2015-06-24, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Du svartmålar religioner som vanligt...
Men de allra flesta har sin tro som en glädje och tröst i livet.
Behöver inte vara mer än så. Och bör kanske inte vara mera heller.
Vi talar om hundratals miljoner katoliker som går på fredliga mässor, hundratals miljoner muslimer som INTE skriker "allahu akhbar" och bränner bilar. Osv. Att du stött på några galningar på mentalsjuk -- so what?

Jag tycker vi ska ha religion för livets skull, inte leva för religionens skull.

Men ja det finns mycket att fundera över i frågan. För mig är inte frågan som för er ateister, "religion ja eller nej", "gud ja eller nej", utan frågan för mig är: "vad är Gud?" och "hur ska jag närma mig Gud".

Detta är en mycket mer intressant fråga.
"Finns" denne kärleksfulle Gud egentligen? Alltså det vet vi inte. Men vi väljer att tro det. (vi = vi som tror) Vari ligger nyttan att vara ateist?

Jag tror att teism är grundtillståndet, och ateism når man när man liksom ett barn vägrar att öppna sig och liksom tänker sig att "jag vet allt bäst".

Ju mer jag lever desto mindre känner jag att jag vet med säkerhet egentligen. Däremot känner man lika mycket, så varför inte gå efter känslan istället för intellektet.

Därmed inte sagt att "Gud finns". Allt jag vet är vad jag känner just nu, och där kan Gud göra mycket nytta. Det är ju av denna anledning folk går på gudstjänster, sjunger lovprisningar, eller ägnar sig åt böner -- de vill känna Guds närvaro. Endast ett fåtal troende är fokuserade på att försöka "köpa" sig in i himlen genom sina gärningar.

I denna fråga kan det dock göra mycket nytta att "tappa sin religion". Jag har blivit en bättre människa efter att jag kastade bort religionen.
Här kan vi återknyta till topic igen: religion bör bedrivas av personer som är fullt psykiskt stabila. De måste förankras genom tro och kärlek. De får inte ersätta normalt socialt umgänge, arbete, och dylika aktiviteter.
Varför vill du närma dig något som troligtvis inte finns? Varför är inte Guds existens viktig? Gäller det allt som människor kan tänkas tro på,eller har Gud ett fripass i det fallet? Mycket märkligt resonerat enligt mig.
Citera
2015-06-24, 00:49
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Vilka de? Jag pratar aldrig om religion annat än här inne på religionsforumet.
Det är mer du som beter dig hysteriskt anti kan jag skönja.
Du identifierar dig med dels gud, dels bibel, dels religiös fanatik. Och urskiljningslöst, på detta.. har du dessutom drabbats av glömskesjukan, om det är medvetet, bryr jag mig ta mig tusan inte om det minsta.

Kan enbart konstatera att topic är intellektuellt för avancerat för dig. /

Mentalsjukdom och kraftig religionspsykos, är däremot ingalunda myt - det förekommer, tyvärr.

Innan dess, neuroser i olika grad och olika socialt accepterat, ska sägas.

(ska du gå och känna-in-dig-själv-i-detta-och komma med patetiska naiva kommentarer igen, så isf : skyll dig själv.)

då har du själv dragit in dig, inte jag. punkt.
Citera
2015-06-24, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Du svartmålar religioner som vanligt...
Men de allra flesta har sin tro som en glädje och tröst i livet.
Behöver inte vara mer än så. Och bör kanske inte vara mera heller.
Vi talar om hundratals miljoner katoliker som går på fredliga mässor, hundratals miljoner muslimer som INTE skriker "allahu akhbar" och bränner bilar. Osv. Att du stött på några galningar på mentalsjuk -- so what?

Jag tycker vi ska ha religion för livets skull, inte leva för religionens skull.

Men ja det finns mycket att fundera över i frågan. För mig är inte frågan som för er ateister, "religion ja eller nej", "gud ja eller nej", utan frågan för mig är: "vad är Gud?" och "hur ska jag närma mig Gud".

Detta är en mycket mer intressant fråga.
"Finns" denne kärleksfulle Gud egentligen? Alltså det vet vi inte. Men vi väljer att tro det. (vi = vi som tror) Vari ligger nyttan att vara ateist?

Jag tror att teism är grundtillståndet, och ateism når man när man liksom ett barn vägrar att öppna sig och liksom tänker sig att "jag vet allt bäst".

Ju mer jag lever desto mindre känner jag att jag vet med säkerhet egentligen. Däremot känner man lika mycket, så varför inte gå efter känslan istället för intellektet.

