2015-06-05, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandesporros
nu ska vi se hur supporten vid 129 -130 håller... ingen dipp nu pls :S Så segt att redan vara allin!!!

Edit: Håller bra. Säljknappen tar stop vid 130,25. Fyll på medans det ör billigt
Och billigt blev det. Det är ett väldigt hoppande idag, och det är nog fler än jag som önskar att de väntat någon timme extra med inköpet.
2015-06-05, 14:26
Medlem
Grandesporross avatar
Det kommer bli race på måndag om det inte tar igen mot stänging.Vem vill ligga ute under helgen? Mobiler med FPC lanseras på måndag om jag läst rätt.

Tror många paniksäljer, det bästa är att låta dom hålla på, så småningom vänder det. De som var utanför tills nu eller har likvider kan fylla på. Det mest korkade du kan göra nu är att sälja. Med tanke på hur det åkt upp och ner är det bäst att låta tiden sätta kursen på plats. Det viktigaste är att vi vet var de bär av upp ska det, idag, imorn nästa vecka, månad? T.ex råkade jag köpa snordyrt i veckan när 129 var den absoluta toppen i FPC (ska aldrig använda MP knappen igen). Nu tradas det på 129-128 kr som lägst bara några dagar senare. Medans jag skrev inlägget har det svajat mellan -4.60% till -3,10%. När vi får ta del av saftiga PM och rapporter till hösten kommer 138 toppen vi hade igår låta sjukt billigt.

jag ska luta mig tillbaks , köpa så mycket som möjligt när jag får in pengar på kontot och låta bolaget göra jobbet!
Senast redigerad av Grandesporros 2015-06-05 kl. 14:44.
2015-06-05, 14:40
Medlem
Citat:
Det kommer bli race på måndag om det inte tar igen mot stänging.Vem vill ligga ute under helgen? Mobiler med FPC lanseras på måndag om jag läst rätt
Nästa vecka presenteras flera mobiler med fingeravtrycksläsare, men mig veterligen är det ännu inte klarlagt vilka som står för den.
2015-06-05, 15:08
Medlem
Citat:
Det kommer bli race på måndag om det inte tar igen mot stänging.Vem vill ligga ute under helgen? Mobiler med FPC lanseras på måndag om jag läst rätt.

Tror många paniksäljer, det bästa är att låta dom hålla på, så småningom vänder det. De som var utanför tills nu eller har likvider kan fylla på. Det mest korkade du kan göra nu är att sälja. Med tanke på hur det åkt upp och ner är det bäst att låta tiden sätta kursen på plats. Det viktigaste är att vi vet var de bär av upp ska det, idag, imorn nästa vecka, månad? T.ex råkade jag köpa snordyrt i veckan när 129 var den absoluta toppen i FPC (ska aldrig använda MP knappen igen). Nu tradas det på 129-128 kr som lägst bara några dagar senare. Medans jag skrev inlägget har det svajat mellan -4.60% till -3,10%. När vi får ta del av saftiga PM och rapporter till hösten kommer 138 toppen vi hade igår låta sjukt billigt.

jag ska luta mig tillbaks , köpa så mycket som möjligt när jag får in pengar på kontot och låta bolaget göra jobbet!

128-129 är fortfarande högre än när jag köpte i början av veckan. Då köpte jag för 122 kr. Så priset känns, i alla fall som är nu, börjat stabilisera sig istället för att gå upp och ner med +- 15 kr.

Har 55K i Fingerprint. Känns OK. Jag blir glad om aktien längre fram i framtiden kostar 225 Kr. Finns avkastning. Fortfarande bättre än banken 0.10% ränta.
2015-06-05, 15:33
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Fingerprints sensorer ligger på 3-4 dollar redan? Om det är fingerprint som pressar priset är det ju kanon att man fångar marknaden, det kommer bli huuuuge.
Citat:
Biometri: Priser på fingeravtryckssensorer kommer halveras 2H - Digi
(SIX) Priset på sensorer för fingeravtrycksverifering kommer nästan
att halveras andra halvåret 2015. Priset väntas falla från 7-8 dollar
till 4 dollar per enhet.

Det uppger industrikällor för DigiTimes på fredagen.

Ett ökat antal leverantörer har lett till ökad konkurrens, enligt
källorna.

Fingerprint Cards tillverkar sensorer för
fingeravtrycksverifiering.

Joakim Johansson, tel +46 31 350 64 84
mailto:joakim.johansson@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNews
SIX News

Citat:
Biometri Till följd av hårdare konkurrens väntas tekniken för fingeravtrycksläsning kommer att prispressas ner till hälften av de nivåer som var aktuella i början av året, uppger industrikällor.
Fingeravtryckssensormoduler kommer att prissättas till 4 dollar per enhet under andra halvan av 2015, jämfört med en prisnivå kring 7-8 dollar tidigare under året, uppger industrikällor enligt Digitimes.

En ökning i antalet leverantörer av fingeravtryckssensorer har lett till en hårdare konkurrens i marknaden, enligt källorna som förutspår att bolag med en mindre konkurrenskraftig position kommer att försvinna.

