2015-06-11, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Och alla som inte vill vara JV gör det valet för att de vill leva sexuellt promiskuöst?

Nej.
Citera
2015-06-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, inget problem, jag förstår det. Men är det inte underligt att alla som växt upp som Jv har "slutat tro", man har absolut inte hållit på med någon synd?

Nej det beror på vilket sätt man framhärdar detta. Uteslutningen är främst till för att skydda församlingen, om det finns individer som propagerar för andra åsikter så finns det självklart skäl till att utesluta personen, eftersom det är en synd:

"Håll dig ifrån deras gudlösa prat, för de kommer att gå längre och längre i ogudaktighet, och deras ord kommer att sprida sig som kallbrand. Till dem hör Hymenaios och Filetos. När de säger att uppståndelsen redan har skett har de kommit bort från sanningen och bryter ner tron för många."(2Tim 2:16-18 Bibel2000)

Men om man håller sin synpunkt för sig själv och kanske sina närmaste så finns det ingen anledning att utesluta. Och där gör vissa valet att ändå öppet propagera för sin synpunkt istället för att välja familjen och vänner, och det är helt och hållet är deras eget val. Senare ojar dom sig för att dom inte får träffa familjen, men dom har själva valt den vägen istället för att t.ex. att bli inaktiv och kunna fortsätta träffa familjen.

Ha ha...du är rolig du. ...du tror fortfarande att avhoppare skyller på att de tappat tron...is f att erkänna sexuella synder. Ja ja...alla har väl sin världsbild, men det är en komisk synpunkt.

Men visst, det bästa är som du säger att hålla käft och bli overkam/segla iväg. Efter några år kan man flyga under radarn och ha stor frihet.

Här är en tråd på ett forum där en biträdande tjänare sett TTATT, eller SAS , som vi säger på svenska. Han vill inte lämna dirket utan att ta sin fru med sig! Detta kallas "Fading"

http://www.jehovahs-witness.com/topi...elp-guide-fade

Detta ger en intressant inblick i hur JVn som vill lämna/hoppa av tänker och agerar.
Citera
2015-06-11, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag har fler frågor till avhoppade JV och skulle vara mycket glad och tacksam för svar.

Om ni skrivit det redan kan ni kanske länka mig till det inlägget.

1. Varför hoppade ni av? Var det en process? Fanns det nån slags "breaking straw"?

2. Har ni kvar några av JV "moral"? Jag anser att JV har en något högre moral än kanske folk generellt. Det är inga supa-och-slåss personer, trots allt negativt man kan säga.

3. Hur ser omsättningen ut inom JV? Hur många nya kommer in och hur många lämnar en församling? (typ per år)

Hoppas det inte är för personligt. Själv delar jag öppet med mig om vad jag tror på.
Uppskattar svar.

Du kan få en länk här där ett antal f d vittnen berättar om vad det var som fick dem att till sist lämna! VAd det var som blev deras ögonöppnare:http://www.jehovahs-witness.com/topi...opening-moment
Citera
2015-06-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Om du går några år tillbaka i tråden, så kommer du att finna något i stil med att JV inte kan tappa tron, eftersom de haft sanningen.....att det hela bara är svepskäl för sexuella synder...du kan säkert gissa vem som kläckte ur sig dessa djupa insikter.

Det låter konstigt, vem har sagt det? Och ge underlaget för ditt påstående.

Citat:
Frågan är varför organisationen inte lär sig något av detta?Varför pressar man unga medlemmar till dop? Den enda rimliga anledningen jag kan se är att man då kan styra individerna med hjälp av uteslutningshotet.

Men sluta nu, dina erfarenheter är inte hela sanningen, som jag förklarade så känner jag många som vuxit upp bland Jv, och ändå inte blivit döpta. Och dom har inte haft någon press på sig överhuvudtaget, detta vet jag eftersom jag känner familjen och vet hur föräldrarna resonerat.

Citat:
FAst, mycket tyder på att man på många håll fuskar med umgängesförbudet...många inser väl det djupt oetiska i det , även om de formellt stödjer uteslutningarna.

"Fuskar", hur menar du? Vad pratar du om? Ge mig exempel.

Citat:
Och ja, avfällighet ses fan så mycket allvarligare än "sexuella synder".....den som råkar säga högt att t ex årtalet 607 är påhitt ligger illa till.

Ja det är allvarligare att förbanna Gud och förkasta honom än att man faller för frestelsen att vara sexuellt promiskuös. Det sexuella är ändå en stark drivkraft hos människan, men att häda Gud trots att man vet vem han är och att han existerar är värre:

" och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning."(Upp 16:9 Bibel2000)
Citera
2015-06-11, 16:26
Medlem
Citat:
Det låter konstigt, vem har sagt det? Och ge underlaget för ditt påstående.

Men sluta nu, dina erfarenheter är inte hela sanningen, som jag förklarade så känner jag många som vuxit upp bland Jv, och ändå inte blivit döpta. Och dom har inte haft någon press på sig överhuvudtaget, detta vet jag eftersom jag känner familjen och vet hur föräldrarna resonerat.

"Fuskar", hur menar du? Vad pratar du om? Ge mig exempel.

