2015-06-19, 15:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
För det första så är det inte "falska profetior". Jv profeterar inte nya profetior så som bibelskribenterna gjorde, utan undersöker och tolkar dom profetior som redan existerar i bibeln.

Falsk dikotomi.

Profetiors legitimitet har intet med deras anciennitet att göra, men beror på om dom tydligt uppfyllas.
Citera
2015-06-19, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajlajf
Ja jag tänker på Douglas Walsh rättegången i Skottland 1954.
Här finns vad som sades under rättegången https://archive.org/details/WalshTrial

Här är några axplock

Q. You have promulgated -- forgive the word -- false prophesy?

A. We have -- I do not think we have promulgated false prophesy, there have been statements that were erronious, that is the way I put it, and mistaken.
-----------

Q. That was the publication of false prophesy?

A. That was the publication of a false prophesy, it was a false statement or an erronious statement in fulfilment of a prophesy that was false or erronious.

Q. And that had to be believed by the whole of Jehovah's Witnesses?

A. Yes, because you must understand we must have unity, we cannot have disunity with a lot of people going every way, an army is supposed to march in step.
-----------------------

Q. Back to the point now. A false prophesy was promulgated?

A. I agree that.

Q. It had to be accepted by Jehovah's Witnesses?

A. That is correct.

Q. If a member of Jehovah's Witnesses took the view himself that that prophesy was wrong and said so he would be disfellowshipped?

A. Yes, if he said so and kept persisting in creating trouble, because if the whole organisation believes one thing, even though it be erronious and somebody else starts on his own trying to put his ideas across then there is disunity and trouble, there cannot be harmony, there cannot be marching. When a change comes it should come from the proper source, the head of the organisation, the governing body, not from the bottom upwards, because everybody would have ideas, and the organisation would disintegrate and go in a thousand different directions. Our purpose is to have unity.

Q. Unity at all costs?

A. Unity at all costs, because we believe and are sure that Jehovah God is using our organisation, the governing body of our organisation to direct it, even though mistakes are made from time to time.

Q. And unity based upon an enforced acceptance of false prophecy?

A. That is conceded to be true.
--------------------

Det går inte riktigt att slingra sig i domstolar på det viset de gör ute bland folk.

Detta var alltså inte några vanliga bröder utan vice-president Fred Franz och "legal counsel for the Society, Haydon C. Covington" så det ligger lite tyngd bakom uttalandena.

Jag förstår inte vad det stora problemet här är. Det enda jag reagerar på är att det sägs "false prophesy", vilket är felaktigt, Jehovas vittnen har aldrig påstått sig kunna profetera nya profetior.

Det kan vara på grund av att frågeställaren ursäktar sig med att använda orden "false prophesy".

Detta behöver inte betyda något, för man kan missförstå, misstolka andra och varandra. Om man skulle fråga en direkt fråga om personen kan profetera profetior, så skulle nog svaret varit annorlunda.
Citera
2015-06-19, 16:25
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad det stora problemet här är. Det enda jag reagerar på är att det sägs "false prophesy", vilket är felaktigt, Jehovas vittnen har aldrig påstått sig kunna profetera nya profetior.

Det kan vara på grund av att frågeställaren ursäktar sig med att använda orden "false prophesy".

Detta behöver inte betyda något, för man kan missförstå, misstolka andra och varandra. Om man skulle fråga en direkt fråga om personen kan profetera profetior, så skulle nog svaret varit annorlunda.

Nu var kontentan inte huruvida det var profetior eller inte, frågan var om medlemmarna är/var tvingade att följa alla läror från organisationen, trots att det visat sig att många läror varit felaktiga eller sedermera blivit ändrade.
Citera
2015-06-19, 17:21
Medlem
ttsp tog för några dagar sedan upp frågan om pedofili inom JV, och hävdade att allt var lögn!

