2015-05-25, 09:15
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
Men alltså, det jag undrar är väl om aktien stiger så fort nyheten släpps om ny ordrar elr framgång för ett bolag.
Om det inte var väntat och ingen visste det innan tidningen gick ut med nyheten.
Citat:
Då borde det ju va rätt enkelt att pricka av uppgångarna. Bara följa nyheterna noga.
Problemet är att du är sist ut att veta om du får reda på det via nyheterna.
Citera
2015-05-25, 09:47
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Beror på vilken aktie du vill köpa, men 10 kr kanske?
Då kan du köpa aktier för 9 kr och betala 1 kr i courtage (om du har Avanza Mini).

Min poäng är att det inte finns någon nedre gräns. Men courtaget utgör en onödigt stor del om du handlar för lite.

Okej, så Avanza Mini har 10% courtage? Är kontot utformat för småskalig aktiehandel? Det jag dock inte förstår är att om man har exempelvis 10% i courtage, vad är det som utgör skillnaden mellan att köpa aktier för 100kr och betala 10kr i courtage gentemot att köpa aktier för 10000kr och betala 1000kr i courtage? Båda metoderna är väl lika lönsamma, eller har jag missat något?
Citera
2015-05-25, 09:50
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
Mer än priset på courtaget.
Beror på ditt courtage-avtal. Resten är ju upp till dig.

Så courtaget är alltså inte procentuellt utan snarare exempelvis "10kr per aktie"? Då skulle det vara dumt att köpa 10 aktier som kostar 100kr styck eftersom att jag skulle få betala 100kr i courtage plus då ytterligare 1000kr? Detta var bara ett exempel. Om jag istället köper 100 aktier för samma pris, då till ett värde av 10000kr så betalar jag alltså 1000kr i courtage. 1000kr av 10000kr är 10%, 100kr av 1000kr är 10%, vad är skillnaden? Om du kan ge ett konkret exempel så räddar du min dag!
Citera
2015-05-25, 09:53
Medlem
Vitalrepuss avatar
Jag sökte på "aktie" på Wikipedia och fick denna definition:

"En aktie är en andel i ett aktiebolag, som motsvarar en kapitalinsats från ägaren, och som bildar bolagets aktiekapital. En aktie är i grunden en rätt till bolagets tillgångar och resultat sedan bolagets fordringsägare fått sitt."

Vad innebär fordringsägare?

Vad menas egentligen med att en aktie är en rätt till bolagets tillgångar och resultat? Borde egentligen inte bolagets vinst istället för tillgångar åsyftas? Och vad menas med att en aktie är en rätt till bolagets resultat?

Jag förstår att en aktie är en andel i ett aktiebolag, men vad menas med att en aktie motsvarar en kapitalinsats från ägaren? Åsyftas då ägaren utav företaget? Och att detta bildar bolagets aktiekapital, vad menas med det? Och vad är ett aktiekapital?
Citera
2015-05-25, 09:54
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalrepus
Okej, så Avanza Mini har 10% courtage? Är kontot utformat för småskalig aktiehandel? Det jag dock inte förstår är att om man har exempelvis 10% i courtage, vad är det som utgör skillnaden mellan att köpa aktier för 100kr och betala 10kr i courtage gentemot att köpa aktier för 10000kr och betala 1000kr i courtage? Båda metoderna är väl lika lönsamma, eller har jag missat något?

Nej du har 0,25% courtage men minimum 1 kr.
Så upp till 400 kr betalar du 1 kr, sedan betalar du 0,25% i courtage.
Vid större affärer lönar det sig att byta till andra courtageklasser.
Citera
2015-05-25, 10:08
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Nej du har 0,25% courtage men minimum 1 kr.
Så upp till 400 kr betalar du 1 kr, sedan betalar du 0,25% i courtage.
Vid större affärer lönar det sig att byta till andra courtageklasser.

