Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Om du går några år tillbaka i tråden, så kommer du att finna något i stil med att JV inte kan tappa tron, eftersom de haft sanningen.....att det hela bara är svepskäl för sexuella synder...du kan säkert gissa vem som kläckte ur sig dessa djupa insikter.
Det låter konstigt, vem har sagt det? Och ge underlaget för ditt påstående.
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Frågan är varför organisationen inte lär sig något av detta?Varför pressar man unga medlemmar till dop? Den enda rimliga anledningen jag kan se är att man då kan styra individerna med hjälp av uteslutningshotet.
Men sluta nu, dina erfarenheter är inte hela sanningen, som jag förklarade så känner jag många som vuxit upp bland Jv, och ändå inte blivit döpta. Och dom har inte haft någon press på sig överhuvudtaget, detta vet jag eftersom jag känner familjen och vet hur föräldrarna resonerat.
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
FAst, mycket tyder på att man på många håll fuskar med umgängesförbudet...många inser väl det djupt oetiska i det , även om de formellt stödjer uteslutningarna.
"Fuskar", hur menar du? Vad pratar du om? Ge mig exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Och ja, avfällighet ses fan så mycket allvarligare än "sexuella synder".....den som råkar säga högt att t ex årtalet 607 är påhitt ligger illa till.
Ja det är allvarligare att förbanna Gud och förkasta honom än att man faller för frestelsen att vara sexuellt promiskuös. Det sexuella är ändå en stark drivkraft hos människan, men att häda Gud trots att man vet vem han är och att han existerar är värre:
"
och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning."(Upp 16:9 Bibel2000)