Här är ett nytt fall där de har blivit dömda till skadestånd:

http://www.bbc.com/news/uk-33201010?...fb_ref=Default
Citera
2015-06-19, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Om vi antar att det är etiskt ”rätt” av en förälder att under vissa omständigheter välja att sluta umgås med en missbrukande barn som misshandlar föräldrarna, så säger det fortfarande ingenting om det etiska i att JV kräver av föräldrar att socialt frysa ut sina barn som är JV-medlemmar, men som t.ex. väljer att lämna JV eller byta religion. Sorry, det ger inte JV någon principiell poäng, det säger varken bu eller bä om det etiska i JV’s utfrysningspolicy och är därför irrelevant då vi diskuterar JV’s systematiska utfrysning av ex-JV.

Så, på vilket sätt anser du att barn som t.ex. lämnar sitt JV-medlemskap ”mobbar” eller ”skadar” sina föräldrar? Eller om ett barn som är medlem hos JV men väljer att byta religion, t.ex. bli katolik, på vilket sätt menar du på att barnet ”mobbar” eller ”skadar” sina föräldrar? Om du inte kan förklara detta, är jämförelsen med barn som misshandlar sina föräldrar irrelevant.

Bra försök, men du har fortfarande inte svarat på frågan om det ÄR etiskt rätt enligt dig själv, att föräldrar under vissa omständigheter väljer att sluta umgås med ett missbrukande barn som misshandlar föräldrarna.

Men Ok jag ger mig, jag ska svara på det du frågar ändå.

Jehovas vittnen försöker hålla en hög moralnorm om att t.ex. inte ljuga, inte röka och förstöra kroppen på olika sätt, att ha ett balanserat liv utan överdrifter, att vara vänlig och omtänksam mot andra, att tänka gott om andra, att vara självuppoffrande, att ha andras intressen framför ögonen, Paulus skriver:

"Om det alltså finns tröst genom Kristus, uppmuntran från kärleken och gemenskap från Anden, om det finns ömhet och medkänsla, gör då min glädje fullkomlig genom att visa enighet.

Lev i samma kärlek, eniga i tanke och sinnelag, fria från självhävdelse och fåfänga. Var ödmjuka och sätt andra högre än er själva. Tänk inte bara på ert eget bästa utan också på andras. Låt det sinnelag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus.
" (Fil 2:1-5 Bibel2000)

Så du kanske förstår att det är en helt annan värld vi pratar om än det liv som medelsvensson lever. Jehovas vittnen menar att man redan nu kan leva i ett "andligt paradis" tillsammans med bröder och systrar, därför ser vi lika allvarligt på sexuell omoraliskhet och vållande av splittring i församlingen som medelsvensson ser på misshandel.

Så skillnaden mellan din och min syn när det gäller uteslutning handlar alltså om graden av synden. Nu lägger jag lite orden i din mun eftersom du inte tydligt sagt att uteslutning är rätt vid vissa tillfällen, förstår du nu varför jag ville ha ett tydligt besked från dig?

Du har alltså exakt samma syn som Jv när det gäller principen att det är rätt att utesluta vid rätta tillfällen, för Jehovas vittnen innebär det rätta tillfället mycket tidigare än när du anser att det rätta tillfället är.

Citat:
En annan sak som gör mig nyfiken: Låt oss anta att X skulle komma i kontakt med JV i tonåren och välja att bli medlem i JV, och att Y (som är förälder till X) anser att deras barns val är ett misstag i livet eller att barnet redan medlem i Y's kyrka och därför betraktar det ett svek mot deras religion.

Skulle du tycka att det vore oetiskt av Y att socialt frysa ut sitt barn genom att inte umgås med, ha kontakt med eller t.o.m. vägra hälsa på sitt barn, för att genom detta försöka utöva påtryckningar på sitt barn att lämna JV? Eller anser du att det vore oetiskt av hela släkten att frysa ut X? Eller ser du inga etiska problem med ett sådant beteende?

