Fantastic Four (2015)
Historien tar här sin början när fyra unga outsiders råkar ut för en olycka som leder till att deras kroppar drastiskt förändras. Teamet måste nu samarbeta och lära sig använda sina nyvunna förmågor för att tillsammans försöka rädda mänskligheten.
Denna filmen har inte haft så mycket positivt framför sig. När filmen först blev sagd att den skulle göras var de flesta glada, för vi hade inte haft någon bra Fantastic Four film hittills. Och med tanke på hur mycket själ och hjärta det läggs ner i superhjälte filmerna idag och hur stora de blivit för biopubliken.
Sedan började rykten komma om vad filmen skulle handla om, vilka som medverkade och att mycket av de vi känner till från serietidningarna inte skulle medverka i filmen.
Det blev inte lättare när vi började detta året ännu inte hade sett någon poster eller bilder ens en gång från filmen. En sommar blockbuster brukar ha en trailer redan början på året, till och med slutet på hösten brukar de komma några små som dyker upp.
Detta gjorde att man blev allt mer skeptisk till filmen. Sedan började alla recensioner rulla in och de usla betygen den fått överallt. Detta gjorde mig faktiskt mer hypad, för att se dess uselhet. Hur kan en sådan här film med sådan stor budget bakom sig och stort företag vara så här dåligt i den tiden vi lever i när det kommer till superhjälte filmer.
Tydligen går det fortfarande att göra en Batman & Robin i detta årtal. För Fantastic Four från 2015 har precis bevisat detta. Batman & Robin, Green Lantern, Man of Steel och nu Fantastic Four. De fyra sämsta superhjälte filmerna jag sett i hela mitt liv. Tre av dem såg jag på bio.
Detta kommer bli som en guide lektion där jag kommer gå igenom bit för bit vad som gör denna filmen till en sådan pass skitfilm som den är. Josh Trank du kommer inte bli skyddad här inte, oavsett vad han gått ut och sagt så är han fortfarande regissör på denna filmen och har fortfarande en talan.
Med det sagt kommer spoilers tillkomma! Ni har blivit varnade!
Låt oss börja med handlingen. Vad brukar en handling inom superhjälte filmer vara. Superhjälten får sina krafter, de lär sig använda sig dessa krafterna, de använder dessa krafterna till gott och i slutet fightas dem skurken och räddar dagen.
Det är grunden till en orgin story inom superhjälte genren är. Visst kan man göra annorlunda och sin egen twist på det. Men det är grund principerna och Fantastic Four följer inget utav dessa mönstren. Filmen börjar med en ung Reed. Vilket är okej, många superhjälte filmer brukar börja med vår huvudperson som ung. Vi har dock bara 100 minuter så klockan tickar. Okej så 5 minuter in dyker Miles Teller och Jamie Bell upp och Miles Teller blir vidarebefordrad till att jobba för Mr. Storm att göra en teleportmaskin till en annan dimension/planet. Okej, fortfarande 100 minuter film, det har nu gått 20 minuter och Johnny Storm blir först introducerad i en scen som hör hemma i Fast and Furious.
Vi har nu alltså 80 minuter kvar utav filmen och detta är inte borträknat eftertexterna. Än så länge har heller inte alla fyra karaktärerna synts på bild tillsammans. Men ha inte för höga förhoppningar där.
Det är nu först 40 minuter in i filmen som våra fyra personer åker med teleportmaskinen till den andra planeten. Där är dem i 5 minuter innan allting kollapsar och dem får sina krafter. Alltså 45-50 minuter in i filmen får våra personer krafterna. I en 100 minuter lång film... Börjar ni förstå lite av problemet med filmen? Så nu tänker man. Okej nu är dem i alla fall superhjältarna. Nu ska dem besegra Doom som har en ondskefull plan på att förstöra en stad typ. Nope!
Dem blir tillfångatagna utav militären där Reeds flyr. Och dem andra tre används som militärvapen. Okej en schyst idé, som hade funkat i 5 minuter via dialog. Men när filmen använder det till fullo och gör upp 20 minuter av filmens speltid funkar det inte för mig.
Ska tilläggas att under hela denna tiden är Doom fortfarande kvar i den andra planeten då han blev kvarglömd. Samt att filmen hoppar ett år i tiden. För varför inte.
De återbygger teleportmaskinen igen med hjälp av att tillfångata Reeds som flydde och Doom blir återvänd till jorden bara för att senare återvända till planeten han var på, bara för att vi ska kunna ha en cool slutfight i en värld som liknar som om den tillhör World of Warcraft. Slutfighten är förhastad, kommer från ingenstans och slutar lika fort som man säger "vad fan händer". Och ja, dem är alla fyra tillsammans på bild och jobbar utifrån varandra inte mer än 5 minuter.