Så alltså:

Vid köp av aktier till ett värde av 400kr eller under så betalar jag alltså 1kr i courtage per aktie?

Exempel: Jag köper 4 aktier för 50kr st i bolaget Vitalrepus AB, aktierna kostar mig totalt 200kr varpå jag även betalar 4kr i courtage på grund av att det är just 4 aktier jag köper, totalt kostar mig detta 204kr.

Korrekt?

Om jag överskrider 400 kronorsgränsen så ska jag alltså betala 0,25% i courtage per aktie?

Om vi säger att jag istället för att köpa 4 aktier för 50kr st i Vitalrepus AB så köper jag 10st aktier för 50kr st.

10*50=500kr. En aktie = 50kr. 0,25*50=12,5. 12,5*10=125. Totalt betalar jag alltså 625kr?

Stämmer detta? Jag ursäktar min okunnighet.
Citera
2015-05-25, 10:18
Medlem
Vitalrepuss avatar
Jag håller på att läsa på om skillnaden mellan A-aktier och B-aktier. Jag har läst till mig att alla A-aktier är lika mycket värde när det kommer till röstvärde. Det vill säga, om jag äger en A-aktie i ett företag och Kalle äger en A-aktie i samma företag så har vi således lika mycket att säga till om på bolagsstämman. Men om vi säger att jag har en A-aktie emedan Kalle har två (i samma bolag då), på vilket sätt får han större inflytande än mig? Får han rösta två gånger eller räknas hans röst som två röster? Och vad är det bland annat man röstar om på bolagsstämmor?
Citera
2015-05-25, 10:32
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Så alltså:

Vid köp av aktier till ett värde av 400kr eller under så betalar jag alltså 1kr i courtage per aktie?

Exempel: Jag köper 4 aktier för 50kr st i bolaget Vitalrepus AB, aktierna kostar mig totalt 200kr varpå jag även betalar 4kr i courtage på grund av att det är just 4 aktier jag köper, totalt kostar mig detta 204kr.

Korrekt?

Om jag överskrider 400 kronorsgränsen så ska jag alltså betala 0,25% i courtage per aktie?

Om vi säger att jag istället för att köpa 4 aktier för 50kr st i Vitalrepus AB så köper jag 10st aktier för 50kr st.

10*50=500kr. En aktie = 50kr. 0,25*50=12,5. 12,5*10=125. Totalt betalar jag alltså 625kr?

Stämmer detta? Jag ursäktar min okunnighet.
¨
Nej, courtaget är per köp eller sälj.
Citera
2015-05-25, 10:40
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
¨
Nej, courtaget är per köp eller sälj.

Så man tjänar betydligt mer på att köpa alternativt sälja många aktier på samma gång?
Citera
2015-05-25, 11:04
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Så man tjänar betydligt mer på att köpa alternativt sälja många aktier på samma gång?
Eller förlorar mindre.
Citera
2015-05-25, 14:35
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Beror på.

Betalar du en viss % tex så spelar det ju ingen roll eftersom ditt courtage är i förhållande till orderns storlek. Har man fastpris-courtage så, ja.

Handlar du för större summor så finns det billigare courtage-klasser. Men inom klassens spann så spelar det ingen roll.
Senast redigerad av Bbobi 2015-05-25 kl. 14:41.
Citera
2015-05-25, 15:29
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Beror på.

Betalar du en viss % tex så spelar det ju ingen roll eftersom ditt courtage är i förhållande till orderns storlek. Har man fastpris-courtage så, ja.

Handlar du för större summor så finns det billigare courtage-klasser. Men inom klassens spann så spelar det ingen roll.

Det var fast courtage som åsyftades, exempelvis 1kr vid köp/sälj. Då tjänar man alltså mer på större kvantiteter då det är en mindre del av aktiernas värde rent procentuellt. Men om vi säger att det är 0,25% courtage så kvittar ju kvantiteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in