Nej jag ser inget problem med det (förutom dina ord "försöka utöva påtryckning", det är inte tanken med uteslutning), det är deras barn och det är deras val i livet. Det är en sak om man gör det med illvilja, som dina ord "försöka utöva påtryckning" antyder. Det finns exempel på folk som verkligen har blivit "utfrysta" av familj och vänner i ordens rätta bemärkelse, dom har gjort det med illvilja för att dom hatat Jehovas vittnen så mycket. Men det har bara stärkt personens beslutsamhet att bli döpt.

Så det här med att du använder orden "utfryst" är som sagt fel enligt mig, det andas illvilja, hat och mobbning. Ordet "uteslutning" handlar mer om vad det egentligen innebär, en disciplinåtgärd mot en person som bryter mot reglerna.
Citera
2015-06-19, 17:31
Medlem
Och här är en erfarenhet från sommarens sammankomst, där föräldrar berättar om när ett barn kom utanför församlingen:
Lägg märke till applåderna de får efter att ha berättat detta!

https://www.youtube.com/watch?v=UQ-kzaIK_UA
Citera
2015-06-19, 17:32
Medlem
[quote=ttsp|53758418]Bra försök, men du har fortfarande inte svarat på frågan om det ÄR etiskt rätt enligt dig själv, att föräldrar under vissa omständigheter väljer att sluta umgås med ett missbrukande barn som misshandlar föräldrarna.

Men Ok jag ger mig, jag ska svara på det du frågar ändå.

Jehovas vittnen försöker hålla en hög moralnorm om att t.ex. inte ljuga, inte röka och förstöra kroppen på olika sätt, att ha ett balanserat liv utan överdrifter, att vara vänlig och omtänksam mot andra, att tänka gott om andra, att vara självuppoffrande, att ha andras intressen framför ögonen, Paulus skriver:

"Om det alltså finns tröst genom Kristus, uppmuntran från kärleken och gemenskap från Anden, om det finns ömhet och medkänsla, gör då min glädje fullkomlig genom att visa enighet.

Lev i samma kärlek, eniga i tanke och sinnelag, fria från självhävdelse och fåfänga. Var ödmjuka och sätt andra högre än er själva. Tänk inte bara på ert eget bästa utan också på andras. Låt det sinnelag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus.

Så du kanske förstår att det är en helt annan värld vi pratar om än det liv som medelsvensson lever. Jehovas vittnen menar att man redan nu kan leva i ett "andligt paradis" tillsammans med bröder och systrar, därför ser vi lika allvarligt på sexuell omoraliskhet och vållande av splittring i församlingen som medelsvensson ser på misshandel.
/QUOTE]

Således, ingen tankefrihet eller sexuell frihet! Och du påstår att det inte är en sekt!

Skulle det verkligen vara så farligt med tankefrihet och sexuell frihet att du jämför det med våld och tungt narkotikamisbruk. Snacka om en totalitär religioitet. Moralsynen är jämförbar med muslimska fundamentalister, det är blind lydnad som gäller.

Men ja, jag kan ge dig rätt på ett sätt. Du vet lika väl som jag att organisationen skulle kollapsa om man inte hade hotet om uteslutning och social isolering. Och jag tror man kommer att betona detta mer och mer eftersom många uppenbarligen fuskar med det. Verkligen ett "andligt paradis".
Citera
2015-06-19, 17:39
Medlem
Citat:

Det existerar alltså en gradskillnad här, det är lika omöjligt för dig att acceptera det liv som Jv vill leva, som att få en bankrånare att acceptera ett svenssonliv.

I slutändan handlar det om att dom som väljer att leva som ett Jv, tar själv beslutet om att överlämna sig till Gud i bön i enskildhet innan dopet, och visar sitt beslut öppet för alla genom dopet.

