Citat:
Ursprungligen postat av
SoWasted
Jag har inte definierat någonting.
Min ståndpunkt är att jag inte vet om gud existerar.
Samt att jag inte anser tro, vara en mentalsjukdom. Vilket är trådens topic.
Har jag ens visat intresse av ditt resonemang?!!
Du är synonymt med man i detta sammanhang om du inte fattade det.
Då du tog upp frågan om vad man kan veta eller inte direkt efter mitt inlägg som behandlade just detta så var inte det så otänkbart eller hur?
Sedan om det är av sjukdomskaraktär beror på hur man ser på saken.
Vem definierar vad som är sjukt och med vilken rätt?
Men om du tittar för enkelhetens skull på definitionen i wiki:
Citat:
Vanföreställning är en psykiatrisk term för ett kognitivt symtom som yttrar sig i felaktiga föreställningar om sig själv eller omvärlden (personer eller händelser), vilka av omgivningen inte anses kunna vara sanna; som regel uppfattas föreställningarna vara absurda.
Om personen som har vanföreställningarna inte kan övertygas om att de är falska genom att någon framlägger rationella belägg, är vanföreställningarna patologiska. Patologiska vanföreställningar är tecken på en psykisk störning av funktionell (psykisk) eller symtomatisk art (drogutlöst eller utlöst av en organisk sjukdom). Vanföreställningar brukar handla om att tro sig vara förföljd (paranoia), om svartsjuka, att ha storhetsvansinne, att kroppen förändras eller är styrd, eller att man har en sjukdom. Bisarra vanföreställningar, ofta av övernaturlig karaktär, är ett tecken på psykos, det vill säga (funktionell eller organisk) schizofreni eller vanföreställningssyndrom, där vanföreställningarna ofta fungerar förklarande för personen (till exempel angående hallucinationer).
Som du ser kan tro från en ateists sida mycket väl ses som en psykisk störning då beröringspunkterna till vanföreställningar är i det närmaste snarlika.
Och det har även hävdats från personer inom psykiatrin själv.
Sara kvinnan som greps i samband med händelserna i Knutby, vart ju rättsmedicinskt utvärderad och i samband med att rätten utfrågade ansvarig läkare så hävdade hon att Sara led av vanföreställningar och rätten frågade då vad detta grundades på.
Hon menade då att hon led av vanföreställningar per definition då hon trodde på saker som inte kan påvisas i detta fall Gud då.
Enda anledningen att man inte gjort det generellt beror nog mest på att så många går omkring och lider av detta imho. Saknar en poäng med att hävda att 80-90% ? av befolkningen lider av någon form av vanföreställning och tror på fantasifigurer och inte ha någon form av lösning på det hela. Det blir mest ett jaså av alltihop.