Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
Om vi antar att det är etiskt ”rätt” av en förälder att under vissa omständigheter välja att sluta umgås med en missbrukande barn som misshandlar föräldrarna, så säger det fortfarande ingenting om det etiska i att JV kräver av föräldrar att socialt frysa ut sina barn som är JV-medlemmar, men som t.ex. väljer att lämna JV eller byta religion. Sorry, det ger inte JV någon principiell poäng, det säger varken bu eller bä om det etiska i JV’s utfrysningspolicy och är därför irrelevant då vi diskuterar JV’s systematiska utfrysning av ex-JV.
Så, på vilket sätt anser du att barn som t.ex. lämnar sitt JV-medlemskap ”mobbar” eller ”skadar” sina föräldrar? Eller om ett barn som är medlem hos JV men väljer att byta religion, t.ex. bli katolik, på vilket sätt menar du på att barnet ”mobbar” eller ”skadar” sina föräldrar? Om du inte kan förklara detta, är jämförelsen med barn som misshandlar sina föräldrar irrelevant.
Bra försök, men du har fortfarande inte svarat på frågan
om det ÄR etiskt rätt
enligt dig själv, att föräldrar under vissa omständigheter väljer att sluta umgås med ett missbrukande barn som misshandlar föräldrarna.
Men Ok jag ger mig, jag ska svara på det du frågar ändå.
Jehovas vittnen försöker hålla en hög moralnorm om att t.ex. inte ljuga, inte röka och förstöra kroppen på olika sätt, att ha ett balanserat liv utan överdrifter, att vara vänlig och omtänksam mot andra, att tänka gott om andra, att vara självuppoffrande, att ha andras intressen framför ögonen, Paulus skriver:
"
Om det alltså finns tröst genom Kristus, uppmuntran från kärleken och gemenskap från Anden, om det finns ömhet och medkänsla, gör då min glädje fullkomlig genom att visa enighet.
Lev i samma kärlek, eniga i tanke och sinnelag, fria från självhävdelse och fåfänga. Var ödmjuka och sätt andra högre än er själva. Tänk inte bara på ert eget bästa utan också på andras. Låt det sinnelag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus." (Fil 2:1-5 Bibel2000)
Så du kanske förstår att det är en helt annan värld vi pratar om än det liv som medelsvensson lever. Jehovas vittnen menar att man redan nu kan leva i ett "andligt paradis" tillsammans med bröder och systrar, därför ser vi lika allvarligt på sexuell omoraliskhet och vållande av splittring i församlingen som medelsvensson ser på misshandel.
Så skillnaden mellan din och min syn när det gäller uteslutning handlar alltså om graden av synden. Nu lägger jag lite orden i din mun eftersom du inte tydligt sagt att uteslutning är rätt vid vissa tillfällen, förstår du nu varför jag ville ha ett tydligt besked från dig?
Du har alltså exakt samma syn som Jv när det gäller
principen att det är rätt att utesluta vid rätta tillfällen, för Jehovas vittnen innebär det rätta tillfället mycket tidigare än när du anser att det rätta tillfället är.
Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
En annan sak som gör mig nyfiken: Låt oss anta att X skulle komma i kontakt med JV i tonåren och välja att bli medlem i JV, och att Y (som är förälder till X) anser att deras barns val är ett misstag i livet eller att barnet redan medlem i Y's kyrka och därför betraktar det ett svek mot deras religion.
Skulle du tycka att det vore oetiskt av Y att socialt frysa ut sitt barn genom att inte umgås med, ha kontakt med eller t.o.m. vägra hälsa på sitt barn, för att genom detta försöka utöva påtryckningar på sitt barn att lämna JV? Eller anser du att det vore oetiskt av hela släkten att frysa ut X? Eller ser du inga etiska problem med ett sådant beteende?
Nej jag ser inget problem med det (förutom dina ord "försöka utöva påtryckning", det är inte tanken med uteslutning), det är deras barn och det är deras val i livet. Det är en sak om man gör det med illvilja, som dina ord "försöka utöva påtryckning" antyder. Det finns exempel på folk som verkligen har blivit "utfrysta" av familj och vänner i ordens rätta bemärkelse, dom har gjort det med illvilja för att dom hatat Jehovas vittnen så mycket. Men det har bara stärkt personens beslutsamhet att bli döpt.
Så det här med att du använder orden "utfryst" är som sagt fel enligt mig, det andas illvilja, hat och mobbning. Ordet "uteslutning" handlar mer om vad det egentligen innebär, en disciplinåtgärd mot en person som bryter mot reglerna.