Citat:
Ursprungligen postat av
SparkMan
Ni som är så insatta bör väl veta exakt vilka priser FPC har på sina produkter i dagsläget och med vilka marginaler de säljer sett till dessa priser? Låter mest som tro och förhoppningar när man läser ovanstående.
Hur kan det vara bra nyheter att den enda produkt som företaget lever på spås prispressas till hälften? Halverad omsättning med samma kostnader är ju en katastrof för vilket företag som helst, speciellt för FPC som redan lever farligt med stora, tunga förluster sedan tidigare och höga omkostnader.
Om vi räknar med att företaget skulle gå med 20 eller 40 miljoner i vinst med en omsättning på 340 miljoner och dagens priser (eller vad någon nu kom fram till) och omsättningen sedan minskar till 170 miljoner på grund av prispress med samma omkostnader..... då skulle inte jag vilja sitta på aktier i detta bolag.
Perfect, jealousy is back in the thread! (Alla förstår att du vill köpa men att du kan noll om bolaget)
Ärligt talat läser jag hellre dina poster än "Hoppas stödet håller, mot xxxkr och nu köpte jag 2kr billigare".
Nu till dina frågor.
FPC1020 låg runt 5-7$ innan men det är endast sensorn och då är inte modulen inräknad, sensor+modul är den kompletta enheten som tillverkarna köper ifrån exempelvis Crucialtec, WPI, o-film etc.
Det är dessa företag som lagt de order vi sett PM på, de köper in sensorerna och fixar den sista biten innan tillverkarna får de komplett.
Så i slutändan gällande 1020 så kostar de runt 8-10$ för tillverkarna.
Och som jag skrivit innan är det INTE fpc som blir pressad utan Modulhusen i första hand, tänk logiskt! FPC har produkten som tillverkarna vill köpa, FPC kan då förhandla fram bättre priser bland modulhusen eftersom DE är i behov av FPC och inte tvärtom.
Sen har FPC nu gjort mindre sensorer för att få bättre marginaler eftersom det är kislet som är den dyra delen. Och i stora inköp blir priser bättre.
Vi kan nog räkna med att snittpriset per sensor ligger runt 2,5-3$ för FPC då de nya kommer sälja som smör.
Förstår inte hur du tänker i sista stycket, vart kommer 170mln in i bilden? Omsättningen för Q2 KOMMER bli över 340mln och Q3 har redan nu minst 520mln så ett big what???
Sen får du förklara hur prognosen kan bli mindre om bolaget säger över 1,5miljarder, påstår du dig kunna mer än de som har det som yrke? De lär väl redan ha räknat på det.
Så hela diskussionen är dum då det enda vi behöver hålla koll på är prognosen gällande omsättning och vad den faktiskt blir, skulle vi få en prognos i November för 2016 som är 1,5miljarder så kan vi gå tillbaks hit och säga att du fick rätt
men det vet jag med 100% säkerhet att du inte kommer få. Jag gör den meningen med Big så jag kan använda texten i November.
Nyckeltal att hålla koll på:(tänk inte mer för det blir bara fel)
- Omsättning
- Justerad bruttomarginal
- Rörelsekostnader
Den risk som finns är i nuläget QCs ultraljudssensor men varken FPC eller Synaptics ser någon direkt fara där än så länge då den är på tok för dyr, klarar samma som FPCs sensorer och är otestad på marknaden. Men man ska hålla koll.