Därmed inte sagt att "Gud finns". Allt jag vet är vad jag känner just nu, och där kan Gud göra mycket nytta. Det är ju av denna anledning folk går på gudstjänster, sjunger lovprisningar, eller ägnar sig åt böner -- de vill känna Guds närvaro. Endast ett fåtal troende är fokuserade på att försöka "köpa" sig in i himlen genom sina gärningar.

I denna fråga kan det dock göra mycket nytta att "tappa sin religion". Jag har blivit en bättre människa efter att jag kastade bort religionen.
Här kan vi återknyta till topic igen: religion bör bedrivas av personer som är fullt psykiskt stabila. De måste förankras genom tro och kärlek. De får inte ersätta normalt socialt umgänge, arbete, och dylika aktiviteter.
Du kan göra mer nytta än "Gud" för dig själv om du börjar dala åt Gökboet... appropå Gökboet.. vissa av er kanske hade blivit hjärnlobotomerade tidigare i världshistorien...

Tacka inte "Gud" för det utan det faktum att vi människor med hjälp av vetenskapen kan hjälpa varandra och komma fram till att: "Hey, du kan ju för fasen inte bara öppna skallen hur som helst, stupid?"..

Nurse Ratchett hade inte varit nådig
Citera
2015-06-24, 00:51
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför vill du närma dig något som troligtvis inte finns? Varför är inte Guds existens viktig? Gäller det allt som människor kan tänkas tro på,eller har Gud ett fripass i det fallet? Mycket märkligt resonerat enligt mig.
Så dyker du Kiss upp igen med dina varför tycker du si? varför då? varför är katten en katt frågor.
Du är allt bra rolig du Kiss.
Har du inte fått svar på dina frågor ännu? Du kanske måste börja söka svaren själv eller?
Om du ej tror ens på Guds existens varför är det då så viktigt för dig att få ett tillfredsställande svar på vikten av existensen du ej tror på?
Citera
2015-06-24, 00:53
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Du identifierar dig med dels gud, dels bibel, dels religiös fanatik. Och urskiljningslöst, på detta.. har du dessutom drabbats av glömskesjukan, om det är medvetet, bryr jag mig ta mig tusan inte om det minsta.

Kan enbart konstatera att topic är intellektuellt för avancerat för dig. /

Mentalsjukdom och kraftig religionspsykos, är däremot ingalunda myt - det förekommer, tyvärr.

Innan dess, neuroser i olika grad och olika socialt accepterat, ska sägas.

(ska du gå och känna-in-dig-själv-i-detta-och komma med patetiska naiva kommentarer igen, så isf : skyll dig själv.)

då har du själv dragit in dig, inte jag. punkt.
Nej jag har aldrig identifierat mig med Gud, Bibel eller fanatismen. Det är du som identifierar mig med det och enbart på orden jag ger här inne på Flashback och OM religion.
Psykoser finns som sagt var hos alla människor och oavsett tro eller inte.
Citera
2015-06-24, 00:57
Medlem
Citat:
Så dyker du Kiss upp igen med dina varför tycker du si? varför då? varför är katten en katt frågor.
Du är allt bra rolig du Kiss.
Har du inte fått svar på dina frågor ännu? Du kanske måste börja söka svaren själv eller?
Om du ej tror ens på Guds existens varför är det då så viktigt för dig att få ett tillfredsställande svar på vikten av existensen du ej tror på?
Varför ska jag söka svar själv på andras påståenden? Och många påståenden härinne föder fler frågor än svar.....och jag är nyfiken av mig.
Citera
2015-06-24, 00:58
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Det där var rasistiskt.. aja baja

Skämt åsido.. du har rätt.. mer än vad jag visste om italienarna generellt sett men måste ändå trots misstänkt biashet från din sida stå fast vid att fotbollen har förbättrats inom filmandet. När de kommer hem kanske de bölar till sig lite Ziti av mamma
Mmm.. klart den personliga tåligheten för hysteri, kan fälla ut... jag generaliserade, och du fattar det.

Men att man når masspsykotiska grader där, det är bara att åka till Milano när som helst, värre hysteri går knappt att uppbåda, även om U.K inte kommer långt därefter, men det är ett helt annat topic, men ska sägas att gudshuysterin, troligtvis, jag vet inte till 100.. men att den är grundrotad och att man ska leva där för att känna på dess "nyanser"

Att just italienska ibl lite avsides provinser ute i random byhålor ägnar sig åt lite vidskepelse med oljerinnande tårar ur statyer o.dyl märkliga "vittnesbörder" som åtkräver lite exorcism.. ... tja.. ett annat kapitel, som sagt.