Ja det är allvarligare att förbanna Gud och förkasta honom än att man faller för frestelsen att vara sexuellt promiskuös. Det sexuella är ändå en stark drivkraft hos människan, men att häda Gud trots att man vet vem han är och att han existerar är värre:

" och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning."(Upp 16:9 Bibel2000)

Du kan inte vara omedveten om att många fuskar med umgängesförbudet när det gäller släktingar. Eller?

Du kan ju t ex ta ett konkret exempel som Anthony Morris tog upp så sent som förra året i ett tal. https://youtu.be/8YXXB6n5FEg

Detta är inte unikt, annars skulle han inte upprepa det å mycket, samma tema har kommit igen på årets sommarsammankomster i USA. Denna gången främst om uteslutna barn. Sällskapet har stora problem med "illojala" familjer/släkter som struntar i umgängesförbudet.
Citera
2015-06-11, 16:54
Medlem
Citat:
Du kan inte vara omedveten om att många fuskar med umgängesförbudet när det gäller släktingar. Eller?

Du kan ju t ex ta ett konkret exempel som Anthony Morris tog upp så sent som förra året i ett tal. https://youtu.be/8YXXB6n5FEg

Detta är inte unikt, annars skulle han inte upprepa det å mycket, samma tema har kommit igen på årets sommarsammankomster i USA. Denna gången främst om uteslutna barn. Sällskapet har stora problem med "illojala" familjer/släkter som struntar i umgängesförbudet.

Den där videos visar uppenbart ondskefull sektmentalitet....

Jag hade lite naivt trott att JV kommitté bestod av några upplysta människor...
Som var friska i huvudet och hade nån glädje i sig.
Men dina videos med Anthony Morris III är inte uppmuntrande.

Det är en kärlekslös organisation, så är det.
Citera
2015-06-11, 17:13
Medlem
Citat:

Det är väldigt bra att sådant sprids på nätet.......för allmänheten är säkert Morris en ruggig manipulativ figur.

Heders till de JVn som sparar streamat material. Och sedan lägger ut det. Detta är inte tänkt för allmänheten. Höjdarnas tal streamas runt till vissa utvalda sammankomster. Uppenbarligen finns det "undercover brothers" som sköter tekniken på vissa ställen.

TTSP kommer säkert att förneka att det finns "undercover brothers"
Citera
2015-06-11, 17:35
Medlem
ujhs du svarade överhuvudtaget inte på mitt inlägg #1543 och många andra argument jag kom med, utan svarar bara på det som är bekvämt för dig, och till din fördel och Jv:s nackdel, jag gav dig en chans men du tog den inte.
Citera
2015-06-11, 17:38
Medlem
Citat:

Tråkigt att du litar blint på avfällingars lögner, men det är ditt val, likaså ditt val att inte svara på mina inlägg, du vill ha din syn ifred, det är nog bekvämast så.
Citera
2015-06-11, 17:38
Bannlyst
Citat:

Det är väldigt synd för Jv:s del att en av deras frontfigurer är så pass verklighetsfrånvänd och intolerant, nämligen Anthony. Han är inte ett bra ansikte utåt om man säger så. Det finns en hel del klipp med honom där han kläcker ur sig den ena galenskapen efter den andra. Jag tror även många jv som lyssnar på honom sitter och skakar på huvudet i hemlighet.
Citera
2015-06-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Det är väldigt synd för Jv:s del att en av deras frontfigurer är så pass verklighetsfrånvänd och intolerant, nämligen Anthony. Han är inte ett bra ansikte utåt om man säger så. Det finns en hel del klipp med honom där han kläcker ur sig den ena galenskapen efter den andra. Jag tror även många jv som lyssnar på honom sitter och skakar på huvudet i hemlighet.

Kanske, men det som är mer synd är att ni drar alla Jv över en kam på grund av vad enskilda Jv uttalar sig om.

Ni vill både ha kakan och äta den, ni vill inte att Jv har så stor sammanhållning(ni kallar det för sektmentalitet), samtidigt som ni inte vill att enskilda individer har något att säga om. Visst finns det enskilda Jv som skakar på huvudena när vissa enskilda individer har långtgående åsikter, men det behöver inte betyda att Jehovas vittnen i allmänhet tycker så.

Du verkar inte heller ta åt dig, eller bry dig om vad jag skriver, du har ignorerat många av mina inlägg, så jag kommer inte heller bry mig om vad du skriver.
Citera
2015-06-11, 17:49
Medlem
Citat:
Jag svarar dig som ett undantag nu eftersom du håller god ton.

Visst kan det vara så som du säger. Men ni målar oftast upp en bild att det alltid är så, att alla Jv-föräldrar är så, vilket är en felaktighet/lögn. Och det tror jag knappast är vanligt ens, utan hör till ovanligheterna, men det är dessa som hörs mest, som är mest intervjuade av media o.s.v.

Jag känner många som aldrig blivit döpta trots att dom vuxit upp bland Jv, och det finns familjer där vissa syskon döpt sig, medan andra inte har gjort det, och dom umgås tillsammans som en "normal medelsvensson". Det har inte funnits några som helst påtryckningar, utan barnens val att bli döpta har fallit sig naturligt.
.

Så de flesta JV-föräldrar följer inte vad som sägs från den styrande kretsen:
https://www.youtube.com/watch?v=MreJ...ature=youtu.be
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in