2016-11-21, 15:34
  #2089
Medlem
SoWasteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Med det sagt, så är jag relativt säker på att Gud i bibeln inte existerar. Och då menar jag en ganska bokstavlig tolkning av bibeln. Den guden är motbevisad, enligt mig.
På vilket sätt då, jag kan inte motbevisa gud i bibeln.?
Citera
2016-11-21, 15:37
  #2090
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoWasted
På vilket sätt då, jag kan inte motbevisa gud i bibeln.?
Skapelsen, Adam o Eva, Noahs ark. Där har du saker som med stor sannolikhet inte inträffat, enligt vetenskapen. I alla fall inte enligt bibeln och den tid folk räknat ut. Gud kan naturligtvis finnas ändå, men då är det inte exakt den Gud som bibeln beskriver. Men detta är off topic, och kan diskuterasi andra trådar.
Citera
2016-11-21, 16:21
  #2091
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoWasted
jag kan inte motbevisa gud i bibeln.?

Jag kan ... åtminstone vad angår GTs antropomorficerade och kosmos-relaterande demiurg.

Men kan vi ta det på tråden "Är bibeln sann"? Det är inte särskild relevant på tråden här.
Citera
2016-11-21, 17:39
  #2092
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoWasted
Jag har inte definierat någonting.
Min ståndpunkt är att jag inte vet om gud existerar.
Samt att jag inte anser tro, vara en mentalsjukdom. Vilket är trådens topic.

Har jag ens visat intresse av ditt resonemang?!!
Du är synonymt med man i detta sammanhang om du inte fattade det.

Då du tog upp frågan om vad man kan veta eller inte direkt efter mitt inlägg som behandlade just detta så var inte det så otänkbart eller hur?

Sedan om det är av sjukdomskaraktär beror på hur man ser på saken.
Vem definierar vad som är sjukt och med vilken rätt?

Men om du tittar för enkelhetens skull på definitionen i wiki:
Citat:
Vanföreställning är en psykiatrisk term för ett kognitivt symtom som yttrar sig i felaktiga föreställningar om sig själv eller omvärlden (personer eller händelser), vilka av omgivningen inte anses kunna vara sanna; som regel uppfattas föreställningarna vara absurda.

Om personen som har vanföreställningarna inte kan övertygas om att de är falska genom att någon framlägger rationella belägg, är vanföreställningarna patologiska. Patologiska vanföreställningar är tecken på en psykisk störning av funktionell (psykisk) eller symtomatisk art (drogutlöst eller utlöst av en organisk sjukdom). Vanföreställningar brukar handla om att tro sig vara förföljd (paranoia), om svartsjuka, att ha storhetsvansinne, att kroppen förändras eller är styrd, eller att man har en sjukdom. Bisarra vanföreställningar, ofta av övernaturlig karaktär, är ett tecken på psykos, det vill säga (funktionell eller organisk) schizofreni eller vanföreställningssyndrom, där vanföreställningarna ofta fungerar förklarande för personen (till exempel angående hallucinationer).

Som du ser kan tro från en ateists sida mycket väl ses som en psykisk störning då beröringspunkterna till vanföreställningar är i det närmaste snarlika.

Och det har även hävdats från personer inom psykiatrin själv.
Sara kvinnan som greps i samband med händelserna i Knutby, vart ju rättsmedicinskt utvärderad och i samband med att rätten utfrågade ansvarig läkare så hävdade hon att Sara led av vanföreställningar och rätten frågade då vad detta grundades på.

Hon menade då att hon led av vanföreställningar per definition då hon trodde på saker som inte kan påvisas i detta fall Gud då.

Enda anledningen att man inte gjort det generellt beror nog mest på att så många går omkring och lider av detta imho. Saknar en poäng med att hävda att 80-90% ? av befolkningen lider av någon form av vanföreställning och tror på fantasifigurer och inte ha någon form av lösning på det hela. Det blir mest ett jaså av alltihop.
Citera
2016-11-21, 23:15
  #2093
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
När det gäller "nog", ja då blir det bara gissningar.
Innan dessa andra parametrar dyker upp/upptäcks, varför tro på saker (utan bevis)?
Jag väntar hellre tills dessa parametrar finns att tillgå, om dom öht kommer att göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Om vi lämnar religion för ett ögonblick är det nog faktiskt ofta precis så man gör för att livet ska fungera. Dvs tror tills motsatsen har bevisats. Är nog iaf ingen bra idé att utsätta "teorin" om att ens flickvän/fru verkligen älskar en med hårda vetenskapliga test. "Asså va fan, om hon VERKLIGEN älskar mig, så gör det väl inget om jag knullar med hennes bästis?" Typ.

Javisst, i livet måste vi ofta fatta beslut även då informationen är ofullständig, eftersom olika val (inklusive icke beslut/passivitet) kan ha konsekvenser för oss själva och/eller andra. I dessa fall kan vi inte ha lyxen att nöja oss med ”jag vet inte”. Vi måste helt enkelt välja.