Om man i sin enskildhet har överlämnat sig till Gud, så visar det enligt mig om beslutsamhet och att man vet vad man ger sig in på. Men självklart kan det finnas dom som inte ens överlämnar sig själva i bön i enskildhet, men detta kan ingen äldste eller något annat Jehovas vittne kontrollera, det är ett personligt beslut:

Citat:
*** w98 15/11 sid. 11-12 § 8-12 De första stegen i att vandra med Gud ***

vår kärlek till honom får oss att överlämna vårt liv åt honom. Att överlämna sig åt Gud innebär att komma till honom i bön och högtidligt lova att använda sitt liv till att tjäna honom och att troget vandra på hans vägar. Genom att handla så följer vi Jesu exempel. Han framställde sig för Jehova, fast besluten att utföra Guds vilja. — Hebréerna 10:7.

9 Jehova Gud pressar eller tvingar aldrig någon att överlämna sig åt honom. (Jämför 2 Korinthierna 9:7.) Gud förväntar inte heller att någon skall överlämna sitt liv åt honom på grund av en tillfällig känslostämning. Innan man blir döpt måste man redan vara en lärjunge, vilket kräver att man uppriktigt har ansträngt sig att inhämta kunskap. (Matteus 28:19, 20) Paulus bönföll dem som redan var döpta att ”framställa” sina ”kroppar till ett levande, heligt, Gud välbehagligt slaktoffer”, sin ”förnuftsmässiga heliga tjänst”. (Romarna 12:1) Vi måste på liknande sätt använda vårt förnuft, när vi överlämnar oss åt Jehova Gud. När vi har fått reda på vad detta innebär och noga har tänkt igenom saken, överlämnar vi villigt och glatt vårt liv åt Gud. — Psalm 110:3.

10 När vi i bön till Gud har gett uttryck åt vårt beslut att vandra på hans vägar, tar vi nästa steg och gör vårt överlämnande allmänt känt genom att bli döpta i vatten. Detta är en offentlig bekännelse av att vi har lovat att göra Guds vilja. Vid början av sin jordiska tjänst blev Jesus döpt av Johannes, och han gav oss därigenom ett exempel. (Matteus 3:13–17) Längre fram gav Jesus sina efterföljare i uppdrag att göra lärjungar och att döpa dem. Därför är överlämnande och dop viktiga steg för alla som vill vandra med Jehova.

11 Att överlämna sig och bli döpt som en Jesu Kristi lärjunge liknar i viss utsträckning att ingå äktenskap. I många länder föregås en mans och en kvinnas bröllopsdag av sådana steg som att de träffas, lär känna varandra, blir förälskade och sedan förlovar sig. Genom giftermålet kommer deras beslut att leva tillsammans som äkta makar till allmän kännedom, och det markerar början av detta speciella förhållande. På liknande sätt markerar dopet början av ett liv då man vandrar i ett överlämnat förhållande till Jehova.

12 Begrunda en annan likhet med ett giftermål. Efter bröllopsdagen bör kärleken mellan man och hustru fördjupas och mogna. För att dras närmare varandra måste makarna osjälviskt vinnlägga sig om att bevara och stärka sitt äktenskap. På liknande sätt måste vi efter dopet arbeta på att bevara ett nära förhållande till Jehova Gud. Han iakttar och uppskattar våra ansträngningar att göra hans vilja, och han närmar sig oss. Lärjungen Jakob skrev: ”Närma er Gud, så skall han närma sig er.” — Jakob 4:8.
Citera
2015-06-19, 17:40
Medlem
Citat:

Att Jv har profeterat är ett faktum som de själva erkänner. Man har anknutit till Upp. 11:3,4 och påstått att man under Första Världskriget profeterade i säcktyg. Boken "Uppenbarelsebokens storslagna höjdpunkt är nära!" (1988) säger på sid. 164:

"Dessa trogna smorda kristna behövde egenskapen uthärdande, för de var tvungna att profetera "i säckväv". "

Detta profeterande innebar bl a att man gjorde förutsägelser om 1918 och andra årtal som framhölls i boken "Den fullbordade hemligheten" (engelska och svenska 1917), den värsta giftsoppa som Jv någonsin spridit. Så profeterandet var förvisso falskt. Jv var alltså inte historiens svar på vem de två vittnen som skulle profetera i säckväv var. De var i stället sådana falska profeter som Jesus varnande framhöll skulle påstå att "tiden är nära". (Luk. 21:8)
Citera
2015-06-20, 12:53
Medlem
qbits avatar
Citat:
... Men Ok jag ger mig, jag ska svara på det du frågar ändå.

