2007-10-22, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Kommer du ihåg vad jag postade tidigare om "vårt universum i ett mycket större" av annan materia? Och därför kolliderar de inte. Det var före jag hade hört om det där.

Så helt värdelös är nog inte kunskap utanför vetenskapen.
Det du åstadkom var inte kunskap, utan en vag gissning som skulle kunna appliceras i efterhand på dussintals olika teorier. Enligt dina kriterier är horoskopet i Allers också kunskap eftersom det förutsåg att något ovanligt skulle hända på mitt jobb den här veckan. Så jo, din vaga gissning var värdelös. Kunskapen i det här fallet står vetenskapen för.

Och om du inte hört talas om mörk materia förrän nu så vore det en bra idé att lägga ner bibeln ett slag och plocka upp lite andra böcker istället.
Citera
2007-10-22, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Det du åstadkom var inte kunskap, utan en vag gissning som skulle kunna appliceras i efterhand på dussintals olika teorier. Enligt dina kriterier är horoskopet i Allers också kunskap eftersom det förutsåg att något ovanligt skulle hända på mitt jobb den här veckan. Så jo, din vaga gissning var värdelös. Kunskapen i det här fallet står vetenskapen för.

Och om du inte hört talas om mörk materia förrän nu så vore det en bra idé att lägga ner bibeln ett slag och plocka upp lite andra böcker istället.

Jo, men inte att hela 96% av universum skulle bestå av den. Sen kan man ju fråga sig vad som är "kunskap" eller vad man tror är kunskap. Hur kommer det sig att vetenskapen ofta får ändra, modifiera eller helt byta åsikt? Beror det på att det man trodde var kunskap visade sig vara något annat?

Det finns inget som säger att "nuvarande kunskaper" skulle vara något som håller i sig någon längre tid.
Citera
2007-10-22, 22:09
Medlem
Reoshis avatar
Hur kan du komma fram till något och kalla det "sant"?
Hur kan man tro på något alls med den synen?

Jag tycker det låter som "tro på det som varken kan bevisas eller motbevisas, dvs inte finns", i varje fall inte i världen as we know it.

Hur tänker du sen att du skulle kunna komma fram till något Xcore?
Citera
2007-10-22, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Hur kan du komma fram till något och kalla det "sant"?
Hur kan man tro på något alls med den synen?

Jag tycker det låter som "tro på det som varken kan bevisas eller motbevisas, dvs inte finns", i varje fall inte i världen as we know it.

Hur tänker du sen att du skulle kunna komma fram till något Xcore?

Jag bara ville visa hur lite vi kan vara säkra på att det vi tar som "självklart för kunskaper" ÄR kunskaper innan man förkastar allt som inte är vetenskapligt, som "värdelöst". Det var poängen.

Dags att logga ut, godnatt grabbar.
Citera
2007-10-22, 22:18
Medlem
Billows avatar
Vad har mörk materia med saken att göra som Flarn nämner ?? Mörk materia är ännu ett tecken på att det återstår gåtor för vetenskapen. Vilket det alltid kommer att göra. Bibeln och Kristendommen har i hela historien allt från Mose och Jesu och Paulus tid till Heliga Birgittas tid och dagens moderna samfund haft mirakel som följd de troende som i sin ande tror på Helig Ande och Gud.
Citera
2007-10-22, 22:25
Medlem
Citat:
Jo, men inte att hela 96% av universum skulle bestå av den. Sen kan man ju fråga sig vad som är "kunskap" eller vad man tror är kunskap. Hur kommer det sig att vetenskapen ofta får ändra, modifiera eller helt byta åsikt? Beror det på att det man trodde var kunskap visade sig vara något annat?

Det finns inget som säger att "nuvarande kunskaper" skulle vara något som håller i sig någon längre tid.
För några år sedan vid det traditionella samtalet mellan nobelpristagarna så ställdes frågan om vi kan veta något med absolut säkerhet. Svaret var ett entydigt Nej. Ingen kunskap är hundraprocentig. Vi kan inte ens vara säkra på att vi sitter här vid varsin dator just nu. Att kalla något för kunskap är bara en förenkling, en konvention vi använder oss av.

Viljan att ändra sig är vetenskapens kanske största styrka. Alternativet är att klamra sig fast vid gamla uppfattningar även efter det att ny information gjort dem ohållbara. På det viset lär man sig ingenting.
Citera
2007-10-22, 22:28
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Jag bara ville visa hur lite vi kan vara säkra på att det vi tar som "självklart för kunskaper" ÄR kunskaper innan man förkastar allt som inte är vetenskapligt, som "värdelöst". Det var poängen.