Så en stor problem med filmen är att detta är en otroligt utdragen orgin berättelse även för att vara en orgin berättelse. 2005 versionen redan 30 minuter in hade alla fyra fått sina krafter och broscenen var i fullgång.
Hade det hjälpt om filmen var längre då? Kanske. Men det hade inte hjälpt följande andra problem som filmen lider av:
Tonen av filmen är helt åt skogen. Den tar sig själv på allt seriöst allvar, medan den samtidigt kan ha en humorscen som inte är rolig för fem öre. När jag tänker Fantastic Four tänker jag fyra färgglada superhjältar och en lika färggrann skurk.
Allting här är grått och blått och hjälper inte alls till att förbättra filmens sega sega början där dem bygger maskinen och allting bara består utav exposition på exposition i dialogerna.
Sedan hjälper det inte att redigeringen är helt åt skogen. Där en scen som sedan klipps till en annan inte känns som dem hör ihop.
Sen har vi Doom. Detta måste nog vara det mest rent åt helvete fel man kan komma till att porträtta en karaktär som det kan gå. Doom i denna filmen spelar inte som Doom, liknar inte Doom, har inget motiv överhuvudtaget och mest av allt. Krafterna han har är inte ens dem krafter Doom har i serietidningarna.
Vad som är A & O i att göra om en serietidning till film är att man i alla fall trots egen vision gör att krafterna stämmer överens tillsammans med namnen. Det är respektlöst för fansen riktigt jävla ordentligt. Tänk om vi istället för ett sköld till Captain America hade gett honom ett svärd istället.
Dessutom saknade karaktären vad som helst vad motiv var. Filmen förklarade aldrig motivet bakom vad han ville, mer än att han inte ville leva på jorden men ändå ville han förstöra den trots att han ville leva ensam på den andra planeten. Så varför han inte bara ignorerade jorden vet jag inte, eller bara dödade alla vakterna som kom till honom via teleportationen.
Sen har vi med en så pass stor budget bakom sig effekter som ser riktigt, riktigt jäkla dåliga ut. Effekter som hör hemma i en Syfy film. Sen så håller sig filmen bara sig inomhus inom en bas mestadels av tiden. Början var ett garage. Sen var det ett labb. Sen var det en militärbas och sen var det den andra planeten.
Så hjältarna var aldrig ute vid staden så folket fick aldrig ens veta att där existerar superhjältar i denna världen, mer än att dem används som militärvapen. Det är ju för fan inget roligt med det i en superhjältefilm.
Är där något positivt med filmen? Faktiskt så har jag svårt att faktiskt knåpa ihop något i detta nuet. Det är talangfulla skådespelare, men inte ens dem kan rädda denna filmen med dess usla handling, effekter, dialoger och en film som bokstavligen talat tagit orgin berättelsen till en helt ny nivå inom uselhet och utdraget, trots sina korta 100 minuter.
The Thing såg okej ut antar jag, utav det vi fick se. Fast han är ju egentligen naken...
I sin helhet ska jag försöka summer Fantastic Four från 2015 med detta:
Troligtvis en av de mest trolösa adaptioner på en superhjälte (team) som finns. Trots den korta speltiden tar filmen först dryga 50 minuter innan våra karaktärer får sina superkrafter. Filmens upp till dess är otroligt dryg och handlar bara om att bygga denna teleportmaskinen med dialoger fyllda med exposition i en färglös färgskala. Lägg även på urusla effekter som tillhör en Syfy film.
Tonen av filmen är överallt och tar ordet orgin story bokstavligen och har inte kul med temat eller vad det är för film överhuvudtaget.
Doom dyker inte upp fören de sista 10 minuterna då filmen tagit sig så lång tid och så sakta att komma dit förhastar hela förloppet att man inte ens hinner med innan allting är över. Dem använder inte krafterna eller synts tillsammans fören i slutet, då man redan tappat intresse långt innan.
Som en kritiker sa: "Allting känns som en enda lång och tråkig trailer inför en bättre och mer roligare film/uppföljare som kommer nästa gång." Tror dock det inte lär bli en nästa gång.
Fox, gör er själva en tjänst och sälj rättigheterna till Marvel, ni gör allihopa en stor tjänst. För när ni går ut och säger att denna filmen enbart existerar på grund av att ni inte ville förlora rättigheterna till Fantastic Four visar det att ni inte bryr er alls. Vilket synts i denna skitproduktionen.
1 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1502712/?ref_=hm_otw_t0
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=AAgnQdiZFsQ