2014-09-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
I Ratos får man utdelning. Vad får man i Starbreeze och Fpc?

Kurt-Sune, du kan inte bara tänka så.. då blir man en dålig investerare.

Alla investerare spelar inte efter taktiken "köp bara stora bolag med stor utdelning", vissa kör daytrading, swingtrading, vissa spekulerar i mindre bolag mm.

Alla har sin unika strategi.

Därför kan du inte gå runt och säga "sälj skiten" på allt som DU inte tycker faller i din ram om "stort bolag, stor utdelning, allt annat är SKIT"..

Har du den attityden och inställningen mot investerare så tycker jag synd om dig, det bevisar bara hur oerhört okunnig du verkligen är.
2014-09-21, 22:13
Medlem
DJInvalidos avatar
Citat:
I Ratos får man utdelning. Vad får man i Starbreeze och Fpc?

Jag nästan dubblade mitt kapital med ytterst låg risk då företaget var rejält undervärderat. Hur mycket fick du i utdelning?
2014-09-21, 22:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJInvalido
Jag nästan dubblade mitt kapital med ytterst låg risk då företaget var rejält undervärderat. Hur mycket fick du i utdelning?
Om du anser att din risk var ytterst låg visar på hur naiv du är. Du leker med elden utan att veta om det.

Jag har haft Ratos länge och utdelningen tickar in årligen. Jag är inte så dum så att jag säljer bara för att det går ner. Betydligt bättre att låta det vara än att ha pengarna på banken.

Men det är inte mitt enda innehav om du tror det.

Har snart tredubblat mina pengar i Google bland annat. Och H&M går som tåget....
2014-09-22, 09:12
Medlem
Broheims avatar
Det var ett jävla mätande av organ i den här tråden.
Kan vi hålla oss till ämnet?

Personligen tycker jag inte alls om att kurt-sune häver ur sig dessa "råd" helt utan substans, men jag kan hålla med om att jag inte tror på bolaget. Eller rättare sagt, tekniken.

Fingeravtrycksläsare är något mobiltillverkarna har kommit på och tror att konsumenter vill ha.
Jag personligen vill inte, och tror inte att majoriteten av användare vill ha fingeravtrycksläsare.

Det kanske går uppåt för aktien när första generationen telefoner säljs med dessa fingeravtrycksläsare men jag är ytterst tveksam om trenden kommer hålla i sig.
Ungefär som spel-mobilerna som nokia lanserade i början av 2000. Jättebra idé, men ingen som köpte.
Vill man spela "riktiga" spel så köper man en dator eller ett playstation.
Vill man låsa sin telefon använder man en kod, inte ett fingeravtryck. Det skapar inget mervärde.
Enligt mig.
2014-09-22, 09:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broheim
Det var ett jävla mätande av organ i den här tråden.
Kan vi hålla oss till ämnet?
Lätt att det blir så när man blir påhoppad för att man ger "dåliga råd".

Citat:
Personligen tycker jag inte alls om att kurt-sune häver ur sig dessa "råd" helt utan substans, men jag kan hålla med om att jag inte tror på bolaget. Eller rättare sagt, tekniken.
Hmm jag har skrivit tidigare att det är säljläge när FPC var uppe på betydligt högre nivåer.

Vad som är typiskt för denna typ av bolag är att det alltid lockar nybörjare. Men samma sak händer varje gång. Upp som en sol och ner som en pannkaka....

Citat:
Fingeravtrycksläsare är något mobiltillverkarna har kommit på och tror att konsumenter vill ha.
Jag personligen vill inte, och tror inte att majoriteten av användare vill ha fingeravtrycksläsare.
Det är säkert bra, men konkurrensen är stor i teknikbranschen och risken är skyhög. Och tjänas det några pengar?

Vissa verkar helt verklighetsfrånvända och tror att det är låg risk. Risken är skyhög!!

Citat:
Det kanske går uppåt för aktien när första generationen telefoner säljs med dessa fingeravtrycksläsare men jag är ytterst tveksam om trenden kommer hålla i sig.
Ungefär som spel-mobilerna som nokia lanserade i början av 2000. Jättebra idé, men ingen som köpte.
Jag tycker att det låter alldeles för riskabelt. Det är bättre att köpa Apple och Google "dyrt" än FPC och Precise "billigt". Vi får se vem som får rätt....