T.ex. i viktiga relationer med andra människor brukar jag ge mitt förtroende till låns, d.v.s. lita/tro på människor tills dess att motsatsen bevisas. Anledningen är att ständigt misstro andra människor och inte våga lita på andra människor har ofta större negativa konsekvenser än enstaka svikna förtroenden. Och varje gång individen lever upp till förtroendet, kommer förtroendet att stärkas och jag kommer att våga lita i ännu högre grad på individen. Den dagen förtroendet sviks, är förtroendet förbrukat beroende på omständigheter och konsekvenser, och det kommer att ta tid/arbete att bygga upp ett nytt förtroende.

Finns det liv på andra planeter i den del av universum vi kan observera? Eftersom svaret på denna fråga inte har några viktiga konsekvenser för min del, annat än att jag är oerhört nyfiken på svaret, har jag lyxen att inte behöva fatta beslut i frågan. Och i sådana sammanhang väljer jag ”jag vet inte” som svar, tills dess att eventuella bevis dyker upp att det finns liv på andra planeter.

Samma sak då det gäller en hypotetisk transcendent gud, jag nöjer mig med "jag vet inte" tills dess att eventuella bevis dyker upp (däremot finner jag det osannolikt att vissa specifika gudar existerar ungefär på samma sätt som att jag finner det osannolikt att tomten existerar, samt så finner jag också logiska problem/paradoxer med en hypotetisk gud som tros ha omni-egenskaper, men det är en längre diskussion som hör hemma i en annan tråd).

Sen har jag full respekt för att människor väljer att tro på gud, för att de t.ex. mår bra av det och/eller subjektivt upplever att universum har någon slags mening. Så länge de är intellektuellt hederliga och inte försöker pådyvla denna tro på mig har jag inga problem med detta.
__________________
Senast redigerad av qbit 2016-11-21 kl. 23:24.
Citera
2016-11-22, 07:23
  #2094
Medlem
SoWasteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Javisst, i livet måste vi ofta fatta beslut även då informationen är ofullständig, eftersom olika val (inklusive icke beslut/passivitet) kan ha konsekvenser för oss själva och/eller andra. I dessa fall kan vi inte ha lyxen att nöja oss med ”jag vet inte”. Vi måste helt enkelt välja.

T.ex. i viktiga relationer med andra människor brukar jag ge mitt förtroende till låns, d.v.s. lita/tro på människor tills dess att motsatsen bevisas. Anledningen är att ständigt misstro andra människor och inte våga lita på andra människor har ofta större negativa konsekvenser än enstaka svikna förtroenden. Och varje gång individen lever upp till förtroendet, kommer förtroendet att stärkas och jag kommer att våga lita i ännu högre grad på individen. Den dagen förtroendet sviks, är förtroendet förbrukat beroende på omständigheter och konsekvenser, och det kommer att ta tid/arbete att bygga upp ett nytt förtroende.

Finns det liv på andra planeter i den del av universum vi kan observera? Eftersom svaret på denna fråga inte har några viktiga konsekvenser för min del, annat än att jag är oerhört nyfiken på svaret, har jag lyxen att inte behöva fatta beslut i frågan. Och i sådana sammanhang väljer jag ”jag vet inte” som svar, tills dess att eventuella bevis dyker upp att det finns liv på andra planeter.

Samma sak då det gäller en hypotetisk transcendent gud, jag nöjer mig med "jag vet inte" tills dess att eventuella bevis dyker upp (däremot finner jag det osannolikt att vissa specifika gudar existerar ungefär på samma sätt som att jag finner det osannolikt att tomten existerar, samt så finner jag också logiska problem/paradoxer med en hypotetisk gud som tros ha omni-egenskaper, men det är en längre diskussion som hör hemma i en annan tråd).

Sen har jag full respekt för att människor väljer att tro på gud, för att de t.ex. mår bra av det och/eller subjektivt upplever att universum har någon slags mening. Så länge de är intellektuellt hederliga och inte försöker pådyvla denna tro på mig har jag inga problem med detta.

Bra summering av mina tankar. Tack 😁
Citera
2016-11-22, 12:46
  #2095
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Javisst, i livet måste vi ofta fatta beslut även då informationen är ofullständig, eftersom olika val (inklusive icke beslut/passivitet) kan ha konsekvenser för oss själva och/eller andra. I dessa fall kan vi inte ha lyxen att nöja oss med ”jag vet inte”. Vi måste helt enkelt välja.

T.ex. i viktiga relationer med andra människor brukar jag ge mitt förtroende till låns, d.v.s. lita/tro på människor tills dess att motsatsen bevisas. Anledningen är att ständigt misstro andra människor och inte våga lita på andra människor har ofta större negativa konsekvenser än enstaka svikna förtroenden. Och varje gång individen lever upp till förtroendet, kommer förtroendet att stärkas och jag kommer att våga lita i ännu högre grad på individen. Den dagen förtroendet sviks, är förtroendet förbrukat beroende på omständigheter och konsekvenser, och det kommer att ta tid/arbete att bygga upp ett nytt förtroende.

