2015-07-12, 02:07
Bannlyst
La Bamba. Väldigt bra rulle där Lou Diamond Phillips gestaltar Ritchie Valens, dessutom med mycket bra musik. Har sett den många gånger och fler lär det bli.

Beck: Skarpt läge. Det har gjorts åtminstone en del bra Beck-filmer och det här är en av dem. Ganska spännande och tar några oväntade vändningar.
Citera
2015-07-12, 03:14
Medlem
jotnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Bra recension, och jag håller med i stora drag. Den är bra men inte storslagen. Jag såg den som en del i mitt projekt att gå igenom alla filmer som vunnit Oscar för bästa film, och den här var en av dem som jag tyckte vann oförtjänt. Av de nominerade år 1996 så ser jag Fargo som den rättmätiga vinnaren.

Tack! Coolt projekt, har du några andra oförtjänta Oscars att dela med dig av? Jag misstänker Shakespeare in Love i alla fall.
Citera
2015-07-12, 09:41
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jotnan
Tack! Coolt projekt, har du några andra oförtjänta Oscars att dela med dig av? Jag misstänker Shakespeare in Love i alla fall.

Jag gjorde en sammanställning av alla betyg jag gav till Oscarsvinnarna i det här inlägget och listade då även de filmer som jag tyckte borde ha vunnit i de fall där jag tyckte att fel film vann. Shakespeare in Love var mycket riktigt en av de som jag ansåg som oförtjänt vinnare. Jag anser att Life is Beautiful var den rättmätiga vinnaren år 1998.
Citera
2015-07-12, 09:57
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Den var ju den stora Oscarsvinnaren det året, mot mitt förstånd.
Oscarsvinnare, jösses, då undrar man vad det kan ha kommit för filmer under året.
Sedan sådär 1990 har jag väldigt lite koll på vad som händer i filmvärlden.
Citera
2015-07-12, 10:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Enligt mig är det också obegripligt att The English Patient är sitt års stora Oscarsvinnare. Dock har jag inte sett filmen på många år.

Jaså? Jag tyckte att den var underbar! Men jag var förstås en ung och romantiskt lagd tjej då, och det är nog målgruppen för den filmen! Och varför skulle inte en film med den målgruppen kunna vinna en Oscar, också, någon gång..?
Citera
2015-07-12, 10:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag gjorde en sammanställning av alla betyg jag gav till Oscarsvinnarna i det här inlägget och listade då även de filmer som jag tyckte borde ha vunnit i de fall där jag tyckte att fel film vann. Shakespeare in Love var mycket riktigt en av de som jag ansåg som oförtjänt vinnare. Jag anser att Life is Beautiful var den rättmätiga vinnaren år 1998.

"Life is Beautiful" var ju urusel. Helt meningslös, eftersom det hade varit helt omöjligt att koncentrationslägerfångar skulle ha kommit undan med sådant som de kom undan med. De hade snabbt blivit skjutna. Huvudpersonens tillgjorda konstgjorda accent som skulle låta "utländsk" var ju också bara för mycket...

Men "Shakespeare in Love" var inte heller Oscarvinnarmaterial, det håller jag med om. Vet inte om det fanns någon annan riktigt bra film det året, det är möjligt att den trots allt var den bästa av dom som fanns. Dock gjorde "Shakespeare in Love" i alla fall ett bestående intryck. Jag såg den på bio och har inte sett om den sedan dess, men jag minns ändå känslan när de sa - angående att en föreställning alltid BLIR klar och går bra på premiären, trots alla problem, och ingen vet HUR det alltid kan gå bra - "no one knows, it's a mystery!" En klassisk replik tycker jag.
Senast redigerad av Merwinna 2015-07-12 kl. 10:30.
Citera
2015-07-12, 12:45
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Repet (1948)

Två unga män dödar en tredje, och har en fest dit den mördade väntas.

