Citat:
Ursprungligen postat av
morrissey1
Hej!
Relativt grön vad allt ekonomi innebär. Har under de senaste dagarna försökt sätta mig in i grunderna för att optimera min privata ekonomi efter studierna.
Är just nu kund hos Swedbank, men har öppnat ett ISK-konto på Avanza. De mesta av pengarna ligger i fonder hos Swedbank. Tanken är att föra över pengarna från Swedbank till Avanza och använda deras indexfond Avanza Zero.
Kommer inte fördjupa mig så mycket att aktier blir aktuellt.
Låter detta bra? Vad bör jag tänka på vid flytt från Swedbank och generellt? Kom gärna med förslag på fonder för långtidssparande utan någon hög risk. Är det då indexfonder som gäller?
Tack så mycket!
/Morrissey1
Något som är väldigt viktigt att tänka på vid val av fonder är förvaltningsavgiften. Den kan tyckas spela liten roll, men på längre sikt äter den upp stora delar av ditt kapital.
Rekommenderar dig att, precis som du tänkt, börja spara i Avanza Zero. Men tycker även du ska ta med Länsförsäkringar Global Index för att få lite riskspridning och inte ligga så tung i Sverige. Om du vill få ytterligare lite riskspridning i din portfölj kan du ta med Swedbank Robur Indexfond Asien.
Kanske kan detta vara något?
50% - Länsförsäkringar Global Index
30% - Avanza Zero
20% - Swedbank Robur Indexfond Asien
Vill du inte ha med Asien så rekommenderar jag 60% i LF Global och 40% i Avanza Zero.