2015-06-05, 17:24
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Massa trams och svammel
Det är du som räknat på vinsten mot en viss omsättning. Mitt exempel innefattade halva omsättningen genom halverat pris på varje enhet.
Citat:
Ursprungligen postat av KiMeister
Jag är ganska säker på att när man pratar om leverantörer i Taiwan så syftar man till 100% på WPI. Knappast en kiseltillverkare, då det helt enkelt inte finns. Det här är inte första gången ett modulhus tar åt sig äran för en produkt, se Crucialtech för ett lysande exempel.

Här någonstans så kommer du börja gorma om EgisTec. Som ju som bekant provade sig på en lansering i Philips Aurora, som lades ned. Det är möjligt att även de kommer att säkra ett par tillverkare i framtiden, men jag skulle bli ytterligt förvånad om det skedde under 2016.
"Jag är ganska säker" låter ju väldigt övertygande.

Det är inte de Taiwanesiska leverantörerna som spås öka sina leveranser kraftigt utan tillverkarna. Med andra ord FPCs konkurrenter.
Citat:
Ja gisses, tänka sig att andra också kanske får sälja

Ska vi använda lite Spark the man logik och såga Volvo för att Opel kanske ska få sälja lite bilar under året också, illa mycket illa så sälj era volvo aktier för det finns konkurrenter på en liiiiiten marknad.

Troll hittar alltid nya ämnen, favoriten innan var ju "Fingersensorer kommer aldrig lyckas" och nu när lösenord mer eller mindre blivit skrotat så börjar det härjas om sjunkande priser FAST att JL IGÅR sa att priserna inte kommer sjunka för vår del ett tag framöver.

Nu vill vi höra Spark ge ett investeringstips så vi kan följa hans utveckling kontra vår
Du kan inte jämföra Volvo (ett stort och stabilt bolag) med FPC (ett litet förhoppningsbolag som genom historien har hållits på fötter genom att folk varit villiga att deltaga i nyemissioner).

VDar har farit med osanning förr. Speciellt i FPC. Bara förra året var prognosen för omsättningen överskattad. Varför skulle det inte hända igen?

Att prata om andra bolag i denna tråden är off topic. Så du får gräva lite för att se vilka andra bolag jag har investerat i sedan tidigare.
2015-06-05, 17:27
Medlem
KiMeisters avatar
Citat:
Ja gisses, tänka sig att andra också kanske får sälja

Ska vi använda lite Spark the man logik och såga Volvo för att Opel kanske ska få sälja lite bilar under året också, illa mycket illa så sälj era volvo aktier för det finns konkurrenter på en liiiiiten marknad.

Troll hittar alltid nya ämnen, favoriten innan var ju "Fingersensorer kommer aldrig lyckas" och nu när lösenord mer eller mindre blivit skrotat så börjar det härjas om sjunkande priser FAST att JL IGÅR sa att priserna inte kommer sjunka för vår del ett tag framöver.

Nu vill vi höra Spark ge ett investeringstips så vi kan följa hans utveckling kontra vår

Ja, i det här avseendet måste FPC vara unikt. Folk är helt enkelt immuna mot att läsa eller lyssna på vad som skrivs respektive sägs. Man gapar bara "det fiiiiinns en konkuuuuuuuurreeeeeent!!!!!111 SÄÄÄÄÄLJ!!!! det här vill iiiiiiiiinte jaaaag ääääägaaaa (sälj då?)".

Jag väntar fortfarande på att dessa människor skall namnge dessa hiskeligt långt framgångna konkurrenter som skall sno varenda kund av oss och se till så våra marginaler blir -10%.
2015-06-05, 17:31
Medlem
KiMeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Det är du som räknat på vinsten mot en viss omsättning. Mitt exempel innefattade halva omsättningen genom halverat pris på varje enhet.

Det är inte de Taiwanesiska leverantörerna som spås öka sina leveranser kraftigt utan tillverkarna. Med andra ord FPCs konkurrenter.

Du kan inte jämföra Volvo (ett stort och stabilt bolag) med FPC (ett litet förhoppningsbolag som genom historien har hållits på fötter genom att folk varit villiga att deltaga i nyemissioner).

VDar har farit med osanning förr. Speciellt i FPC. Bara förra året var prognosen för omsättningen överskattad. Varför skulle det inte hända igen?

Att prata om andra bolag i denna tråden är off topic. Så du får gräva lite för att se vilka andra bolag jag har investerat i sedan tidigare.

Personligen är jag säker, men du verkar ju tveka en aning.

