Citat:
Ursprungligen postat av
nihilverum
Jag gjorde en sammanställning av alla betyg jag gav till Oscarsvinnarna i
det här inlägget och listade då även de filmer som jag tyckte borde ha vunnit i de fall där jag tyckte att fel film vann. Shakespeare in Love var mycket riktigt en av de som jag ansåg som oförtjänt vinnare. Jag anser att Life is Beautiful var den rättmätiga vinnaren år 1998.
"Life is Beautiful" var ju urusel. Helt meningslös, eftersom det hade varit helt omöjligt att koncentrationslägerfångar skulle ha kommit undan med sådant som de kom undan med. De hade snabbt blivit skjutna. Huvudpersonens tillgjorda konstgjorda accent som skulle låta "utländsk" var ju också bara för mycket...
Men "Shakespeare in Love" var inte heller Oscarvinnarmaterial, det håller jag med om. Vet inte om det fanns någon annan riktigt bra film det året, det är möjligt att den trots allt var den bästa av dom som fanns. Dock gjorde "Shakespeare in Love" i alla fall ett bestående intryck. Jag såg den på bio och har inte sett om den sedan dess, men jag minns ändå känslan när de sa - angående att en föreställning alltid BLIR klar och går bra på premiären, trots alla problem, och ingen vet HUR det alltid kan gå bra - "no one knows, it's a mystery!" En klassisk replik tycker jag.