Så skillnaden mellan din och min syn när det gäller uteslutning handlar alltså om graden av synden.
...

På vilket sätt anser du att barn som t.ex. lämnar sitt JV-medlemskap ”mobbar” eller ”skadar” sina föräldrar? Eller om ett barn som är medlem hos JV men väljer att byta religion, t.ex. bli katolik, på vilket sätt menar du på att barnet ”mobbar” eller ”skadar” sina föräldrar? Om du inte kan förklara detta, är fortfarande jämförelsen med barn som misshandlar sina föräldrar irrelevant.
Citera
2015-06-20, 13:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jehovas vittnen försöker hålla en hög moralnorm om att t.ex. inte ljuga,

I så fall borde du ta dig en självkritisk fundering omkring din egen skenande demagogi.
Senast redigerad av Bogomil 2015-06-20 kl. 14:23.
Citera
2015-06-20, 14:14
Medlem
Citat:
På vilket sätt anser du att barn som t.ex. lämnar sitt JV-medlemskap ”mobbar” eller ”skadar” sina föräldrar? Eller om ett barn som är medlem hos JV men väljer att byta religion, t.ex. bli katolik, på vilket sätt menar du på att barnet ”mobbar” eller ”skadar” sina föräldrar? Om du inte kan förklara detta, är fortfarande jämförelsen med barn som misshandlar sina föräldrar irrelevant.

En som bara säger upp medlemskapet, utan att synda på något sätt är förstås problematiskt, men det är ju trots allt deras egna val att hellre bli uteslutna, än att fortsätta kunna umgås med familj och vänner som inaktiva Jv som inte syndar.

Om någon blir Katolik så blir det automatiskt att man syndar eftersom Jv anser att t.ex. dyrkan av Jesus är avgudadyrkan. Vilka man umgås med påverkar alltid, Johannes säger att sådana som förut haft Kristi lära, men inte förblivit i Kristi lära ska man inte "släppa in i sitt hem" eller välkomna i gemenskapen:

"Den som inte förblir i Kristi lära utan går andra vägar, han har inte Gud... Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen. Den som välkomnar honom gör sig till hans medbrottsling."(2 Joh 9-11 Bibel2000)

Detta sägs inte om människor som inte varit döpta kristna, men det är ändå så att man ska välja sitt umgänge, för det påverkar:

"Gå inte i par med de otroende. Vad har rättfärdighet med laglöshet att skaffa, och vad har ljuset gemensamt med mörkret? Hur rimmar Kristus med Beliar, och vad förenar den troende med den otroende?

Hur kan Guds tempel förlikas med avgudar? Vi är den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: Jag skall bo och vandra mitt ibland dem och vara deras Gud, och de skall vara mitt folk.

Därför säger Herren: Dra bort från dem och skilj er från dem. Rör inte vid det som är orent. Då skall jag ta emot er, och jag skall vara er fader, och ni skall vara mina söner och döttrar, säger Herren, allhärskaren.

Mina kära barn, detta är de löften vi har. Låt oss därför rena oss från allt som befläckar kropp och ande och i gudsfruktan nå fram till helighet.
" (1Kor 6:14-18, 7:1 Bibel2000)

Jehovas vittnen vill ha ett gott förhållande till Gud, för att inte mista det eviga livet. Påverkan som barnet kan ha på föräldrarna kan riskera det goda förhållandet som föräldrarna har till Gud, om man mister det eviga livet så tycker jag det är mer allvarligt än att bli misshandlad av sitt barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in