Enligt källorna har konkurrensen försatt de Taiwan-baserade leverantörerna i en ofördelaktig position. Samtidigt som Taiwanbolagen haft svårt att komma in i leverantörskedjorna hos de större smartphonemärkena, har de också haft svårt att öka sina andelar hos kunder i Kina.

I takt med att de kinesiska telefonmärkena endast efterfrågar enklare fingeravtryckssensorer i sina produkter har priserna förhandlats ned, enligt industrikällorna.

De Taiwan-baserade fingeravtryckssensortillverkarna väntas emellertid kunna öka sina leveranser kraftigt, med start under det tredje kvartalet 2015 och kommer troligen att få order från nya Android-modeller som kommer att lanseras under 2016, enligt källorna.

Nyhetsbyrån Direkt

Det här är bra nyheter

Igår sa bolaget att marginalerna skulle öka något till runt 40% och det är jävligt bra marginaler för den omsättning de har och som de kommer öka till under åren!! Även en marginal runt 20% skulle ge stora intäkter.

Konkurrensen är i detta nu bortblåst och hopplöst efter.
2015-06-05, 15:37
Medlem
zorb89s avatar
Ni ska inte förvänta er uppgångar på telefon lanseringar, den tiden är förbi och nu är det orders vi räknar

Vi vet också nu att ledtiderna är ca 2-3mån så vill någon ha sensorer för leverans i November så bör ordern ha inkommit runt Aug-Sep.

Jag sätter en gissning på att nästa stora order som kommer ligger runt 350mln för leverans i Q3 och Q4.
2015-06-05, 16:00
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Fingerprints sensorer ligger på 3-4 dollar redan? Om det är fingerprint som pressar priset är det ju kanon att man fångar marknaden, det kommer bli huuuuge.
Ni som är så insatta bör väl veta exakt vilka priser FPC har på sina produkter i dagsläget och med vilka marginaler de säljer sett till dessa priser? Låter mest som tro och förhoppningar när man läser ovanstående.
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Det här är bra nyheter

Igår sa bolaget att marginalerna skulle öka något till runt 40% och det är jävligt bra marginaler för den omsättning de har och som de kommer öka till under åren!! Även en marginal runt 20% skulle ge stora intäkter.

Konkurrensen är i detta nu bortblåst och hopplöst efter.
Hur kan det vara bra nyheter att den enda produkt som företaget lever på spås prispressas till hälften? Halverad omsättning med samma kostnader är ju en katastrof för vilket företag som helst, speciellt för FPC som redan lever farligt med stora, tunga förluster sedan tidigare och höga omkostnader.

Om vi räknar med att företaget skulle gå med 20 eller 40 miljoner i vinst med en omsättning på 340 miljoner och dagens priser (eller vad någon nu kom fram till) och omsättningen sedan minskar till 170 miljoner på grund av prispress med samma omkostnader..... då skulle inte jag vilja sitta på aktier i detta bolag.
2015-06-05, 16:25
Medlem
KiMeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Ni som är så insatta bör väl veta exakt vilka priser FPC har på sina produkter i dagsläget och med vilka marginaler de säljer sett till dessa priser? Låter mest som tro och förhoppningar när man läser ovanstående.

Hur kan det vara bra nyheter att den enda produkt som företaget lever på spås prispressas till hälften? Halverad omsättning med samma kostnader är ju en katastrof för vilket företag som helst, speciellt för FPC som redan lever farligt med stora, tunga förluster sedan tidigare och höga omkostnader.

Om vi räknar med att företaget skulle gå med 20 eller 40 miljoner i vinst med en omsättning på 340 miljoner och dagens priser (eller vad någon nu kom fram till) och omsättningen sedan minskar till 170 miljoner på grund av prispress med samma omkostnader..... då skulle inte jag vilja sitta på aktier i detta bolag.

Men jösses, FPC:s sensorer kostar redan ca 4 dollar. Det är konkurrenterna (Synaptics, QC och även Authentec som endast levererar till Apple) som legat på dessa nivåer. Fattar du inte att hela artikeln handlar om att FPC klivit in och tagit 60% av marknaden exklusive Apple, men inklusive Samsung och därigenom tvingar konkurrenterna att matcha deras pris? Det här är lysande jävla nyheter.

Den justerade bruttomarginalen kommer kommande kvartal ligga på 40%.

Allt detta enligt bolagets uppgifter, som förövrigt har kännetecknats av en viss försiktighet sedan JL tog över rodret.
2015-06-05, 16:39
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiMeister
Men jösses, FPC:s sensorer kostar redan ca 4 dollar. Det är konkurrenterna (Synaptics, QC och även Authentec som endast levererar till Apple) som legat på dessa nivåer. Fattar du inte att hela artikeln handlar om att FPC klivit in och tagit 60% av marknaden exklusive Apple, men inklusive Samsung och därigenom tvingar konkurrenterna att matcha deras pris? Det här är lysande jävla nyheter.

Den justerade bruttomarginalen kommer kommande kvartal ligga på 40%.

