Casablanca
Drama från 1942 regisserad av Michael Curtiz med Humphrey Bogart och Ingrid Bergman. Filmen utspelar sig under Andra världskriget och handlar om caféägaren Rick Blaine som blir försatt i konflikter då en gammal flamma dyker upp. Jag hyrde den här filmen på VHS en gång i tiden och då tyckte jag den var kanon så när jag hittade den billigt på DVD för ett par månader sen bestämde jag mig för att köpa den. Det dröjde ett tag innan jag satte på den men nu blev det av i alla fall. Jag tycker fortfarande att filmen är väldigt bra men jag tyckte den var bättre förra gången jag såg den, men jag kanske inte var på rätt humör den här gången. Skådespelarna gör ett väldigt bra jobb och musiken är bra.
Betyg: 8/10.
Flygande farmor
Familjefilm från 2001 regisserad av Steen Rasmussen och Michael Wikke med Jytte Abildstrøm och Olivia Fuglsang-Laviana. Handlar om en flicka vid namn Eva som vill åka semester över sommaren men det går inte då hennes föräldrar är för upptagna med sina arbeten. Till slut bestämmer hon sig för att rymma hemifrån med sin farmor så att de kan leta efter Åge, Evas farfar, som är försvunnen. Det här var en av mina favoritfilmer under de tidiga tonåren och jag tycker fortfarande den är bra. Bra skådespelare och mycket bra musik.
Betyg: 6/10.