 2,5%?

Och att det finns banker som tar mer än 2,66% för tioåriga bolån innebär förstås att du har möjlighet att skänka pengar till dessa banker om du har lust med det. Vill du däremot inte skänka bort dina pengar kan du gå till de som har lägst genomsnittsränta. Valet är ditt.
Kan du inte berätta hur många ekonomer och banker som visste för 10 år sedan att vi skulle ha på gränsen till deflation idag.
Tror du verkligen att räntebanan är av gud given?
2015-06-26, 08:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kan du inte berätta hur många ekonomer och banker som visste för 10 år sedan att vi skulle ha på gränsen till deflation idag.
Tror du verkligen att räntebanan är av gud given?

Jag har aldrig hävdat att banker och ekonomer är bra på att förutsäga hur räntorna ska utvecklas men du kanske kan svara på de frågorna jag har upprepat till dig också?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in