Klassisk Hitchcockfilm, kul gjord att man får intrycket av att den inspelad i en enda lång tagning.
Kanske är det just det det som gör att den känns lite tradig, det är, i stort sett, samma rum, i samma vinkel hela filmen.
Filmen känns oviss in i det sista.

7/10 tycker jag att den är värd.
Citera
2015-07-12, 13:06
Medlem
Rebali179s avatar
Såg TV-Serien Star Wars Rebels Säsong 1

Blev väldigt förvånad över att jag tyckte om den. Men det slår inte Star Wars The Clone Wars serien.
Synd att Star Wars The Clone Wars är över.

Star Wars Rebels gillar jag för att vara en Disney produkt.
Men när det gäller betyget så blir det nog bara 4/5. Det kommer att bli mera bättre när säsong 2 kommer igång. Det har jag på känn. Men jag har haft fel förut
Citera
2015-07-12, 13:25
Medlem
gurkmajjas avatar
True Story (2015)

En man (Christian Longo) som är på flykt undan rättvisan i USA, misstänkt för att ha mördat hela sin familj, befinner sig i Mexico när han blir infångad av lagens långa arm. Under sin vistelse utomlands använder han sig av en annan identitet, nämligen Mike Finkel, som skriver för NY Times.

Finkel, som själv får sparken från Times för att ha fejkat en story om slavarbete, får reda på att Longo använt sig av hans namn och vill ta reda på varför.

Detta är upptakten till filmens handling om journalisten som börjar rota i en mördares? hjärna. Finkel och Longo bygger upp en märklig och ganska tajt relation under den tid som Finkel regelbundet besöker Longo innan rättegången för att få mördarens story exklusivt. Samtidigt är detta Finkels chans att komma tillbaka på banan som journalist/skribent och det är vinna eller definitivt försvinna som gäller för honom. Men, kan han lita på Longo?

En bra och intressant film om en desperat journalist som tappar verklighetsförankringen och sig själv då kombinationen livskris och mötet med en manipulativ människa strålar samman. Det är genomgående bra skådespeleri, vilket i en film av denna typ är helt avgörande, och det finns egentligen inget att klanka ned på rent tekniskt. Å andra sidan är det heller inte en särskilt teknisk film på det sättet. För den som vill ha action/thriller så är detta inget att se. Det här är mer ett långsamt, eftertänksamt, betraktande av två speciella människor i en unik situation. Inte desto mindre är det ganska spännande.

6.5/10
Citera
2015-07-12, 13:29
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Repet (1948)

Två unga män dödar en tredje, och har en fest dit den mördade väntas.

Klassisk Hitchcockfilm, kul gjord att man får intrycket av att den inspelad i en enda lång tagning.
Kanske är det just det det som gör att den känns lite tradig, det är, i stort sett, samma rum, i samma vinkel hela filmen.
Filmen känns oviss in i det sista.

7/10 tycker jag att den är värd.
Den är riktigt bra, klassisk Hitchcock som sagt.
Citera
2015-07-12, 15:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hunted (1952)

En mördare får ett sexårigt vittne till sitt brott, han övertalar pojken att slå följe med honom, det är inte särskilt svårt för pojken är från ett väldigt trasigt hem.
Man får följa deras flykt genom England upp mot Skottland, där deras flykt får ett oväntat slut.

3/5
Citera
2015-07-12, 15:42
Bannlyst
The Hobbit The Desolation of Smaug

En högklyshig film tycker i jämfört med första filmen och alldeles för spretig för underhållsfaktorn. Ettan var verkligen en upplevelse, men The Desolation of Smaug är för rörig och det finns ingen spänning i den och handlingen är spretig. Det kändes aldrig att det var någon klass alls utan en vanlig actionfilm utan några större ljusglimtar. Nej jag var inte speciellt nöjd med filmen, men jag är lite snäll och ger den ett godkänt betyg.

5/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in