Men är du kapabel att läsa? Det finns EN Taiwanesisk "konkurrent", som inte har EN ENDA kund. Bolaget heter EgisTec. Känner du till någon fler kiselleverantör så får du mer än gärna dela med dig, för det är mer än vad både jag och FPC känner till.

Att VD:ar far med osanning har hänt. Dock inte i FPC då fjolårets omsättningsfiasko handlade om att marknaden helt enkelt dröjde längre än vad man räknat med, kanske främst pga att Google valde att vänta med det officiella stödet för sensorer till årets lansering (Android M, hört om det på sistone?).

Sedan kan jag ju tycka att om man inte litar på bolagets officiella kommunikation, så bör man väl inte investera i företaget överhuvudtaget. De enda som vet vad som är G i närtid är väl företagsledningen?
2015-06-05, 17:33
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ja, i det här avseendet måste FPC vara unikt. Folk är helt enkelt immuna mot att läsa eller lyssna på vad som skrivs respektive sägs. Man gapar bara "det fiiiiinns en konkuuuuuuuurreeeeeent!!!!!111 SÄÄÄÄÄLJ!!!! det här vill iiiiiiiiinte jaaaag ääääägaaaa (sälj då?)".

Jag väntar fortfarande på att dessa människor skall namnge dessa hiskeligt långt framgångna konkurrenter som skall sno varenda kund av oss och se till så våra marginaler blir -10%.
Att tro att FPC står helt utan konkurrenter och har hela marknaden för sig själv är bara naivt. Att dessutom bete sig som en 12-åring för att någon inte tycker lika tyder på att alla skygglappar sitter på vilket är skadligt den dagen det kommer fram att detta inte var ett så bra case när allt kom omkring.
2015-06-05, 17:34
Medlem
Harry_s avatar
på måndag smäller det
säger 145:- under nästa vecka utan att vara blyg
2015-06-05, 17:42
Medlem
KiMeisters avatar
Citat:
Att tro att FPC står helt utan konkurrenter och har hela marknaden för sig själv är bara naivt. Att dessutom bete sig som en 12-åring för att någon inte tycker lika tyder på att alla skygglappar sitter på vilket är skadligt den dagen det kommer fram att detta inte var ett så bra case när allt kom omkring.

Jag tror inte för en sekund att vi står utan konkurrenter, det har jag heller inte sagt. Men du och många med dig överdriver konsekvenserna av att konkurrenterna dyker upp (förövrigt ej från Taiwan, men ack från andra ställen).

Faktum är dock att i närtid så finns det ingen annan konkurrent än Synaptics (som förövrigt har fångat en kund, om än stor). Under 2016 dyker förmodligen QC:s ultrasonicsensor upp i någon produkt.

I Kina har vi ett bolag som heter Goodix, som också fångat en kund: Meizu. Här finns dock tveksamheter kring patent och huruvida Goodix håller för internationella lanseringar. I Kina hittar vi också Silead, som vid ett par tillfällen hävdat att man ligger i massproduktion (vilket säkert kan stämma). Silead har tidigare hävdat att man säkrat order från Yulong och ZTE. Detta visade sig dock inte stämma då det slutade med att FPC levererade till Yulong, och troligtvis också ZTE.

Tidigare nämnda EgisTec ligger väl tidsmässigt ungefär som Silead. Man annonserar om produkter, men vinner inga kunder. Kanske pga pris, prestanda, patent eller yield?

Skulle jag spekulera fritt så tror jag att den som kommer att bli vår absolut största konkurrent är Qualcomm. Mest pga deras enorma resurser och sin redan starka kundbas i Snapdragon-träsket. Här finns dock några frågetecken angående pris, strömkrav och deras USP: UG, där man hävdat att den skall klara 0,4mm Gorillaglas. Problemet är bara att idag ligger tjockleken på glaset på runt 0,75 mm. Således ganska värdelöst.

Ville du lära mig något mer om FPC:s konkurrenssituation?
Senast redigerad av KiMeister 2015-06-05 kl. 17:49.
2015-06-05, 17:53
Medlem
zorb89s avatar
Citat:

Nu får du ta och kamma till dig.

Omsättning = Order
Vinst = Order*marginalen
Order = 140+75+90+110+230+235mln än så länge.

Din formel: 340/2 = 170mln i 2H

Du fattade ju inte ens att 8$ är sensor+modul och att "Sensor" är den del som FPC tillhandahåller och genom att inte förstå det så fick du fram omsättning delat med 2. Herregud såna som du borde verkligen inte syssla med aktiehandel.