Citat:
Vill man spela "riktiga" spel så köper man en dator eller ett playstation.
Vill man låsa sin telefon använder man en kod, inte ett fingeravtryck. Det skapar inget mervärde.
Enligt mig.
Själv finner jag inte någon fingeravtryckssensor som nödvändig på mina telefoner. Men det är väl jag...
2014-09-22, 10:36
Medlem
För min del är risken att fingeravtrycksläsare blir omkörda av annan teknologi aldeles för stor. Har sett ny teknik komma och gå väldigt många gånger. Därför har jag aldrig investerat i Fingerprint.

Dock är det inte alls anledningen till det här raset. Teknologin är absolut het för tillfället och fingerprint förtjänar inte ett jätteras av den anledningen. För att skydda sig mot det här, hade man behövt studera bakgrunden på ett antal tvivelaktiga personer i ledningen.

Istället för att göra ett grovjobb av kontroll på inblandade personer, kan man välja etablerade välbevakade bolag med stabil kurva. Man är aldrig helt säker, men man har oddsen på sin sida. Det finns färre lik i garderoben. Med småbolag och nya bolag bör man noga studera historiken av ledningen. Vilka personer leder bolaget? Vad har de gjort tidigare?

Vem orkar det?
2014-09-22, 15:47
Medlem
DJInvalidos avatar
Citat:
Lätt att det blir så när man blir påhoppad för att man ger "dåliga råd".

Hmm jag har skrivit tidigare att det är säljläge när FPC var uppe på betydligt högre nivåer.

Vad som är typiskt för denna typ av bolag är att det alltid lockar nybörjare. Men samma sak händer varje gång. Upp som en sol och ner som en pannkaka....

Det är säkert bra, men konkurrensen är stor i teknikbranschen och risken är skyhög. Och tjänas det några pengar?

Vissa verkar helt verklighetsfrånvända och tror att det är låg risk. Risken är skyhög!!

Jag tycker att det låter alldeles för riskabelt. Det är bättre att köpa Apple och Google "dyrt" än FPC och Precise "billigt". Vi får se vem som får rätt....

Själv finner jag inte någon fingeravtryckssensor som nödvändig på mina telefoner. Men det är väl jag...

Du ger inte dåliga råd, du ger en extremt nyanserad bild som du anser vara det enda rätta. Tänker inte diskutera detta mer med dig för att inte kapa tråden ytterligare.

Angående tekniken, jag ser absolut inte fingeravtrycksläsning somen nödvändighet, snarare en praktisk sak som jag lätt kan tänka mig att lägga en hundring till för att få. Om valet står mellan två modeller som är helt lika där en har en fingeravtrycksläsare som fungerar väl och den andra inte har det fast kostar en hundring mer väljer jag hellre den dyrare varianten. Varför? För att trycka på en knapp + kod säg 10000-20000 gånger under telefonens livstid tar en hel del tid. Jag är heller inte speciellt teknikintresserad, det finns många som gärna skulle betala mer för denna produkten bara för att det "är en cool grej".

Ja, företaget är högt värderat (dock lägre nu än innan baserat på en del insideraffärer, något som inte bör påverka företaget i sig speciellt mycket på den globala marknaden). Detta är folk medvetna om. Väldigt mycket är inprisat i kursen och risken är absolut hög. Men denna får ses i relation till den enorma marknad som finns samt det faktum att FPCs produkten nu faktiskt finns i en större tillverkares telefon som förutspås sälja 10 M exemplar under sin livstid. Visst, det finns konkurrens, men produkten har fått väldigt bra omdöme vid recensioner vilket talar sitt tydliga språk om hur pass bra den är i jämförelse med det konkurrenterna har att erbjuda.

För övrigt så har FING nu fått en design win på en Tier 1-tillverkares telefon.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/09/22/ny-framgang-for-fingerprint.html
2014-09-22, 16:53
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Känns som veckan som kommer kan ge lite positivt ryck med order eller ny VD bekräftat.
Tala om att önskan slog in tidigt

Jag väntar däremot mer på Order för 1021 som ska läggas på årets omsättning för kom ihåg att JC sa att order måste komma innan Oktober(eller vänta, var det mitten av November kanske?) för att läggas på 2014. Det är i alla fall 22 September nu!!! Har de snackat skit eller kommer vi få se en intensiv period mån tro?