Liksom man inte andas nåt om fotboll, hur..slarvigt ...som helst, , vare sig det är italienare, engelsman eller svensk eller tysk... tack jag vet , för det är ju att beträda .. *host, helig matrikel.. så gott som.
Citera
2015-06-24, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
[

Kuriosa, jag bjuder lite... : jag jobbade på mentalsjukhus under några år, och skadu påstå att religion inte framföder mental ohälsa, then you know nothing och det sker ännu i dagarna, min väninna jobbar i allmänpsykiatri och jag själv sr ibland patienter som behöver konverteras, vad de kan haspla ur sig, vill du bara inte veta.. men ja.. det kan vara skrattretande, men tragikomiskt.... mest tragiskt, när skrattet lagt sig, men visst är det tidvis roande, och fasligt onödigt ptramsigt, för en liten illusions skull....

Aha, du är typ som vårdarna, medan vi troende i högre utsträckning är som de inlagda... (fast de värsta har väl iofs blivit avstängda)

Jag påstår återigen att frågan inte handlar om religions vara eller icke vara, utan om hur vi ska ha Gud och kärlek i våra hjärtan.

Jag har varit "tokig", jag har haft ångest, jag har varit paranoid, och är fullt medveten om kopplingen till religion. Fast, om inte "religion" är det som anknyter så är det nån filosofi, psykologi, eller t.o.m. vetenskap. I en annan tråd finns en person som gör dagliga inlägg om sitt peniskomplex, t.ex. Och det finns många andra på detta forum man kan se vilka ENORMA psykiska kval de har. (Själv har jag haft allt från social fobi, dödsångest, paranoia, ja listan kan göras längre än vi har tid med här, men jag "bjuder" lite på mig själv nu också, när du så frikostigt gör det)

Sen så sate jag mig in i: vad betyder KÄRLEK. Jo det betyder att vara älskad. Gud kan inte älska oss och samtidigt vilja oss illa. Vi kan inte gå omkring och vara rädda för Gud -- det går ju emot Jesus grundbudskap!! Han säger att vägen är LIVET. Det talas om att leva, inte om döden. Om "religionerna" säger något annat, kasta bort dem.

"Gud älskar dig" KAN ju inte förvrängas hur mycket som helst. Det KAN inte betyda att han skickar dig till helvetet för att du går mot röd gubbe. På det sättet har jag försökt att tillgängliggöra mig för Guds kärlek. För OM det finns en Gud, så är det kärlek, iaf enligt de religioner vi har för handen.

Så låt oss fundera vidare då. Du säger att religioner skapar psykoser, men folk kan få psykoser av allt möjligt. Förr i tiden fanns det något som hette Napoleon Delusion. Nuförtiden är det Jesus som folk är. Det går i vågor, sägs det. (mina egna vanföreställningar behöver vi inte diskutera just nu )
Citera
2015-06-24, 01:01
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför ska jag söka svar själv på andras påståenden? Och många påståenden härinne föder fler frågor än svar.....och jag är nyfiken av mig.
ja jag märker det hörru men du upprepar samma varför i det oändliga...
Börja ställa frågorna till dig själv istället. Ingen kan ge dig ett tillfredställande svar.
Påståenden är påståenden. Inte sanning med andra ord. OCH i detta stora ämne religion finns det ej tillfredsställande svar för var och en av oss.
Du har en egen väg att gå så att säga.
Citera
2015-06-24, 01:02
Bannlyst
Citat:
Nu är inte trådfrågan om vem du gillar eller inte gillar hörru! Varför drar du in det i den här tråden?
Ja du kan ge mig en puss om du vill det. Eller en dubbel.
Se mig som du vill. Jag ser dig som jag vill men skriver inte det i varenda trådstart vad jag tycker att du eller bogomil eller HBB är.
Tycker inte att det tillhör trådarna.
Visst, jag klev ur min rätta karaktär där en kort stund för att du ställde en fråga och jag tog mig tid att svara.. och space:a iväg en liten aning.. shit happens som du vet
Citera
2015-06-24, 01:03
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Visst, jag klev ur min rätta karaktär där en kort stund för att du ställde en fråga och jag tog mig tid att svara.. och space:a iväg en liten aning.. shit happens som du vet
hm.... ok!
Citera
2015-06-24, 01:07
Medlem
Citat:
ja jag märker det hörru men du upprepar samma varför i det oändliga...
Börja ställa frågorna till dig själv istället. Ingen kan ge dig ett tillfredställande svar.
Påståenden är påståenden. Inte sanning med andra ord. OCH i detta stora ämne religion finns det ej tillfredsställande svar för var och en av oss.
Du har en egen väg att gå så att säga.
Jag ställer redan frågor till mig själv. Men härinne diskuterar vi tro/religion och det har jag ingen,så därför frågar jag andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in