2015-06-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Anser ni HM vara köpvärt idag?

Jag ställde frågan "Ska jag behålla HM?" till flera olika personer när kursen var 347.1 och jag fick förutom "Ja":n också tipset "gör din egen analys, ingen kommer att förlora på detta förutom du". Så jag tänker ge dig samma tips, gör en egen analys, min analys gav att jag kände att HM var just nu i "lugnet före stormen" så jag sålde. Det var rätt gjort då aktien sedan sjönk till 330...

Kort svar: Gör din egen analys och är det något i analysen du undrar över så finns den här tråden.
Citera
2015-06-04, 12:22
Medlem
Jobbar i Norge och har samlat ihop en liten kassa. Ska studera till høsten och vill spara ungefær 50 000 i fonder i aktier. Har tænkt att åtminstone låta dom vara dær i minst sex år då mina studier kommer vara så længe.
Jag har børjat læsa om hur allt funkar och prata med dom få man kænner som har pengar i værdepapper.
Hur hade ni disponerat pengarna?

Och eftersom jag ska hem till Sverige, ær det någon som har någon aning om det ær en bættre ide att føra øver allt till Sverige eller ska om jag ha kvar dom i Norge?
Citera
2015-06-04, 16:28
Medlem
bonkensteins avatar
Hej allesammans!

Blankade amerikanska statsobligationer med en ETN för några dagar sedan.
Barclays Inverse US Treasury Composite ETN
https://www.avanza.se/borshandlade-p...-composite-etn

Då till min fråga, kan jag långsiktigt investera i detta certifikat eller finns det en hake som jag inte är medveten om?

Det är min första gång som jag blankar något och är fast i ett snårig djungel av nya begrepp. Kan någon förklara risker samt möjligheter med denna typ av investering?

Den rör sig i relation till obligationsräntan som knappast kan bli lägre i dagsläget. Så finns det någon annan risk med blankning av obligationer?
Citera
2015-06-04, 22:58
Medlem
När man sparar i en räntefond ska man ha den i ISK eller depåkonto då?
Vissa säger ISK, andra depå.
När det gäller aktiefonder är ju ISK det givna valet för de flesta, är det någon specialare när det gäller just räntefonder?
Citera
2015-06-05, 10:50
Medlem
BrotherBromances avatar
Tjena. Väldigt ny på detta med aktier och fonder, men har haft lite smått här och där och så under några år på SEB.
Nu sålde jag av allt där och tänkte börja spara på Avanza istället. Nu vill jag ha lite tips på fonder som jag kan sätta mina pengar i.

Info:

Kapital - 27.000kr
Tidsschema - Långvarigt (3+ år)
Kunskap - Liten
¨

Så, vilka fonder skulle ni säga passar mig? Berätta gärna hur hög/låg risken är med de förslag ni ger o.s.v.
Citera
2015-06-05, 13:00
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tivereC
När man sparar i en räntefond ska man ha den i ISK eller depåkonto då?
Vissa säger ISK, andra depå.
När det gäller aktiefonder är ju ISK det givna valet för de flesta, är det någon specialare när det gäller just räntefonder?
Svarade tex här:
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Om sossarnas skattehöjning på ISK går igenom så kommer det antagligen att vara en mindre bra idé att ha korträntefonder i ISK.

Men även idag finns det ingen garanterad fördel med ISK för korträntefonder. Det beror på många faktorer, främst sparhorisont.

På kort sikt så kommer dock ISK ganska säkert att slå en vanlig depå även för korträntefonder.

Det beror på för många faktorer för just dig för att man skall kunna ge ett generellt svar. Men ISK är nog bäst, i synnerhet så länge räntan är så låg och innan sossarnas skattehöjningar slår igenom.
Citera
2015-06-05, 13:05
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherBromance
Tidsschema - Långvarigt (3+ år)
Med avseende på aktier så är 3 år inte en lång tidshorisont. Med lång horisont menar man oftast minst 10 år.

På 3 år skulle jag inte ha mer än hälften av mitt kapital i aktier.
Citera
2015-06-06, 00:01
Medlem
Snoovits avatar
Jag har 50 000 som jag ska sätta in i någon fond, har funderat på DNB global indeks. Har ni något annat/bättre förslag att ge mig?
Citera
2015-06-06, 09:23
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoovit
Jag har 50 000 som jag ska sätta in i någon fond, har funderat på DNB global indeks. Har ni något annat/bättre förslag att ge mig?

Behöver mer information innan jag kan ge dig ett bra svar.

Har du någon annan fond du sparar i? I så fall vilken? Vad har du för tidshorisont? Hur mycket risk vill du ta?
Citera
2015-06-06, 12:15
Medlem
Snoovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Behöver mer information innan jag kan ge dig ett bra svar.

Har du någon annan fond du sparar i? I så fall vilken? Vad har du för tidshorisont? Hur mycket risk vill du ta?

Jag har sparande i Avanza Zero och Nordnet superfonden. Sparandet är på lång tid, 10 år eller mer. Jag är inte villig till hög risk och den räntan jag har nu på Hoist är på 1% så allt som toppar det är bättre.
Citera
2015-06-06, 17:06
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoovit
Jag har sparande i Avanza Zero och Nordnet superfonden. Sparandet är på lång tid, 10 år eller mer. Jag är inte villig till hög risk och den räntan jag har nu på Hoist är på 1% så allt som toppar det är bättre.

Du är väldigt exponerad mot Sverige i och med att båda fonderna du har följer svenska företag och deras utveckling. Och för att sprida dina risker lite borde du därför borde du peta in en global indexfond i din fondportfölj. Rekommenderar då att du väljer Länsförsäkringar Global Index.

Jag tycker egentligen att du borde byta ut någon av Avanza Zero och Nordnet Superfonden mot en fond som inte är exponerad mot Sverige. Möjligtvis Swedbank Robur Indexfond Asien? Även detta för att sprida riskerna en aning. Vilken du ska byta ut är upp till dig.
Citera
2015-06-06, 17:28
Medlem
Snoovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Du är väldigt exponerad mot Sverige i och med att båda fonderna du har följer svenska företag och deras utveckling. Och för att sprida dina risker lite borde du därför borde du peta in en global indexfond i din fondportfölj. Rekommenderar då att du väljer Länsförsäkringar Global Index.

Jag tycker egentligen att du borde byta ut någon av Avanza Zero och Nordnet Superfonden mot en fond som inte är exponerad mot Sverige. Möjligtvis Swedbank Robur Indexfond Asien? Även detta för att sprida riskerna en aning. Vilken du ska byta ut är upp till dig.

Tack för råden, ska fundera på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in