Sen tar du nu upp att förra året gick åt helvete, ja det gjorde den. Men vad är skillnaden iår? Jo, vi HAR fått order och vi HAR UPPNÅTT prognosen och vi HAR ökat prognosen till +1,5miljarder.

Du vet nu att jag den 20/8-15 kommer klistra in ALLA dina inlägg i en post här, hoppas det får dig att tänka efter. Man kan faktiskt ställa frågor på ett bättre sätt och då bli bemött på ett normalt sätt istället för att skämma ut sig totalt.
2015-06-05, 17:59
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ville du lära mig något mer om FPC:s konkurrenssituation?
Ja, tack. Berätta gärna lite mer om Elan Microelectronics, FocalTech Systems, Pixart Imaging och Image Match Design.
2015-06-05, 18:01
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Det är det som kallas för marknadsandel, har du ingen koll på vilken % FPC räknar med så kanske du bör kolla upp det först innan du postar bland de som är påläst?

Och bara en gissning så räknar i alla fall jag med att det bör finnas konkurrenter ifall FPC räknar med 50% av marknaden exkl apple, annars borde det väl vara 100%.

Men du kan läsa om marknadsandelar här:
http://lmgtfy.com/?q=Marknadsandelar
2015-06-05, 18:02
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ja, tack. Berätta gärna lite mer om Elan Microelectronics, FocalTech Systems, Pixart Imaging och Image Match Design.
Företag som inte får order pga våran överlägsenhet. Posta annars ett namn på lur innehållande deras sensor.

Fortsätt med frågorna
2015-06-05, 18:06
Medlem
Grandesporross avatar
CBK dumpade sina 68k, folk börjar sälja i panik när de går lite neråt. När man tittar på orderdjupen så exploderar det på säljsidan. Är det värt att ha stoploss på fingret som det ser ut nu? Jag själv känner mig inte bekväm med en stoploss i fingerprint.

Andra aktier med "lättare" grafer kan man med lite googling luska ut. Som nybörjare har jag svårt att bedöma vart en stoploss skulle ligga bra i fingret. Idag kollade jag grafen och tyckte att den stoploss vid 130 var rimlig rent hypotetiskt. På måndag kan vi lika gärna öppna över 130, inga belägg för upp eller ner om det inte kommer fler stora nyheter. Föredrog att inte lägga stoploss och följa med upp eller ner. Någon med mer erfarenhet som vill dela med sig, Stop loss bra eller dåligt och om bra isåfall vart och varför?
Senast redigerad av Grandesporros 2015-06-05 kl. 18:11.
2015-06-05, 18:11
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Nu får du ta och kamma till dig.

Omsättning = Order
Vinst = Order*marginalen
Order = 140+75+90+110+230+235mln än så länge.

Din formel: 340/2 = 170mln i 2H

Du fattade ju inte ens att 8$ är sensor+modul och att "Sensor" är den del som FPC tillhandahåller och genom att inte förstå det så fick du fram omsättning delat med 2. Herregud såna som du borde verkligen inte syssla med aktiehandel.

Sen tar du nu upp att förra året gick åt helvete, ja det gjorde den. Men vad är skillnaden iår? Jo, vi HAR fått order och vi HAR UPPNÅTT prognosen och vi HAR ökat prognosen till +1,5miljarder.

Du vet nu att jag den 20/8-15 kommer klistra in ALLA dina inlägg i en post här, hoppas det får dig att tänka efter. Man kan faktiskt ställa frågor på ett bättre sätt och då bli bemött på ett normalt sätt istället för att skämma ut sig totalt.
Det märks ju väldigt tydligt att du läser det du vill läsa och misstolkar det du vill misstolka till din fördel. Eller rättare sagt att du vrider och vänder på klartext tills det skapas någon sorts falsk mening som matchar din förhoppning för att vinna sympatier (och fler sektmedlemmar).

Den dagen du bränner dig rejält på börsen så hoppas jag att du antingen lägger av helt eller skaffar en annan attityd, för ditt eget bästa. Jag hoppas för din skull också att ditt fruntimmer inte lämnar dig. Jag har också varit där, jag har gjort samma misstag och jag har lärt mig min läxa. Det är jag tacksam för att jag gjorde.

Nej, egentligen borde jag inte syssla med aktiehandel. Att öka sitt portföljvärde med ca 650% på 2 år är inte bra när man försöker hålla nere sitt ego och vara ödmjuk. Även om jag personligen tycker att jag lyckas väldigt bra med detta trots omständigheterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in