Idag fick vi 2(!) DW och den ena är verkligen spännande, 1150:
Citat:
Fingerprint Cards (FPC) har vunnit två nya separata design wins (DW) med FPC:s
touchsensorer FPC1150 och FPC1021. Den första avser FPC:s touchsensor FPC1150
vilken kommer att användas som hemmaknapp i en Tier 1 OEM tillverkares
flagskeppsmodell med planerad lansering under det första kvartalet 2015
. Den
andra avser FPCs touchsensor FPC1021 vilken kommer att integreras i en global
top 5 tillverkares mid/high end högvolymmodell
med planerad lansering under det
andra kvartalet 2015.

Kan det vara S....????????? Vi har ju ändå funderat på varför den liknar deras hemknapp så precis och bolagets kommentar "Vi kan fixa önskad sensor bara tillverkarna efterfrågar den typen..". Håller mig ändå på Nej sidan men man börjar ju smått undra efter Mate 7 omdöme.

Nu väntar vi in 2015 års prognos men passar på att säga min gissning:
1,4-1,7Miljarder
2014-09-22, 20:17
Medlem
camos avatar
Citat:

Jag vill inte heller ha någon fingerläsare i min mobil. Frågan är bara om det är konsumenterna som styr här. Känner på mig att vi i förlängningen kommer signera våra mobila bank-ID:n med mera med hjälp av fingeravtryck istället för koder, vare sig vi vill eller inte.
Eller vad tror ni?
2014-09-22, 20:39
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Jag vill inte heller ha någon fingerläsare i min mobil. Frågan är bara om det är konsumenterna som styr här. Känner på mig att vi i förlängningen kommer signera våra mobila bank-ID:n med mera med hjälp av fingeravtryck istället för koder, vare sig vi vill eller inte.
Eller vad tror ni?
Allt kommer nog kopplas till fingerprint.

Läste du mitt inlägg dagen Apple lanserade Iphone 6? Om inte, gå tillbaks och kolla.

Jag litar nog betydligt mer på Apple, Samsung, Huawei, Alibaba, Microsoft, paypal, alipay, Fido och kinesiska banker m.m än på vad enskilda konsumenter siar om

Hur många ville ha Touch screen när det kom? Vad hände då Apple visade upp en bra touch screen(Första iphone)?

Och får man fråga VARFÖR du inte vill ha en sensor som gör att du slipper komma ihåg koder, säkrare och sparar mycket tid? Gissar på att du är tveksam till säkerheten vilket jag också var en gång i tiden.

En häftig funktion i Huawei som jag fattat är att varje finger kan kopplas till olika användarkonton, ska du låna ut telefonen använder du ett finger där foton, sms etc inte syns. Möjligheterna är oändliga med det här nya MOST HAVE.

Fingerprint = Bekvämt och finurligt

Vad blir människan? = Latare

= ??

http://findbiometrics.com/apple-puts-biometrics-in-the-hands-of-over-10-million-customers/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=apple-puts-biometrics-in-the-hands-of-over-10-million-customers

--------------------

Varför har Synaptics insidersålt så stört mycket sista månaderna? Knappast att de tänkt köpa ett land tillsammans. Jag vill kunna lägga pusselbiten till Samsung men för stort för att kunna bli så.
Senast redigerad av zorb89 2014-09-22 kl. 20:41.
2014-09-22, 21:01
Medlem
camos avatar
Jo jag läste det inlägget, zorb89. Tror helt på det Apple och du skriver, det är så framtiden ser ut. Vare sig man vill eller inte. Klart människan är lat och tekniken för oss i den bekväma riktningen. Men bekvämligheten har även sitt pris och hur långt ska man behöva gå. Rinner iväg off topic om vi börjar snacka om det.

Touch screen var väl folk skeptiska till för att man inte såg framför sig hur pass bra det gick att göra det.

Att komma ihåg ett par lösenord är inte så jäkla jobbigt egentligen, hellre dras jag med det än att riskera att mina fingeravtryck kommer på villovägar och kopplas till mina konton/min historik online, köp och identifiering hos bank osv. Men tror inte marknaden bryr sig om vad jag och några andra tycker.

Tror helt klart på denna tekniken in i våra mobiler och är därför ägare i några aktier i detta bolaget.
2014-09-23, 15:20
Medlem
HyVlarNPoWs avatar
aktien rusar nu!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in