2015-06-23, 20:24
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Solipsism är inte alls en filosofi, lika lite som stamning är en dialekt eller att den som haltar har en gångstil..

Solipsism är en begränsing, som är egofixerad, att vara egocentrisk är inte alls att vara filosofisk.

Att folk förr i tiden hade begränsad, snäv och kunskapsfattig livssyn, gör ingalunda solipsism ENSAMT till en filosofi, absolut inte. Det är snarare ett förstärkande uttryck över något som ej förhåller sig realistiskt eller moget.

Huruvida det sedan kan ha sin orsak i mental sjukdom, är säkert från person til person, det kan mycket väl ha sin orsak i kognitiva svårigheter, eller omogenhet i att personer förhåller sig solipsistiskt ; dvs när man helt enkelt inte kan tänka komplext utan enbart relatera till sitt ego, den värld som utspelar sig framför näsan.. där egna känslan.. för en person utgör storartade ord som "sanning"

Men sådan livssyn, kan också ses som att ge mer vinst, eftersom det främhar det belöningssystem som gudssynen uppodlar, varför folk ser det strategiskt "riktiga" i att därför uppodla klart egocentriska rätt narcissistiskt utlevda gudssökande... utan verklighetsanknytning.

En slags förtäckt narcissism, men personligt.. dock är de flesta som är "övertygade om guds existens" sannolikt solipsister, man ser sin upplevelse som en allmän sanning.

Därav att solipsism, kan vara tecken på rubbning.
Solipsismen kommer från latinet solus ipse= ensamt själv. Ett så att säga filosofiskt argument.
Det finns så att säga kunskapsteoretisk solipsismen och metafysisk solipsismen.
Senast redigerad av goran744 2015-06-23 kl. 20:27.
Citera
2015-06-23, 20:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jo det är en filosofi.

OK, låt oss kalla solisism för en filosofi. Men samtidig är din version av solipsismen också en demonstration av mental dysfunktionalitet, eftersom JAG ... farbror Bogo ... som ett fragment av dig och din "verklighet", är i konstant konflikt med din substanslösa retorik. Så du är alltså schizofren och sittar på FBs religionsforum och käbblar med dig själv.
Citera
2015-06-23, 20:29
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Solipsismen kommer från latinet solus ipse= ensamt själv. Ett så att säga filosofiskt argument.
Det finns så att säga kunskapsteoretisk solipsismen och metafysisk solipsismen.
Jo jag är väl medveten om det. Det gör därför inte solipsism till filosofi, du vill tro det, men det stämmer inte.

Egocentrism är en begränsning och en oförmåga... till just utvecklad filosofi och inte filosofi i sig självt, du köper allt du läser i tidningar och på nätet helt kritiklöst va?
Citera
2015-06-23, 20:31
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jo jag är väl medveten om det. Det gör därför inte solipsism till filosofi, du vill tro det, men det stämmer inte.

Egocentrism är en begränsning och en oförmåga... till just utvecklad filosofi och inte filosofi i sig självt, du köper allt du läser i tidningar och på nätet helt kritiklöst va?
Jag tror ingenting utan talar om vad solipsismen är och inte är och oavsett din eller min åsikt om saken.
Citera
2015-06-23, 20:32
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
OK, låt oss kalla solisism för en filosofi. Men samtidig är din version av solipsismen också en demonstration av mental dysfunktionalitet, eftersom JAG ... farbror Bogo ... som ett fragment av dig och din "verklighet", är i konstant konflikt med din substanslösa retorik. Så du är alltså schizofren och sittar på FBs religionsforum och käbblar med dig själv.
Jag bryr mig inte om vad du tycker fabror Bogomil.... Jag överlever och har överlevt i 50 år utan dig
Citera
2015-06-23, 20:34
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Jag tror ingenting utan talar om vad solipsismen är och inte är och oavsett din eller min åsikt om saken.
Njaa.. riktigt så objektivt förmögen är du inte riktigt, och solipsism implicerar just att INTE förhålla sig objektivt.
Citera
2015-06-23, 20:36
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Njaa.. riktigt så objektivt förmögen är du inte riktigt, och solipsism implicerar just att INTE förhålla sig objektivt.
Vi diskuterar fortfarande INTE mig utan solipsismen har du inte förstått det?
Citera
2015-06-23, 20:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag bryr mig inte om vad du tycker fabror Bogomil.... Jag överlever och har överlevt i 50 år utan dig

Ja, tack och lov DFSM för nutidens liberala hållning vad angår att tvångsvårda religiösa dårer.
Citera
2015-06-23, 20:45
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja, tack och lov DFSM för nutidens liberala hållning vad angår att tvångsvårda religiösa dårer.
Det går att tvångsvårda ALLA dårar.
Citera
2015-06-23, 20:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi diskuterar fortfarande INTE mig utan solipsismen har du inte förstått det?

Varför kan vi inte diskutera DIN solipsism? Den är tämligen tydlig och ett bra exempel på pådyvlande religiös fnoskighet.
Citera
2015-06-23, 20:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det går att tvångsvårda ALLA dårar.

Lyckligvis inte. Det är bara i din fantasi-bubbla en sån tankepolis-attityd existerar.
Citera
2015-06-23, 20:51
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Varför kan vi inte diskutera DIN solipsism? Den är tämligen tydlig och ett bra exempel på pådyvlande religiös fnoskighet.
Om du vill diskutera mig i varje tråd så tycker jag att du kan skicka pm istället och diskutera med mig så kan andra användare få koncentrera sig på ämnet i stället och jag också.
Var så god om du vill diskutera mig med dig. Skicka pm...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in