2015-06-04, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsnahunden
Detta så ju otroligt lovande ut, fingerprint blir ju bara större och större för varje år. Är det detta företaget som gör Fingerprint åt Apple också?

Hur tungt ligger ni inne i denna aktie?

Apple köpte upp en av Fingerprints konkurrenter 2012, AuthenTec. Så de gör sina egna sensorer. Detta var självklart positivt för FPC, då det i princip innebar att den resterande marknaden lämnades till FPC och Synaptics.
2015-06-04, 14:14
Medlem
Ett extrakt:

Authorization pertaining to issue of new shares

A resolution was passed in accordance with the Board's motion: The Board was
authorized to decide, during the period up to the next Annual General Meeting,
to issue a total of up to 5,000,000 Class B shares without applying the
shareholders' preferential rights
. The Board was also authorized to decide,
during the period up to the next Annual General Meeting, to issue a total of up
to 5,000,000 Class B shares, with preferential rights for shareholders
.

Källa:http://hugin.info/132202/R/1926278/691244.pdf

Hur ska man tolka det här? 5 Miljoner aktier med preferential rights och 5 Miljoner utan preferential rights?

Preferential right, gissar jag nu, betyder röststarka aktier(A) och ej röst starka aktier(B)? I texten nämns Class B aktier i samtliga fall.

Ursäkta min ignorans. Jag försökte sätta mig in i det här.
2015-06-04, 15:59
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Ett extrakt:

Authorization pertaining to issue of new shares

A resolution was passed in accordance with the Board's motion: The Board was
authorized to decide, during the period up to the next Annual General Meeting,
to issue a total of up to 5,000,000 Class B shares without applying the
shareholders' preferential rights
. The Board was also authorized to decide,
during the period up to the next Annual General Meeting, to issue a total of up
to 5,000,000 Class B shares, with preferential rights for shareholders
.

Källa:http://hugin.info/132202/R/1926278/691244.pdf

Hur ska man tolka det här? 5 Miljoner aktier med preferential rights och 5 Miljoner utan preferential rights?

Preferential right, gissar jag nu, betyder röststarka aktier(A) och ej röst starka aktier(B)? I texten nämns Class B aktier i samtliga fall.

Ursäkta min ignorans. Jag försökte sätta mig in i det här.
Läs på svenska så kanske det blir tydligare?

Citat:
Bemyndigande om nyemission
Beslut fattades i enlighet med styrelsens förslag: Styrelsen gavs bemyndigande
att under tiden till nästa årsstämma fatta beslut om nyemission med avvikelse
från aktieägarnas företrädesrätt om emission av upp till sammanlagt 5 000 000
aktier av serie B. Styrelsen gavs bemyndigande att under tiden till nästa
årsstämma fatta beslut om nyemission om sammanlagt högst 5 000 000 aktier med
företrädesrätt för aktieägarna.

Förstår inte vilket du inte greppar men det står i sin helhet att styrelsen till nästa årsstämma ska besluta om NE men igår blev det igen klart att de INTE har några planer på att göra en NE.

Hoppas det hjälpte.
2015-06-04, 16:54
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandesporros
Va för riktkurs kan vi få till jul Zorb?

Så jävla surt att jag inte får gamla huset sålt förens i höst!!!!!!!!!!!! gaaaaaah ge mig ett lån
Jättesvårt att sätta riktkurs till ett visst datum och även lägga en för helåret pga att marginalerna ändras från kvartal till kvartal.

Men det positiva och gryma idag är att vi fått veta att nuvarande marginaler INTE kommer sjunka utan att de kommer växa. Lägg sen till att analytiker siat om sjunkande sensorpriser och det får vi detta svar på nu:
"Fingerprint Cards ser att prisbilden på sensorer kommer att
vara stabil framöver.
"
"Vårt mål är att den justerade
bruttomarginalen ska överstiga 40 procent
", uppger Jörgen Lantto."

Jag kan lägga 2 exempel, längre fram i tiden är onödigt att haussa upp än.

2015 - Omsättning: 1,8miljarder Justerad bruttomarginal: 38%
Intäkter: 1800*0,38=684mln
Rörelsekostnader: 70+80+90+100(jag gör det lätt med att öka 10mln/kvartal)=340mln
Vinst: 684-340=344mln
344/57(antal aktier)=6kr/aktie
6*PE 30 = 180kr
Riktkurs: 180kr

2016 - Omsättning: 4miljarder Justerad bruttomarginal: 41%
Intäkter: 4000*0,42=1680mln
Rörelsekostnader: 110+120+130+140(jag gör det lätt med att öka 10mln/kvartal)=500mln
Vinst: 1680-500=1180mln
1180/62(räknar in en NE på 5mln aktier)=19kr/aktie
19*PE 30 = 570kr
Riktkurs: 570kr

Som ni ser räknar jag med låga PE tal för den här explosionsmarknaden som nu öppnar sig och det ger även det sjuka tal. Ni som inte förstår Tillväxtfaktorn PE så har jämna och stabila bolag ett PE runt 15 men de ligger nu runt höga 20.

Vill ni trada så gör det men vill ni göra stor vinst på den nya marknaden så är LONG att föredra. TA(teknisk analys) kommer inte och har inte funkat så bra nu iår då det är en omvärdering på G.

Säger inte att kursen kommer stå i exakt 180kr i slutet av året och att den kommer vara 570kr nästa år men den kommer garanterat öka kraftigt ifrån dagens kurs och slå Index xx antal gånger om.

OPEN YOUR EYES
2015-06-04, 17:00
Medlem
Grandesporross avatar
300-500% 1-2 år konservativt håll i hatten
2015-06-04, 19:45
Medlem
Grandesporross avatar
Ska bli intressant att se Q3 Q4 rapporterna, lönsamheten till nästa år bekräftad med (stora) siffror, samt de andra marknaderna förutom den gigantiska mobilmarknaden. Banklösningar och finansiell säkerhet måste vara stort också med större marginaler? Kan inte tänka mig att kommer ha samma modeller som mobilerna, spekulationer eller finns det uppgifter om det?

Detta är bara toppen på isberget, så fort jag får mer likvider blir det allt på fingret. Tänk 3-5 år fram om de tar vara på försprånget de har nu, monstertillväxt i en helt ny marknad.
Senast redigerad av Grandesporros 2015-06-04 kl. 19:50.
2015-06-05, 04:25
Medlem
Rätt ny inom aktier men ägare i Fing sedan i höstas

Riktigt rolig utveckling senaste tiden! Tänkte dock höra hur ni andra ser på framtiden, ser ni ingen risk i att andra säkerhetslösningar kan komma och slå ut fingersensorerna? Ögonscanner, ansiktsigenkänning etc etc... Skulle någon dyka upp och visa sig bättre (finns väl ioförsig redan?), borde det väl kunna betyda slutet för Fing? Eller tror ni även fing kommer inrikta sig på detta om det nu visar sig att efterfrågan ökar?
2015-06-05, 08:36
Medlem
Grandesporross avatar
Fördelen med fingerprints produkter är priset. Ögonscanner som exempel måste kosta många gånger mer att producera. Som Zorb har sagt innan dominerar fingret marknaden tills 2017 minst. Du kan nog hålla i dina aktier ett tag till
2015-06-05, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findues
Rätt ny inom aktier men ägare i Fing sedan i höstas

Riktigt rolig utveckling senaste tiden! Tänkte dock höra hur ni andra ser på framtiden, ser ni ingen risk i att andra säkerhetslösningar kan komma och slå ut fingersensorerna? Ögonscanner, ansiktsigenkänning etc etc... Skulle någon dyka upp och visa sig bättre (finns väl ioförsig redan?), borde det väl kunna betyda slutet för Fing? Eller tror ni även fing kommer inrikta sig på detta om det nu visar sig att efterfrågan ökar?
Ögonscanner är nog långt borta, det skulle ju kräva att den med extremt låg felmarginal scannar ögat på armslängds avstånd för att det ska vara attraktivt. Ansiktsigenkänning finns på Android sen ett par versioner, och funkar väl "sådär" på sin höjd.
2015-06-05, 11:25
Medlem
Grandesporross avatar
Fingerprints sensorer ligger på 3-4 dollar redan? Om det är fingerprint som pressar priset är det ju kanon att man fångar marknaden, det kommer bli huuuuge.

Citat:
Biometri: Priser på fingeravtryckssensorer kommer halveras 2H - Digi
(SIX) Priset på sensorer för fingeravtrycksverifering kommer nästan
att halveras andra halvåret 2015. Priset väntas falla från 7-8 dollar
till 4 dollar per enhet.

Det uppger industrikällor för DigiTimes på fredagen.

Ett ökat antal leverantörer har lett till ökad konkurrens, enligt
källorna.

Fingerprint Cards tillverkar sensorer för
fingeravtrycksverifiering.

Joakim Johansson, tel +46 31 350 64 84
mailto:joakim.johansson@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNews
SIX News
Senast redigerad av Grandesporros 2015-06-05 kl. 11:31.
2015-06-05, 11:41
Medlem
Kan vara en intressant läsning om kommande kvartalerna med Kina i fokus:

Citat:
En ökning i antalet leverantörer av fingeravtryckssensorer har lett till en hårdare konkurrens i marknaden, enligt källorna som förutspår att bolag med en mindre konkurrenskraftig position kommer att försvinna.

Enligt källorna har konkurrensen försatt de Taiwan-baserade leverantörerna i en ofördelaktig position. Samtidigt som Taiwanbolagen haft svårt att komma in i leverantörskedjorna hos de större smartphonemärkena, har de också haft svårt att öka sina andelar hos kunder i Kina.

I takt med att de kinesiska telefonmärkena endast efterfrågar enklare fingeravtryckssensorer i sina produkter har priserna förhandlats ned, enligt industrikällorna.

De Taiwan-baserade fingeravtryckssensortillverkarna väntas emellertid kunna öka sina leveranser kraftigt, med start under det tredje kvartalet 2015 och kommer troligen att få order från nya Android-modeller som kommer att lanseras under 2016, enligt källorna.

Källa:https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/06/05/spar-prispress-pa-fingerlasning.html
2015-06-05, 12:12
Medlem
Grandesporross avatar
nu ska vi se hur supporten vid 129 -130 håller... ingen dipp nu pls :S Så segt att redan vara allin!!!

Edit: Håller bra. Säljknappen tar stop vid 130,25. Fyll på medans det ör billigt
Senast redigerad av Grandesporros 2015-06-05 kl. 12:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in