Finns det liv på andra planeter i den del av universum vi kan observera? Eftersom svaret på denna fråga inte har några viktiga konsekvenser för min del, annat än att jag är oerhört nyfiken på svaret, har jag lyxen att inte behöva fatta beslut i frågan. Och i sådana sammanhang väljer jag ”jag vet inte” som svar, tills dess att eventuella bevis dyker upp att det finns liv på andra planeter.

Samma sak då det gäller en hypotetisk transcendent gud, jag nöjer mig med "jag vet inte" tills dess att eventuella bevis dyker upp (däremot finner jag det osannolikt att vissa specifika gudar existerar ungefär på samma sätt som att jag finner det osannolikt att tomten existerar, samt så finner jag också logiska problem/paradoxer med en hypotetisk gud som tros ha omni-egenskaper, men det är en längre diskussion som hör hemma i en annan tråd).

Sen har jag full respekt för att människor väljer att tro på gud, för att de t.ex. mår bra av det och/eller subjektivt upplever att universum har någon slags mening. Så länge de är intellektuellt hederliga och inte försöker pådyvla denna tro på mig har jag inga problem med detta.

Bra svar som inte ligger jättelångt ifrån mitt synsätt.
Citera
2016-11-22, 16:04
  #2096
Medlem
Bogomils avatar
Jag efterlyser fortfarande mera fokus på själva frågan om när tro/religion/teism blir mental dysfunktionalitet ... istället för rena diskussioner om 'guds' existens.
Citera
2016-11-22, 16:29
  #2097
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag efterlyser fortfarande mera fokus på själva frågan om när tro/religion/teism blir mental dysfunktionalitet ... istället för rena diskussioner om 'guds' existens.
Svårt att veta var gränsen går. Om folk är "tungt" indoktrinerad, sedan tidig ålder, så är det svårt att veta. Men att påstå att världen är 6000 år gammal och samtidigt vara vetenskapsman som jobbar med sådant, borde nog räknas dit.
Citera
2016-11-22, 16:33
  #2098
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Läser just nu boken ”Illusionen om Gud” av vetenskapsmannen Richard Dawkins och håller med honom till hundra procent.
Jag vill gå ännu längre och anser att religiösa människor är mentalsjuka.
Om vi säger att jag skulle påstå att Tomten existerade på fullaste allvar, skulle alla säga att jag var mentalt sjuk. Men när någon säger att Gud finns, ska alla respektera detta som en seriös tro, Var ligger skillnaden? Båda är sagofigurer.
Nu kan visserligen någon invända och säga att ”vi vet ju inte om han finns”, men det vet vi inte med Tomten heller med hundra procents säkerhet.
Eller som författaren Robert M. Pirsig sa: ”När en person lider av vanföreställning kallas det mentalsjukdom. När många personer lider av en vanföreställning kallas det religion”.


Jag håller med dig till 100 %!

Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Det är oerhört långsökt att påstå något sådant. I förlängning betyder det ju att ca två tredjedelar av jordens befolkning är gravt psykiskt störda? Och det måste ju vem som helst inse att det inte stämmer.

Tycker du att jordens befolkning verkar frisk ? Gå in på MGB ett tag och återkom sedan!
Känner du dig hemma där har du nog uppfattat världen som frisk och då förstår jag att du vill TRO på en sadistisk gud ! J-la hängpung!
Citera
2016-11-22, 19:17
  #2099
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag efterlyser fortfarande mera fokus på själva frågan om när tro/religion/teism blir mental dysfunktionalitet ... istället för rena diskussioner om 'guds' existens.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Svårt att veta var gränsen går.

Det anser jag inte ...

Citat:
Om folk är "tungt" indoktrinerad, sedan tidig ålder, så är det svårt att veta. Men att påstå att världen är 6000 år gammal och samtidigt vara vetenskapsman som jobbar med sådant, borde nog räknas dit.

... för mig går gränsen tydligt mellan att (1) å ena sidan förvränga akademisk veteskap (typ NE-kreationistisk "vetenskap" etc) eller att försöke smussla "faith" in på fakta-området ... eller (2) å andra sidan kunne operera med "faith is faith, and facts are facts" parallelt; utan att blanda ihop dom.

(1) är mentalt dysfunktionellt.

(2) är mentalt funktionellt.
Citera
2016-11-22, 19:24
  #2100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det anser jag inte ...



... för mig går gränsen tydligt mellan att (1) å ena sidan förvränga akademisk veteskap (typ NE-kreationistisk "vetenskap" etc) eller att försöke smussla "faith" in på fakta-området ... eller (2) å andra sidan kunne operera med "faith is faith, and facts are facts" parallelt; utan att blanda ihop dom.

(1) är mentalt dysfunktionellt.

(2) är mentalt funktionellt.
Jag var mer inne på att vissa är så indoktrinerad, och kanske avskärmad från att få ta åt sig kunskap att dom inte kan ifrågasätta sin egen tro. Kanske inte så vanligt i Sverige, men hyfsat vanligt i andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in