Allt detta enligt bolagets uppgifter, som förövrigt har kännetecknats av en viss försiktighet sedan JL tog över rodret.
Okej då är jag med. Så FPC är alltså en av de Taiwanesiska tillverkarna som väntas "kunna öka sina leveranser kraftigt, med start under det tredje kvartalet 2015 och kommer troligen att få order från nya Android-modeller som kommer att lanseras under 2016".

Tack för upplysningen
2015-06-05, 16:42
Medlem
zorb89s avatar
Citat:

Perfect, jealousy is back in the thread! (Alla förstår att du vill köpa men att du kan noll om bolaget)

Ärligt talat läser jag hellre dina poster än "Hoppas stödet håller, mot xxxkr och nu köpte jag 2kr billigare".

Nu till dina frågor.

FPC1020 låg runt 5-7$ innan men det är endast sensorn och då är inte modulen inräknad, sensor+modul är den kompletta enheten som tillverkarna köper ifrån exempelvis Crucialtec, WPI, o-film etc.

Det är dessa företag som lagt de order vi sett PM på, de köper in sensorerna och fixar den sista biten innan tillverkarna får de komplett.

Så i slutändan gällande 1020 så kostar de runt 8-10$ för tillverkarna.

Och som jag skrivit innan är det INTE fpc som blir pressad utan Modulhusen i första hand, tänk logiskt! FPC har produkten som tillverkarna vill köpa, FPC kan då förhandla fram bättre priser bland modulhusen eftersom DE är i behov av FPC och inte tvärtom.

Sen har FPC nu gjort mindre sensorer för att få bättre marginaler eftersom det är kislet som är den dyra delen. Och i stora inköp blir priser bättre.

Vi kan nog räkna med att snittpriset per sensor ligger runt 2,5-3$ för FPC då de nya kommer sälja som smör.

Förstår inte hur du tänker i sista stycket, vart kommer 170mln in i bilden? Omsättningen för Q2 KOMMER bli över 340mln och Q3 har redan nu minst 520mln så ett big what???

Sen får du förklara hur prognosen kan bli mindre om bolaget säger över 1,5miljarder, påstår du dig kunna mer än de som har det som yrke? De lär väl redan ha räknat på det.

Så hela diskussionen är dum då det enda vi behöver hålla koll på är prognosen gällande omsättning och vad den faktiskt blir, skulle vi få en prognos i November för 2016 som är 1,5miljarder så kan vi gå tillbaks hit och säga att du fick rätt men det vet jag med 100% säkerhet att du inte kommer få. Jag gör den meningen med Big så jag kan använda texten i November.

Nyckeltal att hålla koll på:(tänk inte mer för det blir bara fel)
- Omsättning
- Justerad bruttomarginal
- Rörelsekostnader

Den risk som finns är i nuläget QCs ultraljudssensor men varken FPC eller Synaptics ser någon direkt fara där än så länge då den är på tok för dyr, klarar samma som FPCs sensorer och är otestad på marknaden. Men man ska hålla koll.
2015-06-05, 16:45
Medlem
KiMeisters avatar
Citat:
Okej då är jag med. Så FPC är alltså en av de Taiwanesiska tillverkarna som väntas "kunna öka sina leveranser kraftigt, med start under det tredje kvartalet 2015 och kommer troligen att få order från nya Android-modeller som kommer att lanseras under 2016".

Tack för upplysningen

Jag är ganska säker på att när man pratar om leverantörer i Taiwan så syftar man till 100% på WPI. Knappast en kiseltillverkare, då det helt enkelt inte finns. Det här är inte första gången ett modulhus tar åt sig äran för en produkt, se Crucialtech för ett lysande exempel.

Här någonstans så kommer du börja gorma om EgisTec. Som ju som bekant provade sig på en lansering i Philips Aurora, som lades ned. Det är möjligt att även de kommer att säkra ett par tillverkare i framtiden, men jag skulle bli ytterligt förvånad om det skedde under 2016.
2015-06-05, 16:58
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiMeister
Jag är ganska säker på att när man pratar om leverantörer i Taiwan så syftar man till 100% på WPI. Knappast en kiseltillverkare, då det helt enkelt inte finns. Det här är inte första gången ett modulhus tar åt sig äran för en produkt, se Crucialtech för ett lysande exempel.

Här någonstans så kommer du börja gorma om EgisTec. Som ju som bekant provade sig på en lansering i Philips Aurora, som lades ned. Det är möjligt att även de kommer att säkra ett par tillverkare i framtiden, men jag skulle bli ytterligt förvånad om det skedde under 2016.
Ja gisses, tänka sig att andra också kanske får sälja

Ska vi använda lite Spark the man logik och såga Volvo för att Opel kanske ska få sälja lite bilar under året också, illa mycket illa så sälj era volvo aktier för det finns konkurrenter på en liiiiiten marknad.

Troll hittar alltid nya ämnen, favoriten innan var ju "Fingersensorer kommer aldrig lyckas" och nu när lösenord mer eller mindre blivit skrotat så börjar det härjas om sjunkande priser FAST att JL IGÅR sa att priserna inte kommer sjunka för vår del ett tag framöver.

Nu vill vi höra Spark ge ett investeringstips så vi kan följa hans utveckling kontra vår

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in