2015-06-14, 01:41
Bannlyst
Trollsommar

Äventyr från 1980 regisserad av Hans Dahlberg med Teddy Rhodin och Tommy Johnson. Handlar om en familj som åker ut till landet för en avkopplande semester men det blir inte som de tänkt sig då det först händer en massa underliga saker och att barnen sen kidnappas av troll. Det här var en av mina favoritfilmer när jag var grabb och den står sig faktiskt än idag. Filmen är välgjord, har snygga specialeffekter, bra skådespelare och bra musik.

Betyg: 7/10.
Citera
2015-06-14, 03:59
Medlem
NirvanAs avatar
Run All Night

Meh... väldigt medioker actionrulle innehållandes alla uttjatade element. Var på förhand lite nyfiken på hur Kinnaman klarar sig i hollywoodrullar och han imponerade inte direkt. Action är ju förvisso ändå action och visst underhållningsvärde fanns ändå.

2/5
Citera
2015-06-14, 14:04
Medlem
Dragon Blade (2015)

Undvik!! Riktigt dålig action/äventyr/drama med Jackie Chan (passar inte alls in i filmen), John Cusack ( passar inte alls in i filmen) och Adrien Brody (sköter sig hyfsat). Jag tror det ör meningen att filmen i grund och botten ska vara seriös och ett drama typ Gladiator. Men det är humor som inte passar i sådan här sorts film. Även dom dramatiska och sentimentala scenerna känns väldigt "inkastad på måfå".
Jag orkar inte gå in på alla fel i denna film. Den får 3 av 10 i betyg,då den blir underhållande ibland, fast på fel sätt.
Citera
2015-06-14, 14:31
Medlem
Carnage.s avatar
Såg 3:10 to Yuma igår. Vilken skitfilm egentligen. Tillför inget nytt till genren, gör inget bättre än någon annan, valfri westernfilm. Den bara existerar. Och filmer som bara existerar är fan i mig värre än filmer som är dåliga. Mediokritet är fan det värsta som finns.
Citera
2015-06-14, 14:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Cloak and dagger (1946)

Fritz Lang som regisör, brukar betyda riktigt bra filmer, här håller inte riktigt historien fullt ut.
En amerikansk vetenskapsman övertalas att vara agent i andra världskrigets Europa.
Lagom spännande, lagom betyg

3/5
Citera
2015-06-14, 14:45
Medlem
gurkmajjas avatar
Lolita (1997)

Behöver väl ingen detaljerad presentation då det är en modern version efter Nabokovs roman, 35 år efter Kubricks film efter samma roman.

I korthet handlar det om en medelålders man som blir förälskad i en tonårstjej (cirka 14 år). Han gifter sig med hennes mamma enbart för att få en chans att komma nära dottern. Det är ingen "vanlig" snuskgubbe dock eftersom han är besatt av enbart henne, inga andra unga flickor.

Huvudrollen spelas av Jeremy Irons som gör en ganska bra insats, dock tycker jag att han är lite uttryckslös. För den här typen av förbjuden besatthet hade det behövts en mer levande skådespelare som kan skildra den ångest rollfiguren trots allt måste leva med igenom så gott som hela filmen.

Dock är den sevärd tycker jag, även om nödvändigheten av den kan ifrågasättas eftersom Kubricks film duger gott.

5/10
Citera
2015-06-14, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Lolita (1997)

Behöver väl ingen detaljerad presentation då det är en modern version efter Nabokovs roman, 35 år efter Kubricks film efter samma roman.

I korthet handlar det om en medelålders man som blir förälskad i en tonårstjej (cirka 14 år). Han gifter sig med hennes mamma enbart för att få en chans att komma nära dottern. Det är ingen "vanlig" snuskgubbe dock eftersom han är besatt av enbart henne, inga andra unga flickor.

Huvudrollen spelas av Jeremy Irons som gör en ganska bra insats, dock tycker jag att han är lite uttryckslös. För den här typen av förbjuden besatthet hade det behövts en mer levande skådespelare som kan skildra den ångest rollfiguren trots allt måste leva med igenom så gott som hela filmen.

Dock är den sevärd tycker jag, även om nödvändigheten av den kan ifrågasättas eftersom Kubricks film duger gott.

5/10

Ursäkta, men skojar du? Kubricks film är rent SKIT. Ytligt, tillrättalagt skräp som varken berör eller upprör. Filmen från 1997 är helt tvärtom och därmed försök till något konstnärligt. Dessutom är skådespeleri, foto och regin allmänt så mycket bättre.

Lolita från 1997 är för mig bland de bästa moderna filmer jag sett.
Citera
2015-06-14, 15:06
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Ursäkta, men skojar du? Kubricks film är rent SKIT. Ytligt, tillrättalagt skräp som varken berör eller upprör. Filmen från 1997 är helt tvärtom och därmed försök till något konstnärligt. Dessutom är skådespeleri, foto och regin allmänt så mycket bättre.

Lolita från 1997 är för mig bland de bästa moderna filmer jag sett.
Då vet vi din åsikt.
Citera
2015-06-14, 15:07
Bannlyst
Casablanca

Drama från 1942 regisserad av Michael Curtiz med Humphrey Bogart och Ingrid Bergman. Filmen utspelar sig under Andra världskriget och handlar om caféägaren Rick Blaine som blir försatt i konflikter då en gammal flamma dyker upp. Jag hyrde den här filmen på VHS en gång i tiden och då tyckte jag den var kanon så när jag hittade den billigt på DVD för ett par månader sen bestämde jag mig för att köpa den. Det dröjde ett tag innan jag satte på den men nu blev det av i alla fall. Jag tycker fortfarande att filmen är väldigt bra men jag tyckte den var bättre förra gången jag såg den, men jag kanske inte var på rätt humör den här gången. Skådespelarna gör ett väldigt bra jobb och musiken är bra.

Betyg: 8/10.

Flygande farmor

Familjefilm från 2001 regisserad av Steen Rasmussen och Michael Wikke med Jytte Abildstrøm och Olivia Fuglsang-Laviana. Handlar om en flicka vid namn Eva som vill åka semester över sommaren men det går inte då hennes föräldrar är för upptagna med sina arbeten. Till slut bestämmer hon sig för att rymma hemifrån med sin farmor så att de kan leta efter Åge, Evas farfar, som är försvunnen. Det här var en av mina favoritfilmer under de tidiga tonåren och jag tycker fortfarande den är bra. Bra skådespelare och mycket bra musik.

Betyg: 6/10.
Citera
2015-06-14, 15:14
Medlem
Citat:
Då vet vi din åsikt.

Och din åsikt är att Kubricks film är bättre, eller?
Citera
2015-06-14, 15:29
Medlem
Citat:
Lolita (1997)

5/10

Stanley Kubrick var på flera sätt en mycket skicklig regissör. Framför allt när det gällde att skapa och bygga mäktiga scener och stämningar. Men att jobba med mer sensitiva, känsliga värden hörde inte dit. Därför är hans version av Lolita så otroligt platt för oss som ställer krav när en film ska handla om något så oerhört känsligt och ovanligt som den här filmen faktiskt handlar om. Det torde ha hört till Kubricks största misstag i karriären att försöka regissera Lolita.
Citera
2015-06-14, 16:57
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Och din åsikt är att Kubricks film är bättre, eller?
Det är bättre skådespelare, det är min åsikt. Irons är ingen höjdare även om han funkar någorlunda i Lolita. Melanie Griffith är som vanligt på sin höjd medioker. Den enda som gör en bra insats är Dominique Swain.

Men detta är ju knappast Kubricks "förtjänst".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in