Dags att logga ut, godnatt grabbar.

Jag tror mig egentligen inte kunna veta nånting, för ingenting är säkert..
Dock så har jag ingen lust att förkasta allting bara för att det möjligtvis kan vara fel, det kan precis allting. Jag tar helt enkelt till mig det troligaste, det understödda, och det är i många fall det "vetenskapen" kommer fram till.
Sedan ägnar jag mig en hel del åt filosofi, och tar på många sätt till mig det jag kommer fram till på samma nivå som jag tar till mig vetenskaplig fakta, då det är noga underbyggt..

Ja kort sagt, jag gör mitt bästa för att hitta sanningen. Att jag egnetligen inte kan ha en aning lämnar jag tills vidare och låter mig inte beröras särskilt mycket mer än att jag inte blir förvånad när jag får veta att jag hade fel. Jag kommer aldrig kunna veta vad som är sant, utanför mina ramar. Och i nuläget har jag ramar.
Citera
2007-10-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Vad har mörk materia med saken att göra som Flarn nämner ??
Ingenting. Men Xcore försökte använda det som ett exempel på något som vetenskapen, enligt mig, inte borde bry sig om. Vilket alltså inte stämmer.
Citera
2007-10-22, 23:52
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Ingenting. Men Xcore försökte använda det som ett exempel på något som vetenskapen, enligt mig, inte borde bry sig om. Vilket alltså inte stämmer.

Skulle vara kul och se hur många vetenskapsfientliga troende skulle stå ut på t ex Nya Guinea och leva stenåldersliv i djungeln. Prova på paradiset hihi.
Efter tre dagar skulle alla komma skrikande ur djungeln och be på sina bara knän efter alla moderna bekvämligheter.
Citera
2007-10-23, 09:06
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Skulle vara kul och se hur många vetenskapsfientliga troende skulle stå ut på t ex Nya Guinea och leva stenåldersliv i djungeln. Prova på paradiset hihi.
Efter tre dagar skulle alla komma skrikande ur djungeln och be på sina bara knän efter alla moderna bekvämligheter.
Hur många 'vetenskapligfientliga troende' har du sett på FB? Och nog verkar du vända dig hit.

Varför tror du att troende är EMOT utveckling? Vilken fördom rent ut sagt. Vet inte hur du knycklat ihop den teorin.

Jag tror att även de som är slavar under vetenskapstron skulle må bra av en sväng i djungeln med kannibalerna på Nya Guinea. Man vet inte alltid vad man har och det är inte alltid man uppskattar det man har förrän man testat lite annat.
Jag var faktiskt på väg en gång just dit för att testa, men något annat kom ivägen. Hade varit intressant - om jag lyckats med bedriften att komma levande därifrån. Ja säkert intressant i alla fall.

Har du varit där - berätta i så fall hur det var. Invig den oinvigda.
Citera
2007-10-23, 21:49
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Hur många 'vetenskapligfientliga troende' har du sett på FB? Och nog verkar du vända dig hit.

Varför tror du att troende är EMOT utveckling? Vilken fördom rent ut sagt. Vet inte hur du knycklat ihop den teorin.

Jag tror att även de som är slavar under vetenskapstron skulle må bra av en sväng i djungeln med kannibalerna på Nya Guinea. Man vet inte alltid vad man har och det är inte alltid man uppskattar det man har förrän man testat lite annat.
Jag var faktiskt på väg en gång just dit för att testa, men något annat kom ivägen. Hade varit intressant - om jag lyckats med bedriften att komma levande därifrån. Ja säkert intressant i alla fall.

Har du varit där - berätta i så fall hur det var. Invig den oinvigda.

Ja ni är många som tror på vetenskap när det passar er. När resultaten går emot så ignorerar ni den eller påstår att det är lögn och förfalskning!
I t ex evolution som är bevisad bortom all tvivel fortsätter ni med falska argument och rent nonsens att torgföra kreationism (gäller dock inte alla religiösa)
Citera
2007-10-23, 22:46
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Ja ni är många som tror på vetenskap när det passar er. När resultaten går emot så ignorerar ni den eller påstår att det är lögn och förfalskning!
I t ex evolution som är bevisad bortom all tvivel fortsätter ni med falska argument och rent nonsens att torgföra kreationism (gäller dock inte alla religiösa)
Nåja du har nog inte läst mina inlägg så noga, då skulle du inte vara så snar att döma. Trist att det ska vara så i en diskussion.

Hade du varit på Nya Guinea eller hur var det nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in