2015-06-23, 18:49
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så presentare vänligen verklighets-relaterande kommentarer istället.
Jag presenterar fortfarande det jag själv vill Bogomil och definitivt inte det DU vill.
Citera
2015-06-23, 18:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag presenterar fortfarande det jag själv vill Bogomil och definitivt inte det DU vill.

Ja. NPD-syndromet och nu senast solipsism.
Citera
2015-06-23, 19:00
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja. NPD-syndromet och nu senast solipsism.
Ok då får jag ta det igen då Bogomil.
Solipsism är en filosofi som grundar sig på detta. ALLT som existerar är mitt jag.
Solipsism är med andra ord ej en dysfunktion.
Förstår du det enkla i denna mening?
Citera
2015-06-23, 19:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
ALLT som existerar är mitt jag.

Jag undanber mig vara ett fragment av din mentala dysfunktion.
Citera
2015-06-23, 19:34
Medlem
Citat:
Solipsism är också en mental dysfunktion.
Nja, solipsism är snarare ett logiskt filosofiskt resonemang som saknar logiska luckor. Jag accepterar detta som ett potentiellt verklighetsscenario som inte kan avskrivas och det bör alla ärliga skeptiker göra. Det förändrar dock inte min livsstil på något sätt.
Citera
2015-06-23, 19:34
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag undanber mig vara ett fragment av din mentala dysfunktion.
solipsism pratar jag om
Citera
2015-06-23, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ok då får jag ta det igen då Bogomil.
Solipsism är en filosofi som grundar sig på detta. ALLT som existerar är mitt jag.
Solipsism är med andra ord ej en dysfunktion.
Förstår du det enkla i denna mening?
Vi vet att ALLT som existerar enligt DIG och är endast du, dig och ditt.. ingår i vansinnet som kallas narcissism..
Citera
2015-06-23, 19:55
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Vi vet att ALLT som existerar enligt DIG och är endast du, dig och ditt.. ingår i vansinnet som kallas narcissism..
Fattar du inte att jag pratar om vad filosofin solipsism är? = allt som existerar är jag.
Citera
2015-06-23, 19:56
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Solipsism är en filosofi med andra ord och ej en dysfunktion ala bogomil.
Citera
2015-06-23, 20:18
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Solipsism är en filosofi med andra ord och ej en dysfunktion ala bogomil.
Solipsism är inte alls en filosofi, lika lite som stamning är en dialekt eller att den som haltar har en gångstil..

Solipsism är en begränsing, som är egofixerad, att vara egocentrisk är inte alls att vara filosofisk.

Att folk förr i tiden hade begränsad, snäv och kunskapsfattig livssyn, gör ingalunda solipsism ENSAMT till en filosofi, absolut inte. Det är snarare ett förstärkande uttryck över något som ej förhåller sig realistiskt eller moget.

Huruvida det sedan kan ha sin orsak i mental sjukdom, är säkert från person til person, det kan mycket väl ha sin orsak i kognitiva svårigheter, eller omogenhet i att personer förhåller sig solipsistiskt ; dvs när man helt enkelt inte kan tänka komplext utan enbart relatera till sitt ego, den värld som utspelar sig framför näsan.. där egna känslan.. för en person utgör storartade ord som "sanning"

Men sådan livssyn, kan också ses som att ge mer vinst, eftersom det främhar det belöningssystem som gudssynen uppodlar, varför folk ser det strategiskt "riktiga" i att därför uppodla klart egocentriska rätt narcissistiskt utlevda gudssökande... utan verklighetsanknytning.

En slags förtäckt narcissism, men personligt.. dock är de flesta som är "övertygade om guds existens" sannolikt solipsister, man ser sin upplevelse som en allmän sanning.

Därav att solipsism, kan vara tecken på rubbning.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-06-23 kl. 20:22.
Citera
2015-06-23, 20:22
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
solipsism är inte alls en filosofi, lika lite som stamning är en dialekt eller att den som haltar har en gångstil..

Solipsism är en begränsing, som är egofixerad, att vara egocentrisk är inte alls att vara filosofisk.

Att folk förr i tiden hade begränsad, snäv och kunskapsfattig livssyn, gör ingalunda solipsism ENSAMT till en filosofi, absolut inte. Det är snarare ett förstärkande uttryck över något som ej förhåller sig realistiskt eller moget.

Huruvida det sedan kan ha sin orsak i mental sjukdom, är säkert från person til person, det kan mycket väl ha sin orsak i kognitiva svårigheter, eller omogenhet i att personer förhåller sig solipsistiskt ; dvs när man helt enkelt inte kan tänka komplext utan enbart relatera till sitt ego, den värld som utspelar sig framför näsan.. där egna känslan.. för en person utgör storartade ord som "sanning"

Men sådan livssyn, kan också ses som att ge mer vinst, eftersom det främhar det belöningssystem som gudssynen uppodlar, varför folk ser det strategiskt "riktiga" i att därför uppodla klart egocentriska rätt narcissistiskt utlevda gudssökande... utan verklighetsanknytning.

En slags förtäckt narcissism, men personligt.. dock är de flesta som är "övertygade om guds existens" sannolikt solipsister, man ser sin upplevelse som en allmän sanning.

Därav att solipsism, kan vara tecken på rubbning.
Jo det är en filosofi.
Citera
2015-06-23, 20:22
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Jo det är en filosofi.
Nix
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera