2013-09-13, 07:52
Medlem
Suttit och googlat lite fingerprint idag för att se ifall något positivt dyker upp, men hittills verkar det vara analysen från SIX som spridits som en löpeld, med budskapet att FPC är för dyrt. Så jag tror det tyvärr sjunker lite till innan vändning. Men å andra sidan är ju det bara positivt för er som inte hoppat på tåget än
2013-09-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helvede
Inte för att vara sån, men om du klarar av allt detta , föra över en trojan osv, vad spelar det för roll om man använder en kod på 4 siffror eller fingeravtryck? Klarar någon av att "kapa" fingeravtrycket klarar samma person antagligen att få tag på dina 4 siffror som du har som pinkod.

Dock så har jag svårt att se hur man ska kunna ringa till banken och be dom spärra ens fingeravtryck om det skulle bli snott/hackat, man kan ju inte direkt sy dit ett nytt pekfinger.

Det är det precis det jag säger, det spelar ingen större roll. Banker förlitar sig normalt på en kryptiskt nyckel, en nyckel som finns i en bankdosa till exempel. Den beräknar ett värde efter ett slumpat värde som banken ger, nuvarande tid och en förutbestämd nyckel. Värdet som genereras är i väldigt högt osystematiskt och är väldigt svårt att beräkna bakvägen. Eftersom tiden är en parameter går den endast använda en kort stund, banken hindrar dessutom flera inloggningar med samma kod. Utöver det förlitar man sig ibland på pinnummer och dylikt. Fingeravtrycksavläsning kan inte konkurrera med koddosa på något sätt, den erbjuder inget av den säkerhet som den erbjuder. Pinkod kan det konkurerra med, den har vissa fördelar och vissa nackdelar. En stor nackdel är förstås att man endast har tio lösenord att välja på. Och i verkligheten, i det scenario många målar upp här så slutar det förstås med att man har samma lösenord till många sidor, det är inte bara för dålig säkerhet för banker, utan även dålig säkerhet för mail och dylikt.

Och även om det skulle ha funktioner såsom verifieringen av kortköp i affären, så är fortfarande nackdelar stora. Tex att facebook, hotmail osv skulle veta min kortkod eftersom de delar samma fingeravtryck. Läcker sedan någon av sidorna ut lösenorden, vilket händer lite då och då. Så är det helt plötsligt väldigt många som vet kortkoder för många människor. Jag tror inte det är en lösning som bankerna skulle gå med på. Lägg därtill att det innebär stora investeringskostnader då dessa kortsystem är ganska komplexa.

Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Ja "hur lätt som helst"....
Jag visar för dig varför det inte är någon bra lösning. Ditt svar är att jag inte vet något samtidigt som du inte sjäv kan visa varför lösningen skulle vara så revolutionerande? Kanske dags att förklara hur tekniken fungerar och varför den lämpar sig som ersättning till något istället? Jag har både i detta inlägg nu och tidigare förklarat varför den inte duger till banker som visa påstår, speciellt inte med de höga kostnader det innebär att ändra om tekniken helt. Förklara gärna vilka lösningar som finns på problemen jag radar upp, eller varför det inte är något problem.
2013-09-18, 09:51
Medlem
Kinesiska konka ska släppa en mobil med FPCs linjesensor i, men kursen tycks stå opåverkad av beskedet. Tråkigt, men jag sitter kvar i min lilla båt och väntar tålmodigt på en respons från nån av de större mobiltillverkarna. Det räcker nästan att Samsung säger "ja, fingerskanner låter ju rätt smart" så flippar folk och kursen når atmosfären, haha
2013-09-18, 19:20
Medlem
Nu är jag rätt ny på detta med aktier, men fastnade omgående på 2st. FING & PREC, sålde allt i PREC i går, vilket jag gjorde helt rätt i då dom sjunkit. Samma dag köpte jag mig in i FING + o.50% idag.

Nu är min fråga, hur ska förhålla mig till dessa aktier.

FING har en sensorn + licens för algorithm från PREC, de har börjat få in order med.

PREC, får inte in order, de licensierar sin algorithm + de har tactivo.

Låt säga att Iphone har en sensorn, hur stor är chansen att den är från FING och ifall den har sensorn från FING, har den ochså algorithmen då. Hur kommer authentec in i bilden? OBS många frågor i ett!

Vem gör största vinst marginal isåfall. FING med sensorn + algorithm eller PREC med bara algorithm?

En annan sak är Windows 8.1 Vems algorithm & sensor tror ni och varför?

Nu vet jag det är en drös nyckeltal som spelar in, jag vill bara höra era åsikter. jag har läst på en hel del men kan inte bestämma mig.

Nu ska jag sondera vidare, se om hittar ngt av värde, lovar att posta det här isåfall.
Senast redigerad av Comanche 2013-09-18 kl. 19:23.
2013-09-18, 20:46
Medlem
Kan ju rekommendera att läsa på och få svar på dina frågor INNAN du köper, för dessa två är stor risk, även om jag själv tror på uppgång i FPC (notera "tror", jag VET alltså inte)

Men vi VET dock att FPC har inget att göra med iphone, där är det authentec som har sin teknologi. Apple köpte dom förra året för detta. FPC och Precise har ju dock möjligheter för kontrakt med andra tillverkare, vilket jag tror lär ske inom en snar framtid för FPC. Kinesiska tillverkaren Konka har redan bestämt sig för FPC, så jag tror fler kan haka på
2013-09-18, 22:06
Medlem
kvittot87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Bloomberg har haft fingerprint reader i sina terminaler i ett antal år. Så uppenbart har de alltså en helt annan leverantör än någon av de svenska bolagen.

De har tidigare haft Authentecs sensorer, men sedan som du förmodligen vet så köpte Apple upp Authentec, och därmed levererar Authentec endast till Apple. Bloomberg har med all säkerhet nu börjat använda FPC sensorer.
2013-09-18, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsflykt
Kan ju rekommendera att läsa på och få svar på dina frågor INNAN du köper, för dessa två är stor risk, även om jag själv tror på uppgång i FPC (notera "tror", jag VET alltså inte)

Men vi VET dock att FPC har inget att göra med iphone, där är det authentec som har sin teknologi. Apple köpte dom förra året för detta. FPC och Precise har ju dock möjligheter för kontrakt med andra tillverkare, vilket jag tror lär ske inom en snar framtid för FPC. Kinesiska tillverkaren Konka har redan bestämt sig för FPC, så jag tror fler kan haka på

läser o läser säkert allt jag får tag på, oftast kan jag tycka det är för många "bajsare" på avanzas forum men vist läser jag massor, tidningar allt allt =)
2013-09-23, 11:16
Medlem
valleFANs avatar
aktien faller
försäljningsprognosen stiger

dags att gå in?
2013-09-23, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valleFAN
aktien faller
försäljningsprognosen stiger

dags att gå in?

Om du tror på företaget efter att folk har hackat Apples grejer så. Tror dock att de kommer ner i 40kr idag innan allt har lugnat ner sig så gå in lite senare idag skulle jag gjort.
2013-09-23, 11:20
Medlem
Och nu blev den handelsstoppad?
2013-09-23, 11:25
Medlem
Dags att börja spela Tom Pettys Free Fallin'. Folk som har blankat denna lär ju bli miljonärer.
2013-09-23, 11:42
Medlem
Galvestonens avatar
Kan nog ha något med detta att göra, hur mycket faller den tror ni? https://www.avanza.se/placera/telegram/2013/09/23/biometri-nya-iphones-fingertrycksskydd-hackat-media.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in